Auton osto edessä! Vinkkejä mikä/millainen? Mitä varoa?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Auton osto edessä! Vinkkejä mikä/millainen? Mitä varoa?

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Huomattavasti huonokuntosempia useimmiten kun vastaavan ikäset turistipelit. Toi välitys on iso juttu kun lämä tiskissä laulattaa lomareissua menemään.
Rosmo
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Auton osto edessä! Vinkkejä mikä/millainen? Mitä varoa?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Ajomukavuus on matalalattiabusseissa paljon huonompi kuin korkeissa. Ja vaikka olisi korkealattiainenkin kaupunkibussi niin ovet ei ole oikein mitenkään tiiviitä vaan suhisee ajossa kovaa.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Auton osto edessä! Vinkkejä mikä/millainen? Mitä varoa?

Viesti Kirjoittaja b12m »

Rohkenisin olla osin eri mieltä "Wonderin" kanssa. Kaupunkibusseja kun on kovin monenlaisia. Ehjä, kunnossa pidetty kaupunkiauto ei ole yhtään vastaavalla jousituksella varustettua "maantieautoa" epämukavampi ajaa. Samaten ovia on korimallista riippuen useaa sorttia. Lisäksi niiden tiiviyteen on mahdollista vaikuttaa (säädöt, tiivisteiden kunto esimerkiksi). Parhaat kaupunkiautot ovat kokolailla suhinattomia ainakin 100 kmh nopeuteen asti, eikä ajomukavuudessakaan ole moittimista.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Auton osto edessä! Vinkkejä mikä/millainen? Mitä varoa?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Ilmeisesti niissä matalalattiavehkeissä ei ole kuitenkaan mitään "piilevää" huonoa puolta matkailukäyttöä ajatellen.

Matalaprofiilisempi rengas aiheuttanee hieman kovemman ajotuntuman, mutta taroitus ei ole ilman koeajoa ostaa mitään. Kaupunkikäyttö on tietysti paljon kuluttavampaa kuin turistikäyttö, mutta ovien ja alustan kunto on normaaliin tapaan selvitettävissä.

Tosin ne turistibussit jotka ovat samassa hintaluokassa cityvehkeiden kanssa ovat yleensä tuplat vanhempia, jos niitä nyt ylipäätään on myynnissä, niin ettei ne paikat niissäkään enää ihan priimakuntoisia ole. Jokatapauksessa tuon teknisen yleiskunnon selvittäminen on ihan normaalia ja hanskassa, lähinnä hakusessa on matkailukäyttöön liittyvät erikoisuudet jotka voisivat vaikuttaa.

Tuossa oli päivän verran nettikoneessa myynnissä sellainen puolimatala. Ilmeisesti laite oli hyvä kun heti meni, mutta mun mielestä se vaikutti aika hyvältä rakennusaihiolta rakenteensa puolesta. Siinä oli takaosassa muutama luukku alustassa jonne olisi saanut väkerrettyä vesisäiliöitä, akkuja, agren yms tarpeellista, mutta etupään lattia oli matalalla ja katto korkealla. Useinhan normaaliessa turistibusseissa sellainen asiallinen seisomakorkeus on vain siinä madalletun keskikäytävän kohdalla. Ei tuon koko sisälattian madallus mielestäni ihan kädenkäänteessä tapahtuva työ ole.

Yksi huono puoli minkä citybusseista olen tajunnut on pariovet, jotka niissä pääsääntöisesti on. Kaipa sen ovisysteemin voisi muuttaa myös yksipuoliseksi, mutta muuten tuollainen pariovi syö lähes 1,5m hyvää asuintilaa. Kyllähän sen sisustan voi tietysti suunnitella niin että se iso aukko tukee tilankäyttöä, mutta mun mielestä paras ovimalli ainakin takana olisi ulos auton sivulle aikeava yksikköovi.

Aika usein noissa asiallisen hintaisissa vehkeissä on myös tuulilasi paskana. :(
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Auton osto edessä! Vinkkejä mikä/millainen? Mitä varoa?

Viesti Kirjoittaja b12m »

Jos "katuria" halajat, kannattaa tutustua myös ns. "seutuautoihin". Niissä monesti on vähemmän ovia, ja varsinkin vuosituhannen vaihteen jälkeen usein ihan normaali rengasprofiili (295/80).
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Auton osto edessä! Vinkkejä mikä/millainen? Mitä varoa?

Viesti Kirjoittaja AriW »

Tulipavaanmieleen . kom
Elikkästen toi ruumatila on yllättävän tärkeä elementti,en tiedä mutta olen isoilta pojilta kuullut. Lämmitys,vesi ja muu tekninen laitteisto syö paljon tilaa. Sano kuka vaikka mitä,se vaan on näin. Äänieristys on aivan eri luokkaa turistikopassa,seki kyllä risoo ku viereisen auton lämppärin äänet kuuluu läpi. Myöskin lämpöeristys on eri. Ajotuntuma kautta kunto ylipäätään on sellainen homma,vaikka on puolet vanhempaa ja enemmän ajettua niin pitkään matkaan tehty rysä vaan on tehty ajettavaksi. Ei se asia renkailla oikeastaan miksikään muutu. Kaupunkilainen nyt vaan on eri homma,ja aika loppuun ajettu vaikka olevinaan ei kilsoja olisikaan. En halua provosoida mitenkään,mutta sanon vaan että ota mielummin se vanha loppuunajetun näköinen turistimalli vaikka hiukan kalliimmalla. Jokatapauksessa joutuu jotain remontinkorjuuta harrastaa jossain määrin,mielummin sen tekee turistimalliin ruuman kautta ku purkaa matalamallista kaikkia lattiajuttuja esille jotta pääsee turaamaan.

Eli:
-Melutaso
-Ajettavuus
-Lämpö
-Huolto
-Mukavuus
-Ulkonäkö
-Tavaratila,niiden muunneltavuus
-Penkit
-Liittyy eritykseen,ääni,lämpö ja ilmanvaihto
-Ovet
-Ja natiseva korirakenne

Jokainen tekee niinku ite parhaaks näkee ja tuntee nämä pari pieneltä tuntuvaa juttua,mitkä jossain vaiheessa rupee matkustusintoa rajoittamaan. :roll: :roll: :roll:
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Auton osto edessä! Vinkkejä mikä/millainen? Mitä varoa?

Viesti Kirjoittaja AriW »

b12m kirjoitti:Jos "katuria" halajat, kannattaa tutustua myös ns. "seutuautoihin". Niissä monesti on vähemmän ovia, ja varsinkin vuosituhannen vaihteen jälkeen usein ihan normaali rengasprofiili (295/80).
Olen varmasti ihan pihalla,mutta eikös nämä ole kuitenkin ihan auton hintaisia?
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Auton osto edessä! Vinkkejä mikä/millainen? Mitä varoa?

Viesti Kirjoittaja b12m »

AriW kirjoitti:
b12m kirjoitti:Jos "katuria" halajat, kannattaa tutustua myös ns. "seutuautoihin". Niissä monesti on vähemmän ovia, ja varsinkin vuosituhannen vaihteen jälkeen usein ihan normaali rengasprofiili (295/80).
Olen varmasti ihan pihalla,mutta eikös nämä ole kuitenkin ihan auton hintaisia?
Tuossa tuli AriW:ltä välillä kosolti hyviä huomioita. En noista osaa monestakaan olla jyrkästi eri mieltä...

Mutta siis juu, tuollaiset 2000-luvun alun 15 vuotta vanhat edestä matalat seutu-/kaupunkibussit eivät taida kovin kovassa huudossa rahallisesti olla. Ne kun eivät juuri missään päin Suomea enää kelpaa mihinkään ajoon. Noita tulee bussifirmoista katoamaan enenevässä määrin, ja aina vaan tuoreempia. Ikärajat kilpailutetussa liikenteessä ja ostoliikenteeä syövät niiden arvoa rotan lailla.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Auton osto edessä! Vinkkejä mikä/millainen? Mitä varoa?

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tällähetkellä nettikoneessa on alle 5000e hinnoissa 7kpl 15 vuotta vanhoja suht siistin oloisia citybusseja ja ja yksi 30 vuotta vanha seutubussi, ja muutama "keikkabussi".

Ensimmäiset 2000 luvun turistibussit on 22000e (ok siellä on 15k€ yksi Vest V15 jostä mä en osaa sanoa onko tuo kaupunki vai seutubussi).

Kuitenkin mieluiten lähtisi rakentamaan hyvää aihiota, näyttää kuitenkin vähän nyt siltä että täytyy käydä vakoilemassa noita vanhempia turistibusseja jos sieltä löytyisi joku asiallisesti hitsattu yksilö.
AriW kirjoitti: Eli:
-Melutaso
-Ajettavuus
-Lämpö
-Huolto
-Mukavuus
-Ulkonäkö
-Tavaratila,niiden muunneltavuus
-Penkit
-Liittyy eritykseen,ääni,lämpö ja ilmanvaihto
-Ovet
-Ja natiseva korirakenne
Tuossa on kyllä hemmetin hyviä pointteja.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Auton osto edessä! Vinkkejä mikä/millainen? Mitä varoa?

Viesti Kirjoittaja pelti »

Tuossa mun nepparissa on 10,5 kuutioo tavaratila. Siitä on ilpillä, vapaa-ajan akuilla, extra webastolla, juomavedellä, agrekaatilla viety sellaiset reilut 3 kuutioo. Jos tekis harmaalle ja mustalle vedelle säiliöt, menis toinen mokoma. Sitte kun mukaan lastaa ulkotuolit, pöydän, varjon, yhden fillarin, niin alkaa tila ola käytetty. Ja toi mun runko on SHD (super high deck) , mutta auto on vaan 11.5m pitkä. Eli helposti ne kuutiot (ja vielä helpommin neliöt) katoo.
peltiliiteri.com
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Auton osto edessä! Vinkkejä mikä/millainen? Mitä varoa?

Viesti Kirjoittaja AriW »

Sit siihen lisätään noi CAN-väyläohjaus systeemit,no en mä kyllä keksi pahaa sanottavaa. En kyllä oikein hyvääkään. Tosin tällä kokemuksella varmaan olis viisainta olla hiljaa. :roll:
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Auton osto edessä! Vinkkejä mikä/millainen? Mitä varoa?

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

http://kalusto.arktisetbussit.com/kortt ... ku=YAR-439

Tuo on Lahteen kabussille tulossa tässä lähiviikkoina. Olikohan se nyt 1.6M ajettu, mutta kone vaihdettu 400tkm sitten. Olin tuota vähän niinkuin odottelemassa mutta sorruin Oskuun kesken kaiken. :)

Vastaava B12 mutta Carruksen korilla meni 4800e+alv noin kuukausi sitten, seuraavana päivänä huomasin että meni jo.. :) Mutta kävin sitä sen jälkeen vielä katsomassa ja oli kyllä mielestäni hienossa kunnossa sekin.

Noissa Gold Linenkin busseissa tympeä konsernivaatimus että pitää maalata tai teipata raidatkin piiloon..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Auton osto edessä! Vinkkejä mikä/millainen? Mitä varoa?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Mittarin kilometrejä oikeastaan aika turha tuijottaa oli auto mistä käytöstä hyvänsä. Olennaisempaa kuinka paljon milläkin osalla (myös sillä mittarilla) on ajettu eli koska vaihdettu viimeksi. Kunnostuksen jälkeen bussi voi olla ihan hyvässä kunnossa 2M tai 3M ajettunakin, jos on vaan uusittu kuluneet osat. Kaupunkirymyytyksessä kilometrit on tietysti paljon lyhyempiä kuin maantiellä.
Vastaa Viestiin