B10M ilmausongelma

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Napista käyntiin. Ei lähde. Polttoaine on päässyt valumaan tankkiin. Käsipumpulla ilmaus ja saman tien toimii.

Tämä on käynyt kolme kertaa tämän kesän aikana. Missään ei näy vuotoja. Aluksi ajattelin, että vika on sammutussolenoidissa. Se juuttui kiinni-asentoon, mutta alkoi toimimaan rasvauksen jälkeen.

Ihhottava vika/ominaisuus ja suoraan verrannollinen tavaratilaan laitetun irtotavaran massaan ja kappalemäärään.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja neppi »

Voisko se siirtopumppu olla tiensä päässä? Eikö hänessä lie se takaiskuki, tai mikälie yksitieventtiili. Kokkeileppa sillä. Tulis se ainaki poessulettua, eikä älyttömiä maksa. Jos ei sillä korjaannu, ni muuttaa tänne ja ostaa Hino:n.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Hinoa en osta ja N-Zeelantiin en muuta, koska Suomessa on niin nätit marraskuut.

Tuota pumpun takaiskua itsekin epäilen tai sammutusventtiiliä. Pari painallusta lutkupumpusta ja ilma on poissa, joten isoa kuplaa siellä ei ole. Joka kerta, kun tämä ongelma on ilmestynyt on tullut ajettua noin 3-4 tuntia yhtä soittoa. Tankissa on ollut ainetta yli 50-litraa.

Välillä auto seisoo pihassa viikkotolkulla ja lähtee käyntiin normaalisti. Tällä kertaa auto oli pari vuorokautta mökin pihalla ja kupla ilmestyi pumpulle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kuluvia osia semmoset siirtopunput.

Juurikin niitä etelä-Suomen marraskuita mulla vähän ikävä onki. Jos jotain, ni niitä just.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja Iski »

Voisi olla myös vesihelmi jossain, tyhjä tankki kondensoi vettä, laita vähän jäänestoa tankkiin.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tuon tyyppinen vika voi olla myös tankin huohotin vika, ts alipaine tankiin kun polttoaine jäähtyy tai
polttoaine imuputkessa pieni vuoto, ( jopa jos alu tiivisteillä ne voi syöpyä, harvemmin kupari tiiviste)

Käsipumput nuo nykymallit melko kertakäyttötuotteita
Siirtopumpun venttiilit imu ja paine helppo vaihtaa ja halpa korjaus

( jouduin yhteen koneeseen laittamaan lisä takaiskuuventtiilin imuletkuun kun joutu joka kerta käsipumpulla, nyt pelaa, siinä on tsnkki noin 1 m alempana kuin siirtopumppu)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuo alipaine voi hyvinkin olla syyllinen. Tankin korkki sihahtaa avaamisen yhteydessä. Silloin, kun autolla on ajettu tuntitolkulla samalla vieterillä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Meillä oli töissä vanhassa marsussa samaa vikaa kun oli hukattu tankin korkki ja uudessa ei ollutkaan ilmareikää, jonka takia teki tyhjiön tankkiin :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja neppi »

Vanha ketju, mut mistä B10 hengittää tankin korvausilman?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

En ole löytänyt - hurjimmat ovat poranneet täyttökorkkiin 3mm reijän. Samoilla silmillä, kun ajoin 150-litraa tavaraa; tuli tankkiin kova alipaine ja korkin avaaminen kävi työstä.

Mysteeri elää...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mulla oli siitä b58:sta tankki imeytyny kasaan, vajaa 100l pieneni tilavuus ja vuoti. Riskillä paineilmaa sisään ja tunkilla anturin reijäsä tunkkaamalla sain liki orkkis muotoonsa... Eli alipaine on ihan merkittävä! Reikää vaan korkkiin!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Jusi
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Heinä 2009 17:21
Location: Salo

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja Jusi »

neppi kirjoitti: 14 Elo 2019 19:21 Vanha ketju, mut mistä B10 hengittää tankin korvausilman?
Mahtaisiko imeä korvausilman korkin "läpi"?
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja eagless »

Volvo b12 vm97.
Ilma ongelmaa eli käsipumpulla kun pumppaa niin ilmaa tulee kokoajan.

Polttoaine putkisto kokeiltu ilmanpaineella ja ei havaittavia vuotoja.
Suodatin uusi vaihdettu sekä uusi käsipumppu.

Mitä tulee mieleen missä vuoto voisi olla kun ei ilmanpaineellakaan löytynyt tai mitä teillä on noista mennyt joka aiheuttaisi moisen oireen?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ensimmäisenä tulee mieleen tuon filsun tiiviste. Ei se montaa tippaa tarvitse, kun hörähtää käyntiin. Sen jälkeen imu on niin kova, että loputkin kuplat kaikkoavat.

Viimeksi tänä aamuna houkuttelin tuota B10M autoa käyntiin ja sai käsipumpulla jonkun verran avittaa. Suoraan verrannollinen siihen kuinka paljon on tavaraa keskiruumassa. Vähän tavaraa - vähän ilmaa. Paljon tavaraa - paljon ilmaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja Jule »

eagless kirjoitti: 23 Marras 2019 12:51 Volvo b12 vm97.
Ilma ongelmaa eli käsipumpulla kun pumppaa niin ilmaa tulee kokoajan.

Polttoaine putkisto kokeiltu ilmanpaineella ja ei havaittavia vuotoja.
Suodatin uusi vaihdettu sekä uusi käsipumppu.

Mitä tulee mieleen missä vuoto voisi olla kun ei ilmanpaineellakaan löytynyt tai mitä teillä on noista mennyt joka aiheuttaisi moisen oireen?
Sehän se on ongelma, kun nafta on paljon paksumpaa kuin ilma. Ilma pääsee paljon helpommin sinne alipaineiseen putkeen ulkoa sisään, kuin ylipaineinen nafta putkesta ulos.

Meillä oli joskus vuoto tankin sisällä imuputkessa. Se läpivientilaippa oli ruosteessa, kuten imuputkikin, mutta vain tankin sisäpuolella ruoste oli niin pitkällä että aiheutti vuodon imuputkeen. Tuo oli niitä hankalimpia löytää.

Periaatteessa kuitenkin, jos sitä vuotoa on riittävästi, niin imupumpulla ja kirkkaalla putkenpätkällä sen voi paikallistaa siirtämällä "mittauspistettä" kokoajan lähemmäs tankkia. Kaikkein hankalimpia ovat vuodot jotka ovat niin pieniä että ne näkyvät vain niin että moottori sammutettuna se pikkuhiljaa tyhjentää imuputken, niin että kylmäkäynnistyksessä se hörähtää, ja sitten ilmataan - tai sitten imuvuoto joka ilmenee vain moottoria pidempään täysillä rasittaessa.

Yleisesti nuo imuvuodot on ihan perseestä.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu no tankki on pois suljettu kun letku irti tankilta ja pää nafta astiaan niin ilmoja tuli myös.

Pitää uusia tuo polttoaine linja kun on vain muoviputkea ja vaikka ne pari takaiskuventtiiliä myös.
Siinä on ainaski halvimmat pois suljettu vikalistalta.

Tuli vain mieleen että oisko pumppu syyllinen? No kattoo sen sitten jos ei edellämainitut tuota tulosta.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja eagless »

Rosvolinna kirjoitti: 23 Marras 2019 14:42 Ensimmäisenä tulee mieleen tuon filsun tiiviste. Ei se montaa tippaa tarvitse, kun hörähtää käyntiin. Sen jälkeen imu on niin kova, että loputkin kuplat kaikkoavat.

Viimeksi tänä aamuna houkuttelin tuota B10M autoa käyntiin ja sai käsipumpulla jonkun verran avittaa. Suoraan verrannollinen siihen kuinka paljon on tavaraa keskiruumassa. Vähän tavaraa - vähän ilmaa. Paljon tavaraa - paljon ilmaa.
Eikös noissa b12 mylluissä ole niin että jos vähänki ilmaa niin ei anna käynnistyä?
Eli tossa on suodatin jalassa ilmaus ruuvi ja toinen ylhäällä joka ilmaa ruiskut.

Tuo ei nimittäin puhu mitään vaikka kuinka ilmaa kun ilmaa tulee aina lisää pikkuhiljaa.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja Jule »

No meillä oli kaivurissa juuri vuoto siirtopumpussa, se kyllä kävi, mutta ainakun antoi enemmän happea niin alkoi rötäämään.

Enpä tiedä onko mitään laitetta erityisesti suunniteltu niin että jos vähänkin ilmaa niin ei anna käynnistyä, vaan pikemminkin se on niinpäin että se systeemi ei vaan toimi, eikä se käynnisty.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu nyt on kolmeen kertaan ilmailtu ja uskottava se on että ilmaa tulee aina.

Eräs volvokorjaaja tiesi että nuo ovat yleensä työläitä ilmata jos saavat vähänki ilmaa sisäänsä.
Ilmaus pitäisi esimerkiksi suorittaa virrat päällä yms.

Täytyy seuraavaksi käydä järjestyksessä imupumpulla läpi tankki,tankilta putkisto moottoritilaan,ohjain boxi,suodatin,pumppu missä järjestyksessä ne nyt meneekään.
7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 196
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi
Member id: 372

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja 7thLegion »

Mulla oli ihan sama ongelma. Ilmasin ja ilmasin, ei lähteny käyntiin, tai jos lähti niin kohta hyytyi. Hirmu paniikki jo iski että onko syöttöpumppu mäsänä, tai eikö saa korvausilmaa tankista jne. Loppujen lopuksi hokasin että kun viime syksynä vaihdettiin löpösuodattimet, niin mekaanikko hyvää hyvyyttää kiri löpöletkun, eli puutarhaletkun, ja metalliputken liitoksen, niin epäillys oli että siihen tuli jotain härdelliä. Lisäsin klemmarin liitokseen niin hörähti samointein käyntiin, eikä ole tempunnu yhtään sen jälkeen. Kuullostaa niin samalta tuo sinun. Lisää klemmareita liitoksiin, ei niistä ole haittaakaan
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja eagless »

Noniin nyt on kokeiltu imupumpulla suoraa tankista ja ei ilmaa.

Uusittu löoöletku tankilta moottoritilaan jonka seurauksena ei sinakaan suodattimen jalan kyljestä imupumpulla imiessä tullut enää ilmaa niinkuin viimmeksi.

Mutta kun suodattimen päältä ilmas niin käsipumpulla kun pumppaa niin ilmoja tulee joka on kyllä myös uusittu.

20l astia tuli täyteen ja sitte uskoin että ei hyödytä.

Mitäs vaihtoehtoisia vuotokohtia jää jos suodattimen kyljestä ei ilmaa mutta päältä ilmatessa tulee?

Pitäskö se koittaa uusia ne loputki letkut vai mitä teillä tulis mieleen.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja eagless »

Hei uutta tietoa.
Kaivureissa menee kuulemma noita suodattimen jalkoja.
Voisko se olla se?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Suodattimet painepuolella vuotaa polttoainetta käydessä jos vikaa..

Onko siirtopumpun imupuolella vedenerotin ( lasikuppi joss a verkkosuodatin ) erittäin vuotoaltis, yleensä poistetaan,
ja kaikki banjoliittimet kupari / alu tiivisteprikat syytä uusia imupuolelle epätiiveyttä ”ei näe ”:, painepuolella vuotaa
käydessä.


Ehkä seuraava kannattaa tarkistaa myös:
suodattmimen päälle tulee ylivuotoputket ja siinä on paineventiilli ( alkup rakenne 80 luvun lopulla)siitä suora paluu tankiin tark ko paine ventiili ( avautumis paine 3 bar ) tai ilmatessa sulje tankin paluu linja jos ilman tulo loppui ,,niin ko paineventiili viallinen .( vuotava ventiili päästää ilmaa järjestelmään.)

Käsipumput melko heikkolaatuisia , se tais olla uus?
Viimeksi muokannut BussMAN, 07 Joulu 2019 18:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja eagless »

Juu käsipummppu uus.
Tämä on b12 vm 97
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: B10M ilmausongelma

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

eagless kirjoitti: 07 Joulu 2019 18:35 Juu käsipummppu uus.
Tämä on b12 vm 97
Ok jos riviruiskutus pumpullinen pa puoli imupuoleta lähes sama, ero r pumppu on edc sähköinen , tuossa virta pitää olla
päällä ilmatessa.

Jos pumppusuutin kone, vois ottaa ilmaa painepumpun kautta ,tässä tais olla suodattimet imupuolella = suod jalka vika on
vika kohde,, ei tarvinnut ilmata kun suod vaihtaessa esitäytti norm pidempi starttaus riitti,,,muistelen että noihin uusittiin pumppuja ,,ollut tällä tekn kuorma auto joissa ei koskaan käynnistys ongelmaa paitsi box vika, uudemmissa tais olla sähköinen ilmauspumppu( tarve suod vaihdon yhteydessä tai jos pääsi polttoaine loppumaan)
Vastaa Viestiin