Akut
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Akut
Rahamiehet täyttää ruuman Rolls-akuilla - suurin osa asioi Puuilossa tai Kärkkäisellä. Kaikissa pysyy sähkö ja kaikki nuo saa tyhjäksi ajamalla rikki.
Aurinkomökilläni on Ritar-akut - niistä en pahaa sanottavaa keksi parin suven kokemuksella .
Aurinkomökilläni on Ritar-akut - niistä en pahaa sanottavaa keksi parin suven kokemuksella .
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kansleri
- Viestit: 1035
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Akut
Eiköös se sitten ole perus lyijyakkua vaan. Niin isoja ja paljon kun vaan antaa rahapussi peräksi.
Itsellä on 2x220ah agm akut, eikä niillä ainakaan ilpin kanssa mahdottomia juhlita. Paneleita ei tosin ole vielä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 49
- Liittynyt: 09 Elo 2013 12:23
- Truck: Bedford rl, dp ss mb
- Location: lohja
- Member id: 251
Re: Akut
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... ID=2718930 mites nämä?Hinta olis ainakin kohdallaan.
-
- Kuski
- Viestit: 20
- Liittynyt: 29 Elo 2017 04:23
- Truck: Volvo b10m delta sta
- Location: mynämäki 23100
Re: Akut
Näitä en huomannukkaan ku selasin nettiä.joutokäynti kirjoitti: ↑26 Elo 2019 19:00 https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... ID=2718930 mites nämä?Hinta olis ainakin kohdallaan.
Noi agm akut näin mut ymmärsin jostain et ei käy autosta ladata tai ei ainakaan hyvä ole
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akut
AGM ei lataudu täyteen jos ladataan normi jännitteellä auton laturilla. Jäljempi akku kuolee ensin ja sen jälkeen tilalle menee perus lyijyakkuja kun ei enää raaskikaan ostaa kalliita AGM akkuja.
Mun kokemus on että 19 akkua oon ostanut ja tavallinen starttiakku on kestänyt jopa 8 vuotta kun niitä on tarpeeksi paljon, pidetään kiinni Ctek laturissa eikä päästetä koskaan tyhjäksi
Mun kokemus on että 19 akkua oon ostanut ja tavallinen starttiakku on kestänyt jopa 8 vuotta kun niitä on tarpeeksi paljon, pidetään kiinni Ctek laturissa eikä päästetä koskaan tyhjäksi
Tulevaisuus on sähköinen
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Akut
Isompi ongelma lienee se että mulla ainakaan bussin oma laturi ei lataa kuin nippa nappa 28V, joka ei ole tarpeeksi lyijyakullekaan ja AGM-akulle vielä vähemmän.. Ilmeisesti ajateltu että kun jos autolla paahdetaan vaikka 12h putkeen niin jännitteen parempi olla pikemminkin ylläpitolatauksen tasoa ettei akut ylilataudu? Tuo ison jännitteen lataushan pitää lopettaa melko pian sen jälkeen kun akku ei enää ota virtaa vastaan, muuten mennään ylilatauksen puolelle.
Vähän käytettyjä AGM-akkuja toisinaan saa lähes ilmaiseksi mastotöitä tekeviltä yrityksiltä..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: Akut
https://suomenakut.fi/ajovoima-_ja_teol ... 225ah_190p
Näppäsin tuommosia neljä. Tonniin jäi kun hieman tingin. Kokemusta ei vielä oo muuta kuin myyjän kehut. Ajatus oli just nuo sen auton laturin takia nuo. Aiemmin oli tukiasema-salkut ja ne nyykähti vuoteen. Oisko ollut huono joukossa. Paneelit katolla ja invertteri tai ctekki hoitaa verkkopuolen.
Näppäsin tuommosia neljä. Tonniin jäi kun hieman tingin. Kokemusta ei vielä oo muuta kuin myyjän kehut. Ajatus oli just nuo sen auton laturin takia nuo. Aiemmin oli tukiasema-salkut ja ne nyykähti vuoteen. Oisko ollut huono joukossa. Paneelit katolla ja invertteri tai ctekki hoitaa verkkopuolen.
Re: Akut
Tuo latauskäyrä on se kuinka syklisessä käytössä oleva akku pitää ladata.Zuikkis kirjoitti: ↑27 Elo 2019 09:51 index.jpg
AGM:n ja perus lyijyakun (flooded) latausjännitteen ero on kyllä niin minimaalinen että minusta sillä ei voi olla käytännön merkitystä akun kestoon? Geeliakku onkin taas vähän eri tapaus kun pitäisi maksimijännite olla vain 14.1V (28.2V) mutta sitten ylläpitojännite kuitenkin isompi kuin muilla.
Isompi ongelma lienee se että mulla ainakaan bussin oma laturi ei lataa kuin nippa nappa 28V, joka ei ole tarpeeksi lyijyakullekaan ja AGM-akulle vielä vähemmän.. Ilmeisesti ajateltu että kun jos autolla paahdetaan vaikka 12h putkeen niin jännitteen parempi olla pikemminkin ylläpitolatauksen tasoa ettei akut ylilataudu? Tuo ison jännitteen lataushan pitää lopettaa melko pian sen jälkeen kun akku ei enää ota virtaa vastaan, muuten mennään ylilatauksen puolelle.
Auton akku ei ole syklisessä käytössä normaalisti, joten laturin toiminta on perinteisesti ollut sellainen kompromissi latauksen ja sähkölaitteiden virransyötön välillä. Nykyautoissa akun lataaminen tai laturin jännite ei menee enää noin yksioikoisesti, vaan akkua ladataan usein kuten syklisen käytön akkua, ja ollaan kokonaan lataamatta silloin kun se energiankäytön kannalta on parempi.
Kyllähän kulkurin laturin voisi patentoida jonkun ohjauksen jolla se saataisiin tuottamaan akuston vaatima optimaalinen latauskäyrä, tosin ajoakku vaatisi sitten oman alijärjestelmänsä jolla estettäisiin sen ylilataus.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Akut
Kiinankikkare https://www.banggood.com/MPT-7210A-Alum ... rehouse=CN väliin homma hoituu.
Tuolla voi säätää virran ja jännitteen kymmenyksen tarkkuudella. Tehoa tuossa ei ole liikaa, joten soveltuu AGM loppulataukseen sangen mainiosti.
Tuollaisesta olen rakentamassa yleislaturia sähköpyörien ja e-skate härveleiden lataukseen 12v systeemistä. Saisi vanista ulos latausvirtaa Onewheel-kulkineelle. https://onewheel.com/?gclid=CjwKCAjwqZP ... YgQAvD_BwE
Tuolla voi säätää virran ja jännitteen kymmenyksen tarkkuudella. Tehoa tuossa ei ole liikaa, joten soveltuu AGM loppulataukseen sangen mainiosti.
Tuollaisesta olen rakentamassa yleislaturia sähköpyörien ja e-skate härveleiden lataukseen 12v systeemistä. Saisi vanista ulos latausvirtaa Onewheel-kulkineelle. https://onewheel.com/?gclid=CjwKCAjwqZP ... YgQAvD_BwE
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Geekuality
- Rattiamiraali
- Viestit: 490
- Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
- Truck: B12 Carrus 602 '96
- Location: Helsinki
- Member id: 348
Re: Akut
Mä olen nimenomaan pohtinut että ottaisi auton sähköistä virtaa hupipuolen MPPT-laturille, mutta siihen tarvitsisi normaalisti ainakin pari volttia korkeamman jännitteen. Tuollainen DC-DC -latauksen osaava purkkihan ratkaisisi sen ettei tarvitse siihen väliin erillistä jännitteenkorottajaa. Kiitos, en olisi itse löytänyt. (Ja olen etsinyt, tuonkaan kuvauksessa monella myyjällä tuota ominaisuutta ei selkeästi mainita)
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Akut
Juu - tuo minun tilaamani kikotin seilaa jossain Hongkongin ja Suomen välillä. Laitan kokemuksia, kun saan aparaatin pajan pöydälle.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akut
Tämä saattaisi olla hyvä laite.
https://www.aurinkosahko.net/product/15 ... 4v-36v-48v
Edit; näytti olevan Kiinassa kympin kikkare
https://www.aurinkosahko.net/product/15 ... 4v-36v-48v
Edit; näytti olevan Kiinassa kympin kikkare
Tulevaisuus on sähköinen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Akut
Minä suosin AGM akku kokeilen jälkeen hupiakkuina tavallisia starttiakkuja. Joka päivä aurinkokennon toistuva flow kuivaa suljetun akun 2-3 vuodessa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Akut
Tästä tuli mieleen
mulla on tommonen halpa kiinan laturi joka pukkaa max 10a/h ja akkujen täytyttyä tippuu noin 1a/h sekä jännite nousee 30v kun akut on täynnä.
Kestäiskö ajoakkuja pitää tolla ylläpitolatauksessa vai kiehuuko pilalle?
Toi jännite on hiukan yläkanttiin ja isoilla akuilla en oo tuota saanut koskaan täysin 0a/h.
Olis kyllä pariki relettä joilla voi säätää latauksen aloitus ja lopetus jännitteitä joista toisen vois kokonsa puolesta vaikka istuttaa ton kuorien sisään.
mulla on tommonen halpa kiinan laturi joka pukkaa max 10a/h ja akkujen täytyttyä tippuu noin 1a/h sekä jännite nousee 30v kun akut on täynnä.
Kestäiskö ajoakkuja pitää tolla ylläpitolatauksessa vai kiehuuko pilalle?
Toi jännite on hiukan yläkanttiin ja isoilla akuilla en oo tuota saanut koskaan täysin 0a/h.
Olis kyllä pariki relettä joilla voi säätää latauksen aloitus ja lopetus jännitteitä joista toisen vois kokonsa puolesta vaikka istuttaa ton kuorien sisään.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 196
- Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
- Truck: Volvo b9m
- Location: Siilinjärvi
- Member id: 372
Re: Akut
Meidän autosta puuttuu päävirtakatkaisin. Ostin tuommoisen motonetistä. Riittääkö tuo? Akut on 12v 180ah, 1000a. Ja miten se kytketään?
Otin toisen inventterille. Kytken sen 24v 5000w kiinan ihmeen, niin ajattelin että saisi tuommoisella oikeasti virrat pois kun ei käytä sitä, että se ei vie sähköjä vaikka onkin pois päältä, niin mitenkäs se kytketään siihen?
Otin toisen inventterille. Kytken sen 24v 5000w kiinan ihmeen, niin ajattelin että saisi tuommoisella oikeasti virrat pois kun ei käytä sitä, että se ei vie sähköjä vaikka onkin pois päältä, niin mitenkäs se kytketään siihen?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Akut
Akun + puolelle mahdollisimman lähelle akkua. Starttimoottorin voisi jättää suoralla karvalla - niin ei pala päävirtakytkin pakkasessa sahatessa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Akut
Onko poistettu? , 9 M on alkujaan sähköinen ohjaus nappi tai virtalukko? ( ohitus virtaa tulee virtalukolle/ boxseille7thLegion kirjoitti: ↑11 Syys 2019 12:08 Meidän autosta puuttuu päävirtakatkaisin. Ostin tuommoisen motonetistä. Riittääkö tuo? Akut on 12v 180ah, 1000a. Ja miten se kytketään?
Otin toisen inventterille. Kytken sen 24v 5000w kiinan ihmeen, niin ajattelin että saisi tuommoisella oikeasti virrat pois kun ei käytä sitä, että se ei vie sähköjä vaikka onkin pois päältä, niin mitenkäs se kytketään siihen?
akkkukotelon sulakkeidenkautta,,,jostain löytyy alkup sähköjärj kaavio ) ja erillinen pääkytkin starttipuolelle ( pääkapeliin startille virtaa vain startatessa)..
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 907
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Akut
Pääkytkin voi itse asiassa olla miinusjohdossakin ihan yhtä hyvin, jos vaikka helpommin siihen käy. Siitä on semmoinen etukin että kun kääntää offille niin sen jälkeen voi akun napoja ruuvailla eikä ole pelkoa että räpsii oikariin runkoon.Rosvolinna kirjoitti: ↑11 Syys 2019 20:35 Akun + puolelle mahdollisimman lähelle akkua. Starttimoottorin voisi jättää suoralla karvalla - niin ei pala päävirtakytkin pakkasessa sahatessa.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Akut
Tuota miinus-johtoa en tullut ajatelleksikaan. Tuohan on todella hyvä idea. Jotenkin olen kyllästynyt noihin kuumeneviin 13mm lenkkeihin
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun