Nestevuotoja
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Nestevuotoja
Jäähdytysnestevuoto paisuntasäiliön lisäyskorkin kupari"mutkassa", kiinnike murtunut irti ja ottanut palan kuparia mukaansa putkien liitoskohdasta, joten toinen putkenseinämä vielä ehjä. Näkyy korjatun joskus tinalla, mutta elektroniikkakolvilla ei tuollaisia juotella, joten tökkäsin murtumaan klöntin sikamassaa. Kun massa jähmettyy niin laitan päälle jonkin taipuisan levynpalan ja kiristän sidoksen nippusiteillä. Saattaa kestää pitkäänkin eikä ainakaan vuoda paljon, nyt vuoto on sellaista tippa viiden sekunnin välein. Muutakin korjaamista löytyi, paisuntasäiliön mittalasi katkesi kun yritin puhdistaa sitä ja toinen klemmari mureni käsiin kun yritin löysätä sitä. Liitin mittalasin jäljelle jääneen ehjän osan letkuilla yhteen. Nestettä ei kyllä tullut alaletkustakaan. liekko säiliö tyhjä, eilen siellä näkyi täyttökorkin aukosta jäähdytysnestettä. Mittalasi on aivan turha ja poistan sen kokonaan kun ehdin.
Nestepinnan oikean korkeuden pystyy kylmällä koneella näkemään siitä onko täyttökorkin mutkassa nestettä, koska se on yläpinnan tasolla. Vaikka itse säiliö on muovia ei sen läpi näe edes taskulampun valossa saati päivänvalossa. Nestepinnan varoitusvalo kyllä syttyy tarkistusasennossa kun käynnistää, mutta kun kokeilin liittää anturin johdot yhteen niin valo ei syttynyt
Kunhan saan sikamassan jähmettymään ja vahvistettua nippusiteellä niin näkee tuliko vitosen suutarille kympin vahinko
No sitten toinen tapaus on tämä vuotava Webaston polttoainesuodatin tai sen ilmausruuvin tiiviste luultavasti. Millainenkohan tiiviste siinä on? Jos joku tietää ja muistaa niin osaisi hommata sopivan valmiiksi. Minulla on lajitelma kuparitiivisteitä ja massatiivisteitä (vesihanoihin) mutta alumiinisia ei ole, jos tässä suodattimessa sattuisi sellainen olemaan. Nyt tiputtaa dieseliä sen verran että jälki jää joka kerta parkkiin.
Flunssa päällä ja vesi lentää otsasta kuin suihkussa olisi mutta huomenna matkaan vaikka mikä olisi.
Nestepinnan oikean korkeuden pystyy kylmällä koneella näkemään siitä onko täyttökorkin mutkassa nestettä, koska se on yläpinnan tasolla. Vaikka itse säiliö on muovia ei sen läpi näe edes taskulampun valossa saati päivänvalossa. Nestepinnan varoitusvalo kyllä syttyy tarkistusasennossa kun käynnistää, mutta kun kokeilin liittää anturin johdot yhteen niin valo ei syttynyt
Kunhan saan sikamassan jähmettymään ja vahvistettua nippusiteellä niin näkee tuliko vitosen suutarille kympin vahinko
No sitten toinen tapaus on tämä vuotava Webaston polttoainesuodatin tai sen ilmausruuvin tiiviste luultavasti. Millainenkohan tiiviste siinä on? Jos joku tietää ja muistaa niin osaisi hommata sopivan valmiiksi. Minulla on lajitelma kuparitiivisteitä ja massatiivisteitä (vesihanoihin) mutta alumiinisia ei ole, jos tässä suodattimessa sattuisi sellainen olemaan. Nyt tiputtaa dieseliä sen verran että jälki jää joka kerta parkkiin.
Flunssa päällä ja vesi lentää otsasta kuin suihkussa olisi mutta huomenna matkaan vaikka mikä olisi.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Nestevuotoja
Paisuntasäiliöitä saa mm. Paimelan linja-auto purkaamolta, eli jos vuoto jatkuu sinne.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Nestevuotoja
Jos se ei pysy niparilla ja jesarilla olkoot irti....
Lopputuloksen arvaa - Sikamassa ei pidä painetta, jätä korkki raolleen niin niin saattaa pitää liemet matkassa.
Vuoto on jo loppunut Paimelan kohdalla
Lopputuloksen arvaa - Sikamassa ei pidä painetta, jätä korkki raolleen niin niin saattaa pitää liemet matkassa.
Vuoto on jo loppunut Paimelan kohdalla
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Nestevuotoja
Mittalasin voi korvata letkulla, jos haluaa nähdä. Tuppaa nois olemaan, että valo ja anturi elää jotenki ihan omaa elmäänsä, toisistaan tietämättä. Ole törmännyt samaan. Liekö ne kytketty jarruvaloihin...
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Nestevuotoja
Nippuside-muovilevy-sika yhdistelmä tuntuu pitävän toistaiseksi. Käytin moottoria 10 minuuttia. Sitten huomasin toisen vuotavan letkun. Paisarin pohjasta lähtee kaksi letkua johonkin. Sellaisia 6mm letkuja suurin piirtein. Toinen hikoili nestettä ja yrritys kiristää klemmaria sai vuodon pahenemaan. Letku halki. Kangaspäällysteinen letku. Kumiletku halkeaa aina kun yrittää sitä liittää säiliöön. Tein sitten pienemmästä muoviholkista liitoksen toisen letkun kanssa ja nyt pitää. Huomenna moponetistä liitoskappaleita. Mikähän tuo letku on? Kun se oli irti niin sieltä tuli jonkinlaisella paineella jäähdytysnestettä. Eli ei sitä ainakaan voi sokeaksi laittaa kun se liittyy jotenkin jäähdytysnesteen kiertoon.
Meinasi unohtua. Eilen kiristin webaston diesel suotimen eikä vuotoa enää ole. Vaihdoin kuitenkin ilmausruuvin massatiivisteen kupariseen. Seurataan tilannetta
Meinasi unohtua. Eilen kiristin webaston diesel suotimen eikä vuotoa enää ole. Vaihdoin kuitenkin ilmausruuvin massatiivisteen kupariseen. Seurataan tilannetta
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Nestevuotoja
Pienet letkut voivat liittyä moottorilta lähtevän patterivesikierron ilmaukseen. Näitä pieniä putkia pitkin ilma joutuu paisuntasäiliöön.
Tulevaisuus on sähköinen
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Nestevuotoja
Yläosasta lähtee vain yksi letku ja se menee suoraan maahan eli on ylivuotoa varten.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Nestevuotoja
Päivää että pätkähti!
Tilapäinen letkuliitos kesti ihan 2 kilometriä. Peilistä kattelin että nyt tulee vodaa pyöränkotelosta aika reilusti. No bussipysäkille ja tilanne haltuun taas pikakorjauksella. Sitten moponettiin ja sieltä glykolia, letkua ja klemmareita. Parkiksella vehkeet nippuun uusilla osilla ja nyt shellin paarissa pitsalla. Matka jatkuu kohta.
Tilapäinen letkuliitos kesti ihan 2 kilometriä. Peilistä kattelin että nyt tulee vodaa pyöränkotelosta aika reilusti. No bussipysäkille ja tilanne haltuun taas pikakorjauksella. Sitten moponettiin ja sieltä glykolia, letkua ja klemmareita. Parkiksella vehkeet nippuun uusilla osilla ja nyt shellin paarissa pitsalla. Matka jatkuu kohta.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Re: Nestevuotoja
Noista muovisista, "läpinäkyvistä" paisuntasäiliöistä (eikös sinun Royalissasi sellainen jo ole?)... "Parhaassa" tapauksessa on tullut tavattua kolme vuotta vanhoja, alle 300 tkm ajettuja yksilöitä, joissa ei enää nesteen tasoa ole mahdollista havainnoida säiliön pinnan läpi. Tosin säiliöt tulee yleensä vaihdetuksi viimeistään neljän vuoden jälkeen letkulähtöjen halkeamien aiheuttamien vuotojen vuoksi
Näin siis nyky-Volvoissa, moneskohan paisari Sinun Volvossasi on menossa...
Näin siis nyky-Volvoissa, moneskohan paisari Sinun Volvossasi on menossa...
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Nestevuotoja
Totta, ei siitä säiliöstä läpi näe kuin röntgenillä ja mittalasi on samaa tasoa. Itse säiliö tuntuu olevan vahvaa ainetta, mutta ne letkut on tässä heikompilaatuisia. Ilmeisesti laitettu joskus väärän tyyppinen letku joka ei kestä tuossa käytössä. Ei niitä letkun lähtöjä kyllä pakkasella kannata paljoa väännellä.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Nestevuotoja
Moottorilta termostaattikopasta tulee ainakin yksi letku paisarille, varmistaa ilmanpoiston moottorilta.Matkamese kirjoitti:Nippuside-muovilevy-sika yhdistelmä tuntuu pitävän toistaiseksi. Käytin moottoria 10 minuuttia. Sitten huomasin toisen vuotavan letkun. Paisarin pohjasta lähtee kaksi letkua johonkin. Sellaisia 6mm letkuja suurin piirtein. Toinen hikoili nestettä ja yrritys kiristää klemmaria sai vuodon pahenemaan. Letku halki. Kangaspäällysteinen letku. Kumiletku halkeaa aina kun yrittää sitä liittää säiliöön. Tein sitten pienemmästä muoviholkista liitoksen toisen letkun kanssa ja nyt pitää. Huomenna moponetistä liitoskappaleita. Mikähän tuo letku on? Kun se oli irti niin sieltä tuli jonkinlaisella paineella jäähdytysnestettä. Eli ei sitä ainakaan voi sokeaksi laittaa kun se liittyy jotenkin jäähdytysnesteen kiertoon.
Meinasi unohtua. Eilen kiristin webaston diesel suotimen eikä vuotoa enää ole. Vaihdoin kuitenkin ilmausruuvin massatiivisteen kupariseen. Seurataan tilannetta
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua