Hukkalämmön hyödyntäminen

Ajoneuvon matkailuvarusteet
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Hukkalämmön hyödyntäminen

Viesti Kirjoittaja leemu »

Tuli tuossa mieleen, että pakosarja, mahdollinen turboahdin ja pakoputken alkuosa lämpeävät nopeasti ja tuppaavat tulemaan aika kuumaksi.
Onko kukaan miettinyt lämmön hyödyntämistä? Vesivaippa ympärille ja pumppu kierrättämään nestettä varaajan kierukassa. Moottorin jäähdytysjärjestelmässä on tietysti enemmän massaa, joten paremmin se lämmittää mutta kestää lie aika kauan lämmetä. Tästä voisi ehkä saada nopeampaa "alkulämpöä" varaajaan.
Ohessa hyvin karkea luonnos systeemistä :lol:
Mielipiteitä?

Nimimerkillä: "yöt on pitkiä jos ei satu nukuttamaan" :lol:
Liitteet
nimetön.png
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuollainen pakoputken vesivaippa löytyy vanhoista Volvoista, mm. B58 sisältää vesivaipallisen pakoputken. Tosin ainakin meillä se on jo ajat sitten ruostunut päreiksi ja vaihtunut tavalliseen.

Merimoottoreissa on vissiin vesivaipallisia pakosarjojakin.
Tulevaisuus on sähköinen
Maco81
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Touko 2016 09:44
Location: Mli

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Viesti Kirjoittaja Maco81 »

Tuossa on tehdastekoisena http://profil.fi/index.php?main_page=in ... th=153_154

Tokihan tuo aika helppo tehdä itsekin ainakin kiukaan savupiipuissa näkee vastaavia saa kätevästi kuuman veden.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mites sitten ku putki punasena paahdat ja varaaja on täynnä 100c vettä? Täytys joku shunttipiiri olla jolla vaipan vettä kierrättäs sitten jäähdyttäjään, tai avopaisari ja keittelis menemään, glygoli ei vaan tykkään.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Venetarvike liikkeistä tosiaan saa ainakin yleisimpiin pakettiautojen koneisiin vesijäähdytteisiä pakosarjoja. Voi löytyä isompiinkin koneisiin. Ideahan niissä on jäähdyttää pakokaasu(putki) ennen kun se viedään rungon läpi. Syttyy runko palamaan kun kone jytkää tuntitolkulla samoilla kierroksilla ja putki lämpenee. Toki siinä pakoputken ja rungon välissä kuulus olla palamatonta tavaraa, mutta oon nähny veneen syttyvän kun ei ollu. Veneissä ei oo pelkoa yli kuumenemisesta kun siinä laidan ulkopuolella sitä jäähdytysvettä piisaa.

muoks.
En tiedä toimisko sellanen patentti, että termostaatti ohjais veden erilliseen jäähdyttimeen jos/kun sen lämpötila uhkaa nousta liian korkeeks. Toki systeemi menee monimutkaseks. Lämmöntalteenoton sijotuspaikallakin voi varmaan vaikuttaa loppulämpöön, mutta kaukana pakosarjasta se nopea lämmitys idea katoaa.
Rosmo
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Viesti Kirjoittaja mikko »

Aika paha toteuttaa maantiekäytössä. Pakokaasun lämpötila siinä pakosarjan tienoilla huitelee jossain muutamassa sadassa asteessa Celsiusta, sais olla melkoinen määrä vettä ja kenties oma vesipumppu ja jäähdytin tälle hommalle ettei lähde näpistä.

Mut rakentelulle varaukseton kannatus, jonkun tarvii näyttää tietä.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Viesti Kirjoittaja leemu »

mikko kirjoitti:Aika paha toteuttaa maantiekäytössä. Pakokaasun lämpötila siinä pakosarjan tienoilla huitelee jossain muutamassa sadassa asteessa Celsiusta, sais olla melkoinen määrä vettä ja kenties oma vesipumppu ja jäähdytin tälle hommalle ettei lähde näpistä.

Mut rakentelulle varaukseton kannatus, jonkun tarvii näyttää tietä.
Joo, tällain mää sitä järkeilin että systeemillä olis oma pumppu ja jäähdytyskenno johon kierto ohjattaisiin kun ei varaajaa enää tarvitse lämmittää.
Tuskin se vesi ihan herkästi kiehuu kun vaan on kiertoa ja jotain mihin luovuttaa lämpöä, varsinkin kun painestettussa systeemissä on varmaan parikytä raatia enemmän varaa lämmetä :roll: :lol:
Plus, että hyötysuhde tuollaisessa "lämmönvaihtimessa" on varmaan aika huono eli lämpöä menee reilusti harakoille..
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Tuurissa tuli kaupan pihalla yksi yö nukuttua konekoppa pystyssä kun ei ollut sillon lämmitintä. Hyvin tarkeni hukkalämmöillä aika pitkään tommonen patti hohkaa lämmintä kun ajon jälkeen jää parkkiin.

Omassa henkilökuljettimessa on vesijäähdytetty turbo mistä vesi menee lämppärin kennolle. 200m ajon jälkeen alkaa jo puhaltamaan lämpöstä. Eli ihan toteutuskelpoinen idea kulkuriinkin.
Avatar
jariautio
Rattimajuri
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
Truck: Volvo carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 173
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Viesti Kirjoittaja jariautio »

entäs jos johtaa pakokaasut toiseen putkeen ku lämpö riittää :D
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Hukkalämmön hyödyntäminen

Viesti Kirjoittaja leemu »

jariautio kirjoitti:entäs jos johtaa pakokaasut toiseen putkeen ku lämpö riittää :D
Toimiva idea, mutta hankala toteuttaa jos tekee noin kun suunnittelin eli paketoi pakosarjan myös vesivaippaan.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Vastaa Viestiin