Webaston käyttö

Ajoneuvon matkailuvarusteet
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1163
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 11 Tammi 2015 20:36

Hexte kirjoitti:Nyt kun tässä on paikalla Webasto tuntemusta, niin kertokaas voiko tuommosesta 30kw Webastosta jalostaa jotenkin salonkikelpoista. Pienempää suutinta, ilmansäätöä, äänenvaimenninta yms. Gunnar-projektissahan oli näistä muutoksista puhetta, mutta millainen siitä sitten tuli? Itselle riittäisi paljon alkuperäistä pienempikin teho. En ite ainakaan sitä varaajaa meinaa väliin laittaa, että kuinka mahtaa karstoittua semmosessa pätkäpolttelussa? Hyviä ideoita?
Siellä on nyt tuo 0.5 suutin mikä vastaa ilmeisesti samaa kun tuossa DBW 2010:ssä on. Ilmamäärä on säädetty pienemmälle korvakuulolla. Ei savuta eikä kärytä syttyy nätisti ja en usko että mitään muitakaan haittapuolia on. -0c kelissä tarkenee hyvin ja autossa on sisällä 25 astetta lämmintä. sitten alkaa jo pätkimään polttoa niin paljon että kerkeää sammuttamaankin itsensä kokonaan ei vain katkaisemaan kipinää. sit hetken päästä uudestaan käyntiin eli teho on aivan riittävä. Vaimentimena on simonssin läpivirtaava 2.5" vaimennin ja ei juuri kuule vierestä onko siellä poltto päällä vai ei. pitää samanlaisen äänen ulospäin polttopäällä kun perus DBW missä ei ole polttovaihe menossa eli vain vesipumpun ja paloilmapuhaltimen ääni kuuluu. Liekin pieni humina kuuluu kun oikein tarkasti kuuntelee pakoputken vieressä. sisällä polton huomaa vain merkkivalosta korvalla sitä ei kuule.

Nyt haavailen moottorin erottamista patteriverkosta ja isoa lämminvesivaraajaa.

Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Wowbagger » 16 Tammi 2015 22:43

Internetin ihmemaailmasta löytyy vaan 0.4 ja 0.6 gph suuttimia alkuperäisen 0.85 lisäksi. Kumpaa noista kannattaisi kokeilla vai mistä löytyy 0.5 gph? Onkohan noissa katalookeissa vielä sekotettu jenkki- ja brittigallonat, kun manuaaleissakin löytyy molempia. Aattelin itekin ryhtyä jalostamaan dbw300:sta kun se ainakin vielä käy ja kukkuu.

Sopisko tämä?

http://stores.busfixx.com/470716-nozzle ... hermo-230/

Avatar
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Location: Andalucia talvella
Paikkakunta: Sysmä kesällä

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja IRJA » 16 Tammi 2015 23:28

Wowbagger kirjoitti:Internetin ihmemaailmasta löytyy vaan 0.4 ja 0.6 gph suuttimia alkuperäisen 0.85 lisäksi. Kumpaa noista kannattaisi kokeilla vai mistä löytyy 0.5 gph? Onkohan noissa katalookeissa vielä sekotettu jenkki- ja brittigallonat, kun manuaaleissakin löytyy molempia. Aattelin itekin ryhtyä jalostamaan dbw300:sta kun se ainakin vielä käy ja kukkuu.

Sopisko tämä?

http://stores.busfixx.com/470716-nozzle ... hermo-230/
http://www.taloon.com/oljypolttimen-suu ... Group=6175
Neoplan N122

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1163
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 16 Tammi 2015 23:38

Joo ei kannata suuresta maailmasta tilata suurella rahalla..voi olla eri nimikkeellä paljon lähempänä kun arvaakaan...=) Eli Rautakauppaan vaan siellä niitä on öljypolttimen suutin nimikkeellä.

edit, selailin noita juttuja ja dbw 2010 on ilmeisesti 0.35 suutin eli tuo 0.5 on sitten teholtaan jotain 2010 ja 2020 väliltä.

Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Wowbagger » 17 Tammi 2015 11:30

Katos vaan, näppärää!! Ei tyhmälle tullut mieleenkään. Ootteko säätäneet pumpun paineita alaspäin, vai jättäneet alkuperäisasetuksiin?

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1163
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 17 Tammi 2015 11:41

Wowbagger kirjoitti:Katos vaan, näppärää!! Ei tyhmälle tullut mieleenkään. Ootteko säätäneet pumpun paineita alaspäin, vai jättäneet alkuperäisasetuksiin?
En koskenut paineisiin. En tosin tiedäkkään mitä siellä oli jotta sen puoleen ei oo käsitystä oliko yli vai alle alkuperäisen.
Käänsin vaan ilmamäärää pienemmälle. tais pelata alkuperäselläkin ilmamäärällä mutta savutteli niin siitä oli si helppo kääntää pienemmälle.

Suutin on muistaaseni mulla 60 asteinen ja tais foorumilta löytyä pari muutakin ketkä on semmosen laittaneet. siitä ei oo mulla hajua että mikä asteluku ois hyvä koska rautakaupassa on niitä erilukuisina.

Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Mimyy » 17 Tammi 2015 19:08

Webaston suuttimet
Liitteet
Sivu 011.jpg
Sivu 011.jpg (153.95 KiB) Katsottu 15616 kertaa
Pohjantähti

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 07 Helmi 2015 22:20

Jatketaan.

Nämä kiinalaiset dbw2010 kopiot on hehkulla sytyttäviä kaksitehoisia vehkeitä. Oli tuossa tarjolla 9,1kw tämmöinen ja sen saisi kytkettyä 9kw täysteholle tai puoliteholle. Taisi kuitenkin mennä tilaisuus ostaa sivu suun kun piti köllötellä auringossa sen sijaan että olisi tehokkaasti asennellut lumituiskussa webastoa...

koskapa tuntuu sille että hehku ainakaan kaksitehoisena, tai kolmitehoisena, olekaan paras vaihtoehto niin kuinka onnistuisi muuttaa hehku kipinäksi? Muutetaanhan primuksiakin kipinäsytkälle niin kai se onnistus Webastoonkin?
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1163
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 07 Helmi 2015 22:43

Lahti32 kirjoitti:Jatketaan.

Nämä kiinalaiset dbw2010 kopiot on hehkulla sytyttäviä kaksitehoisia vehkeitä. Oli tuossa tarjolla 9,1kw tämmöinen ja sen saisi kytkettyä 9kw täysteholle tai puoliteholle. Taisi kuitenkin mennä tilaisuus ostaa sivu suun kun piti köllötellä auringossa sen sijaan että olisi tehokkaasti asennellut lumituiskussa webastoa...

koskapa tuntuu sille että hehku ainakaan kaksitehoisena, tai kolmitehoisena, olekaan paras vaihtoehto niin kuinka onnistuisi muuttaa hehku kipinäksi? Muutetaanhan primuksiakin kipinäsytkälle niin kai se onnistus Webastoonkin?
Ei se onnistu. Hehkumallissa löpö käytännössä valuu ja taas kipinämallissa se puhalletaan korkeapaineella kipinäkärjille.

Kiinanvehkeet on siitä vähän pahoja että ne toimii ajan x ja sen jälkeen ne on käytännössä kaatopaikka tavaraa kun varaosien saaminen on vähän niin ja näin.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 07 Helmi 2015 23:00

Eli onko nämä hehkumallit jotain maljapolttimia ilman suuttimia? En oo koskaan tuollaisia purkanut niin tyhmiä täsä kyselen
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4388
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 07 Helmi 2015 23:34

Joo siellä on sellanen metallikarvatyyny johon tik-tik pumpulla annostellaan ja ilmapuhallin sitten vaihtelevalla menestyksellä pitää seoksen ja liekin sopivana. Isompi suutinkones tekee 10bar paineella hienon sumun joka sytytetään laakista kipinällä. Se tyynyn löpö ei kipinällä syty, ku ei meinaa hehkullakaan aina syttyä =D Sitten on sellanen ilmawebassa vastaan tullu systeemi että on avohehku mutta polttoaine annostellaan levylle joka pyörii ilmavirrassa ja löpö koittaa lennellä siitä keskeisvoimalla ilmavirtaan ja pöhinä alkaa kun hehkuun osuu räiskyvä löpösumu.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
kpajula
Kippari
Viestit: 60
Liittynyt: 07 Joulu 2006 22:37
Truck: Scania / Lahti 300
Location: Jyväskylä
Member id: 063
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja kpajula » 04 Kesä 2015 22:27

Terve

Meiltä löytyy autotermin lämmittimiä
Scania/Lahti 300

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 11 Elo 2017 14:49

Oliko joku onnistunut huijaamaan itsesäätyvän Webaston / Eberin lämpötila-anturia?

Rakenteilla itsesäätyvä lämmityssysteemi joka säätää tehoaan huonetermostaatin ohjaamana; Ebersbächer M12 lämmitin säätää siis vakiona tehoaan menoveden lämpötilan mukaan. Tämä on hyvä kun lämmitetään moottoria mutta nyt pitäisi saada huonetermostaatilta käsky että meneppä eberi lepotilaan pienimmälle tehoalueelle esim 1200w teholle.

Toimiiko ideani käytännössä niin, että kehittelen kytkennän jossa huonetermostaatin käskystä eberin lämpötila-anturin vastusta muutetaan, lisäämälle anturin rinnalle lisävastus, esim. 2 kilo-ohmia jolloin eberi luulee menoveden olevan 70 asteista ja kytkeytyy pienelle teholle. Kun huonetermostaatti pyytää lämpöä niin lisävastus irroitetaan ja lämmitin ajaa omalla ohjelmalla 1,2 - 12kW tehoa verkostoon.

Kuvassa lämpötila-anturin taulukko miten vastus muuttuu eri lämpötiloissa.
Liitteet
eberi.JPG
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 728
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Zuikkis » 11 Elo 2017 21:49

Hmm, mites jos vaan kuskaisi tuon lämpöanturin huoneen puolelle, ja hiukan fiksaisi arvoja sopivilla (säätö)vastuksilla? Eli unohtaisi koko huonetermarin.

Huonetermari kun on on/off-tyyppiä niin vähän siinä menisi tuo hieno portaaton säätö piloille.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 11 Elo 2017 22:59

Systeemiin tulee menoputkeen nelitieventtiili josta käännellään osoite lämmöntarpeelle; suoraan venttiilin läpi pattereille, vasemmalle käännettynä lämminvesivaraajaan ja oikealle käännettynä moottoriin. Ja vastaavasti vähän käännettynä menee enin lämpö pattereille mutta jonkin verran myös varaajaan tai koneeseen. Tämän vuoksi tarvisi säilyttää myös alkuperäinen lämpötilaohjaus jota sitten hyonetermostaatilla ohjataan huijaus vastuksen käyttöä.

Sikäli kyllä pohtimisen arvoinen idea käyttää lämpöanturia suoraan huonetermostaattina.
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1722
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Jule » 12 Elo 2017 00:09

Jos sä säädät sen eperin niin että se lämmittää vettä vaan vähän, niin se nokee sen laitteen tukkoon. Mä en ole mikään öljylämmitysguru, mutta näin olen ymmärtänyt että se palotila pitää olla riittävän lämmin että poltin ja polttoprosessi toimii oikein. Lisäksi se on taloudellisempaa kun vesi lämmitetään öljypolttimessa mahdollisimman kuumaksi (en tiiä miks).

Mä olen aivoitellut tuon niin että laittaa sinne muutaman kymmenen litran puskurivaraajasäiliön jonka nestettä webasto lämmittää pitäen sen oman hystereesinsä sisällä ja siitä samasta säiliöstä otetaan kolmitieventtiilillä sisäkiertoon oikean lämpöistä vettä.. Tosin tuo on jo melko lähellä alkuperäistä systeemiä, sillä erolla että alkuperäisessä järjestelmässä "säiliö" toimii tarvittaessa myös koko laitoksen eteenpäin liikuttamiseen tarvittavan mekaanisen voiman.

Paineilmasäiliötä olen vähän sillä silmällä katsellut.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 12 Elo 2017 00:53

Tuo säiliövaihtoehto on myös hyvä. Mutta sellaista ei saa tuohon autoon mahtumaan enää minnekään kohtuudella niin innostun tästä tehonsäädöstä enemmän. Toimintahan tulee olemaan siten että huonetermostatti ollessaan tyytyväinen ohjaa lämmittimen minimiteholle. Kun termari pyytää lämpöä niin lämmitin käy suurella teholla aikansa kunnes menee taas mini teholle. Tällä vältetään hehkutukset kun turha sammutyelu jää pois. Virrankulutus pysyy myös kokonaisuudessaan pienenä samoin melu ja polttoaineen kulutus.

Tiedä sitten mikä on paras mutta nuo isot kamiinat kyllä on pois laskuista, jo pelkästään melun takia ja kovia ovat syömään dieseliä
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 17 Elo 2017 09:16

Nelitieventtiili asennettu. Nupista kääntämällä lämpö menee pattereihin, tai varaajaan, tai moottoriin, tai pattereiden kanssa vähän varaajaankin tai moottoriin. Toimii hyvin. Venttiilin tyyppi Esbe VRB 141 kv 6,0 ja putkikoko 1"
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1163
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 17 Elo 2017 12:07

webasto ainakin sammuu kun tiputtaa pyynnin 70c -> 40c eli siinä tuo lisävastuksella kertalaakista huijaus ei onnistu.

koko homma jäi lopuksi evo1 vaiheeseen eli potikalla huijattiin anturia ja kiertovesi oli 40-80c mutta piti tosiaan itse säätää. toisaalta kun ilma kylmenee niin patterit luovuttaa enemmän lämpöä webastokin laittaa lisää polttoa eli pieni pelivara tuossakin asennuksessa on ja lämpötila pysyy aika siinä mihkä sen asettaa.

vastaavasti ku ulkona lämpiää nii lämpiää patteritkin ja vesi jolloin teho pienenee.

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 478
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja eagless » 24 Kesä 2019 09:22

Onko kukaan löytänyt noita 0.3 gal 75's suuttimia kun on vissiin pienin suutin noihin lämppäreihin?

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 478
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja eagless » 24 Kesä 2019 11:44

Tarkotus ois modifoida toi toimiva alkuperäinen 30kw lämppäri semmoseksi että vaihtuu paikka lämpimään ruumaan ja lämmittää vaan varaajan veden.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3192
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti
Member id: 82

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 24 Kesä 2019 17:40

Taitaa tuo 0.3 gal olla aika pieni Bussiwebaan. Tuo palopesä olisi hyvä saada tarpeeksi kuumaksi, muuten työntää savua vaikka kuinka säätäisi ilmanottoa. Jollain 0.5 / 0.6 sain tuon 30kW:n toimimaan ilman näkyvää savua.
Life is a beach and then you dive

eagless
Rattiamiraali
Viestit: 478
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja eagless » 25 Kesä 2019 05:47

Ok niitä löytyykin helpommin.

Avatar
seepra
Rattimajuri
Viestit: 200
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Tupos Express / 451
Location: Liminka
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja seepra » 15 Heinä 2020 11:00

B10M:ssä on 30 kW vesiwebasto. Saako sitä laitettua jotenkin maasähkön nokkaan? Vaatisi tietysti 230V ->24VDC muutoksen.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Lahti Eagle 451 -91 12X2,55 Tupos Express

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4151
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Webaston käyttö

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 16 Heinä 2020 22:42

Laita CTEK MXT14 ylläpitolaturin akustoon. Tarvit sen muutenkin. Kärkkäisellä 269€
Valmistuneita Volvo B58 Lahti 32 13m 1979, Chevrolet Express Van 1997, Volvo 9700H 13m 2002, Volvo 9700H 12m 2004, Volvo 9700H 13m 2006, Volvo 9700HD 12m 2008, Volvo 9700H 14m 2011, Volvo. 9700H 15m 2008

Vastaa Viestiin