B10M kierroslukumittari ja vaihteisto
-
- Varakuski
- Viestit: 5
- Liittynyt: 16 Heinä 2020 01:45
- Truck: B10M Carrus
- Location: Kuopio
B10M kierroslukumittari ja vaihteisto
Hellou vaan kaikille! Sen verran hullu olin ja tuli hankittua projekti vm 1991, Volvo B10M Delta Star 501 ja heti pukkaa outoa ongelmaa. Kaikki pelasi ihan hienosti kunnes kierroslukumittari tippui pelistä ja samalla vaihteet häviää sen jälkeen kun auton pysyttää esim risteykseen. Aiemmin saatu toimimaan kun laturin päällä olevaa liitintä heiluteltu niin kierroslukumittarin palatessa peliin vaihteetkin palasivat. Sama toistui muutaman kerran kunnes liittimen heiluttelu ei enää tänään auttanutkaan, rli rpm mittari ja vaihteet kadoksissa. Liitin sinänsä näyttää ihan ookoolta niin vaikea päätellä missähän vika voisi olla, olisiko ideoita??
-
- Varakuski
- Viestit: 5
- Liittynyt: 16 Heinä 2020 01:45
- Truck: B10M Carrus
- Location: Kuopio
Re: B10M kierroslukumittari ja vaihteisto
Terve vaan Esa. Se saattais olla silläviisiin että kun se laatikko ei tajua auton olevan käynnissä niin eipä anna vaihteitakaan vaihtaa. Onneks sieltä vaihteiden ohjainboxista, kuskin penkin takaa löytyy liittimelle boxin ohitus, jolla saadaan hätätilavaihteet käyttöön, ihan jopa ykkösestä vitoseen ja pakkikin;) Tämän löysin netin syövereistä kun aikani kahlasin...ja itse itselleni vastaten:D Toivottavasti joku muukin noobie tästä tiedosta hyötyy jos vastaavaa ongelmaa esim vesisateessa keskellä risteystä ilmenee, huoh.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M kierroslukumittari ja vaihteisto
Mulla on hätävaihteille nappi siinä vaihdekepin alla takana.
Saiks sen oikeen vian kuntoon?
Saiks sen oikeen vian kuntoon?
Re: B10M kierroslukumittari ja vaihteisto
Ei ollut kierroslukumittarin toimimattomuudella vaikutusta vaihteiden toimivuuteen minulla. Pitkän aikaa kiekkamittari eli omaa elämäänsä tai ei toiminut ollenkaan. Viimeviikolla viimein perehdyin asiaan. Johdot kovettunut moottorinpäältä ja pitkä pätkä piti vaihtaa johtoa. Nyt toimii kiekkamittari. Ahtopainemittarin kun saisi herätettyä niin sitten toimisi kaikki mittarit.
-
- Varakuski
- Viestit: 5
- Liittynyt: 16 Heinä 2020 01:45
- Truck: B10M Carrus
- Location: Kuopio
Re: B10M kierroslukumittari ja vaihteisto
Anturi hakusessa tällä hetkellä ja se on tarkoitus vaihtaa kun menee niin yksi yhteen tuon vaihteiden toimimattomuuden kanssa, siis molemmat toimii tai sitten ei. Hätävaihteille ei ole tässä versiossa omaa nappia, ainoastaan se diagnostiikkanappi, joka herjaa koodia 13, manuaalin mukaan "vika kytkennänirrotuksen asennon anturissa ja/tai vika moottorin käyntinopeuden anturissa". Mutta voihan se olla johdoissakin, kiitos vinkeistä!
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 457
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: B10M kierroslukumittari ja vaihteisto
Eihän se boxi tiedä, että onko vika anturissa vai sen johdoissa. Mut selkeästi käyntinopeuden tieto ei mene perille.
Monesti moottoritilan johdot on ajan mittaan kovettunut korpuksi ja hapettuu poikki.
Jos vähänkään vaikuttaa hapristuneelta johdolta, niin uutta tilalle...
Monesti moottoritilan johdot on ajan mittaan kovettunut korpuksi ja hapettuu poikki.
Jos vähänkään vaikuttaa hapristuneelta johdolta, niin uutta tilalle...
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 502
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
- Viesti:
Re: B10M kierroslukumittari ja vaihteisto
Mistä tietää yleensäkin että minkä tyyppinen vaihteisto autossa on? Mulla on siis Volvo B10M ja Lahti Eagle 451 jossa on 7-lovinen + pakki manuaalilaatikko ilman mitään sähköpainikkeita kepissä.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M kierroslukumittari ja vaihteisto
Ei niitä kovin monentyyppisiä oo B10ssä ollu. Jos EGS onks ollu kolme eriä, joista eka ei ollu oikeesti EGS ensinkään, vaan semmone esiaste, sit napilla ja ilman.
Automaatteja oli pari ja pitkäkeppisiä oli ZF napilla ja ilman. Oliks muita manuaalivaihtoehtoja?
Laatikon kylessä on laatikon tyyppikilpi. Semmonen saattaa löytyä myös muitten tyyppikilpien seasta siitä jostain etuoven läheltä, tai minne ne nyt sit Lahes on niitä lätkiä lätkinykkää...
Automaatteja oli pari ja pitkäkeppisiä oli ZF napilla ja ilman. Oliks muita manuaalivaihtoehtoja?
Laatikon kylessä on laatikon tyyppikilpi. Semmonen saattaa löytyä myös muitten tyyppikilpien seasta siitä jostain etuoven läheltä, tai minne ne nyt sit Lahes on niitä lätkiä lätkinykkää...