Kardaaniko täryyttää
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Kardaaniko täryyttää
Moikka
Mitkähän kaikki asiat voi täryyttää bussia. Meillä on semmonen ongelma että takapäässä ja vähän etupäässäkin bussi tärisee 80-100 km/h vauhdissa. Kaikki etu ja takakardaanin ristikot, tukilaakerit ja värinäkumit on vaihdettu, renkaat eessä uudet ja takanakin kokeiltu montaa eri rengasta. Silti tärisee. Ei kivaa kun hajoaa uudet kalusteet.
Vai onko nämä tärinät enemmän tai vähemmän normaalia vanhoissa bussinresuissa.
Mistäköhän vielä tutkisi?
t. Vesa
Mitkähän kaikki asiat voi täryyttää bussia. Meillä on semmonen ongelma että takapäässä ja vähän etupäässäkin bussi tärisee 80-100 km/h vauhdissa. Kaikki etu ja takakardaanin ristikot, tukilaakerit ja värinäkumit on vaihdettu, renkaat eessä uudet ja takanakin kokeiltu montaa eri rengasta. Silti tärisee. Ei kivaa kun hajoaa uudet kalusteet.
Vai onko nämä tärinät enemmän tai vähemmän normaalia vanhoissa bussinresuissa.
Mistäköhän vielä tutkisi?
t. Vesa
Pari reissua on nyt tehty ja meillä kulkee kyllä ilman minkäänlaisia tärinöitä!
Yllätyin itsekin että menee niin vakaasti tommonen vanhus
Vaihteet kyllä vaatii voimaa ja arpomista jotta menee oikea pesään,mutta tottuu niihinkin varmaan

ps. kysäiseppä tuolta bussit foorumin puolelta...siellä on asiantuntevaa porukkaa varmasti
Yllätyin itsekin että menee niin vakaasti tommonen vanhus

Vaihteet kyllä vaatii voimaa ja arpomista jotta menee oikea pesään,mutta tottuu niihinkin varmaan


ps. kysäiseppä tuolta bussit foorumin puolelta...siellä on asiantuntevaa porukkaa varmasti

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Kone vapisee
Etukardaanin liuku aiheutti osan tarinasta. Se oli aivan loppuun kulunut. Suurin vapinan aiheuttaja onkin moottori. Kun konetta huudattaa paikallaan 1400 r/min peilit ja penkit vapisee. Mista tuo vapina voi johtua? Vauhtipyorako kohta irtoaa? Toisaalta kone kay hyvin tyhjakayntia voisiko johtua huonoista suuttimista tms etta kierrosten noustessa vapisee. Kokemuksia?
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
On pitka tuulettimen akseli. Siina oleva liuku on tosi kulunut ja se vaihdetaan. Koneen ja laatikon kannakkeet on kunnossa. Ei paljon vaihtoehtoja ole. Mitka hommat vaikuttaa koneen kayntiin kierroksilla? Jos joku pytty toimiikin huonosti? Suuttimet? Tai sitten se vauhtipyora karkaa joku kerta.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Ei vaikuta vapinaan etukardaanin irroitus juurikaan. Sen väljän boorin tärinä loppuu mutta vielä jää vapisemaan. Eikä vaikuta kytkimen polkeminen. Toisaalta kytkin ei nyt niin häävi ole, äkkinäisen oloinen.
Jättäiskö tärisemään. Kytkimeen ja vauhtipyörään kurkkaaminen maksaa korjaamossa aivan tarpeeksi. Onko tietoa paljonko kytkinpaketti maksaa noin niinku yleensä? Jos kumminkin päätän uusia sen.
Jättäiskö tärisemään. Kytkimeen ja vauhtipyörään kurkkaaminen maksaa korjaamossa aivan tarpeeksi. Onko tietoa paljonko kytkinpaketti maksaa noin niinku yleensä? Jos kumminkin päätän uusia sen.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Ei oo tietoa onko yksi vai kaksi levyä kytkimessä. Se tosiaan vähän rytkyttää ainakin kylmänä lähtiessä. Sehän taas on tottumiskysymys.
Vaihteisiin sinänsä on jo tottunut. Kaveri sanoi aikoinaan omasta datsunista että se on tottumiskysymys kun vaihtoi kakkoselta kolmoselle vippaamalla vaihekeppi etupenkin, tuhkakupin ja käsijarrukahvan koordinaatteja seuraten. Siihen ei muut oppineet. Vauhti loppui ennenkuin kolmonen löytyi.

Vaihteisiin sinänsä on jo tottunut. Kaveri sanoi aikoinaan omasta datsunista että se on tottumiskysymys kun vaihtoi kakkoselta kolmoselle vippaamalla vaihekeppi etupenkin, tuhkakupin ja käsijarrukahvan koordinaatteja seuraten. Siihen ei muut oppineet. Vauhti loppui ennenkuin kolmonen löytyi.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Syy selvisi
Loppujen lopuksi syy vapinaan oli kuitenkin moottorin etukannakkeessa. Vanhemmissa B58 alustoissa on ollut liian pieni kumityyny jonka kestoika on jaanyt heikoksi. Volvolta neuvottiin vaihtamaan uudempi kannake tilalle. Huollettiin muutenkin bussia rasvattiin alustaa tarkistettiin suuttimet, korjattiin pakoputkia ja ilmaputkia. Nyt on menossa takalamppujen vaihto siistimpiin, hommasin heikkilan purkaamolta Lahti Eaglen lamput pohjineen. Kummasti sai vanhus uutta ilmetta...
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
vieläkin jyrrää
Ei ole jyrinät loppunut sillä etukannakkeen kumia ollaan metsästetty kissain ja koirain kanssa. sitä saa volvolta mutta maksaa 570 euroa....
Korjaamoäijät sanoivat että uusi kumi olisi niin jäykkä ettei kone pääse heilumaan.
Uusi havainto on että kytkin pohjassa mäkeä laskiessa 80 kmh ei mikään tärise, vauhdin kasvaessa 90 yli alkaa tasainen jurina joka on satasen kohdalla kestämätöntä kuunnella ja tuntea. Tämän arvelisin johtuvan kardaanin epätasapainosta sillä kone käy tuolloin tyhjäkäyntiä.
Mutta itse ongelmaan, 1400 r/min tärinä muuttuu/vähenee merkittävästi kun painaa kytkintä ja nostaa uudelleen. siis aika sattumanvaraisesti. Voiko tosiaan kytkinlevy olla niin väljä että se sinkoutuu "laitaan" ja siksi menee epätasapainoon? Keksinkin konstin kun matkavauhti on päällä, polkaisen kytkimen ja kaasun pohjaan ja nostan kytkintä kovien kierrosten aikana. Jostakinsyystä se niinku jopa loppuu se tärinä. Olen miettinyt että kun kerran koneesta lähtee sekä eteen että takappäin kardaani että jos kone paikallaan siinä tärryyttää silloinhan kardaanit vemputtaa ja onhan siinä jyrinää pienestä lähteestä.
Kyllä on kumma homma.
Korjaamoäijät sanoivat että uusi kumi olisi niin jäykkä ettei kone pääse heilumaan.
Uusi havainto on että kytkin pohjassa mäkeä laskiessa 80 kmh ei mikään tärise, vauhdin kasvaessa 90 yli alkaa tasainen jurina joka on satasen kohdalla kestämätöntä kuunnella ja tuntea. Tämän arvelisin johtuvan kardaanin epätasapainosta sillä kone käy tuolloin tyhjäkäyntiä.
Mutta itse ongelmaan, 1400 r/min tärinä muuttuu/vähenee merkittävästi kun painaa kytkintä ja nostaa uudelleen. siis aika sattumanvaraisesti. Voiko tosiaan kytkinlevy olla niin väljä että se sinkoutuu "laitaan" ja siksi menee epätasapainoon? Keksinkin konstin kun matkavauhti on päällä, polkaisen kytkimen ja kaasun pohjaan ja nostan kytkintä kovien kierrosten aikana. Jostakinsyystä se niinku jopa loppuu se tärinä. Olen miettinyt että kun kerran koneesta lähtee sekä eteen että takappäin kardaani että jos kone paikallaan siinä tärryyttää silloinhan kardaanit vemputtaa ja onhan siinä jyrinää pienestä lähteestä.
Kyllä on kumma homma.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Kävimpä mönkimässä bussin alla ja haalasin koko kardaanin takakontissa koneistamoon. Siellä sitä tutkittiin ja vaikka ensin näytti niinkuin minäkin luulin että ristikot olis kunnossa mutta kun kangella väänneltiin niin lokse kävi...
Laitettiin kaksi uutta ristikkoa ja tasapainotettiin koko kardaani.
Viissatanen taas meni siihen ja äkkiä kotia kasaamaan.
Ja voi onnen auvoa kun lähdettiin maantielle, melkein kaikki jyrinä oli poissa!
No vähän himmentää vielä moottorin etukumin väliaikainen patentti mutta sekin on tilattu Volvolta, Belgiasta kuulemma löytyi jostain sivuvarastosta (tuurilla). Tulisi nyt vaan Ouluun asti.
hupanen tuo bussi kun noita viidensadan vikoja on riittänyt.

Laitettiin kaksi uutta ristikkoa ja tasapainotettiin koko kardaani.
Viissatanen taas meni siihen ja äkkiä kotia kasaamaan.
Ja voi onnen auvoa kun lähdettiin maantielle, melkein kaikki jyrinä oli poissa!


hupanen tuo bussi kun noita viidensadan vikoja on riittänyt.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Vihdoin saatiin vaihdettua tuokin etukannakekumi. Sehän tuli belgiasta joskus viime kesänä mutta on vähän venynyt se vaihtotyö kun ite kokeilin vaihtaa syksyllä sitä mutta se jäi yritykseksi työkalujen keveyden vuoksi. Olisi tarvinnut lastenvaunujen kokoista pulttikonetta...
Kyllä se oli korjaamollakin kova homma. Heilläkin siinä konstit loppui ja bussi viipyikin siellä 2,5 viikkoa kun se jotenkin ei ollut oikeen mieluisa homma
. Tekivät ennemmin yhden pillarilavetinkin siinä välissä alusta alkaen!
Aikani ahdistelin niin tulihan se kumikin vaihdettua. Itara homma särkeä entiset rautaholkit paikalleen ja kaivaa kumiosa puukolla pois ja tilaakin on niin vähän että piti purkaa jarrukompurat ja kaikki pois edestä että sen kumin edes näki.
Mutta homma kannatti
. Peilitkään ei enää yhtään värise ajaessa. Nyt ajan vaikka maailman ympäri
Vika oli siinä.
Huomenna koitan katsastaa ja alkuviikosta laittelen justiin saamani 2x500 litran jätevesitankkia sekä yhden 150 litrasen puhasvesisäiliön lisää.
Torstai-aamuna bussi lähtee Lyngeniin ruijanpallaksen ja kissakalan pyyntireissulle Norjaan...



Kyllä se oli korjaamollakin kova homma. Heilläkin siinä konstit loppui ja bussi viipyikin siellä 2,5 viikkoa kun se jotenkin ei ollut oikeen mieluisa homma


Aikani ahdistelin niin tulihan se kumikin vaihdettua. Itara homma särkeä entiset rautaholkit paikalleen ja kaivaa kumiosa puukolla pois ja tilaakin on niin vähän että piti purkaa jarrukompurat ja kaikki pois edestä että sen kumin edes näki.
Mutta homma kannatti


Huomenna koitan katsastaa ja alkuviikosta laittelen justiin saamani 2x500 litran jätevesitankkia sekä yhden 150 litrasen puhasvesisäiliön lisää.
Torstai-aamuna bussi lähtee Lyngeniin ruijanpallaksen ja kissakalan pyyntireissulle Norjaan...

Tulevaisuus on sähköinen
IRJAkin on kärsinyt jonkinlaisesta lievästä horkasta käytettäessä paikallaan n 1400rpm mutta yllätys yllätys tauti hävisi kun vaihdoin vanhan tehottoman yksipyttyisen kompuran uudempaan kaksipyttyiseen tänäkeväänä . Samalla tosin vaihtui hydraulipumppukin mutta ei kai siinä mikään voi tärinää aiheuttaa . Olisikohan tuo mahdollista että vanha ja väsynyt yksipyttyinen olisi ollut tärinän lähde vai käviköhän vain hyvä tuuri
Yhden vian korjaamisella paranikin kaksi

Yhden vian korjaamisella paranikin kaksi
