Volvo B9M Projekti alkaa.

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Oisko tuo yleismallin suorakaiteen mallinen umpio jota on käytetty paljon mm Sisun ja Volvon kuorma-autoissa?
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuota pitäisi saada kaikista raskaankaluston varaosia myyvistä kaupoista - ja tietysti raskaankaluston romiksilta. Tuota ovat käyttäneet "kaikki" valmistajat jossainkohtaa.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Joo, suorakaide on. Pitääpä käydä kysymässä, tässä on muutama raskaankaluston kauppa lähietäisyydellä.
Otan kuvan ja mitat mukaan... 8)
Kiitos tiedosta.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Jos renkaat on rekisteriotteessa merkattu kokoa: 12R22,5 niin saakohan käyttää 11R22,5 kokoa vai joutuuko putkaan? Paripyörien ulommaisiksi harkitsen?
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

muutoskatsastuksella otteeseen kun saat rajoittimen toimimaan ja rajoittimen säätö. rajoitetussa on renkaat ja rajoitin aina naimisissa. tietenkin kaikki sitten pitää olla 11r22.5 jos käytät 12r22.5 sisemmissä niin siinä sutii hetkessä ne pienemmät ulommat itsensä sileeksi.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Saako noita 11 ja 12r22,5 renkaita vielä jostain? ainakin uudet on ns perävaunu käyttöön tai masto
renkaita..Epäilys 12r22,5 ei sovi pyöräkoteloon.

Sisärenkaallisen 10r20 vastaava kehä/ halk. tubeless on 295/80 22,5 ja 11r20 vastaava on 315/80 22,5 l eveydessä ero.
Vanhemmissa kuten uudemmissakin linja autoissa kannattaa varmistaa että lokasuojassa tila
riittää jos suurentaa pyöräkokoa alkuperäisestä. ( carrus x02 sarjan koreissa näyttäis että
sopii ”315” alkup on295 , mutta ostan kuitenkin 295 uudet eteen)

Huomioi wiima 63 kommentti, ajopiirturin ( nopeusrajoitin) testissä renkaat pitää ollla samat
kuin rek.otteen tekn tiedoissa .
Paripyörinä järkevin käyttää saman halkaisijan / kehämitan renkaita , samankoon rengas
kulunut alkup pinta ja pinnatturengas voi ero halk 4 cm vastaa kehällä 12,5 cm eroa!
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Otteessa kaikki on merkattu saman kokoisiksi, edessä ja takana.
Todellisuudessa tässä takana on paripyörät 295 ja edessä 315
SIlmällä arvioiden taakse ei juuri leveämpiä saa sopimaan, nytkin on kyljissä jäljet lokkarin kumireunuksesta. :shock:
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Tämmönen tästä sitten tuli, kun poikkeusluvan kaikki pykälät on toteutettu. :lol:

Kuva
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

On kyllä todella naftit pyöräkotelot jos normi 295 renkaallakin on raapinut kiinni?!?

Meillä oli joskus kuorma-autossa paripyörinä 12R22,5 ja 315/80R22,5 vierekkäin. En muista kumpi siellä oli ensin mutta rengasrikon jälkeen kun etsittiin suunnillen samankorkuisiksi kulunut pari sinne, niin sinne tuli tuo sekapari, eri levyisiä ne kyllä oli.

Nuo vanhat 11" ja 12" renkaat on kyllä aika hyvin hävinneet, koska on hyvin poikkeuksellista ettei niitä voisi korvata millimittaisilla. Mun mielestä 11" vastaava on 295/80 mutta 315/80 joka vastaa korkeudeltaan suunnilleen 12" rengasta on leveämpi.

Se etu tuumalevyisissä ja 295 leveissä on että ne käy 8,25" leveälle vanteelle, toisin kuin 315 leveät renkaat jotka vaativat 9" leveän vanteen. Nuo kapeammat renkaat voi kyllä laittaa uudelle leveämmälle vanteelle, mutta toisinpäin laitettuna se syö renkaan ulkosyrjät melko rivakasti. Vanhassa linjurissa on todennäköisesti 8,25" vanteet alla.

Käsittääkseni raskasta kalustoakoskee samat säännöt renkaan kokomuutosten suhteen kuin henkilöautojakin, eli ilman muutoskatsastusta saa muuttaa leveyttä 30mm, mutta nopeudenrajoitin pykälät taitavat puuttua tuohon vetopyörän kasvattamiseen. Pienemmän vetopyörän käyttöön tuskin kukaan puuttuu, mutta jos sitä rajoitinta ollaan vasta blommailemassa, niin kannattaa valita sinne kuitenkin ne renkaat joita on tarkoitus käyttää.

Jos auto on kovasti optimoitu 100km/h nopeudelle, ja nyt rekataan 80km/h autoksi, niin siirtyminen pienempään renkaaseen voisi olla perusteltu. Jokatapauksessa, yleisestiottaen 295/80R22,5 on se edullisin rengaskoko.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Rajoitin asennus sai uuden käänteen.

Kuva
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Meitin lähialueen raskaankaluston paikat tarjoo eioota kun olen yrittänyt ajovalo umpioon etsiä heijastinta tai vaikka koko pakettia...
Kaikki on sanoneet että tilauskamaa jos enää edes löytyy. :twisted:
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Notreal kirjoitti:Meitin lähialueen raskaankaluston paikat tarjoo eioota kun olen yrittänyt ajovalo umpioon etsiä heijastinta tai vaikka koko pakettia...
Kaikki on sanoneet että tilauskamaa jos enää edes löytyy. :twisted:
https://www.raskaankalustonvaraosat.fi/ ... ?limit=all
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Jule kirjoitti:
Notreal kirjoitti:Meitin lähialueen raskaankaluston paikat tarjoo eioota kun olen yrittänyt ajovalo umpioon etsiä heijastinta tai vaikka koko pakettia...
Kaikki on sanoneet että tilauskamaa jos enää edes löytyy. :twisted:
https://www.raskaankalustonvaraosat.fi/ ... ?limit=all
Kävin paikalla, myyjä tutki listaa ja sanoi että ehkä saa Saksasta tilaamalla.... Toimitusaika ei tosin ollut kuin 1-2 pv. Lupasin toimittaa sinne huomenna perjantaina umpion lasissa ja heijastimen tarrassa olevat numerot että voi varmistaa mallin.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Raskasvaraosa Oy:stä löytyi Skanian käyttämä heijastin joka pienellä modauksella ja parkkilampun riejän lisäyksellä sopi umpion sisälle.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Nyt on auto leimattu N3 kuorma-autoksi. Kantavuutta jäi 4500kg ja todistuksella rakenteellisesta nopeudesta poistui rajoittimen vaatimus. Piirturi vielä jäi kiusaksi mutta jääköön. Kilpamoottoripyörien kuljetukseen rakennettuna ei tarvinnut noudattaa kuormatilan vaatimuksista vaan sai rakentaa juuri sellaisen kuin itse tarvitsi ja 0,8m ylipituus hyväksytty trafin päätöksellä...
Avatar
vko516
Rattiamiraali
Viestit: 304
Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
Truck: B10M Carrus
Location: Manse

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja vko516 »

Notreal kirjoitti: 0,8m ylipituus hyväksytty trafin päätöksellä...
Saiko kuorma-auto olla yli 12 m pitkä 2020 vuoden jälkeen?
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

vko516 kirjoitti:
Notreal kirjoitti: 0,8m ylipituus hyväksytty trafin päätöksellä...
Saiko kuorma-auto olla yli 12 m pitkä 2020 vuoden jälkeen?
Sen kun tietäis. Huhua liikkuu että kaavailtaisiin uudeksi pituusrajaksi 13m ?
Sen puolesta puhuu myös saamani poikkeuslupa joka ei ollutkaan odotusten mukaan määräaikainen
vaan voimassaoloaika oli toistaiseksi....

Aika näyttää.
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Jep jep.
Pittää vaihtaa renkaan pultit taka-akseliin.
Onkohan ne ihan normaalit pinnapultit jotka saa irti
"tyyliin"kun hitsaa vanhan mutterin pulttiin kiinni ja vääntää auki?
Hakusessa olisi 4 kpl vanhoja muttereita jotka voisi hitsata kiinni.
Uudet pinnat ja mutterit saanee varaosakaupasta...

Kuva

Video tapahtuneesta: https://youtu.be/LljMNke_kyA
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

4E361CEA-249A-4CC4-96FA-5BDA59C44166.jpeg
Tuon näköinen
Pultti on laipallinen ja rihlakiinnitys napaan , irroitus jarrurumpu pois , pultti lähtee takakautta pois,
normaalisti pieni vasaranisku pultinpäähän , sopii jarrukenkien välistä ” tulemaan pois”
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Asia selvä, kiitos vinkistä. Joku puhui mulle pinnapulteista ja oletin että olis kierteellä kiinni.
Tämä on nyt selvää pässilihaa.
Irroitan yhden malliksi ja lähden metsästämään uusia.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Notreal kirjoitti: Video tapahtuneesta: https://youtu.be/LljMNke_kyA
Huh huh. :D Siinä oli jo isompikin onnettomuus lähellä, kun pikkuautoa lappaa ohi jatkuvalleen.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Notreal
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
Truck: Volvo B9M -89
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Notreal »

Zuikkis kirjoitti:
Notreal kirjoitti: Video tapahtuneesta: https://youtu.be/LljMNke_kyA
Huh huh. :D Siinä oli jo isompikin onnettomuus lähellä, kun pikkuautoa lappaa ohi jatkuvalleen.
Näin on.
Katastrofin ainekset oli olemassa.

Noiden muttereiden tiukkuus ruvetaan tarkistamaan säännöllisesti.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Niihin myydään sellaisia mutterihattuja joissa on nuoli. Asetetaan vierekkäisten pulttien nuolet osoittamaan toisiaan kohti, niin kiinnittää huomiota jos nuoli näyttääkin väärään ilmansuuntaan.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

oikea momentti on tärkeä. hullu ylikiristys esim norsulla voi aiheuttaa löystymisen kun pinnapultit venyy liian kireällä ja sitten alkaa löystymään.

Hieno video :)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo B9M Projekti alkaa.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minä olen maalitussilla laittanut merkit muttereihin. Huomaa nopealla silmäyksellä ovatko merkit paikoillaan ja momentit kunnossa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin