Vanaja -63 Postiauto
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Vanaja -63 Postiauto
Jos alat runkohommiin niin maininta aikataulujen puuttumisesta auttaa kyllä asiaa. Näihin vanhoihin ei saa mitään osia mistään. Mistäkö tiedän? Toukokuussa aloitin Volvon runkohomman ja vieläkin on kesken, osia on tilattu Euroopasta, Brasiliasta, koneistamoilta ja konepajoilta. Mutta, maanantaina laitan jo renkaat paikalleen
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 363
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: Vanaja -63 Postiauto
Paria Scanian kuoma-autoa on tullut kurkittua, ja niissä on runko suora akselin kohdalta. Eli ogelmaksi tulee lattian korkeus tai sitten koko auto nousee ja tulee hassun näköinen. Naapurin pihassa olisi pari Scanian 82 mallin kuorkkia.
Kun löytyisi kohtuu kuntoinen linja-auton runko ( tai joku muu matala runkoinen) missä soiva tekniikka niin nostaisi tuosta korin siihen.
Ei muuta kuin ehdottelemaan jos sopivia malleja tulee mieleen.
Kun löytyisi kohtuu kuntoinen linja-auton runko ( tai joku muu matala runkoinen) missä soiva tekniikka niin nostaisi tuosta korin siihen.
Ei muuta kuin ehdottelemaan jos sopivia malleja tulee mieleen.
Re: Vanaja -63 Postiauto
Okei, en nyt vannomaan mene, mutta mun tietääkseni volvossakin on ihan suorat runkopalkit.
- Cyborgi
- Rattiamiraali
- Viestit: 256
- Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
- Truck: Volvo b10m, Kutter 9
- Location: Imatra
- Member id: 235
- Paikkakunta: Imatra
Re: Vanaja -63 Postiauto
Meidän volvossa ainakin yhtä ja samaa palkkia keulasta perään
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 363
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: Vanaja -63 Postiauto
Nyt tarvittaisiin hieman apua. Mistähän löytyisi valmistajan ohje rungon korjausta ja muokkausta varten? Katsastaja tuumasi että jos ei ole ohjetta niin ei tarvi näyttää autoa konttorille... Vanajaa ei enään ole, kävisiköhän Sisun ohje.... ohjeessa tuskin on mitään ihmellistä kun otetaan ajankohta huomioon, hitsattava riittävällä virralla ja käytettävä tarpeeksi vahvaa rautaa ☺.
Re: Vanaja -63 Postiauto
Sisun taka-akselin ylitysosan korjauksia on tehty ( 80 luvulla) muistelen että oli ns kats ins hyväksymä menetelmä,
kolmesta osasta ( sivu ja ylä/ ala pinnat) hitsaamalla kasaus ja materiaali alkup vahvuista ja aine runkoon sopivaa,
siihen aikaan ”52” .
Taka akseli irroitettuna tuli jousenkorvat uuteen osaan kiinni (runkoliitos z tai vastaava tyyppinen jos hits) tai pintavahvike pulttaamalla.
Epäilen että ei tuon ikäiseen tarvii lupia jos esittää materiaalin , ainevahvuudet vähintään alkup, ja huippuhitsari ,
veteraani autojen runkoja rakentelevat tarviiko niihin lupaa?? jos tuttuja kannattaa kysyä myös..
kolmesta osasta ( sivu ja ylä/ ala pinnat) hitsaamalla kasaus ja materiaali alkup vahvuista ja aine runkoon sopivaa,
siihen aikaan ”52” .
Taka akseli irroitettuna tuli jousenkorvat uuteen osaan kiinni (runkoliitos z tai vastaava tyyppinen jos hits) tai pintavahvike pulttaamalla.
Epäilen että ei tuon ikäiseen tarvii lupia jos esittää materiaalin , ainevahvuudet vähintään alkup, ja huippuhitsari ,
veteraani autojen runkoja rakentelevat tarviiko niihin lupaa?? jos tuttuja kannattaa kysyä myös..
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 363
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: Vanaja -63 Postiauto
Aika mielenkiintoista. Kysyin A-katsastuksen tekniseltä tuelta ja kyse olisi ollut takaylityksen lyhentämisestä. Eli vain runkopalkkien katkaisusta. Ei kuulemma heru lupaa ilman valmistajan ohjetta. Takaylityksen mitta kun on ainoa asia mikä on kantakortilla ylhäällä...+ painot...
Rohkea kun olisi niin veisi muutettuna konttorille ja jos mitta heittää niin tuumaisi vain ennen olleen isommat toleranssit....
Mutta kun ensin pitäisi tehdä tekniikan vaihto ja rakentaa tuulilasit ym pientä. Ja jos en saakkaan koskaan kilpiin niin voisi alkaa harmittamaan... ei viitsisi joka reissuun ottaa puuhakilpiä.... ja miten lie jos eksyy ulkomaille....
Rohkea kun olisi niin veisi muutettuna konttorille ja jos mitta heittää niin tuumaisi vain ennen olleen isommat toleranssit....
Mutta kun ensin pitäisi tehdä tekniikan vaihto ja rakentaa tuulilasit ym pientä. Ja jos en saakkaan koskaan kilpiin niin voisi alkaa harmittamaan... ei viitsisi joka reissuun ottaa puuhakilpiä.... ja miten lie jos eksyy ulkomaille....
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Vanaja -63 Postiauto
kah onpas ongelmallisen kuuloista.
vaihdoin ite edelliseen scaniaan kaikki poikkipalkit ja tein kaarevan taka-akselin ylityksen uusiksi kokonaan tekemällä u-palkin pohjaan uuden u:n eli "tuplaamalla" rungon. rei'itetyn kotelointilevyn tein myös uuden ylityksen kohdalle.
rungot yhdistin tekemällä uuteen levyyn hitsausrailoja tai 30-40mm reikiä ja hitsaamalla niistä raudat toisiinsa.
taka-akselin tuennan raudat vaihdoin myös uusiksi kaikki.
kaikki pultit ja mutterit tulivat uusia.
koskaan ei yksikään katsastusmies sanonut poikkipuolista sanaa koko takapäästä, päinvastoin runsaiden kehujen kera uudelle lomakaudelle sai kurvailla.
saumoja joutuu hitsaamaan monta kertaa. pistesyöpymät on niin syviä, että kuonaa nousee saumaan hirveästi. 3 tai 4;s sauma oli yleensä kelvollinen. avaa saumaa rälläkällä ja tee uudestaan, kunnes sauma on pelkkää rautaa.
korjauspalojen pitää olla pyöristettyjä ja palkkeja ei saa katkaista kerralla vaan hitsausten pitää "vähän kiemurrella". muutamassa kohdassa ei muuta voinut niin laitoin sitten hitsaamalla sellaiset salmiakkipalat sauman päälle ettei sauma ratkea.
mulla oli materiaali 6mm vahvaa paitsi uumalevy 3mm.
vaihdoin ite edelliseen scaniaan kaikki poikkipalkit ja tein kaarevan taka-akselin ylityksen uusiksi kokonaan tekemällä u-palkin pohjaan uuden u:n eli "tuplaamalla" rungon. rei'itetyn kotelointilevyn tein myös uuden ylityksen kohdalle.
rungot yhdistin tekemällä uuteen levyyn hitsausrailoja tai 30-40mm reikiä ja hitsaamalla niistä raudat toisiinsa.
taka-akselin tuennan raudat vaihdoin myös uusiksi kaikki.
kaikki pultit ja mutterit tulivat uusia.
koskaan ei yksikään katsastusmies sanonut poikkipuolista sanaa koko takapäästä, päinvastoin runsaiden kehujen kera uudelle lomakaudelle sai kurvailla.
saumoja joutuu hitsaamaan monta kertaa. pistesyöpymät on niin syviä, että kuonaa nousee saumaan hirveästi. 3 tai 4;s sauma oli yleensä kelvollinen. avaa saumaa rälläkällä ja tee uudestaan, kunnes sauma on pelkkää rautaa.
korjauspalojen pitää olla pyöristettyjä ja palkkeja ei saa katkaista kerralla vaan hitsausten pitää "vähän kiemurrella". muutamassa kohdassa ei muuta voinut niin laitoin sitten hitsaamalla sellaiset salmiakkipalat sauman päälle ettei sauma ratkea.
mulla oli materiaali 6mm vahvaa paitsi uumalevy 3mm.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Vanaja -63 Postiauto
Voi ei..
Mun 68 Vanaja sai uuden runkopalkin toiselle puolelle. Teetin palkin sopivilla mitoilla ja silvoin sen sit sillä lailla paskaks että sai taipumaan mutkille. Hyvä ei tullut, enkä koskaan sitä käynyt näyttämässä. Ajellut olen sillä sen jälkeenkin ja ei ole katkennut.
Ton 61:n palkit on vähän paremmassa kunnossa, mut vain vähän. Sikäli kun nyt yhtään olen viisastunut, tekisin yksinkertaistettuna näin.
1. Taka-akseli irti
2. Riittävän pitkältä asti vanhat palkit poikki, kyllä sieltä jostain kohtaa löytyy hyvääkin rautaa*
3. Suoraa palkkia palkkikaupasta
4. Netistä jonkun kuorma-auton rungonlyhennysohje ja hitsaukset ja vahvistukset sen mukaan
5. Uuteen palkkiin reiät vanhasta mallia ja mittoja katsoen, ja jouset kiinni kohdilleen
6. Taka-akseli kiinni.
Tarpeeks ku oon tuijottanut pimeyt.. sitä runkopalkkia, en ihan ymmärrä miks siinä pitäis olla se mutka. Vaikea kuvitella että joustovaraa tarvitsisi niin paljoa että sille mutkalle olis tarvetta.
*Jos ei löydy, ni sit oli vikatikkiostos
Edit:
Kappas ku löyty kuva työmaasta. Ja uhkaus, "Seuraavaan läpimätään bussiin jonka ostan tulee kauniimpi ja viimeistellympi korjauspala." On nyt sit varmaan uskottava itseään ja tehtävä kauniimpi ja viimeistellympi pala tohon uuteen projektiin.
https://www.kylahullutkulkurit.fi/forum ... 125#p45489
Mun 68 Vanaja sai uuden runkopalkin toiselle puolelle. Teetin palkin sopivilla mitoilla ja silvoin sen sit sillä lailla paskaks että sai taipumaan mutkille. Hyvä ei tullut, enkä koskaan sitä käynyt näyttämässä. Ajellut olen sillä sen jälkeenkin ja ei ole katkennut.
Ton 61:n palkit on vähän paremmassa kunnossa, mut vain vähän. Sikäli kun nyt yhtään olen viisastunut, tekisin yksinkertaistettuna näin.
1. Taka-akseli irti
2. Riittävän pitkältä asti vanhat palkit poikki, kyllä sieltä jostain kohtaa löytyy hyvääkin rautaa*
3. Suoraa palkkia palkkikaupasta
4. Netistä jonkun kuorma-auton rungonlyhennysohje ja hitsaukset ja vahvistukset sen mukaan
5. Uuteen palkkiin reiät vanhasta mallia ja mittoja katsoen, ja jouset kiinni kohdilleen
6. Taka-akseli kiinni.
Tarpeeks ku oon tuijottanut pimeyt.. sitä runkopalkkia, en ihan ymmärrä miks siinä pitäis olla se mutka. Vaikea kuvitella että joustovaraa tarvitsisi niin paljoa että sille mutkalle olis tarvetta.
*Jos ei löydy, ni sit oli vikatikkiostos
Edit:
Kappas ku löyty kuva työmaasta. Ja uhkaus, "Seuraavaan läpimätään bussiin jonka ostan tulee kauniimpi ja viimeistellympi korjauspala." On nyt sit varmaan uskottava itseään ja tehtävä kauniimpi ja viimeistellympi pala tohon uuteen projektiin.
https://www.kylahullutkulkurit.fi/forum ... 125#p45489
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Re: Vanaja -63 Postiauto
Tarpeeks ku oon tuijottanut pimeyt.. sitä runkopalkkia, en ihan ymmärrä miks siinä pitäis olla se mutka. Vaikea kuvitella että joustovaraa tarvitsisi niin paljoa että sille mutkalle olis tarvetta
Kyllä se tarvii mutkan ainakin alkuperäis jousilla, oli tuollainen auto , jousipajalla kunnostettiin pakat
nousi10 cm alkup, silloin runko pokkaus ehkä oli tarpeeton. ( vm 68 vanaja ex postiauto aec 505 moottorilla
etumoottori/zf keppilaatikko tyyppinen , siirtyi ravivarustemyyntiautoksi kun rakentelu ei edistynyt)
Kyllä se tarvii mutkan ainakin alkuperäis jousilla, oli tuollainen auto , jousipajalla kunnostettiin pakat
nousi10 cm alkup, silloin runko pokkaus ehkä oli tarpeeton. ( vm 68 vanaja ex postiauto aec 505 moottorilla
etumoottori/zf keppilaatikko tyyppinen , siirtyi ravivarustemyyntiautoksi kun rakentelu ei edistynyt)
Re: Vanaja -63 Postiauto
Mun kuorkki vanajassa on jousen latit akselin yläpuolella, ja tietysti suora runkopalkki. Oikeasti täydellä kuormallahan tuo jousipakka alkaa kääntymään "väärinpäin", mutta tuskin noita nyt niin rajusti enää kiusataan.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Vanaja -63 Postiauto
Katoppa ku katsoin kuorkkien kuvia ni tosiaankin.. ei niitä palkkeja noin vaan suorasta tehdäkään. Pahus.
Jonkun 10-pyörän hienot projektikuvat ku vilkasin ni pakkahan on rungon vieressä eikä alla. Pahus.
Jonkun 10-pyörän hienot projektikuvat ku vilkasin ni pakkahan on rungon vieressä eikä alla. Pahus.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 987
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Vanaja -63 Postiauto
Voi hemmetin hemmetti ku harmittaakin ku olin ajatellu ton asian valmiiks. Tommosen kaaren tekeminen on yks työmaa ja kahden kaaren tekeminen.. kaks.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Re: Vanaja -63 Postiauto
No onhan ne jouset joissain kuorkeissa akselin alapuolellakin, mutta silloin ne jousen korvat on ihan erimalliset ja tulevat paljon alemmas.
Periaatteessa, kyllähän sen runkomutkan oikeaiseminenkin on mahdollista, mutta ehkä silloin pitäisi ajokorkeutta nostaa vähän ylemmäs jotta siellä säilyy joustovarat. Vastaavan ikäisissä kuorkeissahan se koko runko on hieman korkeammalla, tuollainen renkaan muotoinen pahka lavan pohjassa olisi kovin epäkäytännöllinen tavarankuljetuksessa, bussissa se teettää vain hieman erilaisen jalkatilan parille atkustajalle.
Periaatteessa, kyllähän sen runkomutkan oikeaiseminenkin on mahdollista, mutta ehkä silloin pitäisi ajokorkeutta nostaa vähän ylemmäs jotta siellä säilyy joustovarat. Vastaavan ikäisissä kuorkeissahan se koko runko on hieman korkeammalla, tuollainen renkaan muotoinen pahka lavan pohjassa olisi kovin epäkäytännöllinen tavarankuljetuksessa, bussissa se teettää vain hieman erilaisen jalkatilan parille atkustajalle.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 363
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: Vanaja -63 Postiauto
Tuli tuosta puikkohitsaamisesta mieleen. Joku suositteli asentopuikkoa, ja jotain ihan vasittua puikkoa runko hommiin. Onko joku muu kuullut moista? Koitan hankkia tietoa ja tarvikkeita kesää varten. Vainaja kun seisoo pihalla niin nyt talvella en tee sille muuta kun tyhjennän kattoa lumesta ☺
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Vanaja -63 Postiauto
Jos tätä tarkoitat: https://www.esab.fi/fi/fi/okgoldrox/index.cfm
Niin Esab ilmeisesi kehittänyt perinteiselle OK46 rutiilipuikolle vetävämmän nimen:)
Helppo hitsata, kuten rutiilipäällysteiset puikot aina, mutta ei noilla saavuteta emästikkujen murtolujuuksia, mutta varmasti mainio jokamiehen jokapaikan tikku.
Niin Esab ilmeisesi kehittänyt perinteiselle OK46 rutiilipuikolle vetävämmän nimen:)
Helppo hitsata, kuten rutiilipäällysteiset puikot aina, mutta ei noilla saavuteta emästikkujen murtolujuuksia, mutta varmasti mainio jokamiehen jokapaikan tikku.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Vanaja -63 Postiauto
Ainakin "oikeissa merkkipuikoissa" on kuvat puikko paketissa sopivista hitsausasennoista. Jos paketista puuttuu "kattoon hitsausta" esittävä kuva, valitse toinen... Koska bussia, kuten muitakin koneita,hitsataan yleensä aina enemmän tai vähemmän ylöspäin. Ne puikot mitkä ei ole tarkoitettu ylöspäin hitsaukseen ei pysy "katossa", tippuu hihaan. Samoin käy usein, jos sauma-alueella öljyä, likaa, kosteutta jne..
Esim esab ok 48 tai 48.05 tuoteselosteessa löytyy nuo kuvat eri asennoista tai googlesta "hitsausasennot ja niiden tunnukset" löytyy kuvia. Saman tyyliset kuvat myös vaikkapa Lincolnin puikoissa. Merkin saa jokainen valita itse mutta puikon tulee olla kuiva ja ehjä. Märällä tai aiemmin kastellulla puikolla ei oo kiva hitsata, vaikka merkki olisi "oikeakin"...
Esim esab ok 48 tai 48.05 tuoteselosteessa löytyy nuo kuvat eri asennoista tai googlesta "hitsausasennot ja niiden tunnukset" löytyy kuvia. Saman tyyliset kuvat myös vaikkapa Lincolnin puikoissa. Merkin saa jokainen valita itse mutta puikon tulee olla kuiva ja ehjä. Märällä tai aiemmin kastellulla puikolla ei oo kiva hitsata, vaikka merkki olisi "oikeakin"...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 363
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: Vanaja -63 Postiauto
Menisköhän rungon hitsaus "normi" puikolla vai pitäisiköhän ostaa parempia/kovempia? Naapuri ainakin Väitti ettei kannattaisi normi puikolla hitsata. Jotenkin tuntuu vain turhalta ostaa joka paikkaan eri puikkoa... No, ei nuo nyt niin kalliita ole...
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 636
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Vanaja -63 Postiauto
Riippunee vähän siitä mikä kenellekin on normaali puikko, sehän on kai maku/tottumus kysymys. Rutiilipuikot hylkäisin runkohommissa, kuonasulkeumat ongelma ja hyväkin sauma heikompi kuin vaikkapa mainittu 48.
Toki "parempiakin" on ja "huonompia", tärkeintä joka tapauksessa opetella hitsausta kyseisellä koneella ja puikolla johonkin muualle, kuin siihen pahimpaan nurkkaan, mitä ei sit saa edes korjattua jälkeenpäin (aukastua rälläkkä) jos menee pieleen.
Toki "parempiakin" on ja "huonompia", tärkeintä joka tapauksessa opetella hitsausta kyseisellä koneella ja puikolla johonkin muualle, kuin siihen pahimpaan nurkkaan, mitä ei sit saa edes korjattua jälkeenpäin (aukastua rälläkkä) jos menee pieleen.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 363
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: Vanaja -63 Postiauto
Tuollaisilla olen hitsannut rautoja. Ilmeisesti ihan hyviä. Ja kestävämpi vissiin entä se rutiilipuikko...
-
- Apukuski
- Viestit: 14
- Liittynyt: 18 Maalis 2019 18:01
- Truck: Volvo B57
- Location: Joensuu
- Member id: 356
Re: Vanaja -63 Postiauto
Asioistahan voi ja pitää olla montaa mieltä. Katsoin tuolta ESAB:in sivuilta ja vetailin rutiili- ja emäspuikkoa. Rutiilipuikolla (OK 46.00) Murtolujuus 510Mpa, Myötöraja 400 Mpa, 0Cel. iskusitkeys 70J. Emäspuikolla (OK 48.00) Murtolujuus 565 Mpa, Myötöraja 475 Mpa, -30Cel. iskusitkeys 130J. Rutiilipuikko on helpompi käyttää kuin emäspuikko. Rutiilipuikko syttyy helpommin, jälki siistimpää, kuona irtoaa helposti ja ei ole niin tarkka epäpuhtauksista. Emäspuikolla paremmat kestävyysominaisuudet ja n. 5 kertaa vähemmän vetyä. Vety voi aiheuttaa hitsaussaumassa "vetyhaurastumista".
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 421
- Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
- Truck: Scania L113
- Location: Ii
Re: Vanaja -63 Postiauto
Kyllä, mutta Pitää myös hallita hitsauksen alkeet, ei hyväkään puikko ittekseen luokkasaumaa teeMarjatta-74 kirjoitti: ↑11 Helmi 2021 15:42 Asioistahan voi ja pitää olla montaa mieltä. Katsoin tuolta ESAB:in sivuilta ja vetailin rutiili- ja emäspuikkoa. Rutiilipuikolla (OK 46.00) Murtolujuus 510Mpa, Myötöraja 400 Mpa, 0Cel. iskusitkeys 70J. Emäspuikolla (OK 48.00) Murtolujuus 565 Mpa, Myötöraja 475 Mpa, -30Cel. iskusitkeys 130J. Rutiilipuikko on helpompi käyttää kuin emäspuikko. Rutiilipuikko syttyy helpommin, jälki siistimpää, kuona irtoaa helposti ja ei ole niin tarkka epäpuhtauksista. Emäspuikolla paremmat kestävyysominaisuudet ja n. 5 kertaa vähemmän vetyä. Vety voi aiheuttaa hitsaussaumassa "vetyhaurastumista".
Amatööri voi tuon helpomman hitsattavuuden takia saada rutiilipuikolla jopa lujemman sauman
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 363
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: Vanaja -63 Postiauto
Onneksi ei ole kiirusta... ehtii hitsailla paljon muuta ennen tuota runkoa. Ja naapurista löytyy lisäksi iso Mig jos tuntuu ettei puikolla onnistu. Ohutlevy hitsaukset on kyllä hanskassa. Niitä on tullut tehtyä jo reilu 20 vuotta.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 363
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: Vanaja -63 Postiauto
No perskeles. Ei tuo iso Scanian moottori taidakkaan mahtua paikoilleen. On liian leveä. Tai sitten pitää kaventaa kuskin ja vänkärin paikkaa. Ja turbolle pitää tehdä pahkaa konekoppaan
Pitänee kulkea mittanauha taskussa ja katsella muitakin vaihtoehtoja vielä...
Juuri mitään ei ole tapahtunut autolle. Purettu hiukan lisää. Ja suunniteltu...
Pitänee kulkea mittanauha taskussa ja katsella muitakin vaihtoehtoja vielä...
Juuri mitään ei ole tapahtunut autolle. Purettu hiukan lisää. Ja suunniteltu...
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 363
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: Vanaja -63 Postiauto
Linja-auto harrastuksen monimuotoisuutta, Vanajasta tuli lihan roikutus paikka muutamaksi päiväksi.