Volvo B57 -74 "Marjatta"

Kerro omasta projektistasi
Marjatta-74
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Maalis 2019 18:01
Truck: Volvo B57
Location: Joensuu
Member id: 356

Volvo B57 -74 "Marjatta"

Viesti Kirjoittaja Marjatta-74 »

Tervehys.
Tuli ostettua B57 2018 kesällä. 12 vuoden seisonnan jäläkeen liikenteeseen ja katsastuksesta läpi ilman ongelmia. Viimesyksynä Lapin kierroksella käytiin ja Tuurissa kerittiin pyörähtämään. Nyt kun autoa tarkasteltu paremmin ja nukuttu niin hometta alako löytymään silimämääräsesti vähän. No.. vähän ja vähän... Tällähetkellä lattia ja katto purkamatta, osa tavaratilan seinistä, mutta näky on meleko lohuton.. Ikkunan alapuoliset runkopalakit pullistelee ruosteesta osittain ja katonrajassa havaittavissa samaa vikaa. Vaihtoehtojahan ei ole kuin purkaa aivan kaikki pois tai pistää sulattoon. En nyt näistä tiiä minkälaisia homevaurioita muilla ollut mutta liekköhän vaivan aiheuttanu liian tiivis kasaus?? Kaikki saumat veetty sikamassalla kiinni todella huolellisesti ettei ilima kierrä. Toinen tietysti kun seisotettu pitkään ja liekkö tuuletettu mitenkään.. No sama se, ruosteessa se jo on.
Milläs porukka on käsitelly nuita päälliosan runkovärkkejä ettei ruostu?? Osa palakeista täytyy uusia kokonaan osa vois mennä hiekkapuhaltamalla/muuten hiomalla puhtaaks. Minkälainen maali puhtaan rauan päälle ettei jatkossa ruostu??
Sitten eristys. Seinistä löyty suoraan ulukopeltejä vasten finfoamia ja osittain styroksia (läpimärkänä) senpäälle lyöty vain vaneri ja hyvä tuli. Mitenkäs tämä tulis rakentaa niin ettei kosteusvaurioita pääse syntymään? Ja sehän tiedetään, ei tietämättömän pitäs alakaa tekemään, mutta kokkeillaan silti..
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B57 -74 "Marjatta"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Home ja ruoste ovat kaksi täysin eri asiaa. Tarkoitatko nyt kuitenkin vaan ruostetta kun puhut homeesta?
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Volvo B57 -74 "Marjatta"

Viesti Kirjoittaja mikko »

Ymmärsin että kumpaakin: on

Joku 2-k -pohjamaali huolellisen ruosteenpoiston jälkeen, ni ei pitäis heti ruostua uudestaan. Oikein jos tosi huolellisesti tekee ni ilmeisesti olis viisainta käsitellä metalli hapolla, sit huuhtoa huolellisesti ja maalata välittömästi.

Jos tietäis minkälainen home on kyseessä, ni vois varovaisesti ehdottaa sen tappamista vaikkapa otsonoimalla semmosissa kohteissa minkä poistaminen on liian työlästä. Suurella varauksella kyllä tämmöset ehdotukset, sillä kaikenlaisiin sieniin ei otsonointi tepsi. Ehdottomasti varminta tietenkin poistaa altistunut aines kokonaan, ja sit eliminoida sen mahdollisuudet kukoistaa vastedes.

Noihin eristysasioihin en osaa ottaa kantaa. Mut tietoa löytyy kyl etsimällä palstalta.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Marjatta-74
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Maalis 2019 18:01
Truck: Volvo B57
Location: Joensuu
Member id: 356

Re: Volvo B57 -74 "Marjatta"

Viesti Kirjoittaja Marjatta-74 »

Joo hieman epäselevä tuo ensimmäinen teksti mutta molempaa löytyy hometta ja sitten ruostetta. Hometta pääasiassa vanereissa/ puupinnoissa jotka käsittelemättömiä ja menee kyllä polttoon ne. Tuo ruoste se taitaa työläämpi olla tässä, mutta senkin laajuus seleviää kun saahaan koko auto purettua.
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Volvo B57 -74 "Marjatta"

Viesti Kirjoittaja mikko »

Tarkennan edellistä viestiäni et kaikki näkyvä home on ilman muuta ensin poistettava vaikka otsonointiin ryhtyisikin.

Ja lohdutan ruosteasian kanssa painivaa sillä, että suhteellisen suoraviivaista ja vaivatonta on ruostekorjausten tekeminen kun kaikki ylimääräinen on purettu tieltä pois
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Marjatta-74
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Maalis 2019 18:01
Truck: Volvo B57
Location: Joensuu
Member id: 356

Re: Volvo B57 -74 "Marjatta"

Viesti Kirjoittaja Marjatta-74 »

Pikkuhiljaa. Tällähetkellä toinenpuoli rungosta alakaa olemaan valamis. Kaikki ikkunan ylä- ja alapuolen vaakarauat meni vaihtoon ja siinä sivussa muitakin. Osaako joku sanoa minkätakia nuissa ikkunan ylä ja alapuolen vaakaraudoissa oli puuta sisällä?

Talaveks tarkotus saaha ulukopellit runkoon kiinni ja siirtää muuton mukana auto itä-suomeen. Sisusta taitaa tulla enskesänä sitten. Oliko täällä ohjeita kuvien laittamiseen?
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo B57 -74 "Marjatta"

Viesti Kirjoittaja neppi »

Jos sulla on ne kuvat esim puhelimessa, ni tosta alapuolelta "Täysi editori ja esikatselu", sieltä "Liitteet" ja sit "Lisää Tiedostoja" ja sit en tiedä miten muissa menee, mut i-laitteissa tulee valikko, josta voi päättää laittaaks kuvaa, vai muunlaista tiedostoo. Sieltä omasta kuvakirjastosta sit valitset ne räpsyt, mitä haluut liittää.

Mulla ainaki kuvat haluu latautua väärinpäin, jos en oo niitä ekaks kääntäny.

Eli oman puhelimen kuvakirjastossa avaan kuvan, sit "Muokkaa", sit pyöritän sitä kuvaa johonki suuntaan ja tallennan siihe. Seuraavaks avaan sen uudestaan ja teen saman homman uusiks, mut tälläkertaa tallennan sen kuvan oikein päin. Tää ku on tehty, kuvat latautuu foorumillekki oikein.

Ällöttävää? On. Niin on ruostehommatki, mut ku ne on kerran kunnolla tehty, ei ehkä ikinä enää tarvii...
Marjatta-74
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Maalis 2019 18:01
Truck: Volvo B57
Location: Joensuu
Member id: 356

Re: Volvo B57 -74 "Marjatta"

Viesti Kirjoittaja Marjatta-74 »

Ei tämä kuollut vielä oo vaikka hiljasta onki ollu. Tosiaan viimetalven runko seiso pihalla ja keväällä ruvettiin työstämään kun lumet suli. Keväällä koronatilanteen takia kun koulut suljettiin ruvettiin hommiin.. Tarkotus oli sitten rakentaa auto niin että toukokuun alussa siihen voisi muuttaa ja asua siinä kesän. Pitkää päivää sai tehä ja kelit haittas aikapaljon hommien tekoa kun taivasalla väsättiin. Kattoa on joutunut vähän saumailla uusiks ja osittain kylkilistoja. Ei oikeen tykkää nuo liimauksen kun +5-+10 asteessa liimattiin keväällä ja nyt kesällä auringonpaisteessa varmaan 50-60 astetta kun vielä tumma värikin autossa. Ei oikeen tullut kasatessa mietittyä tuota lämpölaajenemista ollenkaan. Niin ja runko tosiaan lamellilaikalla puhdistettiin ja ruosteenesto maalia päälle. Eristeeksi tuli finnfoam seiniin ja kattoihin 40mm ja lattiaan 20mm. Lattiaan tuli 12mm filmivaneri, 20mm finnfoam, 5mm havuvaneri ja vinyylilankku tulee vielä joskus. Seiniin ja kattoon jäi n.10mm ilmatila. Seinät vuorattiin koivuvanerilla ja katto tuli paneelilla. Kaikki maali mitä käytetty seinissä ja lattiavanerissa pitäisi olla hengittävää jottei kosteuden kanssa tulisi ongelmia. Tällähetkellä auto saatiin taas karjalaan talveks ja täytys tehä tekemättömiä hommia vielä. Auton sähköjen läpikäynti, keittiön kaappien ovet ja listotusta yms. Jos joku täällä ymmärtää tuon B-57 volvon sähköjen päälle niin olisi pari kysymystä. Autossa ei toimi auton oma kojetaulun lämpömittari eikä kierroslukumittari. Onko näissä joku yleinen tyyppivika?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B57 -74 "Marjatta"

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Johto irti mittarista, lämpötila-anturista tai ruiskutuspumpulta. Nuohan on sähköpuolelta niin yksinkertaisia kuin olla ja voi
Tulevaisuus on sähköinen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Volvo B57 -74 "Marjatta"

Viesti Kirjoittaja Jule »

Varvikello saanee tietonsa laturista, ja jos laturi toimii, ja piuha on yhtenäinen, niin vika mittarissa.
Marjatta-74
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Maalis 2019 18:01
Truck: Volvo B57
Location: Joensuu
Member id: 356

Re: Volvo B57 -74 "Marjatta"

Viesti Kirjoittaja Marjatta-74 »

täytyy tonkia nuita johtoja.Auton omat sähköt ei nyt kummoset oo mutta täälä on sähköjä paranneltu aiemminkin.. 😄 onko tuohon mittariston irrottamiseen vinkkejä? pitää vissiin irrottaa tuolta mittariston päästä kaikki ö-paine ja ilmanpaine liitännät? senverran sekaset nuo sähköt on että viisain ku puran kunnolla ja katon kaikki kuntoon.. Tuli mieleen hauska juttu kun kävin ostamassa tämän auton ja kun virrat laitoin päälle niin mittariston alta käry nousi. No auton omistaja löi ison kouran mittariston alle, heilutteli hetken johtoja ronskisti ja totes että nyt on kunnossa. Niin pakoputki pitäs uusiksi tehä.. Mistähän sais sopivaa tavaraa tuohon hommaan ja onko sama vetää suora putki vaan? Tuskin tuossa nyt niin kova mekkala on??
Vastaa Viestiin