Ilmajousen hankinta ja vaihto + muuta rassuuta FM-kaappiin

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Ilmajousen hankinta ja vaihto + muuta rassuuta FM-kaappiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tutkiskelin tuossa ilmojen karkailua, kuukaudessa ei tipu senttiäkän jos on korotettu, ajoasentoon tai matalemmalle jätettäessä tippuu puolessa tunnissa. Joten laitetaan etupussit vaihtoon. Joku arvuutteli tasonsäädintä, mutta tässä ne on sähköpotikoita, joten unohdetaan ne.

Volvon numerolla löytyy edullisesti vaikka tuolta, halpaa ku saippua: https://www.autonvaraosat24.fi/search?keyword=20452142 mutta sitten on nuita referenssinumeroita, vastaavia, ainoa ero on joku milli halkasijassa ja jokunen maljan korkeudessa mitä olen vertaillut. Ei kai se ole ku tippuu sit vaan alemmas matalammalla maljalla? https://www.autonvaraosat24.fi/oen/20479800 680e jää parille hintaeroa, joten ehkä sallin stansemman makuuasennon =D

Onko ehdotuksia mistä löytyy vielä huokeemmin, ku eihän ne pussit kalliita ollu, näin olen kuullu että kolikoilla voi ostaa?
Onko tuossa vaihtoehtoisessa säkissä koira haudattuna, vai paanko tilaukseen?

Volvon numero osalle 20452142 FM9 -06 koppiauto siis kyseessä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ilmajousen hankinta

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Onnin autosta kannattaa kysyä. siitä on kohta 10 vuotta kun viimeksi uusin alamalja pussi parin.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
nenonen2
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Elo 2018 14:02
Truck: Mb 508
Location: Haapamäki

Re: Ilmajousen hankinta

Viesti Kirjoittaja nenonen2 »

Ei nuo kovin kalliita suomessakaan ole, Närhi Oy ja Trailcon myy myös varmasti n150€ hintaan kpl.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ilmajousen hankinta

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Parista paikkaa saatu hinta, 295e / kpl sis alv. + rahti 50e. Onnilta 349,50e pari ovelle... Eli halpaa on, taijan ottaa varallekki parin ja uudet nipat tietenkin, ni ei tarvii niitäkään ihmetellä sitten :wink: Otan ne just oikeat, enkä "vastaavaa" eri numerolla, jossa matalempi tuo malja, eli matalampi pohjaus.
Näissähän on se hyvä, että ei tarvii väännellä maljan päälle ku tulee ihan koko paketti, 2xM10 muttari auki ja sokka pohjassa.

Nyt odotellaan pakettia, ens viikolla pääsenee asentamaan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
R480
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Elo 2018 10:00
Truck: Scania R480
Location: Pirkanmaa

Re: Ilmajousen hankinta

Viesti Kirjoittaja R480 »

Tulee vähän myöhässä, mutta tuolta otin itselle yhden pussin vaihtoa odottamaan. Tuntuu muutaman ostoksen perusteella hinnoittelu olevan 10 e/kg kaikille osille. :D

https://www.topautoosat.fi/suche.html?keyword=20452136
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ilmajousen hankinta

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

R480 kirjoitti:Tulee vähän myöhässä, mutta tuolta otin itselle yhden pussin vaihtoa odottamaan. Tuntuu muutaman ostoksen perusteella hinnoittelu olevan 10 e/kg kaikille osille. :D

https://www.topautoosat.fi/suche.html?keyword=20452136
Samaa halpaa sielläkin, taidan tilata parin varuiksi :D
Liitteet
Screenshot_20180820-142639_1.jpg
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ilmajousen hankinta

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No nyt on vaihdettu, olihan savotta, alapää irtosi 90° kääntämällä yläällä 2xM10 mutterit volvomaisesti 15mm kannalla. Pieniä halkeemia oli kumissa, mitkä näki, kun jousi oli tietyssä asennossa. Puukotin pussin auki ja pohjauskumiki oli jo murtumassa palasiksi. Ruoste ei ollu ongelma.
On nää vanhat autot sellasia työmaita, mut jospa menis etuset sit seuraavat 12v.
Liitteet
IMAG7333.jpg
IMAG7321.jpg
-Koska sen voi tehdä myös itse-
R480
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Elo 2018 10:00
Truck: Scania R480
Location: Pirkanmaa

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto. Valmista tuli.

Viesti Kirjoittaja R480 »

Näköjään remppa onnistuu maapohjalla. Miten tuit auton?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto. Valmista tuli.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Keula ilmalla ylös, koppi nurin, tunkki aisan alle, mutterit irti, ilmat pois, ilmaletku irti, jousen kääntö ja poisto, uusi kääntäen hollille ja ilmaletku kiinni, tunkilla alas, mutterit kii. Ja sama toiselle puolen. Imaa laitoin tarkistusnipasta suoraan jousille, että sai tunkin aisan alta pois.
Helppoo ku heinän teko, mitä nyt en eka tajunnu irrottaa ilmanippaa T-haaroineen, ni ei mahtunu kääntää jousta pois...
Kaiken tein siis renkaat paikollaan ja maassa, koppi nurin ja yläkautta onnistu kaikki, tunkilla vaan kevitys ettei maannu jousen päällä.
Nyt seisoo ku tappi, eikä tipu minnekkään. Kävin kurkkii loputki jouset, vetävän toinen etujousi näyttän vaihetun, loput 7 jousta + telin nostopussi orkkiksia. Telin takusista näyttäs kangas vilkkuvan, joten siellä seuraava työmaa. Sama jousi ku vetävän etummaisissa.
Liitteet
IMAG7362.jpg
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto. Valmista tuli.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Siinä se samalla sentillä napottaa ku mihin jätin jousten vaihdon jälkeen... Hyvin näköjään pysyy kun on ehjä peli, toki ei oo edes kuukautta vielä menny =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto. Valmista tuli.

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Löysin tuon alkuvuodesta ottamani mittauksen, ilmeisesti anturi rikki teliltä oikealta puolen, kun tollasia ilmottelee, ajotietokone tuosta muistuttaa että tsekkaa seuraavalla pysädyksellä. (kuskin etunen alle 20%, niin ei ole enää ok?)
Vai voiko olla muu kuin anturi, tietty piuha, mutta ne näytti ehjiltä?
Liitteet
jarrupalatesti.PNG
jarrupalatesti.PNG (49.18 KiB) Katsottu 19609 kertaa
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto + muuta rassuuta FM-kaappi

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Mersussa mulla tuli arvot esille kun heitti uudet palat ja ajo säädöt auki.

Mutta sitä mä meinasin että jos meinaat noita jarrupaloja vaihdella niin muista sitten että niillä akseleilla missä on käsijarru säädön saa ajaa vain käsijarru vapautettuna auki muuten hajoo satulasta mekanismi ja se maksaa rahaa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto + muuta rassuuta FM-kaappiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No ni. Siinä se on seisonu, akut käytin irti ku lisäsin vettä. Vaan nyt avvaimesta sanoo naks. Ei edes pyöräytä. Kaukosäätimellä ovet lukkoon ja auki, ei auta. Mittaristo sanoo pyörimisnopeusanturia, vika päällä. No varmaan ku kone ei pyöri vaikka starttaa. Löin jo startin napoihi jatkolla ja joku siellä pyörii, vaan Miks ei starttaa?
Onko viirusilmän manaajia linjoilla?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
R480
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Elo 2018 10:00
Truck: Scania R480
Location: Pirkanmaa

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto + muuta rassuuta FM-kaappiin

Viesti Kirjoittaja R480 »

Siis seissyt pidempään akut kiinni ilman ylläpitolatausta? Siinä on ainakin vikapaikka.

Scania vie päävirtakytkin avattunakin 60 mA. Digipiirturin jos nyppäsee irti, niin tippuu 15 mA:iin. Ei kestä akut tommosia kuormia pidempiä aikoja piuhat kytkettyinä.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto + muuta rassuuta FM-kaappiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Juu ei. Akut koko ajan ylläpitolatauksessa, tästä syystä lisäsin niihin vettäkin. Vaihdoin ilmankuivaimen ja käyttelin, raplasin korkeutta ym. Sitten seiso 2-3vko ja nyt ei sit tee muuta ku naks, niks naks ku koittaa startata =/
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto + muuta rassuuta FM-kaappiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Nyt otin asiakseni selvittää mikä tuota vanhusta vaivaa. Rautakankee starttiin, joku surisee. Aluevaihtajan sulake oli palanu. Käyttöohje näytti startin kuskin puolelle ja kylmä rinki iski pakaroiden väliin, olinko antanut virtaa jollekin aluevaihtajan murkulalle... No kyllä se tartti on siinä turpon alla. Kooklekuva paljasti että startin alla on apukontaktori vielä tavan bendixin kaverina. Hyppylangalla virtaa ja starttaa. Vähän reilummin piuhojen tsekkausta ja kontaktorin 6mm piuha jää lapaan. Ei muuta ku uus rengasliitin ja avvaimesta käyntiin.
Kerkesin mä autocomilla tunnin plärätä kaiken mahdollisen läpi,väylävehkeessä ku jokanen nappula vakkarista lähtiin on livedatassa...
Mahtava tunne ku kerrankin jotain sai kuntoon =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto + muuta rassuuta FM-kaappiin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tietokoneet on hemmetin hämääviä laitteita auton korjauksessa. Ne jotenkin vääntävät ihmisaivot sellaiseen asentoon että se mekaaninen yksinkertainen puoli unohtuu, ja uppoutuu sinne dataan.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto + muuta rassuuta FM-kaappiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jule kirjoitti: 02 Heinä 2019 09:42 Tietokoneet on hemmetin hämääviä laitteita auton korjauksessa. Ne jotenkin vääntävät ihmisaivot sellaiseen asentoon että se mekaaninen yksinkertainen puoli unohtuu, ja uppoutuu sinne dataan.
Tässä vaan hämäs ku toimi ku kello, ja toisena päivänä ei sanonu ku naks naks... Ei tullu ekana mieleen että ois joku kaapelin pää lahonu. Mut ekanahan mä menin sörkkii virtaa startin päähän :lol: Eli ratkasun hakusuunta oikea, jos startti pelaa, miks se ei tarttaa... Mut tuo apusolenoidi oli uutta mulle. Oisin kyllä mitannu seuraavaksi tuleeko ohjausvirtaa startille, mut siinähän tuo vika ois jääny kans käteen. Hankala vaan, ku hytti on nurin, niin mennä mittailee... Toki oisin etästartilla sitä starttaillu, ohjaus apparin jalkotilassa, sieltä piuhat ulos ja pää konehuoneessa =)
Fiilistelykuva
Kuva
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto + muuta rassuuta FM-kaappiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Keskiviikon kevennys, mitä muitten mittaristot kertoo? :D
Liitteet
IMG_20190828_174649.jpg
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto + muuta rassuuta FM-kaappiin

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Paree turvautua perinteiseen laskutikku menetelmään?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto + muuta rassuuta FM-kaappiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

2,1l/h ryystäny, eikä oo käytetty ku 2,4h/vrk, jos ajeltu vain arkisin. Ei paha mun mielestä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto + muuta rassuuta FM-kaappiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kauanko kuuluu mennä aikaa kun rykätsään käyntiin, että on ilmat tehty takasi ja kiulu ajokunnossa? 9bar vissiin ok, että uskaltas ajella, vaikka 6bar kohalla pelaa jo kaikki? Vähän epäilen että onko kompura enää iskussa ku menee 1,5min täyttyä kaikki...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto + muuta rassuuta FM-kaappiin

Viesti Kirjoittaja leemu »

Reddewil kirjoitti: 02 Syys 2019 01:25 Kauanko kuuluu mennä aikaa kun rykätsään käyntiin, että on ilmat tehty takasi ja kiulu ajokunnossa? 9bar vissiin ok, että uskaltas ajella, vaikka 6bar kohalla pelaa jo kaikki? Vähän epäilen että onko kompura enää iskussa ku menee 1,5min täyttyä kaikki...
Meikäläisen lahtikon kun starttaa mittarit nollilla, niin ehtii käydä p*skalla ennenkuin summeri sammuu vajaassa kuudessa kilossa :roll:
Scania BF86S Lahti 10 -78
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto + muuta rassuuta FM-kaappiin

Viesti Kirjoittaja Addica »

Reddewil kirjoitti: 02 Syys 2019 01:25 Kauanko kuuluu mennä aikaa kun rykätsään käyntiin, että on ilmat tehty takasi ja kiulu ajokunnossa? 9bar vissiin ok, että uskaltas ajella, vaikka 6bar kohalla pelaa jo kaikki? Vähän epäilen että onko kompura enää iskussa ku menee 1,5min täyttyä kaikki...
Ei kyllä mun mielestä kuulosta pahalta ajalta, jos nollista tosiaan lähtee. Mitä tuossa olen FH16:lla ajellut, niin sun peli on kauheen nopea vielä. :D

Suihkaseeko öljyä vedenpoistonipasta?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ilmajousen hankinta ja vaihto + muuta rassuuta FM-kaappiin

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mielestäni se virallinen vaatimus on että täydet paineet pitää olla 2 minuutissa kun tyhjästä lähdetään keräämään. Ja kaipa tuo on siis niin että moottori huutaa rajoitinta vastaan.
Vastaa Viestiin