Akut

Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule »

eagless kirjoitti: 09 Tammi 2020 19:20 Ei kait tuo vaikuta että toinen perinteinen korkeilla varustettu lyijyakku ja toinen suljettu lyijyakku?
Ei pitäis.
Jännitteeseen sen ei pitäisi vaikuttaa, mutta jos se suljettu on esim agm, niin se on kokoajan alijännitteinen jos on perinteisen akun kanssa yhdessä.

Mä kyllä epäilen vähän sitä sun mittaria...
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja eagless »

Kyllä se loogisesti tuntus toimivan kun lähes päivittäin sitä joutuu käyttään.
Tossa on yhessä laturissa kans jännite/amppeerit/lämpötila näyttö ja suurinpiirtein samoja jännite näytti jos mittas siitä akusta mihin laturin johdot meni ja se jompattu oli aina 1 voltin alempi.

Kokeilen tässä talvenpäälle noilla linjaauton akuilla uudestaan kun otan ne autotalliin säilytykseen että mitä antaa niillä.
Tosin ero on että ovat saman kokoisia.

Tai voi olla että en anna periksi vaan otan mittaukset uudestaan noilla työnalle että mikä ei natsaa.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja eagless »

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3470051082

Tossa olis akuilla hinta kohillaan.
190€ jos suomeen sisältää rahtihinnan,epäilen kyllä että ei.

Perinteisiä lyijyakkuja jossa korkit niin voi tarvittaessa vettäkin lisätä.
Takuukin on mutta mimmonenhan operaatio lie tommosen takasi lähetys espanjaan!
508d
Tosi harrastaja
Viestit: 44
Liittynyt: 10 Elo 2010 23:41
Truck: MB508
Location: Suonenjoki
Member id: 164

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja 508d »

Äkkipäätään näyttäis lähetyskulut olevan tuossa hinnassa, lisärahti per lisätuote(akku) olisi noin 1,7 puntaa eli pari euroa. En kyllä kokeillut koriin laittaa, mutta katselin lisätietoja. Aika halvat patterit.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Kannattaa tarkistaa onko kuiva ( hapotus vastaan ottajan toimesta ja onko happo mukana) yleensä rahti halvempi ja akun elinkaari alkaa kun hapotus tehty, lisäksi voi olla alv 0% , suosittelen paikallista akkuliikettä, 225 Ah varta n265€/ kpl, muiden hintoja en tiedä kun en osta muita merkkejä starttiakuiksi ( 13 v ikäiset varta alkup akut vaihdoin uusiin, toinen on vielä muussa käytössä, ) , kokemus halpamerkki xxx toinen takuuaikana vaihdettiin uuteen, toinen petti 2 v ikäisenä.

Akkuja ei kannata ostaa varastoon vaan heti käyttöön , vaikka käyttämättönä ei nopeasti vanhene ( jos sattuis
takuuseen liityvä rakenne vika , takuu päättyy normaali akuissa 12/18/24 kk kuluttua oli käytössä tai ei)

Matkailu hupiakut ? (melkoista kuormitusta esim 2 kw kuormalla 225Ah / 24 v lähes 100A ) seuraan kommentteja!
on käyttäjiä nkrmi starttiakuista. agm , omassa trukkiakut/ agm, miettinyt star/ stop akkuja
olisko ne invetteri käytössä parhaat, (tai teslan 100 kwh tietenkin paras yli 20 t€)
7thLegion
Rattimajuri
Viestit: 196
Liittynyt: 16 Loka 2018 16:47
Truck: Volvo b9m
Location: Siilinjärvi
Member id: 372

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja 7thLegion »

Miks ei tommosta? Mulla snjacherit 180ah käynnistysakkuina, maksovat 190€/kpl. Ei ole hinnalla pilattu, ja hyvin on toiminut, niin kait heidän hupiakutkin toimii.
Liitteet
Screenshot_20200111-143249_Samsung Internet.jpg
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Ei ole terveelnen tapa kytkeä yhteen kaksi eriarvoista akkua koska niilä on erilainin sisäinen vastus. Tämä siis riippumatta siitä onk cccccco kysymys rinnan tai sarjakykentä. Sama koskee erikäisiä tai eri valmistus sarjan akkuja. Rinnan kytkentä voidaan tehdä erotus releellä. Lataus rinnan. Käytty kahtena eri piirinä tai valinta kytkimellä kumpaa käytetään.

Koita saada mittarisi tarkistettua.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja eagless »

Tuo mittari on suljettu pois häiriötekijöistä koska laturissa on myös jännite näyttö ja laturin näyttö ja mittarin näyttä natsaa jos latausjohtojen leukoista mittaa tai sen akun navoista joka liitetty eka laturiin.
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 393
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Karsa »

Moron nääs.
Onko kellään kokemusta, Lahen Puuilo kauppaa 180Ah Energie+ original premium battery 1100A (EN) akkuja käypään hintaan.
159€ kipale.
Unohdanko samointein :?: :?: :shock: :shock:
-Pikavuoro Gibraltarille-
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Hyvin ovat toimineet jo kaksi kautta startti/ hupiakkujen rinnalla meillä
Avatar
Karsa
Rattiamiraali
Viestit: 393
Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
Truck: Volvo "Tyssikkä"
Location: Lahti
Member id: 186

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Karsa »

Eli ehkä uskallan tempaista neljä kipaletta hupi akuiksi Tyssikkään :D
-Pikavuoro Gibraltarille-
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

https://www.sunwind.fi/product/show/?id ... S-605Ah-6V

Takuu ja kestävyys ( käyttöikä) voi tasoittaa hintaa ?

Noin 2 tonnilla saa 220 kg = 4 kpl= 24 v tuollaiset, 600Ah , en tiedä soveltuko ison invetteri virtalähteksi ,
purkaus 468Ah/ 20 h=
jos oikein ymmärrän tarkoittaako max550 W / h vai hetkellinen voi olla yli?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule »

BussMAN kirjoitti: 19 Tammi 2020 14:42 jos oikein ymmärrän tarkoittaako max550 W / h vai hetkellinen voi olla yli?
Missä tuollainenn 550W lukee?

Tosin tuo 550W purkuteho on 6V akussa jo melkein 100A virtaa, mutta kyllähän tuolla on jo käppyrätkin piirretty isommilla virroilla.
Kroati
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Marras 2019 21:05
Location: ruotsi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Kroati »

Juuri tulin akkuostoksilta kun vanhat Duracellit kuukahtivat niin ettei enaan starttaa. Exide Power Pro 235Ah 1300A tulivat mukaan 5vuoden takuulla ! 200€ Alviton hinta kpl .
Kroati
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Marras 2019 21:05
Location: ruotsi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Kroati »

Niin se Duracell sai vaistya , ei ollut vasymaton vaikka mainostivat .
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule »

Vaikka bussin alkuperäiset omat akut onkin noita isoja, niin ne "perus" 180Ah akut riittää kulkurikäytössä, kun hupiakut on erikseen.
Kroati
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 30 Marras 2019 21:05
Location: ruotsi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Kroati »

Ma tykkaan etta pieni vara parempi kun tuota webastoa pyorittaa ennen starttia , Hupiakuiksi samanlaiset kun ei ole hinnankiroissa , pitaa kuitenkin pyorittaa monenmoisia koneita invertterilla kuten jaakaappi , tietokoneita , vesiboileria , painevesipumppua , pyykkikonetta jne . Esim. Volvossa mulla on 100Ah akku .
Hobo
Rattimajuri
Viestit: 242
Liittynyt: 12 Syys 2018 01:24
Truck: mb
Location: roadland

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Hobo »

Onneksi vanhoista bussin akuista saa romumieheltä n.25e kpl :wink:
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Lähtee B10M 2 x 100Ah:lla hyvin käyntiin. Ei se starttimoottori pyöri kuin muutaman sekunnin pluskelillä. Muutama kerran on tullut MB609 vanhoilla akuilla käynnisttyä tuo, kun aika on tyhjentänyt bussinakut ja maasähkö on unohtunut kelalle tallinseinälle.

Pitääpä laittaa romu-ukolle viestiä, jos lyijyn hinta on noin korkealla...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

https://www.romukioski.fi/ostohinnasto/
-tuolla näyttäis olevan 0,45€/ kg alv0%, hinnasto myös muut metallit ym
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

BussMAN kirjoitti: 23 Tammi 2020 22:56 https://www.romukioski.fi/ostohinnasto/
-tuolla näyttäis olevan 0,45€/ kg alv0%, hinnasto myös muut metallit ym
Täällä oulun seudulla hinta pyörii nyt 0,30 tietämillä, yllättävän suuri tuo hintaero?
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Jule »

Rosvolinna kirjoitti: 23 Tammi 2020 22:34 Lähtee B10M 2 x 100Ah:lla hyvin käyntiin. Ei se starttimoottori pyöri kuin muutaman sekunnin pluskelillä. Muutama kerran on tullut MB609 vanhoilla akuilla käynnisttyä tuo, kun aika on tyhjentänyt bussinakut ja maasähkö on unohtunut kelalle tallinseinälle.

Pitääpä laittaa romu-ukolle viestiä, jos lyijyn hinta on noin korkealla...
JOssainkohtaahan noiden pienempien akkujen käynnistysvirta jää liian pieneksi ja se alkaa rajoittamaan sitä käynnistymistä. Ampeeritunteina mitattunahan käynnistäminen ei kummoistakaan lukemaa ota.

Toisaalta jos linjuri seisoo vaikka puoli tuntia laiturissa, ja siinä on kilowatin edestä sähkölaitteita päällä, niin kyllä siinä alkaa tulla jo kysyntää sille isommalle kapasiteetille.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Lisään tähän akkukeskusteluun yhden mietittävän yhditelmän onko toimiva?

Ex busseissa jää laitteita auton akuilta omilta ( webasto,valaistusta radio tv ym) ja toimintojen jako / siirto hupipuolelle melko monimutkainen operaatio.

Jos auton ns omat akut jätetään korilaitteiden käyttöön ja hupiakut inventteri/ matkailu tekn käyttöön ja...
laitetaan pikkuakut ( vaikka usa patterit joita on kokeiltu kuorma autoissakin starttivirtaa hetkellistä löytyy mutta ei Ah)
startin vieren konetilaan joita käytetään vain käynnistykseen ( varalle auton alkup syöttölinja lisävirta käytöön kun jostain syystä sahataan pidempään), en huomaa estettä että startin ohjaus tulee eriakuista,,, lataus on kyllä helppo järjestää , melko pieni A h vajaus lisättäväksi. Yhden jaavion hahmottelin mutta selvinnee textistä idea...

Tämän tyyppinen järj on volvon rekkavetureihin saatavana ns kaks akku järj
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Helpoin toteutus olisi että vetää stsrttiakut suoraan starttisolenoidin isoon napaan.kiinni. Silloin solenoidin herätevirta tulee normiakuita, mutta isompi käynnistysvirta starttiakulta...

Joku erotusrele toki vielä latauspuoleen.

Mutta en kyllä tiedä, minusta on ihan helppo siirrellä virtasyöpöt suoraan hupiakkuihin.. Mulla on kuskin yläpuoliseen sähkökeskukseen tuotu hupiakuilta paksu kaapeli pienelle sulakerasialle, mistä voi sitten hyppyytellä sähköä eteenpäin. Ihan vaan joku orggis sulake tai rele irti ja latta-abikolla uutta sähköä sulakkeen reikään..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akut

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Zuikkis kirjoitti: 27 Tammi 2020 00:35 Helpoin toteutus olisi että vetää stsrttiakut suoraan starttisolenoidin isoon napaan.kiinni. Silloin solenoidin herätevirta tulee normiakuita, mutta isompi käynnistysvirta starttiakulta...

Joku erotusrele toki vielä latauspuoleen.

Mutta en kyllä tiedä, minusta on ihan helppo siirrellä virtasyöpöt suoraan hupiakkuihin.. Mulla on kuskin yläpuoliseen sähkökeskukseen tuotu hupiakuilta paksu kaapeli pienelle sulakerasialle, mistä voi sitten hyppyytellä sähköä eteenpäin. Ihan vaan joku orggis sulake tai rele irti ja latta-abikolla uutta sähköä sulakkeen reikään..
Eniten epäilyttää tuo sähkökaappi kun siellä on auton tekn ja korilaitteita miten onnistuis omatoimisesti täydellisesti
kytkennät.

Just noin mietin optima patterit konetilaan ehkä virtalukon virralla ohjais relettä starttisolenoidin virran ottais myös optimoita,tietenkin pääkytkin päävirralle ( mekaaninen pitkiin parkkeerauksiin, onnistuis jopa bussin siltä käsikäyttö)
meko varma käynnistys toteutuis ja auton alkup akut + hupiakut vois hyödyntää ( auton oma akkukotelo sopii nyky
250Ah kin ongelmitta) ....



Molemmissa tietenkin ongelma kun autoa käyttää tai korjaa muu kuin rakentaja jonkinverran kipinöi :idea: Kun
sähkö syöttöjä poikkeavasti., Onneksi can väylätön tekniikka ..sähkökynällä selviää toistaiseksi .
Vastaa Viestiin