Talviunille, keväällä samassa kunnossa?

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Talviunille, keväällä samassa kunnossa?

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Miten ootte järjestellyt kosteuden poiston ajoneuvost jos taivasalla joutuu puol vuotta säilyttää, motonetis myydään jotain kosteudenpoistajii, kokemuksii? Ja omani ku on ilmajousittein nii pitäiskö laittaa palikoit väliin akselistoon et pussit lepäis luonnollises muodos? Ja muutakin aiheeseen liittyvää saa kommentoida. :) Sähkömiehenä akut tulee raahattua ainekin johonkin lämpöiseen ja välil lataillaan (6x200Ah uusia, ei viitti ottaa riskei :D )..
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Talviunille, keväällä samassa kunnossa?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Nesteiden pakkasenkestävyys ensimäisenä.
Mulla oli viime talvenakin luukut ja ovi raollaa, eli sisällä tasaantuu lämpö ja kosteus ulkoilman mukaan. Jos tiivistät sen ja pidät kattoluukut visusti kiinni, voi tuo kosteudenpoistaja olla hyvä. Ei sitten kannata käydä sisällä kertaakaan ennen suvea =)
Sähkärinä varmaan tiesitkin että akut on paras säilyttää viileässä, ja että ladattu akku kestää -50c. Itsellä akut on omilla paikoillan, ja ylläpitolaturilla (invertterilaturi) välillä katotaan että kaikki on ok, tyhjäksi ei saa päästää. Toki talvella tulee käytettyä varmaan useamman kerran auto lämpimäksi, sen kun on todettu olevan aika hyvä konsti pitää kunnossa. Webastolla nesteet lämpimiksi ja öljynlämmittimellä öljyt, sitten kone pyörimään ja pientä liikuttalua jos mahdollista. Tuossa pihassa ite ajelen ja perettelen =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Talviunille, keväällä samassa kunnossa?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Zippo kirjoitti:Miten ootte järjestellyt kosteuden poiston ajoneuvost jos taivasalla joutuu puol vuotta säilyttää, motonetis myydään jotain kosteudenpoistajii, kokemuksii? Ja omani ku on ilmajousittein nii pitäiskö laittaa palikoit väliin akselistoon et pussit lepäis luonnollises muodos? Ja muutakin aiheeseen liittyvää saa kommentoida. :) Sähkömiehenä akut tulee raahattua ainekin johonkin lämpöiseen ja välil lataillaan (6x200Ah uusia, ei viitti ottaa riskei :D )..
:wink: Kissanhiekka on tehokas kosteuden poistaja, sitä vatiin.
:wink: Kyllä se auto lepää ihan luonnollisesti ilmapussit tyhjänäkin.
:wink: Akusto: Jättäisin paikoilleen a) koska on hyvä käyttää kone lämpimäksi parin kuukauden välein ja jos mahdollista siirrellä autoa +/- 5m edes takaisin niin saa kaikki laakeritkin voitelua. Samalla akut lataantuu. Minulla on Webasto jolla esilämmitän ennen starttia ja autan saavuttamaan käyntilämpötilan. Tämä joka toinen kuukausi saattaa olla jonkun mielestä turhan usein. Muista kuitenkin kääntää pääkytkin pois päältä.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Talviunille, keväällä samassa kunnossa?

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Akkuihin viel palaten, omas henkilöautos meni vuoden välein entiseks exiden akut juuri takuun loputtua. Päätin etsiä sen jälkeen tehokkaimman ja halvimman akun mikä pellin alle mahtuu.. Hondaan myytiin väkisin kaikkialla 45 Ah akkua. Kun olin mitannut kuinka suuri akku autoon oikeasti mahtuu päädyin ostamaan zapp merkkisen 60 Ah akun, kyseinen akku on nyt neljättä vuotta autossa ja toimii moitteettomasti ottaen huomioon että viime talvena pääsi tyhjäksi ja veti umpijäähän -20 asteen pakkasessa, vein akun silloin sisälle ja sulatin & latasin, viel toimii.. :D Nykyiset Bussin akut on merkkiä snajder, samas tehtaas tehty ku ko. zapp..
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Talviunille, keväällä samassa kunnossa?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Zippo kirjoitti:Akkuihin viel palaten, omas henkilöautos meni vuoden välein entiseks exiden akut juuri takuun loputtua. Päätin etsiä sen jälkeen tehokkaimman ja halvimman akun mikä pellin alle mahtuu.. Hondaan myytiin väkisin kaikkialla 45 Ah akkua. Kun olin mitannut kuinka suuri akku autoon oikeasti mahtuu päädyin ostamaan zapp merkkisen 60 Ah akun, kyseinen akku on nyt neljättä vuotta autossa ja toimii moitteettomasti ottaen huomioon että viime talvena pääsi tyhjäksi ja veti umpijäähän -20 asteen pakkasessa, vein akun silloin sisälle ja sulatin & latasin, viel toimii.. :D Nykyiset Bussin akut on merkkiä snajder, samas tehtaas tehty ku ko. zapp..
Snäiderit (2x200Ah) myös itsellä 2v takuu. Pikkuautoss zap (5v), ainakin 3x syväpurettu ja vielä jaksaa =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Talviunille, keväällä samassa kunnossa?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kalsiumkloridi ( tiesuola ) on kustannustehokas kosteudenpoistaja. Olen käyttänyt sitä merikontissa, jossa säilytetään teatterilavasteita. Säilytyksessä on vaatteita ja muutakin kosteutta imevää materiaalia. Suola on pitänyt kosteuden poissa. Kaikki kangas- ja paperitavara on "riihikuivaa" talven jälkeen.

Kontti on tietenkin tiiviimpi kuin linja-auto, mutta uskon suolan toimivan myös autossa. Olen myös käyttänyt tiesuolaa asuntovaunussa muutamana talvena. Parina viime vuotena olen kuitenkin siirtynyt käyttämään "Silica" -rakeita. ( Rainbow-kissanhiekkakristalli tai jotain tuon tapaista ).

Mielestäni kristallit toimivat aivan yhtä hyvin kuin kalsiumkloridi, joskin kilohinta on kovempi. Kristalit olen laittanut kaapinoven nuppeihin roikkumaan kankaisissa ostoskasseissa. Vaunussa on myös ollut välillä sähkökäyttöinen Bilteman kosteudenpoistajakone - siinä ongelmana on se, että säiliö täyttyy melko nopeasti ja talvella ei tule käytyä vaunun luona ihan joka viikko.

Parempana se auto varmasti kylmänä säilyy kuin lämpimänä. Ei tule ainakaan kondenssivettä peltipinnoille.

Rölli-autoani ajattelin käyttää myös talvella - Joten tuossa olisi kohteita, joita ajattelin käydä läpi ennen kunnon pakkasia.

- jäähdytysnesteen pakkasenkesto
- alustan rasvanippojen läpikäyminen
- naftan vedenerottimen tyhjennys ja polttoainesuodattimien vaihto
- Webaston toimivuuden tarkistaminen
- raikasvesisäiliön tyhjennys
- vessan tyhjennys
- vanerilevyjen laittaminen renkaiden alle ( lähtee helpommin liikkeelle vanerilevyltä kuin jäätyneestä mutakuopasta )
- lukkojen ja luukkujen mekanismien rasvaus
- akkunesteen tarkistus ja akkujen lataus
- ylinmääräisen kangastavaran ja rojun poisroudaaminen autosta :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Talviunille, keväällä samassa kunnossa?

Viesti Kirjoittaja Zippo »

- naftan vedenerottimen tyhjennys


Toi onkin tekemättä.. :o
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Talviunille, keväällä samassa kunnossa?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Zippo kirjoitti:- naftan vedenerottimen tyhjennys


Toi onkin tekemättä.. :o
Missähän tuo on, ei mulla ainakaan naftasuodattimien vieressä, vai onko se läpinäkymätöntä mallia?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Talviunille, keväällä samassa kunnossa?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei minullakaan ole tietoa onko B10M-keksinnössä sellaista lasikuppimallista vedeneroitinta. Suodattimien pohjalle tuo vesi ainakin jää. Joten suodattimien vaihdon yhteydessä vedestä pääsee eroon.

MB609:ssä on lasikuppi, jonka tyhjennän pari kertaa vuodessa. Muutama tippa vettä sinne kertyy ei desi tolkulla:)

En ole ehtinyt tutkia miten tuo suodatus on tuossa Rölli-B10M:ssä toteutettu. Ainakin tankkiin paluuputkesta tuleva nafta on lämmintä. Eli joku lämmityssysteemi siinä on naftalle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Talviunille, keväällä samassa kunnossa?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Rosvolinna kirjoitti:
En ole ehtinyt tutkia miten tuo suodatus on tuossa Rölli-B10M:ssä toteutettu. Ainakin tankkiin paluuputkesta tuleva nafta on lämmintä. Eli joku lämmityssysteemi siinä on naftalle.
Se lämpee pumpussa ja suuttimissa, veikkaan. Ei kai sitä vettä nyt tuossakaan tule niin paljo että huolissaan pitäs olla, vaikken täyteen (450L) tankkaakkaan... Mut kiva ois tietää missä b58/b10m:ssä sellanen erotin on jos on.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Talviunille, keväällä samassa kunnossa?

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Edellis talvena annoin auton seistä koskemattomana ja oli sisä pinnat kupruilla keväällä, onneks ei hometta missään. Viime talvena sain priimuksen sähköpatruunan kuntoon, ja aina kun ulko lämpö meinas lauhtua, niin löin priimuksen päälle(n.+8c), ja kun pakkanen kiristyi niin otin lämmön pois. Pikkasen pelaamista ja pikkasen kävi kukkaron päälle, mutta ei kupruillut sisällä mikään. Ens talvena koitan kissan hiekkaa ja muita esille tulevia konsteja.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Talviunille, keväällä samassa kunnossa?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

minusta mahuri-Volvossa ei ole vedenerotinta ollenkaan. Suodattimia on kaksi jotka on niin lähellä konetta ja vähän suojassakin ettei se kovin herkästi jäädy jos kone on vähänkin lämmin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Talviunille, keväällä samassa kunnossa?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

happa66 kirjoitti:Edellis talvena annoin auton seistä koskemattomana ja oli sisä pinnat kupruilla keväällä, onneks ei hometta missään. Viime talvena sain priimuksen sähköpatruunan kuntoon, ja aina kun ulko lämpö meinas lauhtua, niin löin priimuksen päälle(n.+8c), ja kun pakkanen kiristyi niin otin lämmön pois. Pikkasen pelaamista ja pikkasen kävi kukkaron päälle, mutta ei kupruillut sisällä mikään. Ens talvena koitan kissan hiekkaa ja muita esille tulevia konsteja.

a-p
Mikäs taika tässä oli että lämmöillä pelataan, halusit kastepisteen sisemmäksi autoon? Mitä ne sisäpinnat on sun autossa, jos kupruilee?
Viimeksi muokannut Reddewil, 23 Loka 2010 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Talviunille, keväällä samassa kunnossa?

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Erikoista on jossei ole vedenerotinta. Tuo vesi "vanhin voitehista" ei kyllä voitele dieselpumppu, vaan vaurioittaa sitä. Pisarakin jo saa aikaan korroosioita ja sen jälkeen ennenaikaista kulumista. Pisara riittää myös pumpun särkymiseen.
Tuota vettä kertyy, jo kuljetuksessa, jalostamolta asemalle, aseman säiliöistä ja myös kondenssina tankkissa.
Suodattimien pohjassakin saattaa olla tulppa josta veden saa pois, vaikka ei erillistä vedenerottajaa olisikaan
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4446
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Talviunille, keväällä samassa kunnossa?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jan-Erik kirjoitti:Erikoista on jossei ole vedenerotinta. Tuo vesi "vanhin voitehista" ei kyllä voitele dieselpumppu, vaan vaurioittaa sitä. Pisarakin jo saa aikaan korroosioita ja sen jälkeen ennenaikaista kulumista. Pisara riittää myös pumpun särkymiseen.
Tuota vettä kertyy, jo kuljetuksessa, jalostamolta asemalle, aseman säiliöistä ja myös kondenssina tankkissa.
Suodattimien pohjassakin saattaa olla tulppa josta veden saa pois, vaikka ei erillistä vedenerottajaa olisikaan
Toisaalta kun aine kiertää kokoajan ja jos sitä menee n.20l/h niin ei se pisara siellä kauaa viihdy tai sitten lilluu tankin pohjalla. Ei ole suodattimissa nippoja, on saman tapaisia kun auton ö.suodatin, sellanen peltinen tötterö. Kuiteski noita mahureita jokunen miljoona tehty, joten ei kai se ihan susi systeemi voi olla?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Talviunille, keväällä samassa kunnossa?

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Reddewil kirjoitti:
happa66 kirjoitti:Edellis talvena annoin auton seistä koskemattomana ja oli sisä pinnat kupruilla keväällä, onneks ei hometta missään. Viime talvena sain priimuksen sähköpatruunan kuntoon, ja aina kun ulko lämpö meinas lauhtua, niin löin priimuksen päälle(n.+8c), ja kun pakkanen kiristyi niin otin lämmön pois. Pikkasen pelaamista ja pikkasen kävi kukkaron päälle, mutta ei kupruillut sisällä mikään. Ens talvena koitan kissan hiekkaa ja muita esille tulevia konsteja.

a-p
Mikäs taika tässä oli että lämmöillä pelataan, halusit kastepisteen sisemmäksi autoon? Mitä ne sisäpinnat on sun autossa, jos kupruilee?
Ei aavistustakaan mistä auto on tehty (ostettiin valmiina -08, tehty joskus -90?). Elikkäs kun pakkanen lauhtuu, niin sisällä myös lämpenee, viiveellä, ja samalla kosteus nousee. Testattu on. Elikkäs aina kun pakkanen lauhtuu plussan puolelle niin lyötiin lämmitys päälle (-20 alas +2), meillä päin toi on ihan normaalia lämmön vaihtelua. Ja tosta kastepisteestä oon ihan pihalla, elikkä siitä vois joku antaa lisä "vinkkejä" niin minulle, kuin varmaan muutamalle muullekin.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Vastaa Viestiin