lämpösähköinen Peltier generaattori
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
lämpösähköinen Peltier generaattori
Idealamppu syttyi
Kovasti kiinnostaa saada aikaan hiljainen, toimintavarma, tehokas ja yksinkertainen lämmitys kulkuriin ja sellainen joka toimii kokonaan ilman sähköä. Se on lähellä kabolaa, reflexiä ja muita laivakamiinatyyppisiä ratkaisuja. Mutta niissäkin pitää saada lattialämmityksessä vesi kiertämään eikä onnistune vapaalla kierrolla kuten mm. Housetruck on ansiokkaasti saanut lämmityksen toimimaan.
Heräsin yhtenä aamuna puoli kuudelta. Alitajuinen keksijä oli noussut kylähullua ennemmin ja kirkkaana ajatuksena loisti heti aamusta idea, jossa lämmityslaitteen pakoputkeen tai savuhormiin kiinnitetään ns. TEG tyyppisiä peltier elementtejä jotka alkavat tuottaa pienen määrän sähköä kun pakoputken ja ympäristön lämpötila eroa on syntynyt yli 60 astetta. Elementit pihan puolelle, varustettuna jäähdytyssiileillä, jotka jäähtyvät tuulen avulla. Tällä pienellä sähkövirralla käynnistyy pieni kiertovesipumppu.
Onko jollain enemmän tietoa ja käytännön kokemusta näistä. Ajattelin tilata Kiinasta muutaman elementin ja kokeilla lähtisikö primuksen pumppu pyörimään.
Muoks: tällaisia muutama sarjaan: http://m.aliexpress.com/item/1383172699.html
Kovasti kiinnostaa saada aikaan hiljainen, toimintavarma, tehokas ja yksinkertainen lämmitys kulkuriin ja sellainen joka toimii kokonaan ilman sähköä. Se on lähellä kabolaa, reflexiä ja muita laivakamiinatyyppisiä ratkaisuja. Mutta niissäkin pitää saada lattialämmityksessä vesi kiertämään eikä onnistune vapaalla kierrolla kuten mm. Housetruck on ansiokkaasti saanut lämmityksen toimimaan.
Heräsin yhtenä aamuna puoli kuudelta. Alitajuinen keksijä oli noussut kylähullua ennemmin ja kirkkaana ajatuksena loisti heti aamusta idea, jossa lämmityslaitteen pakoputkeen tai savuhormiin kiinnitetään ns. TEG tyyppisiä peltier elementtejä jotka alkavat tuottaa pienen määrän sähköä kun pakoputken ja ympäristön lämpötila eroa on syntynyt yli 60 astetta. Elementit pihan puolelle, varustettuna jäähdytyssiileillä, jotka jäähtyvät tuulen avulla. Tällä pienellä sähkövirralla käynnistyy pieni kiertovesipumppu.
Onko jollain enemmän tietoa ja käytännön kokemusta näistä. Ajattelin tilata Kiinasta muutaman elementin ja kokeilla lähtisikö primuksen pumppu pyörimään.
Muoks: tällaisia muutama sarjaan: http://m.aliexpress.com/item/1383172699.html
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
Tee kamiinaan pieni höyrypiiri. Samaan tapaan kuin kahvinkeitin. Takaiskuventtiili tulopuolelle ja laudutin sekä kalvopaisuntasäiliö. 1-piirissä höyrykone ja 2-piirissä patterivesikierto takaiskuilla. Paisari toimii pumppuna.
...nyt lähti Vespa lepikkoon
...nyt lähti Vespa lepikkoon
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
Kauheen kasan ku laitat niin pelaa. Hyötysuhde vaan on luokkaa ylisurkea. Joku aurinkokennokin pilvisellä säällä on tehokkaampi. Muropalstalla joku kehui tuikulla ladanneensa kännykkää jos en väärin muista...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
http://www.suomenbioauto.fi/muut-tuotteet/ 30w irtoo, jossain myytiin tehokkaampiakin..
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
"Miten lämpölaturi toimii?Zippo kirjoitti:http://www.suomenbioauto.fi/muut-tuotteet/ 30w irtoo, jossain myytiin tehokkaampiakin..
Termosähköinen elementti tuottaa lämpötilaerosta sähköä. Sähköntuotanto alkaa parissa minuutissa, kun laite asetetaan esimerkiksi mökin hellalle, jonka lämpötila on noin 220 astetta. Huipputeho saadaan, kun elementin pohja saavuttaa noin 500 asteen lämpötilan. Osa tuotetusta sähköstä käytetään puhaltimeen, joka parantaa merkittävästi laitteen hyötysuhdetta." Toholla lämpöä ku pakoputken hukkalämpö ei riitä
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
Kotipaikallani 45kw puukattila, 2000 litran varaaja ja kolmekerroksinen talo, aikoinaan pätevä tyyppi teki keskuslämmityksen niin kiertovesipumppuja ei tarvitse ollenkaan, tai on se varalla siel, laitetaan ehkä päälle 30 pakkasilla. Pitäis lämmitin saada alimpaan kohtaan ja riittävän isoa putkea alkuun sopivalla nousulla (toivoen että auto on aina suorassa.. ), kierron luulisi saavan toimimaan ilman pumppua..
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
Tämä lämpölaturi on käytännössä ratkaisu sähköttömän, äänettömän ja toiminta varman kamiinan aikaansaamiseksi. 30w laitteella pysynee vähän akkukin ylläpidossa ja voihan noita laittaa kaksi.
http://m.youtube.com/watch?v=iPyJJENox18
http://m.youtube.com/watch?v=iPyJJENox18
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
Mites tämä on pelannu? Tuli taas TEG mieleen, että joskos tällä sähköä sais vaikka webastolle sen pakoputkesta?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
Eipä oo tullut vielä omatekemästä valmista. Kesällä hommasin loput osat.
Laitan 40kpl pieniä elementtejä 10kpl sarjoihin neliön mallisen 40x40 alumiiniputken päälle. Jokaisen elementin päälle liimattava jäähdytyssiili ja koko höskä sitten 100x100 putken sisään.
100 asteen lämpötilaerolla jokainen 10 sarja tuottaa 48V 0,6A. Sarjat kytken rinnakkain aurinkopaneelisäätimeen joka muuttaa jännitteen 28,8V latausjännitteeksi. Oikein kun hyvin onnistuu niin siitä se 100-130W lähtee joka on riittävästi 85W Eberin virrankulutukselle. Mittailin tuota Eberin M10 pakokaasun lämpötilaa, on noin 120 asteista eli hyvin sopivaa tähän käyttöön.
Alumiinihitsarista on pula, sehän olis muuten ollut valmis jo 5 vuotta sitten (riittääkö selitys)
Laitan 40kpl pieniä elementtejä 10kpl sarjoihin neliön mallisen 40x40 alumiiniputken päälle. Jokaisen elementin päälle liimattava jäähdytyssiili ja koko höskä sitten 100x100 putken sisään.
100 asteen lämpötilaerolla jokainen 10 sarja tuottaa 48V 0,6A. Sarjat kytken rinnakkain aurinkopaneelisäätimeen joka muuttaa jännitteen 28,8V latausjännitteeksi. Oikein kun hyvin onnistuu niin siitä se 100-130W lähtee joka on riittävästi 85W Eberin virrankulutukselle. Mittailin tuota Eberin M10 pakokaasun lämpötilaa, on noin 120 asteista eli hyvin sopivaa tähän käyttöön.
Alumiinihitsarista on pula, sehän olis muuten ollut valmis jo 5 vuotta sitten (riittääkö selitys)
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
Mulla on diplomityön johdosta kaavat ja mallit, joilla noita voi laskea. Saunan kiukaan perästä saa muutaman sata wattia piippuvedenlämmittimeen yhdistettynä. Samalla saa pesuvedet. Tällaisen laitteen voin jollekin tehdäkin, jos halua on ostaa ja maksaa... Tai saa hyödyllisyysmallin oikeudetkin ostaa, jos haluaa itse tehdä.
Jos joku kertoo lämmittimen pakokaasun lämpötilan ja määrän (l/s l/min tms) niin vois laskee mitä siitä voisi saada, jos vaan joskus ehtii. N. 2-3% hukkalämmöstä on realistinen, matalilla lämmöillä, alle 150 °C, noin 1 % sähköä ehkä.
Kaasumäärän suuntaa-antavaan mittaukseen on hyvä esim 250l jätesäkki kunhan ei polta siihen reikää.
Jos joku kertoo lämmittimen pakokaasun lämpötilan ja määrän (l/s l/min tms) niin vois laskee mitä siitä voisi saada, jos vaan joskus ehtii. N. 2-3% hukkalämmöstä on realistinen, matalilla lämmöillä, alle 150 °C, noin 1 % sähköä ehkä.
Kaasumäärän suuntaa-antavaan mittaukseen on hyvä esim 250l jätesäkki kunhan ei polta siihen reikää.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
Mielenkiintoinen ...kiinnostava on sukua peltier tekniikalle kylmä/ lämpölaukku tekn.?
Suuruusluokat ehkä yleisin koko 5-10 kw monessa käytössä riittää talvellakin ja bussien alkuperäiset 20-30 kw niiden poltto ei jatkuvaa (n 3 litraa/ h paloaikana)
10 kw tehoinen ( tuotettu lämpö) vebasto täydellä teholla kuluttaa n0,8 litraa tunnissa, tarvi polttoilmaa vähintään 8
kuutioita ( suuruuluokka reilu 10 kuutioita ilmaa/ yhtä polttoainnelitraa kohti ) pakokaasumäärä
vähintään lämpötilaeron verran suurempi (sisään +20 ja pakokaasu 150-250˚C), joskus mitattiin pakokaasulämpötiloja
saatiin yli 200 asteen max lukemia ,(( webasto oli isompi vesilämmitin ja suutin koko vakio)), käytetty ehjä laite,
viallisesta voi liekittulla ” ulos asti” lämmöt eri luokkaa.
Suuruusluokat ehkä yleisin koko 5-10 kw monessa käytössä riittää talvellakin ja bussien alkuperäiset 20-30 kw niiden poltto ei jatkuvaa (n 3 litraa/ h paloaikana)
10 kw tehoinen ( tuotettu lämpö) vebasto täydellä teholla kuluttaa n0,8 litraa tunnissa, tarvi polttoilmaa vähintään 8
kuutioita ( suuruuluokka reilu 10 kuutioita ilmaa/ yhtä polttoainnelitraa kohti ) pakokaasumäärä
vähintään lämpötilaeron verran suurempi (sisään +20 ja pakokaasu 150-250˚C), joskus mitattiin pakokaasulämpötiloja
saatiin yli 200 asteen max lukemia ,(( webasto oli isompi vesilämmitin ja suutin koko vakio)), käytetty ehjä laite,
viallisesta voi liekittulla ” ulos asti” lämmöt eri luokkaa.
Viimeksi muokannut BussMAN, 27 Joulu 2020 10:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
0,8 litraa dieseliä sisältää 9,4 kWh energiaa, joten yllä esitetyn mukaan tuotettu lämpö on kyseisellä lämmittimellä ollut maks luokkaa 8,5 kWh (oletus hyötysuhde 90%, liekin lämpötila noin 1000 ja ulostulo 100 °C). 200 asteen pakolämmöillä hyötysuhde vielä alempi pakostakin.
Peltier elementti on tarkoitettu pääasiassa kylmentämiseen johtamalla sähköä sen läpi, sähkövirta saa aikaan lämmön siirtymistä elementin kylmältä puolelta kuumalle.
Energiatuotantoon optimoiduista peltier elementistä käytetään yleisesti nimitystä teg-elementti (thermo electric generator), näissä hyödynnetään ilmiötä toiseen suuntaan, eli johtamalla lämpöä elementin läpi saadaan aikaan sähköä.
Systeemin ainut huono puoli on hyötysuhde, muutenhan tekniikka on kiva kun ei tarvita lainkaan kemiallisia reaktioita eikä liikkuvia osia. Esim avaruus ja majakka sovelluksissa on näitä käytetyt, jolloin lämpölähteenä on ydinreaktio. Voyager luotaimet toimii kai edelleen...
Peltier elementti on tarkoitettu pääasiassa kylmentämiseen johtamalla sähköä sen läpi, sähkövirta saa aikaan lämmön siirtymistä elementin kylmältä puolelta kuumalle.
Energiatuotantoon optimoiduista peltier elementistä käytetään yleisesti nimitystä teg-elementti (thermo electric generator), näissä hyödynnetään ilmiötä toiseen suuntaan, eli johtamalla lämpöä elementin läpi saadaan aikaan sähköä.
Systeemin ainut huono puoli on hyötysuhde, muutenhan tekniikka on kiva kun ei tarvita lainkaan kemiallisia reaktioita eikä liikkuvia osia. Esim avaruus ja majakka sovelluksissa on näitä käytetyt, jolloin lämpölähteenä on ydinreaktio. Voyager luotaimet toimii kai edelleen...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
Tuo hyötysuhde, 2-5% ainakin tällä hetkellä, tarkoittaa vain käytännössä sitä, että systeemi vaikkapa 10 kw lämmittimessä voi maksimissaan tuottaa noin 200-300 W sähkötehon, jos kaikki lämpö vietäisiin teg elementtien läpi. Tämä tarkoittaa, että lämmitin pitäisi alusta asti suunnitella tämän sähköntuotannon kannalta.
Se, onko joku valmis maksamaan muutaman tonnin 10 a 24 v akkulaturista, joku tuottaa 10 kw lämpöä ja kuluttaa litran löpöä tunnissa, on hyvä kysymys.
Se, onko joku valmis maksamaan muutaman tonnin 10 a 24 v akkulaturista, joku tuottaa 10 kw lämpöä ja kuluttaa litran löpöä tunnissa, on hyvä kysymys.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
Ei tuollaisilla hyötysuhteilla käytännön hyötyä sähköntuottaja eikä toimi kylmälaukkunakaan kuin alle 20˚ C ympäröivissä
lämpötiloissa.
((((Joo virheellinen 0,8 litraa/ 10 kw= nuo on laitteen ilmoitettuja lukuja, kiinan lämmittimissä vielä
isommat pyöristykset olis pitänyt laskea 1 litra = n11,x kw))))
lämpötiloissa.
((((Joo virheellinen 0,8 litraa/ 10 kw= nuo on laitteen ilmoitettuja lukuja, kiinan lämmittimissä vielä
isommat pyöristykset olis pitänyt laskea 1 litra = n11,x kw))))
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
Mutta jos se toimii niin että Webasto ei syö akkua niin hyvähän se on.
Laitetaan me aurinkopaneelejakin joiden hyötysuhde on 11-21% ja ajetaan dieseleillä jossa hyötysuhde on 20-30% eli hukkaan menee hirveät määrät energiaa.
Laitetaan me aurinkopaneelejakin joiden hyötysuhde on 11-21% ja ajetaan dieseleillä jossa hyötysuhde on 20-30% eli hukkaan menee hirveät määrät energiaa.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
Niin se kyllä pitäisi onnistua, että 10kw diesel/kaasulämmitin tuottaisi sen sähkön mitä kuluttaa ja pitäisi riittää vielä kiertovesipumpullekin. Omat resurssit ei vaan millään riitä siihen että alkaisin koko lämmittimen tekemään alusta asti "myyntivalmiiksi" tuotteeksi. Niinpä ainakin toistaseks mennään teorialla ja kyläpajameiningillä...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
Ja tuossa laitteessahan hyötysuhde on noin 95 % jos se tuottaa oman sähkönsä lämmön lisäksi, eli vähintään 3 kertaa parempi kuin aggregaatissa, joka tuottaa vain sähköä...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
Jos oikeasti haluttaisiin yhdistää lämmön ja sähköntuotto, niin se ehkä kannattaisi rakentaa toimimaan kuten suihkuturbiini. Käytännössä tietysti tuo pelkkä lämmöntuotanto on järkevämpi toteuttaa painovoimaisesti toimivaksi, mutta jos nyt olisi erityinen tarve tehdä kompakti paketti josta irtoaa paljon lämpöä ja sähköä, niin tuollainen miniatyyrisuhkuturbiini voisi olla toimiva ratkaisu.
Kuka tekee ekan?
Kuka tekee ekan?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: lämpösähköinen Peltier generaattori
Kaasuturbiinin joka tuottaa sähköä ja lämpöä voi ostaa valmiina Saksasta, hinta noin 20000€ muistaakseni. Koko noin maalämpö pumpun luokkaa.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki