Sähköputkimies sählää
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Sähköputkimies sählää
Hienoa kun b12m sinulla on tuota faktatietoa, näitä tiedon hippusia kun pitää etsiä eri paikoista.
Bussiton, en ole yrittänyt sammuttaa ollenkaan avaimesta, kun on oma kokemus eräästä dieselistä, jonka laturi meni remonttiin em. kokeilun takia
Jotenkin tuo valoautomatiikka on herännyt eloon koska aikaisemmin en sen ole huomannut toimineen. En siis ole saanut aikaiseksi pelkää "suttua ja sekundaa" Olisiko joku hapettunut liitäntä alkanut toimia tms....
Hyvä etten alkanyt muuttelemaan valojen kytkentöjä.
Bussiton, en ole yrittänyt sammuttaa ollenkaan avaimesta, kun on oma kokemus eräästä dieselistä, jonka laturi meni remonttiin em. kokeilun takia
Jotenkin tuo valoautomatiikka on herännyt eloon koska aikaisemmin en sen ole huomannut toimineen. En siis ole saanut aikaiseksi pelkää "suttua ja sekundaa" Olisiko joku hapettunut liitäntä alkanut toimia tms....
Hyvä etten alkanyt muuttelemaan valojen kytkentöjä.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Sähköputkimies sählää
Juu paineilmallahan se sammutin juu... Siinä syöttöpumpun kylessä / välittömässä läheisyydessä on sammutinsylinteri, joka sammutettaessa ja pakokaasujarrutettaessa putkahtaa pitkäksi. Jos paineita ei oo, ei toimi. Se varsinainen käyttövipu liikkuu ihan käsivoiminki, eli jos on konehuoneen kannet auki ja pitää "ihan äkkii vaa" käyttää konetta, sen saa kyl siitä vivusta sammuksiin vaik ei paineita ookkaan. Sithän siellä on myös jossain akkukotelon / öljysäiliön hoodeilla sammutinvaijeri, joka tekee just ton saman.
Jos sulla ei oo erikseen sammutusnappia, ni avaimesta pitäis sammuu. Painetta vain pitää olla tarpeeks.
N
Jos sulla ei oo erikseen sammutusnappia, ni avaimesta pitäis sammuu. Painetta vain pitää olla tarpeeks.
N
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Sähköputkimies sählää
Sullahan Neppi on mark III alusta? Olisiko siinä joitain eroja ton sammutuksen suhteen eli sulla vissiin käynnistys ja sammutus napista? Kuten b12m mainitsikin, alunperin mun bussissakin on ollut sammutus avaimesta. Nyt en edes muista mitä siinä ohjekirjassa mainittiin vai onko sitä erikseen edes kerrottu, luulis kyllä, varsinkin jos väärä sammutustapa aiheuttaa vahinkoa tekniikalle. Väärin sammutettu, sano palopäällikkökin.
Varmaan juuri noin se sammutus toimii eli sulkee dieselin syötön sillä lattianapin painamisella. Jos avaimesta sammuttaa niin tapahtuuko samoin eli paineilmasylinteri toimii kuten lattianapista?
Uskaltaako kokeilla ettei tule vikalistalle laturiremontti?
Varmaan juuri noin se sammutus toimii eli sulkee dieselin syötön sillä lattianapin painamisella. Jos avaimesta sammuttaa niin tapahtuuko samoin eli paineilmasylinteri toimii kuten lattianapista?
Uskaltaako kokeilla ettei tule vikalistalle laturiremontti?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Re: Sähköputkimies sählää
Samalla lailla mulla on Ajokissa sammutus lattianapista, siis sähköisesti, ei ole mitään paineilma- ym systeemeitä siellä moottorin tienoilla, jotka liittyisivät tuohon sammutukseen. Joku rele on jossain, mutta mitä se ohjaa, ei ole tiedossa, kaaviot ei kerro enempää.
Pakokaasujarru on poistettu käytöstä.
Tää on jo mkIII.
Toinen mysteeri on alkanut olemaan tuo varoitusvalo ilmajousitus härdelliin liittyen. Joskus sammuu, joskus ei. Vuodot ei ole sen kummemmin muuttuneet.
Pakokaasujarru on poistettu käytöstä.
Tää on jo mkIII.
Toinen mysteeri on alkanut olemaan tuo varoitusvalo ilmajousitus härdelliin liittyen. Joskus sammuu, joskus ei. Vuodot ei ole sen kummemmin muuttuneet.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Sähköputkimies sählää
mulla on -88 b10m ja siinä on napilla paineilmasammutus mutta vielä erillisellä napillä sähkönen hätäsammutin. mitähän se hätäsammutin tekee? virtalukosta ei sammu kerran vahingossa käänsin virrat veke.
Re: Sähköputkimies sählää
Ainakin MkII -sukupolven aikaan oli tilaajan valittavissa erilaisia käynnistys- ja sammutusmenetelmiä autoihinsa. Siksi saman vuosimallin autoja on tehtaalta lähtenyt erilaisina. Joissakin on "syöttövirtakytkin" jolla ohjattiin valoja sekä "sytytysvirtaa", mutta käynnistys tapahtui avaimesta ja sammutus napista. Osassa taas tuon syöttökytkimen paikalla on tavallinen valokytkin. Sitten esimerkiksi Ruotsiin on mennyt paljon autoja, joissa ei ole perinteistä avaimella operoitavaa virtalukkoa lainkaan. Löytyy vain syöttövirtakytkin sekä startti- ja pysäytysnapit.
Monissa firmoissa noita avaimesta toimivia sammuttimia ei ollut tapana korjata keppivaihteisten autojen osalta, koska pakokaasujarrun tattia polkaisemalla auton sai sammuksiin. Myöhemmin, eli EDC-koneisissa ei auto enää sammukaan pakokaasujarrua painamalla...
Monissa firmoissa noita avaimesta toimivia sammuttimia ei ollut tapana korjata keppivaihteisten autojen osalta, koska pakokaasujarrun tattia polkaisemalla auton sai sammuksiin. Myöhemmin, eli EDC-koneisissa ei auto enää sammukaan pakokaasujarrua painamalla...
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Sähköputkimies sählää
Eikun mulla sammuu avaimesta mut painetta pitää olla.
Ei siellä mitään pitäis hajota, vaikka avainsammutusta kokeiletki. Sitä varten siellä on suojarelejutska. Kato se sammutusventtiili eka. Jos se siellä on ni jostainhan sen pitää toimia. Fyysinen pakokaasujarru jos on poistettu, ni se ei merkkaa tässä kohassa mitään. Sille on tullu paineilma sammuttimen kautta. Sammuttimen kylestä on vain sen lähtö tulpattu.
N
Ei siellä mitään pitäis hajota, vaikka avainsammutusta kokeiletki. Sitä varten siellä on suojarelejutska. Kato se sammutusventtiili eka. Jos se siellä on ni jostainhan sen pitää toimia. Fyysinen pakokaasujarru jos on poistettu, ni se ei merkkaa tässä kohassa mitään. Sille on tullu paineilma sammuttimen kautta. Sammuttimen kylestä on vain sen lähtö tulpattu.
N
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Sähköputkimies sählää
No on joka lähtöön versioita niinkuin b12m kertoi. Mulla tässä lattianapista painamalla paineilma suhisee eli sen avulla se sammutin sitten toiminee.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Sähköputkimies sählää
Rohkea rotan syö. Käänsin koneen käydessä virta-avaimesta virrat pois.
Kone jäi käyntiin mutta mittarit meni kylmäksi eli virrat pois. Käänsin takaisin ja kaikki onneksi toimii
Tiedänhän sitten tuonkin. Sammutus lattianapilla.
Kone jäi käyntiin mutta mittarit meni kylmäksi eli virrat pois. Käänsin takaisin ja kaikki onneksi toimii
Tiedänhän sitten tuonkin. Sammutus lattianapilla.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: Sähköputkimies sählää
Tossa esille tulleessa kytkentäkaaviossa on rele mikä pitää väkisin laturin akuissa kiinni niin kauan kuin lataa vaikka virrat sammuttaa, ainekin jossain malleissa.. Ilman kyseistä toimintoa saattaa hyvinkin jotain vaurioitua.
Re: Sähköputkimies sählää
Onko napilla johto/kaapeli jatkeena?Matkamese kirjoitti:Mulla tässä lattianapista painamalla paineilma suhisee eli sen avulla se sammutin sitten toiminee.
Re: Sähköputkimies sählää
Joskus kun tuo pakokaasujarrukaan ei sammuttanut moottoria, täytyi turvautua isoon vaihteeseen ja kytkimen varovaiseen nostoon... Sekään optio tosin ei ole käytettävissä, ellei säiliöpaineet ole nousseetMatkamese kirjoitti:Rohkea rotan syö. Käänsin koneen käydessä virta-avaimesta virrat pois.
Kone jäi käyntiin mutta mittarit meni kylmäksi eli virrat pois. Käänsin takaisin ja kaikki onneksi toimii
Tiedänhän sitten tuonkin. Sammutus lattianapilla.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Sähköputkimies sählää
Enpä ole niin tarkasti katsonut, pitää tutkia lattianrajasta jos siellä johto on.Addica kirjoitti:Onko napilla johto/kaapeli jatkeena?Matkamese kirjoitti:Mulla tässä lattianapista painamalla paineilma suhisee eli sen avulla se sammutin sitten toiminee.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Sähköputkimies sählää
Tuo tilanne oli yhden kerran, tai ainakaan lattianappi ei toiminut ja mietin että pitääkö stumpata vaihteella kone sammuksiin. Mutta kytkinpoljin oli "yhtä puuta" enkä viitsinyt yrittää painaa sitä kun muistelin lukeneeni sen voivan vahingoittaa kytkimen mekanismeja jotenkin. Jätän aina vaihteen vapaalle ettei tule ongelmaa kun kytkin ei irroita ja kone pitäisi laittaa käymään.b12m kirjoitti:Joskus kun tuo pakokaasujarrukaan ei sammuttanut moottoria, täytyi turvautua isoon vaihteeseen ja kytkimen varovaiseen nostoon... Sekään optio tosin ei ole käytettävissä, ellei säiliöpaineet ole nousseetMatkamese kirjoitti:Rohkea rotan syö. Käänsin koneen käydessä virta-avaimesta virrat pois.
Kone jäi käyntiin mutta mittarit meni kylmäksi eli virrat pois. Käänsin takaisin ja kaikki onneksi toimii
Tiedänhän sitten tuonkin. Sammutus lattianapilla.
Sitkeä on vääntö koneessa, kun yritin seisontajarru päällä peruuttaa pihassa niin ei liikkunut bussi mutta ei sammunut konekaan. Siis jarrut ja kytkin kunnossa
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Re: Sähköputkimies sählää
Jos vaihde on kytkettynä, kytkin ylhäällä, eikä auto liiku (eikä moottori sammu), suosittelen lämpimästi kytkinremppaa
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Sähköputkimies sählää
En nostanut kytkintä ylös vaan pikkusen kun yritin niin huomasi että oli kuin puuhun olis kiipeemässäb12m kirjoitti:Jos vaihde on kytkettynä, kytkin ylhäällä, eikä auto liiku (eikä moottori sammu), suosittelen lämpimästi kytkinremppaa
Kytkintä enempi loikkia aiheuttaa tahmea kaasupoljin, pitäisi varmaan rasvata vaijeri kunnolla.
Kaasupulkimen asento eli kulma on kyllä jotenkin luonnoton ja aiheuttaa justiin tätä kulmikkuutta kaasun käytössä.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Sähköputkimies sählää
Jaahas, kyllä pitää sanoa että sitkeä työ palkitaan. Tosin nyt jälkeenpäin ajatellen olin kyllä oikeilla jäljillä alunperinkin.
Oikosulku siis poltti sulakkeen, järjestelmä toimi niinkuin pitääkin. Ainoa mikä korpeaa on se että auton omat kytkentäkaaviot ovat niin puutteelliset. Volvon alustan omasta B10m-manuaalista sain selville että tuolla sähkökaapin perällä on merkki-ja varoitusvalojen piirikortti. Ajokin papereissa tästä ei mitään mainintaa. Sieltä kaapista löytyy Volvon manuaalissakin selkeästi kuvattu piirikortti, jossa 3 kpl lasisulakkeita. Arvatkaas mitä. Yksi oli palanut. Todella hankalassa paikassa nuo sulakkeet johtonippujen takana. Alkuperäiset oli 2,5A mutta moponetistä ei löytynyt sellaisia. Laitoin uudet sulakkeet 3A vahvuisina. Eiköhän nuo pelitä.
Sitten vielä sulakkeelta syöttö alkuperäisellä johdolla ja vot! kaikki toimii jälleen
Varoitusvalot, keskusvaroitusvalotkin ja kellot kilkattaa. Pikkuisen on voittajafiilis.
Mitä tästä opin: tarkista aina sulake, jos löydät oikean
Tällä kertaa löytäminen kesti viikon verran. No tulipa samalla siivottua melkein muovikassillinen turhia johtoja pois ja tunteepahan nyt paremmin sähkökeskusta jos tarvii ensi kerralla hakea sähkövikaa.
Oikosulku siis poltti sulakkeen, järjestelmä toimi niinkuin pitääkin. Ainoa mikä korpeaa on se että auton omat kytkentäkaaviot ovat niin puutteelliset. Volvon alustan omasta B10m-manuaalista sain selville että tuolla sähkökaapin perällä on merkki-ja varoitusvalojen piirikortti. Ajokin papereissa tästä ei mitään mainintaa. Sieltä kaapista löytyy Volvon manuaalissakin selkeästi kuvattu piirikortti, jossa 3 kpl lasisulakkeita. Arvatkaas mitä. Yksi oli palanut. Todella hankalassa paikassa nuo sulakkeet johtonippujen takana. Alkuperäiset oli 2,5A mutta moponetistä ei löytynyt sellaisia. Laitoin uudet sulakkeet 3A vahvuisina. Eiköhän nuo pelitä.
Sitten vielä sulakkeelta syöttö alkuperäisellä johdolla ja vot! kaikki toimii jälleen
Varoitusvalot, keskusvaroitusvalotkin ja kellot kilkattaa. Pikkuisen on voittajafiilis.
Mitä tästä opin: tarkista aina sulake, jos löydät oikean
Tällä kertaa löytäminen kesti viikon verran. No tulipa samalla siivottua melkein muovikassillinen turhia johtoja pois ja tunteepahan nyt paremmin sähkökeskusta jos tarvii ensi kerralla hakea sähkövikaa.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Sähköputkimies sählää
Mut noi Ajokin sähkökuvathan on bussiin vaan korin sähköille mitä ovat tehneet ja alustan on sit omat
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Sähköputkimies sählää
Joo näin pääasiassa varmaan onkin mutta esim. releistä ei mitään luetteloa mitä ne on, ne pitää sähkökuvista itse etsiä. Ja auton mukana tullut alustan manuaali on sähköjen osalta jonkinlainen yleismalli, koska sekään ei vastaa auton alustan sähköjärjestelmää.Bussiton kirjoitti:Mut noi Ajokin sähkökuvathan on bussiin vaan korin sähköille mitä ovat tehneet ja alustan on sit omat
En tiedä muiden kotimaisten korinvalmistajien osalta, miten nämä jutut on hoidettu, mutta tässä tapauksessa saksalainen voittaa kirkkaasti niin ruotsalaisen kuin suomalaisenkin sähköpuolen selkeydessä ja mitä tulee manuaaleihin.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Sähköputkimies sählää
Setrassako selkeät? No ei todella. Selkeät löytyy alle -84 mk1 ja sitä vanhemmista joissa ei ole mitään mysteerisiä härdellejä.
Tulevaisuus on sähköinen
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Sähköputkimies sählää
oiskohan b725 volvossa ehkä 6kpl sulakkeita..ei oo kovin monimutkaset sähköt
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Sähköputkimies sählää
Oliks sillon jo keksitty noi sulakkeetwiima63 kirjoitti:oiskohan b725 volvossa ehkä 6kpl sulakkeita..ei oo kovin monimutkaset sähköt
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95