Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Kerro omasta projektistasi
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja seepra »

Tässä vuosikummenen suunnitelleena hommasin melko valmiina otsikonmukaisen menopelin.

https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Omia lisäyksiä tähän mennessä:

- Sisustan "epätaloudellisuuden" poistaminen selkeyttämällä ryhmittelyä:
Perältä keulaan: Parisänky | Kerrossängyt | Keittiö | Olohuone | Ruokaryhmät (8 krt vyöpenkki ja pöydät) | Ohjaamo

- 2 krt recliner -tuoli olkkariin

- C-Tek MXT 14 -laturi akuille

- 12/24VDC pakkikamera

- Uudet takarenkaat ja -vanteet

- Golfpallo Volvon logolla kotkapatsaan kynsien eteen

- Vanhan metallikeittolevyn vaihto induktiomalliin

- Mikroaaltouuni
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja seepra »

Muutamia kysymyksiä on tullut mieleeni:

Onko patteriverkostossa ja koneessa sama jäähdytysneste?
Onko hyviä suosituksia talviylläpitoon, eli kandeeko autoa käyttää käynnissä vaikkapa lauhoilla keleillä?
Kuinka iso jäähdytysnestetilavuus tuossa autossa on?
Onko vuoden 1991 mallissa jo se webastolämmitteinen polttoainesäiliö?
Kuinka iso naftatankki tuossa autossa on ja kuinka paljon tuohon polttoainemittariin voi luottaa?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja Jule »

seepra kirjoitti: 30 Syys 2020 23:22 Muutamia kysymyksiä on tullut mieleeni:

Onko patteriverkostossa ja koneessa sama jäähdytysneste?
on
seepra kirjoitti: 30 Syys 2020 23:22 Onko hyviä suosituksia talviylläpitoon, eli kandeeko autoa käyttää käynnissä vaikkapa lauhoilla keleillä?
Kandee.
seepra kirjoitti: 30 Syys 2020 23:22 Kuinka iso jäähdytysnestetilavuus tuossa autossa on?
50-100l Koko jäähdytinneste lienee jokseenkin mahdotonta saada laskettua kerralla ulos.
seepra kirjoitti: 30 Syys 2020 23:22 Onko vuoden 1991 mallissa jo se webastolämmitteinen polttoainesäiliö?
Jaa että mikäettä?
Mulla on paluuputkessa välisäiliö josta webasto saa polttoainetta. Toimii painovoimaisesti, eikä voi käyttää naftatankkia tyhjäksi, mutta polttoainetta se ei kyllä lämmitä sen kummemmin. Sähkölämmitys öljysäiliöissä noissa on usein, mutta mistään polttoaineen lämmittimestä en ole kuullut.
seepra kirjoitti: 30 Syys 2020 23:22 Kuinka iso naftatankki tuossa autossa on ja kuinka paljon tuohon polttoainemittariin voi luottaa?
Tankin kokoon ollut pitkälti tilaajasta kiinni.. 300-600l Joissain autoissa erillinen polttöljysäiliö webastolle.

E: tää olikin jo selvitetty sulle tuolla toisessa topikissa.
Viimeksi muokannut Jule, 03 Loka 2020 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Volvon alkup tankin koot ja vaihto ehdot B10M 80 luvun autot, 90 luvulla voi olla kokoeroja
-taka akselin edessä vas puoli 285 litraa.
Lisä / vaihtiehdot säiliöt ::
-taka akselin takana vasenpuoli 2 x 150.
-taka aks takana oikeapuoli 2 x 150
-taka aks takana 3 x 150
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja seepra »

Jule kirjoitti: 03 Loka 2020 20:39
seepra kirjoitti: 30 Syys 2020 23:22
Onko vuoden 1991 mallissa jo se webastolämmitteinen polttoainesäiliö?
Jaa että mikäettä?
Mulla on paluuputkessa välisäiliö josta webasto saa polttoainetta. Toimii painovoimaisesti, eikä voi käyttää naftatankkia tyhjäksi, mutta polttoainetta se ei kyllä lämmitä sen kummemmin. Sähkölämmitys öljysäiliöissä noissa on usein, mutta mistään polttoaineen lämmittimestä en ole kuullut.
Tuolla todella vanhassa postauksessa oli puhetta tuosta, että jos on mark2 tai uudempi alusta, menee jäähynesteet öljysäiliönkin läpi, jos nyt oikein ymmärsin. Tällöin Webasto lämmittänee öljyäkin notkeammaksi?

https://www.kylahullutkulkurit.fi/forum ... ket#p18737
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja Jule »

Hemmetti... täytyypä tutkia, mielestäni sinne öljykippoon ei kyllä mene muuta kuin öljyputket..
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jule kirjoitti: 04 Marras 2020 19:39 Hemmetti... täytyypä tutkia, mielestäni sinne öljykippoon ei kyllä mene muuta kuin öljyputket..

Oli ongelma säiliön öljy ei lämmennyt webastolla ( pitkä imuputki/ sihti) , tuli vakioksi tai koritehtaan tekemä= jäähdneste kiertomputki öljysäiliössä ja lisäksi autot joissa sähkölämmitin ( verkkovirta) oli pienitehoinen sähkö ”vastus” öljysäiliössä,
tais tulla jo B58 aikakaudella.
( katsoin jäähd neste kaaviota vuodelta 86/87 ”ensimmäiset ” 10M t ,siinä ei ollut säiliön lämmitystä)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja Jule »

BussMAN kirjoitti: 04 Marras 2020 22:26
Jule kirjoitti: 04 Marras 2020 19:39 Hemmetti... täytyypä tutkia, mielestäni sinne öljykippoon ei kyllä mene muuta kuin öljyputket..

Oli ongelma säiliön öljy ei lämmennyt webastolla ( pitkä imuputki/ sihti) , tuli vakioksi tai koritehtaan tekemä= jäähdneste kiertomputki öljysäiliössä ja lisäksi autot joissa sähkölämmitin ( verkkovirta) oli pienitehoinen sähkö ”vastus” öljysäiliössä,
tais tulla jo B58 aikakaudella.
( katsoin jäähd neste kaaviota vuodelta 86/87 ”ensimmäiset ” 10M t ,siinä ei ollut säiliön lämmitystä)
Se sähkölämmitin tuossa kyllä on.. tai ainakin riekaleet siitä, kun liitin on ajettu joskus kiinni. Sinänsä se että vesiputket keirtää öljysäiliön läpi on kyllä ihan hyvä ajatus, tuossa kun on niin hemmetin iso se öljytilavuus muutenkin, öljy lämpeää varmasti todella hitaasti muutenkin.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja seepra »

Jule kirjoitti: 05 Marras 2020 19:10
BussMAN kirjoitti: 04 Marras 2020 22:26
Jule kirjoitti: 04 Marras 2020 19:39 Hemmetti... täytyypä tutkia, mielestäni sinne öljykippoon ei kyllä mene muuta kuin öljyputket..

Oli ongelma säiliön öljy ei lämmennyt webastolla ( pitkä imuputki/ sihti) , tuli vakioksi tai koritehtaan tekemä= jäähdneste kiertomputki öljysäiliössä ja lisäksi autot joissa sähkölämmitin ( verkkovirta) oli pienitehoinen sähkö ”vastus” öljysäiliössä,
tais tulla jo B58 aikakaudella.
( katsoin jäähd neste kaaviota vuodelta 86/87 ”ensimmäiset ” 10M t ,siinä ei ollut säiliön lämmitystä)
Se sähkölämmitin tuossa kyllä on.. tai ainakin riekaleet siitä, kun liitin on ajettu joskus kiinni. Sinänsä se että vesiputket keirtää öljysäiliön läpi on kyllä ihan hyvä ajatus, tuossa kun on niin hemmetin iso se öljytilavuus muutenkin, öljy lämpeää varmasti todella hitaasti muutenkin.

Ei kai se olisi vaatinut kuin vaihtimen keskelle säiliötä? Jo rupeaisi notkistumaan :D
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja seepra »

Ajattelin pistää auton katolle pressua lumien pudottamisen helpottamiseksi. Kuitenkin, lienee syytä jättää ilmanvaihtoaukot kuntoon. Onko ideoita, miten tuo Eagle 451 on järkevintä peitellä?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Jutez
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Touko 2017 23:23
Truck: Volvo b12
Location: Akaa

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja Jutez »

Itse just peittelin samanmoisen 8x12 kestopeitteellä tokmannilla oli tarjouksessa 59€ ja katolle pistin muutaman 2x4 et jäi ilmarakoa sit ostin puuilosta 2x20m mustekalaa joissa oli koukut mukana ja ne koukut luukujen reunoihin kii ja vanteisiin.
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 511
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Levittelin pressuja telttaan hiekan päälle ja paksut vanerit renkaiden kohdille , ei pitäis maakosteuden nousta nakertamaan runkopalkkeja .Teltan toinen pääty auki kokonaan että ilma vaihtuis edes vähän . Jos webaa käyttää ressu pois kohdalta ettei käryä.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja seepra »

Proggis etenee tässä hiljoksiin talven mittaan. Listalla seuraavat kohteet. Ideoita ja ehdotuksia kaivataan kokeneemmilta virkaveljiltä:

- 24V LED-valaistus kulkuaukkoihin ja käytävälle sekä markiisin alahelmaan ulos. Mistä virrat niin, että ei ole pääkatkaisijan varassa?

- Tiskialtaan jätevesisäiliön nakkaaminen v****n ja korvaaminen tai sitten täysin uusi konsepti, jotta sen saa tyhjäksikin ilman trattia, letkua ja likavettä käsillä. Siihen viereen myös tiskialtaaseen olennaisesti kuuluva tulovesisäiliö, joka vaatinee vesipumpun toimiakseen. Millainen pumppuviritys kannattaa laittaa vesihanaan? Oletan että 24V painevesipumppu? Pannaanko päälle jostain napista samaan aikaan kun halutaan vettä vai huomaako se jotenkin, että nyt pitäisi käydä?

- Kattoterassi auton takaosaan. Suunitelma á la Osku, mutta eri päähän autoa ja siten, että terassille pääsee takemmasta kattoluukusta. Haluan siihen holkeilla toimivat kaiteet ja lisäksi lepolasset jotka voi nostella sinne ruumasta. Näin terassin koko saadaan minimoitua, eikä siellä ole niin paljon suhinaa aiheuttavia osia. Miten tuon kattoluukun saa modifioitua sillai, että siitä pääsee katolle?

- Kaksi kiinanlämppäriä lämmittämään hyttiä. Eivät maksa melkein mitään, taidan ostaa kolmannen varaosaksi autoon, jos menee rikki reissussa niin lennosta vaihto. Mulla on siellä jo yksi 5 kW Weba Airtop joka kakoo vikakoodia 12. tuossa takaoven takapuolella on kätevä kapea lokero, jossa on nyt työkaluja, tunkki ja tuon yhden Weban naftatankki. Siihen olisi kätevä pujauttaa joko tankit tai sitten ne lämmittimetkin?

- Autossa on 200 kg akkuja. Nyt olen aikeissa laittaa samalle sivulle vielä kaksi noin 100 litran vesisäiliötä, joihin siis tulee 100 kg vettä. Onko tuo 300 kg linjurissa isosti merkityksellinen paino toiselle puolelle?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Mitäs meinaat ton Weban kanssa?
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja seepra »

Noitua ensin jonkun aikaa kun kaivan johtosarjan esille kaapista ja sitten käytän sulakkeen pois ja luen sen oikean vikakoodin. Sitten kelkon koko kamppeen lämpimään talliin, kiroan vähän lisää ja arvostelen eurooppalaista laatua ja sitten korjaan sen. Ja tilaan parin vk päästä pari kiinanlämppäriä lisäksi.
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja Jule »

seepra kirjoitti: 27 Joulu 2020 11:54 - Autossa on 200 kg akkuja. Nyt olen aikeissa laittaa samalle sivulle vielä kaksi noin 100 litran vesisäiliötä, joihin siis tulee 100 kg vettä. Onko tuo 300 kg linjurissa isosti merkityksellinen paino toiselle puolelle?
Katsastuksessa kun vahtii silmä kovana näkee rengaskohtaiset massat.

Sinänsä tuo 300kg ei haise missään, mutta se lähtötilannekin olisi hyvä tietää.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja seepra »

Koetan tuossa saikata tuon Webaston kanssa. Malli on Air Top 3900. Ongelma on se, että tulee vikakoodi 12 eli lock. Koetan paikallistaa sulakkeen, jotta voisin sen poistaa, mutta en löydä sulaketta etsinnöistä huolimatta mistään. Pitäisikö sen olla jossain erillisessä johdossa? Noissa tuosta lähtevissä johdoissa ei ainakaan ole. Voiko tuon nollata irrottamalla sisältä jonkun liittimen?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

seepra kirjoitti: 27 Joulu 2020 15:21 Koetan tuossa saikata tuon Webaston kanssa. Malli on Air Top 3900. Ongelma on se, että tulee vikakoodi 12 eli lock. Koetan paikallistaa sulakkeen, jotta voisin sen poistaa, mutta en löydä sulaketta etsinnöistä huolimatta mistään. Pitäisikö sen olla jossain erillisessä johdossa? Noissa tuosta lähtevissä johdoissa ei ainakaan ole. Voiko tuon nollata irrottamalla sisältä jonkun liittimen?
Tai akun kenkä ”irroitus”,, tais olla min aika virraan katkaisulle.

Jokin aiempien koodien häiriö mahd tapahtunut, kannattaa katso koodit uudelleen käynn yrityksen jäljeen,
usean yrityksen jälkeen ainakin kuorma autossa lukittui,
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Mikä ohjain(kello) käytössä?
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja seepra »

Siinä on sellainen kännettävä sääädin jossa on vain termostaatti. Ei ole mitään kelloa varsinaisesti. Keskellä vilkkuu vihreä kolmio joka ilmaisee vikakoodit.

En tiedä yhtään, missä tuon Webaston johtojen toinen pää on. Tuossa Webastossa on avattava kansi jossa on liittimet alla. Piisaako, jos siitä irroittaa johdon?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 421
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Ii

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja Reissureki »

Kannen alla olevassa, isommassa liittimessä on virtajohdot, irrota se kokeeks, sekään ei välttis avaa lukitusta, viikkokellolla se onnistuisi.
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja seepra »

Pitääpä kokeilla. Eniten ihmetyttää se, että missä ihmeessä se sulake on?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja seepra »

Aloin tässä mietiskelemään, että koateudenhallinnan ja asumismukavuuden kannalta voisi olla kiva, jos autossa olisi ilmanvaihtokone ja ilmalämpöpumppu. Mulla ei ole eristetty auto, mutta kesällä oli erittäin kuumaa ja tukalaa. Talvella autossa on arvatenkin kylmää. Olen huomannut että monessa häävimmässä autossa näyttää olevan ilmanvaihtokone jne. Onko tässä jotain huomioon otettavaa, jotta homma sujuu? Tuollainen Mitsubishin Lossnay VL-50 olisi pieni ja ilmeisesti kuitenkin riittävä yhteen autoon. Olisi tietysti kätevämpää, jos laite olisi ruuman puolella. Onko tästä haittaa eristämättömässä autossa?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja eagless »

Minä tilasin tommosen kun oli pienikokoinen.
Huomasin vain sitte ku tuli että muovikennolla ja ei vielä kokemusta ku ei paikallaan.
Liitteet
Screenshot_20201228-152817.jpg
Avatar
seepra
Ajoneuvos
Viestit: 502
Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
Truck: Carrus 502
Location: Liminka
Member id: 418
Paikkakunta: Liminka
Viesti:

Re: Tupos Express, B10M/Lahti Eagle 451

Viesti Kirjoittaja seepra »

Ohhoh, eikä ole edes oikein minkään kokoinen. Saitko selville, toimiiko tuo verkkovirralla vai millä? 24V olis jo liian kivaa 😄
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä

Carrus 502 -01 13X2,55 Aurora
Vastaa Viestiin