kulkurin talvenkestävyyskokeilu

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Suti
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
Location: Littoinen
Paikkakunta: Littoinen

kulkurin talvenkestävyyskokeilu

Viesti Kirjoittaja Suti »

Ollaan työporukan kanssa menossa tekemään kevätkauden toimintasuunnitelmaa kaverin mökille metsänkeskelle huittisiin..(makkaranuotiolle, saunomaan ja juopottelemaan hienossa seurassa)
Tulipa vaan ahaa-elämys kun pirtti on turhan pieni, että tempastaan se reissu meitin rakkaalla linsellä. Tuleepahan testattua senkin talvikäyttäytyminen..

MITÄ KANNATTAA TARKASTAA/SEURATA MAHDOLLISEN JÄÄTYMISEN VARALTA??

(Tenuttajan meinaan läpikäydä joku ilta ja webastoja olen testaillu säännöllisesti, jotka tuntuvat pelaavan ok. Vesisysteemit saavat rauhassa uinua talviunta, paitsi bussivessa joka voi tulla tarpeeseen..)

No, eipä muut pelota paitsi jarrujen ja ohjauksen jäätyminen.

PIKAISIA VINKKEJÄ MAHDOLLISIEN JÄÄTYMISONGELMIEN VÄLTTÄMISEKSI KAIVATAAN, KIITOS
ex kulkuri: MB 914-85
Avatar
Tare
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 09 Syys 2006 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tare »

Tenuttaja jos kunnossa ja polttoaine suodattimet oot vaihtanu niin tuskin tulee ongelmia, talvilaatua tankkiin. Ilmapuoli jos vielä meinaa ajossa jäätää niin kompuralta lähtevä putki irti ja tenua perään.
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

ohjaus on hydraulipumpulla ja käyttöneste automaattivaihteistoöljy, joten ei jäädy, jos pumppu "urahtelee" oire on kylmä öljy tai sen puute.
jarrut pelannee, mikäli paat sitä tenttua ja olet syksyllä tyhjentänyt paineilmasäiliöt. myös s- nokka-akselit täytyy olla rasvattu (vai onko siinä kiilajarrut eli kellot suoraan kilvessä) muuten puslassa on vesi joka jäätyy :?
jäähdytinnesteen pakkaskestävyys :?:
ja jos olet tankannut viimeksi kesällä, tankissa on tietysti kesälaatu. eli talvilaatua sekaan, ja uudet putsarit sekä diesel-100;aa reppuun 8) 8)
akkujen kunto :?:
akkujen lämmittäminen mökissä sekä esim kosanilla öljypohjan ja imusarjan lämmittäminen tai padallinen kuumaa vettä niin herää mersu myös poislähtiessä :lol: :lol:
pilkkihaalarit, jos tarvii ehjäillä "jossain":roll:
ja tarkkaile nestevuotoja, koska isot vesiletkujen lähdöt kutistuu pakkasella alikokoon käpettyneiden letkujen ja klemmareiden sisällä :!: :!: :!: eli nestettä mukaan (20-30litraa)
jos venttiili jäätyy, sulatus esim kädellä tai lämpimällä vedellä,ei kosanilla :!: :!: . venttiileissä voi olla teflonpinta sisällä, joka vaurioituu yli +100 ast :!: :!:
se jäykkä moottoriöljy saattaa poksauttaa stefat ulos, jos heti kylmänä hoputtaa liikaa, koska puuro ei mahdu ylipaineventtiilistä jolloin öljynpaine jopa 15 bar :wink:
siinä muutama ajatus, hyvää matkaa :lol: :lol:
Suti
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
Location: Littoinen
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja Suti »

kaikki muut ns.normaaleja manööverejä..mut s-nokkaakselit rasvattuja??mitäs ne o ?
kiitos vinkeistä!
ex kulkuri: MB 914-85
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

se akseli, joita ne jarrukellot liikuttelee, joka menee siitä "taustapellin" läpi. 1-2 puristusta rasvaprässillä, JOS siinä on nippa. eikä sitten enempää rasvaa, muuten se pursuaa sinne jarruihin :!:
muuten ko. helassa viihtyy vesi joka sitten jäätyy... :wink:
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jones69 »

onko paineilma ohjatut mehujarrut niin kun meillä? jos on niin kannatta olla tarkkana että ei ilmavehkeet jäädy...
Scania K112 Kutter DECA340
Suti
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
Location: Littoinen
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja Suti »

ei oo. on pelkät ilmajarrut. tenupytty asennettu ja juotu.
ex kulkuri: MB 914-85
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jones69 »

Suti kirjoitti:ei oo. on pelkät ilmajarrut. tenupytty asennettu ja juotu.
:P
Scania K112 Kutter DECA340
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Suti kirjoitti:ei oo. on pelkät ilmajarrut. tenupytty asennettu ja juotu.
Kuormasta ei saa syödä... eikä juoda.. :D
Suti
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
Location: Littoinen
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja Suti »

auto toimi loistavasti ja hienosti piti pikkuwebasto lämpimänä..
kun lähdettiin liikkeelle, tuli IHAN JÄRJETÖN SININEN SAVU ensimmäiset pari kilsaa. taisi olla öljyrenkaat jumissa vaikka kuukausittain sitä olenkin starttaillu. ja jäät olivat vieneet pyyhkijän sulat. muuten kaikki ok, paitsi kuskin olo reissun jäljiltä..
ex kulkuri: MB 914-85
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Sisu »

taitaa webasto pitää konettakin kuumana. Öljyt pysyy pitkään kuumana ja tulee venttiilikoneistosta läpi. Ei muuten tarvi paljoakaan öljyä niin kyllä savuttaa.
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Voisiko Webasto,,???

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Voisiko Webasto pitaa oljyt kuumempana kuin kone pitaa ajettaessa,,???
Tietenkin lamminta oljya voisi valua sylinteriin jos venttiilien ohjurien kumit on kuluneet. Taman pitaisi kuitenkin aiheutaa sinista savutusta jokseenkin jatkuvasti. Voisi tietenkin olla etta koneessa lampotilat asettuu Webaston vesikierrolla jotenkin erilaisiksi (vaikea uskoa tata). No,, tama on vaan tallaista aaneen ajattelua,, koetan innostaa jonkun kokeneemman antamaan lisaa kommenttia,, Mielenkiintoinen juttu kuitenkin,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Suti
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Huhti 2006 21:06
Location: Littoinen
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja Suti »

Webasto lämmittää veden maksimissaan 55 asteeseen, jollain se vain kierrättää sitä kunnes taas jäähtyy sen alle...
Savutus oli tosiaan reissun alkukilometreillä, veden lämpö n.40-50 astetta.
normaalilämpö 85..noin..
taisi vaan olla jotkut renkaat jumissa tai kesällä diisselin seassa käyttämäni 2-tahtiöljyn jämät tankin pohjalla..(lorauttelen normaalisti muutaman desin/100litraa mikroautoista jääneitä 2-tahtiöljyn jämiä, että vanha ruiskutuspumppu tykkää..)
ex kulkuri: MB 914-85
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Viesti Kirjoittaja motoku »

tän kokoluokan dieselit ei lämmitä pakoputkeaan kunnolla tyhjäkäynnillä tai nurkissa hieroessa, jolloin "noki hyytyy" jo putkessa, ja alkaapahan muuten kone suitsuttaa savua, kun polkaisee kaasua :twisted: :twisted: takamaisemat häipyy :lol: :lol:
ilmiö erittäin tuttu.....
Vastaa Viestiin