Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”
Kuskin kulmasta kuuluu ja tuntuu renkaan pyörimisen tahtiin ”jumputus”, joka mitä ilmeisimmin johtuu renkaan muotovirheestä. Sanokaas onko vaarallista jos kulutuspinta on sisäreunasta painunut ilmeisesti pitkän seisottamisen seurauksena yhdestä kohdasta littanaksi. Vai johtuuko kulmikkuus jostain muusta. Rengas.on valmistettu vuonna 2016, Barum merkkinen eikä rungossa näy pullistelua tai halkeamia. Ks. Kuva.
Tuntuu pahimmin alle 40km/h nopeudessa ja sitten pikku hiljaa tasoittuu kun nopeus lisääntyy.
Tuntuu pahimmin alle 40km/h nopeudessa ja sitten pikku hiljaa tasoittuu kun nopeus lisääntyy.
- Liitteet
-
- 8BA45E0F-6B44-4ED3-A488-34A9AEFEA609.jpeg (114.58 KiB) Katsottu 6187 kertaa
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”
Ei kai tuo oo painumalla tullut, eikös tuossa oo kuvio kulunut matalaksi, todennäköisesti noita kohtia on lisää renkaat kehällä, kun tarkemmin tutkii urasyvyysmittarilla. kulumalla se kuvio madaltuu.
Olisko ajettu tyhjällä/vajaa paineisella kumilla? Ainakin hankookin rekan perävaunun leveät kumit tahtoo kulua pykälille, jos on yhtään alle 9 bar painetta. Jotkut halvemmat kumit kuulemma vielä pahempia...
Voihan toi toki johtua jostain väärästä pyöränkulmasta, välyksestä tai renkaan viasta (muotovirhe, epätasapaino, kudosvaurio). uskoisin että vika on renkaassa tai paineessa, juurihan ne välykset katsastuksessa tutkittiin?
Mun mielipide on että tarkistaa paineet ja ajaa vaan, jos ite tärinän kestää ja seurailee miten tuo etenee. Ei se tollai kulumalla yhtäkkiä käsiin leviä, eri asia ois jos olis patti tms selkeä runkovika.
Olisko ajettu tyhjällä/vajaa paineisella kumilla? Ainakin hankookin rekan perävaunun leveät kumit tahtoo kulua pykälille, jos on yhtään alle 9 bar painetta. Jotkut halvemmat kumit kuulemma vielä pahempia...
Voihan toi toki johtua jostain väärästä pyöränkulmasta, välyksestä tai renkaan viasta (muotovirhe, epätasapaino, kudosvaurio). uskoisin että vika on renkaassa tai paineessa, juurihan ne välykset katsastuksessa tutkittiin?
Mun mielipide on että tarkistaa paineet ja ajaa vaan, jos ite tärinän kestää ja seurailee miten tuo etenee. Ei se tollai kulumalla yhtäkkiä käsiin leviä, eri asia ois jos olis patti tms selkeä runkovika.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”
Jos se on vaan yhdessä kohdassa rengasta, niin mutuna sanoisin että tuo on seurausta lukkojarrutuksesta, tosin tuollalailla vaan toisella reunalla, todennäköisesti telissä lukittunut.
Jos tuo kiertää koko renkaan, niin se on seurausta välyksestä.
Jos tuo kiertää koko renkaan, niin se on seurausta välyksestä.
-
- Kansleri
- Viestit: 1052
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”
Tämä tuli minullekin mieleen ensimmäisenä, että on päässyt lipsahtamaan lukkoon jossain välissä.
Scania BF86S Lahti 10 -78
Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”
Varsinkin nousuteliautoissa joita tulee helposti, kun kevyellä kuormalla ajetaan teli yhlähänä ja jossain kurvissa jarrutetaan, niin auto kallistuu ja ilmassa oleva pyörä viistää jarrut päällä maata.
Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”
Mulle tuli kanssa eteen samanlaista.
Tarkka syy ei selvinnyt koskaan.
Ei vaikuttanut iskareiden uusintakaan.
Kulmat oli ok ja ei välyksiä ollut.
Tosin kun alku tullut niin ei se enään normaaliksi kulu vaan pahenee.
Yksi mikä auttoi lievään tuon tuomaan vapinaan oli alla tasapainotus koneella tasapainotus
Tarkka syy ei selvinnyt koskaan.
Ei vaikuttanut iskareiden uusintakaan.
Kulmat oli ok ja ei välyksiä ollut.
Tosin kun alku tullut niin ei se enään normaaliksi kulu vaan pahenee.
Yksi mikä auttoi lievään tuon tuomaan vapinaan oli alla tasapainotus koneella tasapainotus
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 667
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”
Yhtään kulmikasta ei ole tullut mulla vastaa sellaista, missä on aina ollut tarpeeksi ilmaa ja on uutena tasapainotettu tai laitettu ees se hiekkapussi sisään. Pari uutta Hankookkia meni kulmille kuukaudessa, kun uskoin rengas asentajaa, että on painetta. Kun nostettiin paineet, lakkasi etenemästä.
Vika ei ainakaan mun työ ajoilla ole koskaan uusiutunut samassa paikassa uudella kumilla. n. 100-150tkm vuodessa ja vajaa 10 vuotta. Välys tai väärä suuntaus yleensä syö renkaan toisesta reunasta melko tasaisesti.
Vika ei ainakaan mun työ ajoilla ole koskaan uusiutunut samassa paikassa uudella kumilla. n. 100-150tkm vuodessa ja vajaa 10 vuotta. Välys tai väärä suuntaus yleensä syö renkaan toisesta reunasta melko tasaisesti.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki

-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”
Joskus ajoin työksi semmosta seutulinjaa isolla bussilla. Mutkaa ja mäkeä riitti, mut hyvä asfaltti. Aikataulu oli tehty semmoseks et yks tommonen mutkapätkä teki mieli ajaa aika lujaa. Lämpösillä kesäkeleillä tuppas rengas vähän valittamaan ku kanttas.
Isot pojat ajoivat vielä kovempaa, ja kyl ne etupyörät oli suht nopeasti syrjistään kuluneet semmosiks monikulmioiks. Ja sit alkoi tietty jumputtamaan. Kuulemma oli alusta kunnossa ja renkaissakin ilmaa niinku piti.
Kunhan selitän. Ei se tolla tavalla yhdestä kohdasta kulunu.
Isot pojat ajoivat vielä kovempaa, ja kyl ne etupyörät oli suht nopeasti syrjistään kuluneet semmosiks monikulmioiks. Ja sit alkoi tietty jumputtamaan. Kuulemma oli alusta kunnossa ja renkaissakin ilmaa niinku piti.
Kunhan selitän. Ei se tolla tavalla yhdestä kohdasta kulunu.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”
Hyviä analyysejä. Täytyy siirtää se rengas 3.akselille ja laittaa eteen pyöreä rengas. Ehkä se ei takana jumputa niin paljoa… Ei viitsi vaihtoon laittaa kun on paljon kulutuspintaa. Ehkä edellinen omistaja sai halvalla.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”
Pompottaa se 3. akselillakin.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- pakolu
- Tosi harrastaja
- Viestit: 38
- Liittynyt: 20 Helmi 2017 14:22
- Truck: B10M '98 Libris
- Location: Virrat
Re: Eturenkaan kulutuspinnan ”kulmikkuus”
Työkseni renkaita pyörittelen ja väittäisin että renkaassa ei ole varsinaisesti mitään vauriota. Jos renkaassa on rungossa vauriota/lankoja poikki niin se muodostaa patin renkaaseen. Seisottaminenkaan ei tuota ole aiheuttanut, kuvan rengas on vaan kulunut tuollaiseksi.. aiheuttajaa tähän en osaa sanoa mutta tuollaisia tapauksia näkyy useasti vapaasti pyörivissä renkaissa eli edessä, telissä tai kärryssä. Niitä vaan syystä tai toisesta alkaa muodostumaan: kulmat/jarrutus/edellinen elämä yms. Tasapainotuskaan tuohon ei auta. Voit koittaa vaihtaa vaikka renkaan paikkaa autossa, esim toiselle puolelle tai sitten teliin jos sellainen on, joskus tämä saattaa tuoda renkaalle lisää aikaa joskus ei. Yleensä kuitenkin tuo vaan jatkaa pahenemista vapaasti pyörivällä akselilla.. Sitten kun tärinä alkaa liikaa ärsyttämään niin sitten vaan rengaskaupoille.