Hyvä kulkurin aihio

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Pahkis
Renkaiden potkija
Viestit: 4
Liittynyt: 29 Joulu 2019 21:42
Location: Lpr

Hyvä kulkurin aihio

Viesti Kirjoittaja Pahkis »

Hei, kova kulkuri kuume olisi päällä ja olen jonkun verran etsiskellyt bussi projektille hyvää aihiota.
Ajatuksissa olisi 90 lopun bussi tai tuoreempi ja jos bussiin rakentaisi taakse parisänkyä niin vessa ja takaovi olisi hyvä olla keskellä eikä perällä?

Onko etua hakea aihiota ulkomailta asti vai tuleeko siitä suuria säästöjä? Itse olen etsiskellyt niitä nettikoneen kanssa, onko muita?
Entä onko suuria eroja minkä merkkinen tai varustajan kori on päällä? Ilmeisesti RST ja alumiini osista on alustat ja luukut ollut jo esim. 95 jälkeen jo vakiona?

Laitoin myös kauppapaikkaan osto ilmoituksen jos löytyisi jo valmis (ehkä pieni projektikin ?) bussi niin voisi sellaistakin etsiä.

Vaatimuksena on makuupaikat 6-7 henkilölle ja C kortilla ajettava, jos bussissa on vakiona webasto ja ilmastointi niin eikö ne ole myös toimivat myös matkailuauto käytössä? Tietysti joku ilmanvaihto/ilmastointi olisi hyvä olla kun bussi on parkissa niin ilma myös vaihtuisi silloin ja mahdollisesti myös viilenisi
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 393
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Hyvä kulkurin aihio

Viesti Kirjoittaja Karsa »

Moroon nääs.
Tällä palstalla olen antanut kertoa itselleni jotta Volvo tahi Scania ovat hyviä ellei jopa mahtavia aihioita, eikä vähiten
osien saatavuuden takia.
Purkaamoista parhaimpia lienevät Paimelan Veho ja Enonkosken Scania. :D
-Pikavuoro Gibraltarille-
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Hyvä kulkurin aihio

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Ei ole 90-luvun puolivälissä vielä ollut RST-runkoja, tuonikäiset Scaniat ovat keskimäärin rungoltaan huonommassa kunnossa kuin samanikäiset Volvot. Volvolla RST-runko tuli vasta B12B ja B12M -alustojen myötä vuodesta 2001 lähtien, Scaniasta en tiedä.

Itse korin osalta tilanne on ollut ainakin Lahden ja Carruksen osalta parempi jo tuolloin.

Kotimaisista koreista löytää ehkä parhaiten tietoa jos jotain haluaa korjata/muokata vanhaa tuhoamatta, koreissa on myös eroja sen mukaan minkälaisille markkinoille kori on alunperin suunniteltu - esim. espanjalainen Ibizar ei käsittääkseni ole edes uutena tuotuna ollut erityisen hyvä suomalaisiin olosuhteisiin.

Mitä tulee ulkomailta ostamiseen niin ei siinä mitään erityistä etua ole paitsi ehkä se, että saa jonkun tietyn muuten vaikeasti löydettävän yksilön - itsekin katselin lähinnä Viron tarjontaa omaa etsiessä mutta kyllä se haku lopulta sitten kuitenkin keskittyi kotimaahan. Kuitenkin esim. useampiakin Carruksia on nimenomaisesti haettu takaisin Suomeen muualta Euroopasta Kylähullujen toimesta.

Tuossa on pitkä ketju näistä samoista pohdinnoista viime vuodelta: Paras aihio matkakodin tekoon
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Hyvä kulkurin aihio

Viesti Kirjoittaja eagless »

Kysy h.ukkoselta.
Itse kans etsiskelin ja kyselin paikallisilta liikennöitsijöiltä sekä ulkomailta ja lopulta h.ukkoselta löyty mitä etsinki.
Ja kauppoihin sekä tuotteeseen olen tyytyväinen.
Vastaa Viestiin