Maasähkö ja inverteri
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Maasähkö ja inverteri
Meneekö ihan metsään jos kytkisi maasähkön ja invertterin tämmösen kaavion mukaan?

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Maasähkö ja inverteri
Invertteri kärähtää ja taulusta palaa sulake. Muuten OK
Vaihtoreleellä tuon voisi toteuttaa, mutta paras olisi invertterilaturi - siinä on kiinaninssi pähkäillyt homman valmiiksi.
Vaihtoreleellä tuon voisi toteuttaa, mutta paras olisi invertterilaturi - siinä on kiinaninssi pähkäillyt homman valmiiksi.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Maasähkö ja inverteri
Saakeli, kirjotin ppitkän messun kunnes tajusin että onhan tuo kontti 2 avautuvalla kärjellä, olet vaan piirtänyt sen väärin päin.
Mitä haet tuolla erillisellä pitopiirillä? Eikö se riitä että kontaktori vetää automaattisesti silloin kun maasähkö on kytkettynä? Jos haluat että maasähkö kytketään painikkeella, niin sen voi tietysti noin toteuttaa, mutta miksi? Tietysti siinä on se etu että liitintä kytkiessä ei virta kulje, mutta onko se tilanne yhtään sen parempi nyt kun se hönkä on päällä liitintä irroittaessa? Laittaa sitten vaikka tuon painikkeen tilalle kytkimen, ja jättää pitopiirin pois.
Paras vaihtoehto olisi tietysti sen mallinen invertteri jossa on "maasähkö sisään" liitin, jolloin koko kontin voi ohittaa.
Mun omissa suunnitelmissa on hieman vastaavalle kytkennälle toteutus, mutta sen takia että jos hetkellinen kulutus on yli maasähkön syöttökapasiteetin, voidaan osa kuormasta laittaa vertin taakse.. saa nähdä onko sille mitään todellista tarvetta, ja toeutanko sitä lopulta noin.
Mitä haet tuolla erillisellä pitopiirillä? Eikö se riitä että kontaktori vetää automaattisesti silloin kun maasähkö on kytkettynä? Jos haluat että maasähkö kytketään painikkeella, niin sen voi tietysti noin toteuttaa, mutta miksi? Tietysti siinä on se etu että liitintä kytkiessä ei virta kulje, mutta onko se tilanne yhtään sen parempi nyt kun se hönkä on päällä liitintä irroittaessa? Laittaa sitten vaikka tuon painikkeen tilalle kytkimen, ja jättää pitopiirin pois.
Paras vaihtoehto olisi tietysti sen mallinen invertteri jossa on "maasähkö sisään" liitin, jolloin koko kontin voi ohittaa.
Mun omissa suunnitelmissa on hieman vastaavalle kytkennälle toteutus, mutta sen takia että jos hetkellinen kulutus on yli maasähkön syöttökapasiteetin, voidaan osa kuormasta laittaa vertin taakse.. saa nähdä onko sille mitään todellista tarvetta, ja toeutanko sitä lopulta noin.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Maasähkö ja inverteri
Kyllä tuo toimii eikäse mitään polta vaihtokytkimillä varustettu rele on paras sillä silloin aina kun maasähkö katkeaa alkaa invertteri syöttämään piiriä tuo ylimäräinen katkaisia pois. Jossinulla iso akkulaturi ja sähkölämmitys jotaei oletarkoitettu invertterin kuormaksi pitää laitta maasähkölle toisen piiri niitä varten jotka eivät kytkeyda invertterille.
Tuo liitetty piirustus on päivätty 2005 vuodelle ja toimii edelleen.
Tuo liitetty piirustus on päivätty 2005 vuodelle ja toimii edelleen.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Maasähkö ja inverteri
No juu, pitopiirillä haen juuri sitä, että kontaktori ei "räpsy" kun apumies räpeltää töpseliä varikon rikkinäiseen pistorasiaanJule kirjoitti:Saakeli, kirjotin ppitkän messun kunnes tajusin että onhan tuo kontti 2 avautuvalla kärjellä, olet vaan piirtänyt sen väärin päin.
Mitä haet tuolla erillisellä pitopiirillä? Eikö se riitä että kontaktori vetää automaattisesti silloin kun maasähkö on kytkettynä? Jos haluat että maasähkö kytketään painikkeella, niin sen voi tietysti noin toteuttaa, mutta miksi? Tietysti siinä on se etu että liitintä kytkiessä ei virta kulje, mutta onko se tilanne yhtään sen parempi nyt kun se hönkä on päällä liitintä irroittaessa? Laittaa sitten vaikka tuon painikkeen tilalle kytkimen, ja jättää pitopiirin pois.
Paras vaihtoehto olisi tietysti sen mallinen invertteri jossa on "maasähkö sisään" liitin, jolloin koko kontin voi ohittaa.
Mun omissa suunnitelmissa on hieman vastaavalle kytkennälle toteutus, mutta sen takia että jos hetkellinen kulutus on yli maasähkön syöttökapasiteetin, voidaan osa kuormasta laittaa vertin taakse.. saa nähdä onko sille mitään todellista tarvetta, ja toeutanko sitä lopulta noin.

Painonapilla piiri kytkeytyisi sitten vasta kun kaikki on muutoin kunnossa. Ajattelin että irroitus vaiheessa kontaktori laukeaa pois päältä kerralla, eikä palaudu kuin napista jos tapahtuu vaikka tahaton irroitus ( varikolla sattuu vaikka mitä ).
-
- Rattimajuri
- Viestit: 242
- Liittynyt: 26 Syys 2017 11:49
- Truck: Volvo B9M -89
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Maasähkö ja inverteri
Jep, lämmitys, lataus jne on tarkoitus kytkeä erilliseen piiriin.KajNyy1 kirjoitti:Kyllä tuo toimii eikäse mitään polta vaihtokytkimillä varustettu rele on paras sillä silloin aina kun maasähkö katkeaa alkaa invertteri syöttämään piiriä tuo ylimäräinen katkaisia pois. Jossinulla iso akkulaturi ja sähkölämmitys jotaei oletarkoitettu invertterin kuormaksi pitää laitta maasähkölle toisen piiri niitä varten jotka eivät kytkeyda invertterille.
Tuo liitetty piirustus on päivätty 2005 vuodelle ja toimii edelleen.
Re: Maasähkö ja inverteri
Juu, käyhän se noinkin. Tuossa on vaan se huono puoli että jos sähköverkossa on pieni häiriö, niin se ei ole takaisin maasähkössä ennen kuin joku kuittaa sen. Tuonkin takia se vertin läpi menevä sähkö on hyvä, se pohtii asiaa hetken ennen kuin kytkee maasähkön päälle.Notreal kirjoitti: No juu, pitopiirillä haen juuri sitä, että kontaktori ei "räpsy" kun apumies räpeltää töpseliä varikon rikkinäiseen pistorasiaan![]()
Painonapilla piiri kytkeytyisi sitten vasta kun kaikki on muutoin kunnossa. Ajattelin että irroitus vaiheessa kontaktori laukeaa pois päältä kerralla, eikä palaudu kuin napista jos tapahtuu vaikka tahaton irroitus ( varikolla sattuu vaikka mitä ).
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Maasähkö ja inverteri
Onko sulla antaa kaaviota tuosta että maasähkö ja jos teho loppuu niin paikkaa akuista?Jule kirjoitti: ↑19 Joulu 2017 13:46 Saakeli, kirjotin ppitkän messun kunnes tajusin että onhan tuo kontti 2 avautuvalla kärjellä, olet vaan piirtänyt sen väärin päin.
Mitä haet tuolla erillisellä pitopiirillä? Eikö se riitä että kontaktori vetää automaattisesti silloin kun maasähkö on kytkettynä? Jos haluat että maasähkö kytketään painikkeella, niin sen voi tietysti noin toteuttaa, mutta miksi? Tietysti siinä on se etu että liitintä kytkiessä ei virta kulje, mutta onko se tilanne yhtään sen parempi nyt kun se hönkä on päällä liitintä irroittaessa? Laittaa sitten vaikka tuon painikkeen tilalle kytkimen, ja jättää pitopiirin pois.
Paras vaihtoehto olisi tietysti sen mallinen invertteri jossa on "maasähkö sisään" liitin, jolloin koko kontin voi ohittaa.
Mun omissa suunnitelmissa on hieman vastaavalle kytkennälle toteutus, mutta sen takia että jos hetkellinen kulutus on yli maasähkön syöttökapasiteetin, voidaan osa kuormasta laittaa vertin taakse.. saa nähdä onko sille mitään todellista tarvetta, ja toeutanko sitä lopulta noin.
Ja taas mitä jää yli menis akuille!
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Maasähkö ja inverteri
"Teho loppu maasähköstä" -kytkentä on helpon tehdä erillisen laturin avulla. 15-20A laturi kiinni 24v akustoon ja vertillä 230v; ei tule ongelmia 10A nallin kanssa. Akkuja ruumaan niin paljon, kun lompakko antaa myöden. Voihan tuo olla invertterilaturi ja käyttää sitä, jos on isot nallit. Kaksi maasähkön sisäänmenoa ja valitsee niistä tilanteen mukaan.
Toinen ellei jopa kolmas vaihtoehto on hommata Mppt-laturi-sähkökeskus mokkula. Siinä pystyy säätämään laturin virtaa ja saa paneelitkin kiinni. Ne ovat hinnankiroissa, mutta säästyy rakentamisen vaiva.
Toinen ellei jopa kolmas vaihtoehto on hommata Mppt-laturi-sähkökeskus mokkula. Siinä pystyy säätämään laturin virtaa ja saa paneelitkin kiinni. Ne ovat hinnankiroissa, mutta säästyy rakentamisen vaiva.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Maasähkö ja inverteri
Ei ole nyt kaaviota, mutta kulutettava virta täytyy mitata, ja kun raja ylitetään vertti irroitetaan maasähköstä, mutta osa sähköistä on releen kautta suoraan maasähkössä ohittaen vertin.
Tuo Rosvolinnan ehdottama systeemi toimii myös, mutta edellyttää tietysti isoa invertteriä. Sinänsä jollain 20A virralla lataava 24V akkulaturihan ei ota kuin luokkaa 3A virtaa maasähköstä.
Yksinkertaisin ratkaisu on tietysti ostaa suoraan kaupasta valmiiksi sen verran älykäs invertteri että se osaa tehostaa tarvttaessa maasähköä.
Re: Maasähkö ja inverteri
Ite ostin tori.fi:stä käytettyvä Victronin laturi-invertterin. Ihan loistopeli. Kun on maasähkössä, tarjoilee maasähkön ja lataa akkuja. Kun ei ole maasähkössä tarjoilee invertterisähköä akuista. Suosittelen, mutta toki uutena kallis verrattuna pelkkään kiina-invertteriin.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Maasähkö ja inverteri
Pystyykö mppt invertteri/laturin kytkeen maasähkö,agrikaatti ja akkupatteri.
Eli ottais virran maasähköstä ja jos ei sitä ole niin akkupatterista.
Jos varaus tippuu akkupatterista niin agrikaatti käynnistyy ja tulee maasähkön tilalle?
Hieman hankalasti selitetty niin olis ollu ehkä helpompi piirtää kaavio!
Eli ottais virran maasähköstä ja jos ei sitä ole niin akkupatterista.
Jos varaus tippuu akkupatterista niin agrikaatti käynnistyy ja tulee maasähkön tilalle?
Hieman hankalasti selitetty niin olis ollu ehkä helpompi piirtää kaavio!
Re: Maasähkö ja inverteri
Sama toteamus, , hyvä lisävaruste ohjainpanelin ( buss contoroll nyt on saatavana uudempikin versio)vastaavat näytöt kuin inventt/ laturissa, lisäksi hyvä säätö mahdollisuus voi valita max verkkovirran Ampeeri tason, jos pistokkeesta saatavana max 5 A, voi valita alle sen , niin ei verkkosulake murheita. Laitoin erillisen volttimittarin niin näkee akkujen lataustarpeen.rambea kirjoitti: ↑21 Maalis 2019 23:05 Ite ostin tori.fi:stä käytettyvä Victronin laturi-invertterin. Ihan loistopeli. Kun on maasähkössä, tarjoilee maasähkön ja lataa akkuja. Kun ei ole maasähkössä tarjoilee invertterisähköä akuista. Suosittelen, mutta toki uutena kallis verrattuna pelkkään kiina-invertteriin.
Victon pitäis toimia seuraavasti, jos verkkovirta ei riitä kulutukseen syöttää invetteri lisän? en ole testannut, ei varmuutta
toimiiko noin??
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Maasähkö ja inverteri
Victron toimii juurikin tuolla tavalla. Mökkini vastaava laite ottaa aggrelta noin 1000W ja vertistä voi repiä sen 3000W ja käynnistellä oikosulkumoottoreita yms. Tuo maasähkön latausvirta on säädettävissä. Kesällä akut latautuvat aurinkokennoilla, mutta syys/pimeänä aikana voi avittaa aggrella. 12h käyttötuntia tuli viime talvena tuolle aggrelle, joten luulisi vastaavan systeemin toimivan piironkiautoissakin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Maasähkö ja inverteri
Missä. Hinnoissa nuo victronin mallit joissa ottaa tarvittaessa lisävirtaa akuilta?
Oisko kiinanmaalla helvempia vastaavasti toimivia?
Oisko kiinanmaalla helvempia vastaavasti toimivia?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Maasähkö ja inverteri
1400€ hujakoilla olisi Victron edukkain laturi/invertteri.
Edullisin olisi käyttää erillistä laturia ja antaa invertterin olla koko ajan päällä. Mökille hommasin tuon Easysolar 24/3000 150/70 - kun siinä on tuo sähkökeskus samassa ja on bolt-on systeemi = helpotti asennusta huomattavasti.
Edullisin olisi käyttää erillistä laturia ja antaa invertterin olla koko ajan päällä. Mökille hommasin tuon Easysolar 24/3000 150/70 - kun siinä on tuo sähkökeskus samassa ja on bolt-on systeemi = helpotti asennusta huomattavasti.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Maasähkö ja inverteri
Minulla on ollut ups toiminnolla oleva invertteri noin kolme vuotta. nyt se lopetti akkuen lataamisen joten tilasin uuden, nyt vähän paremman mallin. Ei tarvitse mitään ihmeellisiä kytkimä rakennella tai johtoja vaihdella kun yksi laite hoitaa homman. Toimitus on espanjan varastosta niin ei tule tullimaksuja. myös aurinkopaneelit voi liittää suoraan samaan yksikköön. https://www.aliexpress.com/item/New-3KV ... 795254fff6
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Maasähkö ja inverteri
Tuo Aliexpressin kone vaikuttaa pätevältä eikä hintakaan ole paha.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Maasähkö ja inverteri
Tässä lähes sama tuote suomenkielisessä verkkokaupassa, ainoastaan isompi aurinkosähkösäädin https://www.vapaakauppa.net/hybridilait ... n-50a.html
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Maasähkö ja inverteri
855w paneelia, powerstar vertti ylläpitolatauksella ja 40 A lataussäädin ja 620 ah hupiakusto.
Mitäs tuo säädin tai vertti tykkää, kun jokapuolelta ladataan akkuja?
Eli jos maasähkö/ylläpitolataus ja samalla aurinkosähkö on päällä? Haittaako mittää, vai pittääkö laitaa vipuja ja hanoja välliin tai hommata tuommonen ylempänä mainittu triplahybridi vertti?
Mitäs tuo säädin tai vertti tykkää, kun jokapuolelta ladataan akkuja?
Eli jos maasähkö/ylläpitolataus ja samalla aurinkosähkö on päällä? Haittaako mittää, vai pittääkö laitaa vipuja ja hanoja välliin tai hommata tuommonen ylempänä mainittu triplahybridi vertti?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Maasähkö ja inverteri
Ei invertteriä haittaa vaikka molemmilla lataa. MPPT on ensisijainen ja verkkovirtalaturi seuraava. Victronissa on ohisyöttö maasähkölle. Minun mökkiprojektissa en ole sitä kytkenyt. Kaikki sähkö tulee invertterin läpi ja kone osaa säätää latausjänniteen akuille sopivaksi. Akkuja voi myös ladata järjestelmän ohi suoraan akun napoihin. Tällöin inverteri näkee ne täysinä ja lopettaa latamisen.
Viisaita koneita
Viisaita koneita

En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Maasähkö ja inverteri
No hitto. Tuota en osannut ajatellakkaan vaikka oikeestaan tiesin asian. Eipä ajatellut paneelimyyjäkään tai sit ei tiennyt.
Ei saanut tästä nyt uutta murheen aihetta millään.
Ei saanut tästä nyt uutta murheen aihetta millään.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Maasähkö ja inverteri
Onkos näistä kokemuksia?oska80 kirjoitti: ↑20 Huhti 2019 12:48 Minulla on ollut ups toiminnolla oleva invertteri noin kolme vuotta. nyt se lopetti akkuen lataamisen joten tilasin uuden, nyt vähän paremman mallin. Ei tarvitse mitään ihmeellisiä kytkimä rakennella tai johtoja vaihdella kun yksi laite hoitaa homman. Toimitus on espanjan varastosta niin ei tule tullimaksuja. myös aurinkopaneelit voi liittää suoraan samaan yksikköön. https://www.aliexpress.com/item/New-3KV ... 795254fff6
Sekä tilauksesta, tulleista (tai siis että tuliko niitä edes) että käytöstä.
Kuvista ei käy ilmi että miten paksua kaapelia tuohon saa akuilta kiinni- eikös se pitäs aika jöötiä olla jos 3000 w ottaa ulos. Itsellä nyt 50 neliöistä ja sekin on siinä ja siinä...?
Toinen mikä ihmetyttää on tuo paino- alle puolet tuosta Powerstarista joka pitäs olla tehoiltaan samaa luokkaa. Kehtys kehittyy, ymmärrän, mutta oikeestiko tuo rokkaa?
Ajatuksena ois päivittää erilliset laitteet yksiin kuoriin. Lataus monesta paikkaa yhtäaikaa tuntuu myös erillislaitteissa olevan hakusessa- Vertti tykkää nostaa jännitteen, mutta ei Ampeereita ja mppt tulkitsee sitten jännitteestä että akut täynnä ja liruttelee sekin vaan hieman- Näin oon tuota tulkinnut. Tällä hetkellä oonkin kääntänyt latausvalitsimen nollaan eli pois päältä ja käytän verttiä vain verttinä. Lataus sitten taivaalta tai tarvittaessa ctekillä.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Maasähkö ja inverteri
Mulla tuli kans noista mieleen että onko niissä agregaatin automaatti käynnistystä?
Tai vaatiiko jotain lisäkytkimiä jos haluaa maasähkön ja agrikaatin kummatkin siihen kytkeä?
Tai vaatiiko jotain lisäkytkimiä jos haluaa maasähkön ja agrikaatin kummatkin siihen kytkeä?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 803
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Maasähkö ja inverteri
Mitä tarkoittaa genset startet näissä hydridi mppt inverttereissä?
Onko se agrikaatin automaatti käynnistys?
Onko se agrikaatin automaatti käynnistys?