Leemun Lahtikko
-
- Kansleri
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Jäähdytinnesteen tarkkailuun tein ratkaisun.
Vaihdoin siis paisariin tulevan letkun läpinäkyväksi.
Periaatteessa homma menee niin, että jos letkussa näkyy nestettä, ei tarvitse korkkia raottaa.
Vaihdoin siis paisariin tulevan letkun läpinäkyväksi.
Periaatteessa homma menee niin, että jos letkussa näkyy nestettä, ei tarvitse korkkia raottaa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Täytynee metsästellä kompuraan korjaussarjaa, alkaa ilmeisemmin puhaltamaan läpi jo aika reippaasti.
En osta ajatusta, että moottori olisi niin väljä, että näin paljon huohottaa. Lähtee kuitenkin käyntiin niin, että hyvä kun ehtii nappia painaa, eikä öljyä kulu oikeastaan lainkaan.
https://youtu.be/wVTaWF3FEMI
En osta ajatusta, että moottori olisi niin väljä, että näin paljon huohottaa. Lähtee kuitenkin käyntiin niin, että hyvä kun ehtii nappia painaa, eikä öljyä kulu oikeastaan lainkaan.
https://youtu.be/wVTaWF3FEMI
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Leemun Lahtikko
Siis onko tuo suoraan uloshuohottavan moottorin huohotusputken päästä tulevaa höyryä? Tuo on ihan normaalin näköinen puhallus, eikä viittaa mihinkään väljyyteen, mutta vaiktuttaisi että siinä on melko paljon vesihöyryä, eli jos tuo on lämpimällä moottorilla päivän ajelun jälkeen, niin öljyn vaihto voisi olla paikallaan.leemu kirjoitti: ↑26 Touko 2021 19:47 Täytynee metsästellä kompuraan korjaussarjaa, alkaa ilmeisemmin puhaltamaan läpi jo aika reippaasti.
En osta ajatusta, että moottori olisi niin väljä, että näin paljon huohottaa. Lähtee kuitenkin käyntiin niin, että hyvä kun ehtii nappia painaa, eikä öljyä kulu oikeastaan lainkaan.
https://youtu.be/wVTaWF3FEMI
-
- Kansleri
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Sitähän se. Voi tietty olla kosteuttakin, moottori on tuossa lämmin, mutta ei "ajokuuma" eikä talven seisonnan jälkeen ole vielä kuumaksi ajettukaan.Jule kirjoitti: ↑26 Touko 2021 20:12
Siis onko tuo suoraan uloshuohottavan moottorin huohotusputken päästä tulevaa höyryä? Tuo on ihan normaalin näköinen puhallus, eikä viittaa mihinkään väljyyteen, mutta vaiktuttaisi että siinä on melko paljon vesihöyryä, eli jos tuo on lämpimällä moottorilla päivän ajelun jälkeen, niin öljyn vaihto voisi olla paikallaan.
Ei tuo nyt muutoinkaan ihan kamalan akuutilta vaivalta tunnu, paineet nousevat kohtuu nopeasti, eikä veden mukana ole ihan tolkuttomasti tullut öljyä säiliöitä tyhjäillessä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 464
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
Re: Leemun Lahtikko
Kompuran vuodon voipi testa vaikka niin, että odota kunnes paineet täys. Kompura menee vapaalle, eikä tee painetta.
Jos tuo huohotus radikaalisti vähenee, niin sitten syyllinen on kompura.
Mut ei tuo vaikuta huolestuttavalta.
Jos tuo huohotus radikaalisti vähenee, niin sitten syyllinen on kompura.
Mut ei tuo vaikuta huolestuttavalta.
Re: Leemun Lahtikko
Kyllää tuo taitaa tulla moottorin mäntien ohi ( jos olis 89/90 vm volvo se olis normaalia tyhjäkäynnillä) kuormittattomaan
moottoriin kun lisää kierroksia höyry yleensä loppuu tai vähenee , ainut ong raskaasti vedätettäessä/ ,
matalilla kierroksilla ohipuhallus sitten tahtoo tehdä leikkaamisia, männänrenk kiinni juuttumista ym.
Ajossa selviää onko tehtävä jotain , voi puhallus vähentyäkkin …
moottoriin kun lisää kierroksia höyry yleensä loppuu tai vähenee , ainut ong raskaasti vedätettäessä/ ,
matalilla kierroksilla ohipuhallus sitten tahtoo tehdä leikkaamisia, männänrenk kiinni juuttumista ym.
Ajossa selviää onko tehtävä jotain , voi puhallus vähentyäkkin …
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 658
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Leemun Lahtikko
Onko tuo uusi ongelma talven seisotuksen jäljiltä? Jos on männärengas tai pari vähän jumissa, ajelu saattaa auttaa jonkin verran. Yksi muutaman vuoden seissyt hlö auton kone purettiin "kulahtaneena" ja korjattiin. kasattiin samoilla osilla, toki uusin tiivisteen, kun ei ollut muita osia uusia valmiina. vika näytti olevan kiinni juuttuneissa männän renkaissa, ne uitettiin bensassa ja puhdistettiin. Se tuli kuntoon toistaiseksi.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
-
- Kansleri
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Ei ole uusi asia, on puhallellut aikalailla samaan malliin koko ajan meillä ollessa.
Seuraillaan tilannetta toistaiseksi. Ei tosiaan kuluta öljyä oikeastaan lainkaan, lähtee hyvin käyntiin, eikä kompurakaan ihan loso ole kun paineet nousee säällisessä ajassa. Katsotaan josko täytyy ainakin yhtä kantta käyttää pois jossain välissä, niin siinähän sitä moottorin kuntoa on näppärä arvioida.
Jostain imusarjan alta tihuttaa jäähdytinnestettä niin, että lohkon kylki pysyy märkänä.
Seuraillaan tilannetta toistaiseksi. Ei tosiaan kuluta öljyä oikeastaan lainkaan, lähtee hyvin käyntiin, eikä kompurakaan ihan loso ole kun paineet nousee säällisessä ajassa. Katsotaan josko täytyy ainakin yhtä kantta käyttää pois jossain välissä, niin siinähän sitä moottorin kuntoa on näppärä arvioida.
Jostain imusarjan alta tihuttaa jäähdytinnestettä niin, että lohkon kylki pysyy märkänä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Leemun Lahtikko
Siis toi on ihan normaalia, mutta siellä on nyt kosteutta jonka takia se vaan näkyy tavallista paremmin.
Tota matalalta väännättämistä ei noilla vanhemmilla koneilla muutenkaan kannata harjoittaa, niitä ei ole suunniteltu siihen. Joissain autoissa oli esim kierrosmittarissa myös alle 1200rpm punainen alue.
Tota matalalta väännättämistä ei noilla vanhemmilla koneilla muutenkaan kannata harjoittaa, niitä ei ole suunniteltu siihen. Joissain autoissa oli esim kierrosmittarissa myös alle 1200rpm punainen alue.
-
- Kansleri
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Eipä se oikein äkkiä tule mieleenkää, kyllä tuollaisessa miinassa täytyy olla koneessa kierroksia jos meinaa johonkin päästä sen kanssa
Scania BF86S Lahti 10 -78
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3094
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Leemun Lahtikko
Miksei sulla oo tällä sivulla ku yksi kuva miksi?
-
- Kansleri
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Sori siitä, sano entinen ministerikin
Koitan muistaa napata kuvan tänään kun emäntä alkoi maalaamaan keittiön kaapistoja
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Leemun Lahtikko
Eikö video ole kuitenkin heti vähintään kolmen kuvan arvoinen?
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3094
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Leemun Lahtikko
Ei näky viteo. Pelkkä semmonen sininen jännä teksti siinä.
KUVIA!!!
KUVIA!!!
-
- Kansleri
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Sää kun olet siellä kiikunkaakun putoamassa maailman reunalta, niin ei kai siellä mitkään sinäputket toimi
Liki oli etten unohtanu kuvia, mutta paikkasin aamulla:
Tuli kaappitilaakin vähän lisää nyt ainakin toistaiseksi. Alle jäävä tila on mitoitettu kylmälaukun mukaan, sitä joutuu kuskaamaan völjyssä kunnes löytää jostain rahat isompaan jääkaappiin
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 372
- Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
- Truck: Setra s208
- Location: Rovaniemi
Re: Leemun Lahtikko
Onko kukaan kokeillut BG:n karstanpoisto ainetta? A-katsastuksella myynnissä ainakin. Kehuvat hyväksi...
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3094
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Leemun Lahtikko
No nyt!
-
- Kansleri
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Ei ole omakohtaista kokemusta ja henkilökohtaisesti uskon raskaaseen kaasujalkaan enemmän kuin mihinkään aineisiin
Moottori pysyy mielestäni mahdollisimman puhtaana kun hyolehditaan, että se käy oikeassa lämpötilassa ja ei hissutella pienillä kierroksilla.
Näppäilin illalla "uusiin" kaappeihin rullasalvat oviin josko pysyisivät kiinni ajon aikana. Kaappien etureunoihin täytyy vielä lisätä jotkin listat ja pohjalle liukuestemattoa.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
"Keittiöremontti" ja makuukoppi alkavat pikkuhiljaa valmistua.
Jotakin valmista on syytäkin tulla, sillä ensi perjantaina pitäisi startata kesän ensireissulle ja sompailla tuuriin ilahduttamaan kanssaihmisiä.
Nuo alhaalla olevat "kulkuvalot" on kytketty viimekesänä tehtyyn porraskytkin systeemiin, eli ne saa päälle tai pois sekä oven pielestä, että makuuhuoneesta riippumatta siitä missä asennossa toinen kytkin on.
Armotonta siivoamista ja rautalankojen kiristelyä täytyy viikolla suorittaa varmaan joka ilta, sillä suunnitelma on pakata kaikki valmiiksi siten, että perjantaina iltapäivällä töiden jälkeen lähdetää melkein samantien matkaan jotta oltaisiin edes liki ihmisten aikaan tuurissa..
Jotakin valmista on syytäkin tulla, sillä ensi perjantaina pitäisi startata kesän ensireissulle ja sompailla tuuriin ilahduttamaan kanssaihmisiä.
Nuo alhaalla olevat "kulkuvalot" on kytketty viimekesänä tehtyyn porraskytkin systeemiin, eli ne saa päälle tai pois sekä oven pielestä, että makuuhuoneesta riippumatta siitä missä asennossa toinen kytkin on.
Armotonta siivoamista ja rautalankojen kiristelyä täytyy viikolla suorittaa varmaan joka ilta, sillä suunnitelma on pakata kaikki valmiiksi siten, että perjantaina iltapäivällä töiden jälkeen lähdetää melkein samantien matkaan jotta oltaisiin edes liki ihmisten aikaan tuurissa..
Scania BF86S Lahti 10 -78
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Leemun Lahtikko
Ottaa työkalut ja rakennustarvilkeet mukaan niin voi lähteä milloin vain. Tästä saattaa muutamalla palstalaisella olla kokemusperäistä tarinaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Kansleri
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Tais yks semmonen kommentoida justiin edelläRosvolinna kirjoitti: ↑06 Kesä 2021 19:13 Ottaa työkalut ja rakennustarvilkeet mukaan niin voi lähteä milloin vain. Tästä saattaa muutamalla palstalaisella olla kokemusperäistä tarinaa.
Kävin mutkan Humppilassa tankkaamassa valmiiksi, ettei tarvitse sitten pysähdellä kun lähdetään.
116 litraa ja 440km viime tankkauksen jälkeen.
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
- Kansleri
- Viestit: 1039
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Leemun Lahtikko
Huomasinpas illalla jännittävän ilmiön liittyen jäähdytysnesteeseen.
Ylivuotoputken alla olen pitänyt tuollaista 5 litran kanisteria keruuastiana. Nyt siihen oli tullut ehkä puoli litraa nestettä, siten että putken pää oli pinnan alla. Nyppäsin kannun alta pois, niin alkoi lirinä käymään kun neste alkoi virrata paisarista takaisin jäähdyttimeen
Tekeekö tuo nyt jonkun ilmalukon tjsp. jos ylivuoto jää nestepinnan alle?
Sahasin ensiavuksi putkea lyhyemmäksi siten, että pää pysy juuri kanisterin sisällä, mutta nestepinnan ei pitäisi saavuttaa sitä
Ylivuotoputken alla olen pitänyt tuollaista 5 litran kanisteria keruuastiana. Nyt siihen oli tullut ehkä puoli litraa nestettä, siten että putken pää oli pinnan alla. Nyppäsin kannun alta pois, niin alkoi lirinä käymään kun neste alkoi virrata paisarista takaisin jäähdyttimeen
Tekeekö tuo nyt jonkun ilmalukon tjsp. jos ylivuoto jää nestepinnan alle?
Sahasin ensiavuksi putkea lyhyemmäksi siten, että pää pysy juuri kanisterin sisällä, mutta nestepinnan ei pitäisi saavuttaa sitä
Scania BF86S Lahti 10 -78