D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Nyt on Iso-D ja ammattipätevyys plakkarissa
Eilen suoritin ammattipätevyyskokeen ja inssin Tampereella, kaikki meni onneks kerralla läpi.
Ammattipätevyys tuli myös tavaraliikenne-puolelle samalla voimaan, ei tarvi käydä erikseen niitä viittä päivää.
Eilen suoritin ammattipätevyyskokeen ja inssin Tampereella, kaikki meni onneks kerralla läpi.
Ammattipätevyys tuli myös tavaraliikenne-puolelle samalla voimaan, ei tarvi käydä erikseen niitä viittä päivää.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Onnittelut !
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Tuo D onkin nykyään ainoa järjellinen linja-autokortti. Onnittelut. Pitäisi itsekin päivittää hetkenä jonain....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1454
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Carman kirjoitti:Tänään kävin Takk:lla haastattelussa ja ajokokessa, hyvin meni, soittivat jo ja toivottivat tervetulleeksi koulutukseen.
12 hengen ryhmä kerättiin, hakijoita oli yli 30.
Onnittelut ja respektiä, ihan pitkän kaavan mukaan oot vetässy T. AriCarman kirjoitti:Nyt on Iso-D ja ammattipätevyys plakkarissa
Eilen suoritin ammattipätevyyskokeen ja inssin Tampereella, kaikki meni onneks kerralla läpi.
Ammattipätevyys tuli myös tavaraliikenne-puolelle samalla voimaan, ei tarvi käydä erikseen niitä viittä päivää.
#048
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Luin tämän ketjun kokonaan läpi tässä yöllä työn lomassa. Siitä voi jo päätellä että en aja linja-autoa työkseni
Tämä ajo-oikeuksien rajoittaminen ja ammattipätevyyksien vaatiminen kyllä jaksaa ihmetyttää.
Jos niitä ei ammatikseen tarvitse niin eihän niitä tarvitse muutenkaan. Eihän henkilöauton kuljettajalta edellytetä EA-koulutusta, vaikka eniten onnettomuuksia maantiellä tapahtuu juuri henkilöautoilla. Sinänsä EA-taidot on tärkeitä, kritisoin vain tätä yksityiskäytön kannalta. Asiakaspalvelu yksityiskäyttöisen linja-auton yhteydessä? Silkkaa rahastusta ei-ammattikuljettajilta.
Täysin laillisesti saan ajaa naapurissa olevia nosturiautoja, painoa ainakin neljän bussin verran.
Otetaanpa sitten tilanne, jossa olen menossa ostamaan linja-autoa yksityiseen omaan käyttööni.
Minulla on D1-luokan ajo-oikeus. Saanko koeajaa yli 16 matkustajalle tarkoitettua ja varustettua linja-autoa yleisellä tiellä? Entä silloin kun myyjä on kyydissä ja myyjä ei ole oman talouden jäsen? Jos sama auto on varustettu enintään 16 matkustajan kuljettamiseen niin ongelmaa ei ole?
Teknisesti on aivan yhdentekevää onko siellä selän takana penkkejä 50 vai 16 kun tarkoitus ei ole kuljettaa matkustajia. En ole ihan varma millaiseen rikkeeseen syyllistyin kun ajoin bussin kotipihalle ostopaikkakunnalta, mutta tehty mikä tehty...
D-kortista ei minulle ole hyötyä, koska kulkuribussissa ei tarvita niin paljoa matkustajapaikkoja.
Myöskään ammattipätevyyttä en tarvitse harrasteeni takia. Jos em. asioista tulee joskus välttämättömiä harrasteen kannalta niin sitten asia on eri. Saas nähdä mitä kivaa tulee 2020 vuonna tuon bussin korin leveyden ja pituuden myötä. Ehkä tarpeeksi hyvin perusteltu kirjelmä johonkin ministeriöön tuo poikkeusluvan?
Lahti32:lle hatunnosto aktiivisuudesta näissä asioissa.
Tämä ajo-oikeuksien rajoittaminen ja ammattipätevyyksien vaatiminen kyllä jaksaa ihmetyttää.
Jos niitä ei ammatikseen tarvitse niin eihän niitä tarvitse muutenkaan. Eihän henkilöauton kuljettajalta edellytetä EA-koulutusta, vaikka eniten onnettomuuksia maantiellä tapahtuu juuri henkilöautoilla. Sinänsä EA-taidot on tärkeitä, kritisoin vain tätä yksityiskäytön kannalta. Asiakaspalvelu yksityiskäyttöisen linja-auton yhteydessä? Silkkaa rahastusta ei-ammattikuljettajilta.
Täysin laillisesti saan ajaa naapurissa olevia nosturiautoja, painoa ainakin neljän bussin verran.
Otetaanpa sitten tilanne, jossa olen menossa ostamaan linja-autoa yksityiseen omaan käyttööni.
Minulla on D1-luokan ajo-oikeus. Saanko koeajaa yli 16 matkustajalle tarkoitettua ja varustettua linja-autoa yleisellä tiellä? Entä silloin kun myyjä on kyydissä ja myyjä ei ole oman talouden jäsen? Jos sama auto on varustettu enintään 16 matkustajan kuljettamiseen niin ongelmaa ei ole?
Teknisesti on aivan yhdentekevää onko siellä selän takana penkkejä 50 vai 16 kun tarkoitus ei ole kuljettaa matkustajia. En ole ihan varma millaiseen rikkeeseen syyllistyin kun ajoin bussin kotipihalle ostopaikkakunnalta, mutta tehty mikä tehty...
D-kortista ei minulle ole hyötyä, koska kulkuribussissa ei tarvita niin paljoa matkustajapaikkoja.
Myöskään ammattipätevyyttä en tarvitse harrasteeni takia. Jos em. asioista tulee joskus välttämättömiä harrasteen kannalta niin sitten asia on eri. Saas nähdä mitä kivaa tulee 2020 vuonna tuon bussin korin leveyden ja pituuden myötä. Ehkä tarpeeksi hyvin perusteltu kirjelmä johonkin ministeriöön tuo poikkeusluvan?
Lahti32:lle hatunnosto aktiivisuudesta näissä asioissa.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Saksassa kuuluu EA pakollisena ajokoulutukseen.
Muuten kyllä, ammatikseniki ajaneena, piän että pakollinen kertavuotinen kuukauden lisäkoulutus kaikille Suomessa ajaville pakolliseks heti. Ois kansalaispalkan perusedellytys, niinku myös kuukauden ropsitalkoot ja metsänistutus.
N
Muuten kyllä, ammatikseniki ajaneena, piän että pakollinen kertavuotinen kuukauden lisäkoulutus kaikille Suomessa ajaville pakolliseks heti. Ois kansalaispalkan perusedellytys, niinku myös kuukauden ropsitalkoot ja metsänistutus.
N
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
OT
OT off
Ite en laskis minkään poikkeusluvan varaan. Kysyin asiaa trafilta parivuotta sitten ja virkailija tuumas että ainakaan hän ei menis ostamaan ylileveetä autoa. Kuorma-autopuolella luottivat poikkeuslupaan ja niinhän siinä kävi että hyvinkin uusia kontteja meni kavennukseen. Laki ei tunne erikseen hupi ja hyötykäytössä olevia autoja. Ainoa poikkeus taitaa olla museoajoneuvot, mutta siinä sitten muita rajotuksia.Matkamese kirjoitti:Saas nähdä mitä kivaa tulee 2020 vuonna tuon bussin korin leveyden ja pituuden myötä. Ehkä tarpeeksi hyvin perusteltu kirjelmä johonkin ministeriöön tuo poikkeusluvan?
OT off
Rosmo
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
sitä ylileveetä kalustoakin tilattiin ja luotettiin että ajo jatkuu mutta hassusti kävi. mutta kulkureissa on onneksi se takaportti että 2,6m ja 12m auto pitäs mennä aika helposti myös kuorma-autoksi kun vähäsen muokkaa pykälien mukaiseksi nii ei ajo lopu kokonaan. tais joku ollu saanu luvatkin ylipitkälle kuorma-autoksi..
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Tässä ajokorttiasiassakin laki ja kansallinen direktiivin tulkinta on muuttunut alkuperäisestä. Voisi sanoa että jopa järkeäkin on viranomaiset käyttäneet, kunhan ensin joku on näyttänyt heille epäkohdat.
Moness asiassa muutos on saatu aikaan perustelemalla asia kunnolla ja olemalla sitkeä asian eteenpäin ajamisessa. Itse meinaan katsoa pelin loppuun asti ja tunnustan tappioni jos niin lopulta käy tässä mitta-asiassa. Ja tämä oli off topic.
Moness asiassa muutos on saatu aikaan perustelemalla asia kunnolla ja olemalla sitkeä asian eteenpäin ajamisessa. Itse meinaan katsoa pelin loppuun asti ja tunnustan tappioni jos niin lopulta käy tässä mitta-asiassa. Ja tämä oli off topic.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Kuinka moni on pysäytetty poliisin toimesta? Onko laskettu kyydissä olijoita, saati muuten kateltu autoa?
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Eipä kertaakaan viiden vuoden harrastuksen aikana...lusmu kirjoitti:Kuinka moni on pysäytetty poliisin toimesta? Onko laskettu kyydissä olijoita, saati muuten kateltu autoa?
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Yhden kerran on puhallutettu sillon kun lähettiin Anttolasta.Muuta ei tehty, ei kysytty papereita tai muuta.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Bussilla ei ole koskaan tarvinu pysähtyä edes puhaltamaan, työkamppeella puhallutettu jokunen kerta ja piirturi/ paperit zekkaus oli viimeksi reilu 7 vuotta sitten, aika hyvin saanu rauhassa ajella
Nythä varmaan tulee tehotarkastuksia kun ka puolen "direktiivit" astuu voimaan.
Laskin just että on 8 eri korttia mitkä liittyy ammattiajoon
Nythä varmaan tulee tehotarkastuksia kun ka puolen "direktiivit" astuu voimaan.
Laskin just että on 8 eri korttia mitkä liittyy ammattiajoon
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Ei oo koskaan kyselleet mitään.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Iski kirjoitti:Laskin just että on 8 eri korttia mitkä liittyy ammattiajoon
Mulla ei oo ku neljä, ja niistäkin yks on reipas vuosi sitten vanhaks menny digipiirturikortti mitä nyt ei edes tarvitsis laskea mukaan mut laskinpahan vaan.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
No nyt on Eurostoliiton keksimät ammattipätevyystuomiot lusittu seuraavalle viidelle vuodelle. Täytyy sanoa, että on monenlaista kurssia.
Ensimmäisen kävin vuosi sitten autokoulussa. Tieturva taisi olla nimeltään. Ihan asiallinen, mukavaa keskustelua. ja ihan nimelläkin puhuteltiin toisiamme...oli ehkä jotain hyötyäkin. ( Maken Autokoulu, Espoo )
Seuraava oli EA1. kaksi päiväinen. Entinen ambulanssihoitsu piti kurssin - todella hyödyllinen kurssi. Paljon käytännön tehtäviä ja oikeata asiaa - respect ( Arertum Oy )
Työturvallisuuskortti - tämä oli myös asiallinen ja vuorovaikutteinen oppimiskokemus. ( Alertum Oy )
Viimeisenä ennakoiva ajo. Läppärisulkeiset autokoulun tiloissa. Ei minulle sopiva formaatti. Naksuteltiin anonyymeinä luurit päässä hiirtä 7h ( Duolog Oy, Kauniainen )
No on meillä 1500 kurssista varaa valita - eli jokaisen makuun jotakin. Itse tykkään kyllä ottaa kursseista hyödyn ilrti, mutta viimeinen vastasi kyllä taas kerran kysymykseen - Miksi en ole viihtynyt koulun penkillä?
Vielä korttihakemus Ajovarmaan niin saan ihan luvan kanssa kuskata ystäviään omassa pikku-linjurissani. Toivottavasti Poliisilla on muutakin tekemistä kuin valvoa yksityishenkilöiden linja-auton käyttöä. Kevään tullessa on pakko lähteä veronkiertoreissulle ihan ruokakuntani ulkopuolisten kanssa - mikäli saan tuohon katiskaan leiman
Ihan oikeasti miten voi olla olemassa valtio, jossa tarvitsee ammattipätevyyskortin oman linja-auton kuljettamiseen huvinpäitte. Kyse ei kuitenkaan ole liikenneluvan piiriin kuuluvasta ansiotoiminnasta. C-kortilla voi kuitenkin ajaa ilman pätevyyttä millä autolla tahansa ja kyydissä voi olla ketä hyvänsä. D ja D1 on sidottu vastaavassa tilanteessa omassa omistuksessa olevaan aioneuvoon ja tuvan ruokkoihin.
Ensimmäisen kävin vuosi sitten autokoulussa. Tieturva taisi olla nimeltään. Ihan asiallinen, mukavaa keskustelua. ja ihan nimelläkin puhuteltiin toisiamme...oli ehkä jotain hyötyäkin. ( Maken Autokoulu, Espoo )
Seuraava oli EA1. kaksi päiväinen. Entinen ambulanssihoitsu piti kurssin - todella hyödyllinen kurssi. Paljon käytännön tehtäviä ja oikeata asiaa - respect ( Arertum Oy )
Työturvallisuuskortti - tämä oli myös asiallinen ja vuorovaikutteinen oppimiskokemus. ( Alertum Oy )
Viimeisenä ennakoiva ajo. Läppärisulkeiset autokoulun tiloissa. Ei minulle sopiva formaatti. Naksuteltiin anonyymeinä luurit päässä hiirtä 7h ( Duolog Oy, Kauniainen )
No on meillä 1500 kurssista varaa valita - eli jokaisen makuun jotakin. Itse tykkään kyllä ottaa kursseista hyödyn ilrti, mutta viimeinen vastasi kyllä taas kerran kysymykseen - Miksi en ole viihtynyt koulun penkillä?
Vielä korttihakemus Ajovarmaan niin saan ihan luvan kanssa kuskata ystäviään omassa pikku-linjurissani. Toivottavasti Poliisilla on muutakin tekemistä kuin valvoa yksityishenkilöiden linja-auton käyttöä. Kevään tullessa on pakko lähteä veronkiertoreissulle ihan ruokakuntani ulkopuolisten kanssa - mikäli saan tuohon katiskaan leiman
Ihan oikeasti miten voi olla olemassa valtio, jossa tarvitsee ammattipätevyyskortin oman linja-auton kuljettamiseen huvinpäitte. Kyse ei kuitenkaan ole liikenneluvan piiriin kuuluvasta ansiotoiminnasta. C-kortilla voi kuitenkin ajaa ilman pätevyyttä millä autolla tahansa ja kyydissä voi olla ketä hyvänsä. D ja D1 on sidottu vastaavassa tilanteessa omassa omistuksessa olevaan aioneuvoon ja tuvan ruokkoihin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Siinäpä se. Ja tässä on yksi änkyrä joka saisi mennä ilmaiseksi noille kursseille mutta kun on muutakin tekemistä.
Tulevaisuus on sähköinen
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Viime talvena tuli käytyä direktiivit ja keväällä hain kortin, jatkuvassa ammattiliikenteessä eikä edes ajokorttia ole kysytty kohta 8 vuoteen, puhallus ratsioita on silloin tällöin, ei sattunu ainakaan mun kohdalle mitään tehovalvontaa, kuinkahan monelta tota korttia on tivattu.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
En tunne ketään keneltä tuota olisi liikenteessä kysytty. Ainoastaan työhaastattelussa.
Tarina kertoo; äijä oli päässyt 60-luvulla töihin kaupungin rakennusvirastoon kuorma-autokuskiksi. Työhaastattelussa oli kysytty osaako ajaa kuorma-autoa. Vastasi kyllä, eikä valehdellut yhtään. Paljasti vuosikymmeniä myöhemmin eläkkeelle jäädessään ettei hänellä ole koskaan ajokorttia ollutkaan. Ei uskaltanut kertoa aiemmin pomolle...
Legendan todenperäisyyttä en mene takaamaan, mutta ajatuksen tasolla ihan mahdollinen synopsis.
Tarina kertoo; äijä oli päässyt 60-luvulla töihin kaupungin rakennusvirastoon kuorma-autokuskiksi. Työhaastattelussa oli kysytty osaako ajaa kuorma-autoa. Vastasi kyllä, eikä valehdellut yhtään. Paljasti vuosikymmeniä myöhemmin eläkkeelle jäädessään ettei hänellä ole koskaan ajokorttia ollutkaan. Ei uskaltanut kertoa aiemmin pomolle...
Legendan todenperäisyyttä en mene takaamaan, mutta ajatuksen tasolla ihan mahdollinen synopsis.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Minulta on kerran kysytty Niiralan tullissa Venäjältä tullessa. Oltiin tupla miehityksellä ja kaverilla ei kortti ollut mukana. Eipä tuo siitä sanktioita saanut. Liekö ois saanut jos olisi ollut silloin ajamassa?Iski kirjoitti:Viime talvena tuli käytyä direktiivit ja keväällä hain kortin, jatkuvassa ammattiliikenteessä eikä edes ajokorttia ole kysytty kohta 8 vuoteen, puhallus ratsioita on silloin tällöin, ei sattunu ainakaan mun kohdalle mitään tehovalvontaa, kuinkahan monelta tota korttia on tivattu.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
En nyt löytäny uutista googlesta oikeilla hakusanoilla mutta joitan vuosia sitten ( ehkä 5-10? ) muistelisin että oli uutisissa juttua miehestä lapissa mikä oli linja-autoa kuljettanut 20 vuotta ilman korttia ja sillon oli muistaakseni narahtanut kiinni.Rosvolinna kirjoitti:En tunne ketään keneltä tuota olisi liikenteessä kysytty. Ainoastaan työhaastattelussa.
Tarina kertoo; äijä oli päässyt 60-luvulla töihin kaupungin rakennusvirastoon kuorma-autokuskiksi. Työhaastattelussa oli kysytty osaako ajaa kuorma-autoa. Vastasi kyllä, eikä valehdellut yhtään. Paljasti vuosikymmeniä myöhemmin eläkkeelle jäädessään ettei hänellä ole koskaan ajokorttia ollutkaan. Ei uskaltanut kertoa aiemmin pomolle...
Legendan todenperäisyyttä en mene takaamaan, mutta ajatuksen tasolla ihan mahdollinen synopsis.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Pa*ka zägä! Mulle riittää tää Iso Dee http://fi.wikipedia.org/wiki/Dannywiima63 kirjoitti:
En nyt löytäny uutista googlesta oikeilla hakusanoilla mutta joitan vuosia sitten ( ehkä 5-10? ) muistelisin että oli uutisissa juttua miehestä lapissa mikä oli linja-autoa kuljettanut 20 vuotta ilman korttia ja sillon oli muistaakseni narahtanut kiinni.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Olin aikoinaan lappeenrannassa sairaalassa samassa huoneessa kaverin kanssa joka kerto ajaneensa 7v kaupungin kuorma-autoa ilman minkäänlaista korttia. Kuulemma kirjalliset ja inssi riitti kortin hommaamiseen ja työt jatku. Kaverilla ei ollut koskaan ollutkaan minkäänlaista korttia.
Ite oon ajanu rekkaa 4 yrityksessä ja linja-autoa parissa ja yksikään näistä työnantajista ei ole korttia pyytänyt näytille
Ite oon ajanu rekkaa 4 yrityksessä ja linja-autoa parissa ja yksikään näistä työnantajista ei ole korttia pyytänyt näytille
Rosmo
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 35
- Liittynyt: 19 Helmi 2013 07:20
- Truck: MB-609 Kasten
- Location: Tammela
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Niin, no, joo. Kyllähän tämä semmoinen urbaani legenda on ja on ollut. Tosiasiassa ei kukaan viimeiseen 40-50 vuoteen ole pystynyt ajelemaan ammatikseen ilman korttia. Viimeisin lienee se erottajalla päivystänyt taksikuski, joka tosiaankin oli ajellut 50vuotta taksia Helsingissä ja jäi eläkkeelle 60-luvulla. Syy "kortittomuuteen " oli Helsingissä Autopataljoonassa ajettu kortti aikanaan, ja se oli jäänyt vaihtamatta siviilikortiksi. Asia myöskin uutisointiin Helsingin Sanomissa.
Vuosikymmenet sitten jo ajokorttia ei ole tarvinnut kysyä koska se ilmeni henkilötunnuksesta jos tarkastaa haluttiin ja todennäköisesti haluttiin.
Toinen asia sitten löytyy Turusta 60-luvulta. silloiselta Wiipurin Stevedoringilta jäi eläkkeelle kaveri, joka oli ajellut vuosikymmenet satamassa kuorma-autoa ja sai Autoliitolta plagaatin eläkkeelle lähtiessään; 40-vuotta raittiina ratissa. Varsin monet silloin tiesivät, että tämä kaveri jo vuosikymmeniä otti aamupäivällä 1/2 kossupulloa ja iltapäivällä loput mutta kun ei satama-alueelta poistunut kuin makasiineille ja takaisin, eikä yhtään haveria, se oli siinä se. Tämän tapauksen tunsin henkilökohtaisesti siellä satamassa työskennelleenä.
Vuosikymmenet sitten jo ajokorttia ei ole tarvinnut kysyä koska se ilmeni henkilötunnuksesta jos tarkastaa haluttiin ja todennäköisesti haluttiin.
Toinen asia sitten löytyy Turusta 60-luvulta. silloiselta Wiipurin Stevedoringilta jäi eläkkeelle kaveri, joka oli ajellut vuosikymmenet satamassa kuorma-autoa ja sai Autoliitolta plagaatin eläkkeelle lähtiessään; 40-vuotta raittiina ratissa. Varsin monet silloin tiesivät, että tämä kaveri jo vuosikymmeniä otti aamupäivällä 1/2 kossupulloa ja iltapäivällä loput mutta kun ei satama-alueelta poistunut kuin makasiineille ja takaisin, eikä yhtään haveria, se oli siinä se. Tämän tapauksen tunsin henkilökohtaisesti siellä satamassa työskennelleenä.
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: D1 ajokortti uudessa ajokorttiasetuksessa
Lappeenrannan rautakaupassa oli joskus -80 luvun lopulla traktorikuski joka jakeli pitkiä harjateräksiä kaupungin alueen työmaille. Kerran ihmettelin varastomiehelle miks sillä välillä pyörii majakka katolla ja välillä ei. Oli kuulemma selvinpäin sillon ko ei ollu
Rosmo