Projekti alussa Volvo Libris

Kerro omasta projektistasi
Libris
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Marras 2019 08:08
Truck: Volvo
Location: Kontiolahti

Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja Libris »

Hommattu hetken mielijohteesta Kiitokorin tekemä Libris kirjastoauto tänne Joensuun kupeeseen. Auto vuosimallia 1990 kilometrejä 240 000. Ajamalla tuli pihaan. Onneksi löytyi lämmin 100m2 halli talveksi. Runko käyty neulahakkurilla läpi, ja todettu että kyllä tästä vois vielä auto tulla.... Alahelmojen kehikot harsoiset, kuten oli odotettavissa, mutta näyttäis että huonekaluputkella pärjää. Ostettu aluksi kolme salkoa.
Alusta Volvo 610, rek 1+1 nyt vielä erikoisauto. Pituus n. 8 metriä, tasainen lattia, sähköt 12/24/230 mutta vaatinee jotain päivitys. Vesikierto Webasto joka sankan savun saattelemana innostui lämmittämään koko kabiinin. Takapää nyt purettu, samoin sisäseinäverhoilut ja alaosan rst pellit. Villat kannettu roskiin. Kun alahelmat saa tinailtua valmiiksi, suunnittelen sivuille kolme uutta ikkunaa. Tossa mallissahan ei ole kuin edessä sivuikkunat. Hommasin 3kpl Dometic ikkunoita, yhden tarve vielä olisi (jos jollakulla olis myydä). Ison takaikkunan otin pois ja laminoin aukon lasikuitulevyllä umpeen. Seinäeristeiden uusimiseen kuuntelisin mielellään kokeneiden neuvoja....voi laittaa kommettia / yksityisviestiä
Tarkoitus tehdä 2-3 hengelle, mietin vielä rekisteröintiä henkilömäärän suhteen (1+8? tai vähempi ?) Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita !
kuva 1.jpg
kuva 1.jpg (18.17 KiB) Katsottu 14711 kertaa
kuva 3.jpg
kuva 3.jpg (25.77 KiB) Katsottu 14711 kertaa
kuva 2.jpg
kuva 2.jpg (38.25 KiB) Katsottu 14711 kertaa
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Tuohon aikaan tehtiin kehikot normi huonekaluputkesta joiden ikä vaikka olis re käsitelty rajallinen, (myöhemmin
galvanoitujanja busseissa ruostumatonta / alumiiniä).
Hyvännäköinen ja kattokin luukullinen .

Hyvin suunniteltuna 8 m mitassa tilaa riittää ( = kahden peruspiironki alkoviasunton verran =2 x 4 m)

Jossain vaiheessa voi olla tarve 1+8 henkilön kuljettamiseen (ylimääräiset makuuoaikat voi olla retkiauton tasoa= teoreettiset, ellei käyttötarvetta)varmaan kokopainon suhteen ei ongelmaa , kannattaa käydä tyhjänä puntarilla niin selviää rajat, turvavyö ei taida olla ongelma tuon vuosimallissa ja sohvapaikatkin ( poikkittainen ?) hyväksytään, penkkien kiinnitys ? ainakin tuvavyöllisten voi olla selvitettävä, monet on käyneet kats konttorilla ennakkotietoja hakemassa.

Mahdollista tehdä kuorma autoksi tai henkilöauto/ matkailuauto, löytyy molempia toteutuksia ja ohjeta jotka tehneet

Pohja piirros paperille / hahmottelu autoon!

Lähinnä seurannut projekteja / lähtökohta omat tarpeet: esim vain kesäkäyttö, talvi eristys, lämmitys, sähköjärj,vesijärj,
jäähdytys, keittiö, wc/ pesu, muut järj/ tilat
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja Hobo »

tarkistappa ettei vaan löytyis 2+2 status. kiitokori tehnyt niitä tolla 2+2:lla vaikka ensi silmäyksellä otteessa lukee 1+1 ja penkkejä lisäykseen ei kabiinista löytyiskään :wink:
tänä vuonna juuri selvis yksi tapaus.
erikoisauto status ehdottomasti halvin maksuissa. penkkejähän sulla saa olla vaikka kuinka paljon mutta ajon aikana saat käyttää vain rek määrää.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja eagless »

Mites noissa muutes saa matkustajien istumapaikat tehtyä?

Meinaan ku omasta regalista vm97 kävin muutoskatsastus juttuja kyselemässä niin oli vastaus että alkuperäisiin kiinnikkeidiin pitää matkustsjan penkit olla!

Vai tekeekö ikä helpommaksi?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja Jule »

Mitä vanhempi, sen kevyemmät vaatimukset penkeille. 60-luvun autossa riittää kun naulaa kaljakorin lattiaan, niin siinä on penkki.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jule kirjoitti: 16 Joulu 2019 17:42 Mitä vanhempi, sen kevyemmät vaatimukset penkeille. 60-luvun autossa riittää kun naulaa kaljakorin lattiaan, niin siinä on penkki.

Aiheeseen liittyen , ei nuo kuorma auton tilapäis istuimet nyky autoissakaan kovin kauas jää, muistelen että
työväen kuljetus sallittu, matkailijalla perhe leirinpystystä varten .
Libris
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Marras 2019 08:08
Truck: Volvo
Location: Kontiolahti

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja Libris »

Rekisteriotteessa "istuinten lukumäärä 2". Kuskin ja virkailijan penkit pultattu neljällä M10 pultilla lattiavanerista läpi. Pitää kysellä konttorilta voiko normipenkit (lisäpenkit , pari kappaletta) pultata samalla systeemillä kiinni. Orkkis penkeissä on vain lannevyöt, riittänee jos sellaiset on lisä- penkeissäkin ? Sohvanryhmään saa varmaan istumapaikkoja , ainakin jos selkä menosuuntaan?
Bussmann kysyi noista painoista. Rekisteriotteessa on pitkä rimpsu lukuja.... kok paino 9050kg, omapaino 8910kg. Mutta "omapainoon sisältyy 1350kg kirjoja" eli voisko kuvitella että ilman kirjoja voisi sisustaa 1490kg:lla ? Lisäksi otteessa on vielä "Tekn. suurin sallittu massa 9800kg. Voiskohan katsastaa tosta uuden kokonaispainon? Silloinhan voisi rakentaa sisustaa 2240kg, pitäisi riittää....Ei oo tarkoitus laittaa isoja vesisäiliöitä tms. perussisustuksen saa varmaakin mahtumaan noihin painoihin. Mut niinkuin sanoin pitää käydä konttorilla kysymässä. Joensuussa on suht.koht. täyspäisiä katsastusinssejä. :)
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja Hobo »

taisi olla 7/91 ennen ensirekisteröityihin raja. sitä ennen saat penkkejä laittaa vapaasti kunhan vaan on turvallisesti ja tukevasti kiinitetty.
kirjoitit että istuinten lukumäärä 2. sinullahan on siellä vain kaksi istuinta niin siksi niin tietenkin lukee.
mene katsurin puheille että tonkii syvemmältä asiaa. mutta inssin ei toimiston tyttöjen :wink:
kirjasto aikana ei ole harvinaista että on jossain tilanteessa kyydissä ollut enemmän kuin 2 virkailijaa. siellä on kyllä ollut jonkinlaiset istuimet takatilassa asiakkaille (joku muunlainen penkki)
voithan lisäksi soitella kiitokorille kausalaan ja kysyä onko uutena tyypitetty kuinka monelle.
veikkaan oikeasti että se on 2+2
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja Jule »

Lähteekö tuo "erikoisauto" status laakista jos tuohon tekee jonkin tasoisen muutoskatsastuksen?
leemu
Kansleri
Viestit: 1033
Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
Truck: Scania Lahti 10
Location: Jokioinen
Member id: 473

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja leemu »

Jule kirjoitti: 18 Joulu 2019 07:27 Lähteekö tuo "erikoisauto" status laakista jos tuohon tekee jonkin tasoisen muutoskatsastuksen?
Taitaa lähteä, ei ole moista luokkaa olemassa enää :(
Scania BF86S Lahti 10 -78
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

EA-luokka katoaa papereista, jos paikkalukua lähtee muuttamaan. Tämä oli yksi syy miksi hankkiuduin eroon omasta MB-erikoisautostani. Siinä oli paikat 1+4 ja pari lisää olisi ollut kiva saada. Ei ollut kuormatilaa ei kiinnityspisteitä....joten myin auton 100€/jm
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1452
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja B9M »

Kuorma-Autoksi tai M1 matkailuautoksi muuttuu kun menee katsastukseen. Tai tommoisena pysyy kun on kirjahyllyt paikallaan :mrgreen: . Omassa hyttiin tulee kaksi penkkiä lisää ja nenä menosuuntaan. Syksy -97 käytöönotetuissa pitäisi olla lujuuslaskelmat, mutta ennen riittää "kun on kiinni". Bussin penkin pulttaan lattiaan sängyn ruuvinpaikkoihin hyttiin ja kiinnikkeet turvavyölle penkkiin. Katsastutan tietysti katsurilla joka muutoskatsasti syksyllä oman matkailuautoksi. T. Ari
#048
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja Hobo »

ei ari välttämättä muutu. kyllä yksityinen ihminen saa kirjastoauton tai paloauton omistaa. vaikka 95% katsureista sitä haluis alkaa muuttaan väkisin.
toki tietenkin muuttuu jos paikkoja lisää.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Sitähän se Ari sanoikin että voi pysyä erikoisautona kun alkuperäinen käyttötarkoitus eli ne kirjahyllyt (ja todennäköisesti myös omapainoon sisällytetyt kirjat) säilyy. Kirjastoautoon tai paloautoon on vähän heikkoa perustella täyttä matkailuvarustusta jos alkuperäinen varustus on niiden tieltä purettu.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Ei tarvitse olla niitä hyllyjäkään. Saati kaikkia kirjoja :lol:
Sohvaa, keittiötä ja sänkyä sisään vaan kauheella paineella.
Avatar
TeuSkin
Kippari
Viestit: 71
Liittynyt: 09 Tammi 2008 19:07
Truck: Volvo B57
Location: Marttila
Member id: 083

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja TeuSkin »

Kuvasta päätellen autossa siirtokilvet eli on poistettu rekisteristä jossain vaiheessa. Omakohtainen kokemus "vanhan systeemin" ajalta kun kilvet piti palauttaa että sai D-veron katkaistua. Kun otin takaisin rekisteriin ei enää saanut erikoisautoksi vaan omasta tehtiin M1 luokan auto.
Tämä aiheuttaa autolle perusveron, jota erikoisautosta ei peritä. Itse sain pari vuotta AKE:n kanssa tapeltuani ko veron pois koska autoa ei ollut muutettu mitenkään. Kannattanee selvitellä ettei tule yllätyksenä.
Volvo B57 6,7 litr.
Wiima vm. 1971
Libris
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Marras 2019 08:08
Truck: Volvo
Location: Kontiolahti

Projekti alussa Volvo Libris WRC

Viesti Kirjoittaja Libris »

Pitää käydä konttorilla kyselemässä tuota rekisteröintiä, voisko pitää erikoisautona vai mikä vekotin tosta tehtäis :wink:
Samoin toi painoasia pitää selvittää, nyt ei ole kantavuutta kuin 140kg. Kortti mulla on CE-DE, pitäis riittää, mutta rouvalla vain C....
Ei ole poistettu rekisteristä vain liikennekäytöstä (ei saa olla kaksia kilpiä näkyvissä).
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja eagless »

B9M kirjoitti: 18 Joulu 2019 20:45 Kuorma-Autoksi tai M1 matkailuautoksi muuttuu kun menee katsastukseen. Tai tommoisena pysyy kun on kirjahyllyt paikallaan :mrgreen: . Omassa hyttiin tulee kaksi penkkiä lisää ja nenä menosuuntaan. Syksy -97 käytöönotetuissa pitäisi olla lujuuslaskelmat, mutta ennen riittää "kun on kiinni". Bussin penkin pulttaan lattiaan sängyn ruuvinpaikkoihin hyttiin ja kiinnikkeet turvavyölle penkkiin. Katsastutan tietysti katsurilla joka muutoskatsasti syksyllä oman matkailuautoksi. T. Ari
Mulla sano katsastaja että penkit alkuperäisissä paikoissa alkuperäisissä kiinnikkeissä ja jos poikkeaa niin VTT:n lujuus laskelmat kiinnityksessä.
Auto tais olla kevät 97.?
Libris
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Marras 2019 08:08
Truck: Volvo
Location: Kontiolahti

Re: Projekti alussa Volvo Libris WRC

Viesti Kirjoittaja Libris »

Kuulostaa oudolta toi vaatimus VTT lujuuslaskelmista penkkien suhteen. Esim. ralliautoissa (ihan jopa vm: 2019) riittää AKK:n ohjeen mukaan tehty kiinnitys....ja käyttö tarkoitus hiukan eri kuin max 100km/h vekottimissa.
Joten en usko että vm. -90 autossa pitäs olla ongelmia. Onneksi nykyisin katsurit osaa käyttää maalisjärkeä ?
Miten ootte tehneet lämpimän käyttöveden tommoseen pikkuautoon? Minulla on pari invertteriä 2000W + 1500w jo valmiina, tartteisko jotain lisävirityksiä?
Autossa on myös se 20kW Webasto, joten siitäkin vois tietty sitä suihkuvettä tehdä.
Tänään purettu ja hitsattu alakiertoja, niitä huonekaluputkia, pyhien aikaan pitäis päästä kasailemaan kylkipellit takaisin paikoilleen :)
Kroati
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Marras 2019 21:05
Location: ruotsi

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja Kroati »

Verohommista en tieda siella kun on minulla eri jutut taalla kotona. Sellainen joka kannattaa huomioida on penkkien turvavyot , minulle sanottiin heti etta kaikkiin istuimiin jotka kirjataan pitaan olla kolmipistevyot , kaikissa on ns. auton omat lannevyot mutta kun luokka vaihtuu pitaa olla taman vuosisadan vyot .
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Turvavyövaatimukset menee (ainakin Suomessa) käyttöönottovuoden mukaan. Kun esim. linja-auto vaihtuu matkailuautoksi niin silloin tulee toki käyttöön käyttöönottovuoden turvavyövaatimukset henkilöautoa koskien. Meillä (vm '96) tuo tarkoitti sitä että kuskille vaadittiin muutoksen myötä kolmipistevyö, mutta naama menosuuntaan olevat penkit joiden edessä on joku kiinteä este (esim. toinen penkki tai kaide) ja kaikki muuhun suuntaan olevat penkit menevät ihan ok läpi pelkillä lannevöillä.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuo on aika jännä, kun monessa (no okei, harvassa) henkilöautossa on vieläkin takana keskipaikalla pelkkä lannevyö, ja se keskipenkki on ainoa jossa ei ole estettä edessä.
Kroati
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Marras 2019 21:05
Location: ruotsi

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja Kroati »

Geekuality kirjoitti: 23 Joulu 2019 12:09 Turvavyövaatimukset menee (ainakin Suomessa) käyttöönottovuoden mukaan. Kun esim. linja-auto vaihtuu matkailuautoksi niin silloin tulee toki käyttöön käyttöönottovuoden turvavyövaatimukset henkilöautoa koskien. Meillä (vm '96) tuo tarkoitti sitä että kuskille vaadittiin muutoksen myötä kolmipistevyö, mutta naama menosuuntaan olevat penkit joiden edessä on joku kiinteä este (esim. toinen penkki tai kaide) ja kaikki muuhun suuntaan olevat penkit menevät ihan ok läpi pelkillä lannevöillä.
Kroatiassa vaaditaan kun vaihdetaan luokkaa M3 M kakkoseen kaikki rekisteriin merkattavat penkit kolmipistevoihin .
Libris
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Marras 2019 08:08
Truck: Volvo
Location: Kontiolahti

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja Libris »

Moro
juttelin tänään katsurin kanssa kyllä hän oli sitä mieltä että ensirekisteröinti pvm on merkitsevä. Sen jälkeen voi muutoskatsastaa, mut ei tartte soveltaa 2019 tai aiempia asetuksia ?
Kyllähän Suomestakin saa ostettua vanhoja 3-pist. vyö penkkejä jos tarttee.... tietty turvallisuus edellä pitää mennä
Avatar
MLuoto
Rattimajuri
Viestit: 189
Liittynyt: 16 Elo 2016 20:12
Truck: volvo carrus 602
Location: PYHÄJOKI
Member id: 345

Re: Projekti alussa Volvo Libris

Viesti Kirjoittaja MLuoto »

Geekuality kirjoitti: 23 Joulu 2019 12:09 Turvavyövaatimukset menee (ainakin Suomessa) käyttöönottovuoden mukaan. Kun esim. linja-auto vaihtuu matkailuautoksi niin silloin tulee toki käyttöön käyttöönottovuoden turvavyövaatimukset henkilöautoa koskien. Meillä (vm '96) tuo tarkoitti sitä että kuskille vaadittiin muutoksen myötä kolmipistevyö, mutta naama menosuuntaan olevat penkit joiden edessä on joku kiinteä este (esim. toinen penkki tai kaide) ja kaikki muuhun suuntaan olevat penkit menevät ihan ok läpi pelkillä lannevöillä.
onpa jännä ei mulla vaadittu kuskille 3 piste vyötä... :shock:
Vastaa Viestiin