Teemun Scania Irizar PB v.2004
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 126
- Liittynyt: 09 Syys 2021 19:35
- Truck: Scania OmniExpress
- Location: Tampere
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Laituriponttooneja on ainakin tiettävästi käytetty likavesisäiliöinä, puhtaalle niitä ei suositella jos juomavetenä haluaa käyttää. Omaankin projektiin on vielä raitisvesisäiliö mietinnässä, että minkälaisen laittaa.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Elintarvikemuovitynnyristä saa näppärän vesisäiliön. Pantakansimalli on helppo puhdistaa vaikka juuriharjalla ja kovin likaiseksi menneen voi nakata räystään alle ja uutta tilalle.
Läpiviennit voi helposti nakertaa kanteen ja tynnyrin pyöritellä pestäväksi. Mulla on tuollainen kotitalossa varavesisäiliönä kellarisaunan lauteiden alla. Olisko 180-litrainen.
60-litrainen on näppärä veneretkellä. Sinne saa tavarat niin niitä ei tarvitse kerätä yksitellen pitkin koskea, jos sattuu kaatumaan.
https://www.ajtuotteet.fi/varasto-teoll ... 095-437096
Ei tuo uudenkaan hinta häpeä ponttooneille. Käytettyjä löytyy hintaluokassa 0-25€
Läpiviennit voi helposti nakertaa kanteen ja tynnyrin pyöritellä pestäväksi. Mulla on tuollainen kotitalossa varavesisäiliönä kellarisaunan lauteiden alla. Olisko 180-litrainen.
60-litrainen on näppärä veneretkellä. Sinne saa tavarat niin niitä ei tarvitse kerätä yksitellen pitkin koskea, jos sattuu kaatumaan.
https://www.ajtuotteet.fi/varasto-teoll ... 095-437096
Ei tuo uudenkaan hinta häpeä ponttooneille. Käytettyjä löytyy hintaluokassa 0-25€
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- viisnepa
- Apukuski
- Viestit: 16
- Liittynyt: 04 Elo 2016 08:59
- Truck: Scania Carrus 602
- Location: Nurmijärvi
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
https://www.zymotec.fi/1/product/ibc-ko ... muovilava/
Näitä astioita olen käyttänyt useammassa projektissa, sekä harmaa- että raikaspuolella. Hinta ei ole kohtuuton ja isona plussana erittäin toimiva säiliön tyhjennys. 300 litraa on ollut meille oikea koko.
Muutama viikko sitten upotin harmaasäiliön vanhan vessan paikalle ja teen päälle uuden. Kuvassa näkyvä harmaa pohjalevy on takaa saranoitu ja alta löytyy säiliön tyhjennyshana. Kuvassa näkyy myös "viemärin tuuletusputki" joka menee säiliön kylkeä pitkin pihalle. Mahtui nätisti alukehikon sisään.
Näitä astioita olen käyttänyt useammassa projektissa, sekä harmaa- että raikaspuolella. Hinta ei ole kohtuuton ja isona plussana erittäin toimiva säiliön tyhjennys. 300 litraa on ollut meille oikea koko.
Muutama viikko sitten upotin harmaasäiliön vanhan vessan paikalle ja teen päälle uuden. Kuvassa näkyvä harmaa pohjalevy on takaa saranoitu ja alta löytyy säiliön tyhjennyshana. Kuvassa näkyy myös "viemärin tuuletusputki" joka menee säiliön kylkeä pitkin pihalle. Mahtui nätisti alukehikon sisään.
Käytä bussia - vältä pysäköintiongelmat
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Siisti toteutus! Kuinkas korkea tuo 300-litrainen on? Ei löytynyt sivuilta mittoja 300 litraiselle.
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
IBC kontteja on myös puolikkaita n5-600 litrasia, korkeus sama kuin kuution muut mitat pienempiä, käytettyjä vähän
tarjolla elintarvikelaatua, yleensä happoja ( rikkihappoo ym) ollut mutta se estä harmaanveden käytössä
tarjolla elintarvikelaatua, yleensä happoja ( rikkihappoo ym) ollut mutta se estä harmaanveden käytössä
- viisnepa
- Apukuski
- Viestit: 16
- Liittynyt: 04 Elo 2016 08:59
- Truck: Scania Carrus 602
- Location: Nurmijärvi
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kehikon mitat ilman muovilavaa: korkeus 860, leveys 800 ja syvyys 600. Säiliön mitat käytännössä samat. Tosin tyhjennysaukko tulee hiukan kehikon alapuolelle, eli todellinen korkeus lienee 890. Muovilavakaan ei ole mennyt hukkaan. Sitä on käytetty ulkosuihkun seisomatasonaPussikuski kirjoitti: ↑08 Joulu 2021 19:04 Siisti toteutus! Kuinkas korkea tuo 300-litrainen on? Ei löytynyt sivuilta mittoja 300 litraiselle.
Käytä bussia - vältä pysäköintiongelmat
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kiitos! Täytyypä ehkä hankkia näitä pari
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Siinähän ne on. 2kpl uusia 300-litraisia IBC kontteja. Toinen puhtaalle vedelle ja toinen likavedelle. Hintaa 160€/kpl + alv.
Viisnepalle kiitokset vinkistä.
Viisnepalle kiitokset vinkistä.
- Liitteet
-
- 0D2FD38D-E2E4-4D5B-BFBE-9DF42148F07F.jpeg (105.88 KiB) Katsottu 5440 kertaa
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Voi tulla mullekki käyttöä vinkille vaikuttaa hyvältä ja siistiltä ratkaisulta.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Mahtuukohan tommoset carrus 502 rahtitilaan keskikäytävän kohdalle?
Noi alusmuovithan voi ottaa pois!
Noi alusmuovithan voi ottaa pois!
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Toi on tasan metrin korkea lavan kanssa. Menee lavan kanssa muutaman sentin pelivaralla keskikäytävän kohdalle korkeakorisessa Irizar PB:ssä
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Makuuhuone alkaa saada sisustusta. Sain eilen tuon antrasiitin värisen kankaan postista, ja aloin kiinnittää sitä saman tien. Alle tuli 10mm vanu. Nitomalla kiinni, ja sitten ikkunalaudat ja kulmalistat peittämään lopuksi niitit.
Päätin myös tehdä matkatavarahyllyistä lyhyen version toiselle reunalle. Siellä saa sitten säilyttää liinavaatteita, lisäpeittoja ja -tyynyjä.
Maanantaina pitäisi postista tulla ristiin tilattu valkoinen keinonahka. Sillä laitan peräseinän, katon ja ikkunanpielet.
Alkoi kummasti muuttumaan kodikkaammaksi.
Päätin myös tehdä matkatavarahyllyistä lyhyen version toiselle reunalle. Siellä saa sitten säilyttää liinavaatteita, lisäpeittoja ja -tyynyjä.
Maanantaina pitäisi postista tulla ristiin tilattu valkoinen keinonahka. Sillä laitan peräseinän, katon ja ikkunanpielet.
Alkoi kummasti muuttumaan kodikkaammaksi.
- Liitteet
-
- 2ED336FE-5801-4578-B675-BDC9ACF4DD07.jpeg (122.18 KiB) Katsottu 5344 kertaa
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Mallailin näitä 300 litraisia IBC kontteja paikalleen. Apukuljettajan nukkumatila on varsin optimi näille. Valmiiksi eristettykin ja mitoiltaan juuri oikean kokoinen. Konttien väliin, keskikäytävän alle jää tila lämminvesivaraajalle ja painepumpulle. Saan siis koko vesijärjestelmän yhteen pakettiin, samaan eristettyyn tilaan.
- Liitteet
-
- DF7C6191-1A5B-4D67-A2E2-2A8BA964B999.jpeg (88.66 KiB) Katsottu 4993 kertaa
-
- CA4C6E9E-6D30-49C8-9353-0B19A5EF81D0.jpeg (95.2 KiB) Katsottu 4993 kertaa
-
- 7977FC5C-6AD6-41E9-A759-63A6DEDAC236.jpeg (110.16 KiB) Katsottu 4993 kertaa
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Aika siistiä, säiliöiden paikka tiedossa, helpottaa suunnittelua kun osa on jo tehtaalla suunniteltu
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Nyt alkaa olemaan takaosan makuuhuone valmis. Sähköt ja ovi ja muutama yksityiskohta vielä puuttuu, ja tietysti sänky.
Sain mielestäni aika mukavasti yhdistettyä uutta verhoilua alkuperäiseen bussin matkatavarahyllykköön. Sinne saa hyvin vuodevaatteita ym, sekä piilotettua sähköt. Myös akuperäinen epäsuora loisteputkivalo loistaa hienosti kattoon!
Toisella reunalla menee ranteen paksuinen, kuparinen kylmäaineputkisto jonka jätän paikallaan. Sen eteen tuli korkea kulmakaappi joka toiminee vastekaappinen. Ikeasta ja modaus sopivaksi. Kylmäaineputket täytyy eristää huolellisesti. Muuten kondensoivat vettä ja sisustus menee pilalle.
Aloin tekemään sähköjä ja mielenkiinto siirtyikin sisustuksesta hetkeksi taas koneosastolle.
Sain mielestäni aika mukavasti yhdistettyä uutta verhoilua alkuperäiseen bussin matkatavarahyllykköön. Sinne saa hyvin vuodevaatteita ym, sekä piilotettua sähköt. Myös akuperäinen epäsuora loisteputkivalo loistaa hienosti kattoon!
Toisella reunalla menee ranteen paksuinen, kuparinen kylmäaineputkisto jonka jätän paikallaan. Sen eteen tuli korkea kulmakaappi joka toiminee vastekaappinen. Ikeasta ja modaus sopivaksi. Kylmäaineputket täytyy eristää huolellisesti. Muuten kondensoivat vettä ja sisustus menee pilalle.
Aloin tekemään sähköjä ja mielenkiinto siirtyikin sisustuksesta hetkeksi taas koneosastolle.
- Liitteet
-
- 1785B9FF-ED6C-4525-929D-9B224163E8F2.jpeg (99.22 KiB) Katsottu 4610 kertaa
-
- D95C18E1-D290-474A-ABC9-5EC8B4BA2D4D.jpeg (99.43 KiB) Katsottu 4610 kertaa
Viimeksi muokannut Pussikuski, 03 Tammi 2022 11:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Tarkoitus oli tosiaan vain heittää piuhat paikalleen makuuhuoeeseen, mutta aloinkin tekemään ketjun toisesta päästä… Akut on nyt asennettu lämmitettyyn ja eristettyyn kuljettajan nukkumatilaan. Samassa tilassa 300l raikas ja likavesisäiliö. Toinen säiliöistä täytyy asentaa akkujen ja invertterin päälle omalle laverilleen. Siksi kiinnitän kaiken muun paitsi akut, ulosvedettävään hyllyyn jotta on tilaa turata. Akuille en jaksa mitään mekanismeja tehdä. Painon takia tulisi kohtuuttoman järeä.
Akkuina on 4kpl 150Ah AGM tukiasema-akkuja. Ostin romuna, katsotaan nyt mitä niillä tekee. Ainakin täydet 12,96V jännitettä on kaikissa lataamatta. Akut on kiinnitetty kuormaliinalla etuseinän reiän läpi. Kestänee hyvin kun päälle tulee vielä laveri katoksi. Nämä on ensin kytketty sarjaan ja sitten rinnan jotta saan 24V. Käytin metallitankoja ja 35mm2 kaapelia näissä lyhyissä vedoissa. Niistä tulikin mukavan lyhyet.
Sitten latureiden kimppuun. Autossa on 2kpl 140A latureita, joista toisen otan pelkästään hupiakkujen lataukseen. Ajoakuille riittää omansa, varsinkin kun sillä puolella ei enää paljoa ole virrankulutusta. Mielestäni kahdennettu, erillinen järjestelmä on aina varmempi. Kun aloin irroittelemaan vanhoja kaapeleita, startin solenoidin terminaalista lähti kierteet. Koko startti siis irti. Tämä olikin lopulta onnekas juttu. Tässä vehkeessä akkuvirta tulee startille runkopalkissa kiinni olevasta terminaalista , johon menee startista 70mm2 lyhyt kaapelinpätkä. Kävi ilmi että kuparinen kaapelikenkä oli aivan syöpynyt, eikä enää välittänyt virtaa kunnolla. Uusittuani tämän, ei latausvalo enää pala matalalla tyhjäkäynnillä. Epäilin myös että vauhtipyörän hammaskehä olisi kulunut, mutta vika olikin startin tehottomassa solenoidisssa. Kaksi helpotusta.
Ajoakkujen latauksen korjattuani, vedin toiselta laturilta 7m pitkän 50mm2 kaapelin hupiakuille. Väliin 150A megasulake. Latausvalon ajattelin viedä kojelautaan niin, että virralukon virta ohjaa relettä joka katkoo latausvalon virtaa tässä toisessa akkupiirissä.
Lisäksi kytkentärasiaan tulee jako 35mm2 lyhyelle kaapelille joka menee invertterille, sekä lähtö asuintilojen 24V sähköille 20A maxisulakkeen kautta. 24V kulutus lienee minimaalista. Muutama ledivalo ja puhelinten latauspiste jne.
Lisäksi tuohon asennuslevylle tulee 230V jakorasia invertteriltä, johon pääkytkin. Sulaketaulu sitten yläkertaan.
Tästä se taas jatkuu.
Akkuina on 4kpl 150Ah AGM tukiasema-akkuja. Ostin romuna, katsotaan nyt mitä niillä tekee. Ainakin täydet 12,96V jännitettä on kaikissa lataamatta. Akut on kiinnitetty kuormaliinalla etuseinän reiän läpi. Kestänee hyvin kun päälle tulee vielä laveri katoksi. Nämä on ensin kytketty sarjaan ja sitten rinnan jotta saan 24V. Käytin metallitankoja ja 35mm2 kaapelia näissä lyhyissä vedoissa. Niistä tulikin mukavan lyhyet.
Sitten latureiden kimppuun. Autossa on 2kpl 140A latureita, joista toisen otan pelkästään hupiakkujen lataukseen. Ajoakuille riittää omansa, varsinkin kun sillä puolella ei enää paljoa ole virrankulutusta. Mielestäni kahdennettu, erillinen järjestelmä on aina varmempi. Kun aloin irroittelemaan vanhoja kaapeleita, startin solenoidin terminaalista lähti kierteet. Koko startti siis irti. Tämä olikin lopulta onnekas juttu. Tässä vehkeessä akkuvirta tulee startille runkopalkissa kiinni olevasta terminaalista , johon menee startista 70mm2 lyhyt kaapelinpätkä. Kävi ilmi että kuparinen kaapelikenkä oli aivan syöpynyt, eikä enää välittänyt virtaa kunnolla. Uusittuani tämän, ei latausvalo enää pala matalalla tyhjäkäynnillä. Epäilin myös että vauhtipyörän hammaskehä olisi kulunut, mutta vika olikin startin tehottomassa solenoidisssa. Kaksi helpotusta.
Ajoakkujen latauksen korjattuani, vedin toiselta laturilta 7m pitkän 50mm2 kaapelin hupiakuille. Väliin 150A megasulake. Latausvalon ajattelin viedä kojelautaan niin, että virralukon virta ohjaa relettä joka katkoo latausvalon virtaa tässä toisessa akkupiirissä.
Lisäksi kytkentärasiaan tulee jako 35mm2 lyhyelle kaapelille joka menee invertterille, sekä lähtö asuintilojen 24V sähköille 20A maxisulakkeen kautta. 24V kulutus lienee minimaalista. Muutama ledivalo ja puhelinten latauspiste jne.
Lisäksi tuohon asennuslevylle tulee 230V jakorasia invertteriltä, johon pääkytkin. Sulaketaulu sitten yläkertaan.
Tästä se taas jatkuu.
- Liitteet
-
- AD4A83BC-7AA4-403D-8E6B-62665F56C58B.jpeg (148.49 KiB) Katsottu 4607 kertaa
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Nätti kytkentä! Pitäiskö noi ynnät suojata jollain?
Jos voitais sopia ettei enää näin kauaa tarvis ootella näitä päivityksiä. Kynnet kuluu lähes olemattomiin…
Jos voitais sopia ettei enää näin kauaa tarvis ootella näitä päivityksiä. Kynnet kuluu lähes olemattomiin…
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Kannattaa suojata, mielellään niin että suojat kaikissa navoissa aina. just syksyllä sulatin 13 mm lenkkiavainta, eikä ollu edes kuin yhden akun napojen välissä. Putosi avain kädestä kun irrotin akunkenkää, osui sit siihen miinus ja plus kaapelien päälle. Onneks oli vanha ja huono akku niin ei harmita niin hirveästi, eikä ees akku poksahtanut naamalle...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Lupaan laittaa vähän tiuhempaan tahtiin juttua. Sitä on vaan ollut niin tekemisen ja joulutouhun lumoissa. Mukava että kiinnostaa!
Täytyy keksiä tuohon päälle joku näppärä muovikansi. Tänään jatkuu kytkennät, eli tuo voisi olla seuraava työvaihe.
Nyt täytyisi ymmärtää mikä startissa on vikana. Kun avaimesta kääntää, startti pyörähtää joka kerta. Se siis OK. Se kuitenkin pyörii tyhjää, kunnes useamman kerran jälkeen tarttuu hammaskehälle. Tyhjää pyöriminen ei siis ole hammasrattaiden luistamista, niissä ei ole vikaa kun tarkistin. Pelkkä moottorin surina kuuluu.
Mistä tuo voisi johtua? Solenoidin purin ja siellä liikkuva ankkuri on ihan ehjä. Mikäs tuo sähkömötikkä on startin kyljessä? Voisiko sillä olla jotakin tekemistä asian kanssa?
- Liitteet
-
- startti.jpg (40.14 KiB) Katsottu 4586 kertaa
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Startin vapaakytkin jumissa? Siellähän on kaikissa (ainakin melkein) starteissa joku mekanismi, joka estää vauhtipyörää / startin vetoratasta pyörittämästä starttia, kun kone käynnistyy ja startissa on vielä virrat päällä. Jos tällaista ei olisi, käynnistyvä moottori rikkoisi helposti starttimoottorin ja rattaat, kun sen pyörintänopeus kasvaisi liian suureksi. Jos siellä tuommoinen on ja moskaa tai jäykkää rasvaa täynnä, sehän voisi toimia vain ajoittain? Kuin kulahtanut tai ruostunut turvavyön jarru tms, ottaa, ei ota...
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
- Pussikuski
- Rattiamiraali
- Viestit: 298
- Liittynyt: 19 Marras 2019 13:18
- Truck: Sca K124 Irizar PB
- Location: Mäntsälä
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Joo, tuo vapaakytkin on hyvä veikkaus. Jos se luistaa niin näinhän se juuri oireilee.
Se olikin ainoa asia jota en saanut startissa purettua. Pitäisi irrottaa pinioni lukkorenkaineen, joka ei ole ihan helppo. Tehtävissä kyllä.
Ruiskutin paikat vaan täyteen MP-ketjuöljyä, ja sehän varmaan nahkeutti vapaakytkimen kuulat, tai mikä siellä jarruna toimiikaan. Toiminta siis huononi. Kiitos.
Se olikin ainoa asia jota en saanut startissa purettua. Pitäisi irrottaa pinioni lukkorenkaineen, joka ei ole ihan helppo. Tehtävissä kyllä.
Ruiskutin paikat vaan täyteen MP-ketjuöljyä, ja sehän varmaan nahkeutti vapaakytkimen kuulat, tai mikä siellä jarruna toimiikaan. Toiminta siis huononi. Kiitos.
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Poistin viestin tämän oli väärä kuva
Viimeksi muokannut BussMAN, 04 Tammi 2022 09:04. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 05 Syys 2021 17:42
- Truck: carrus 502
- Location: orimattila
- Paikkakunta: orimattila
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
moi. jos sulla on vielä penkkejä myynnissä ?niin laitatko tx viestiä. p. 0400 423026 orimattila.
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Nyt täytyisi ymmärtää mikä startissa on vikana. Kun avaimesta kääntää, startti pyörähtää joka kerta. Se siis OK. Se kuitenkin pyörii tyhjää, kunnes useamman kerran jälkeen tarttuu hammaskehälle. Tyhjää pyöriminen ei siis ole hammasrattaiden luistamista, niissä ei ole vikaa kun tarkistin. Pelkkä moottorin surina kuuluu.
Mistä tuo voisi johtua? Solenoidin purin ja siellä liikkuva ankkuri on ihan ehjä. Mikäs tuo sähkömötikkä on startin kyljessä? Voisiko sillä olla jotakin tekemistä asian kanssa?
[/quote]
Tuossa mallissa sivussa on startti rele joka ohjaa sokenoidille virran ( virtalukon kautta vain starttireleen herätin) kyllä nuo toimii jos startti pyörii, jos varmistuis pyöriikö vapaana vika vois olla ( solenoidi) vivusto vai hammaskisketuksessa olis mikael tiedon mukainen luisto, vois äänestä tunnistaa?
Voishan tuota koittaa startata suoraan ” päävirtanavasta ” jos jännitehäviöitä ohjauspuolella , vaikka aika epätodenäköinen vika kuvan mukaan starttirele ottaa virran päävirta navasta https://images.app.goo.gl/GN3CGbL4ggUviKnj9
Sähköstä ymmärtävät vois tarkentaa !
Mistä tuo voisi johtua? Solenoidin purin ja siellä liikkuva ankkuri on ihan ehjä. Mikäs tuo sähkömötikkä on startin kyljessä? Voisiko sillä olla jotakin tekemistä asian kanssa?
[/quote]
Tuossa mallissa sivussa on startti rele joka ohjaa sokenoidille virran ( virtalukon kautta vain starttireleen herätin) kyllä nuo toimii jos startti pyörii, jos varmistuis pyöriikö vapaana vika vois olla ( solenoidi) vivusto vai hammaskisketuksessa olis mikael tiedon mukainen luisto, vois äänestä tunnistaa?
Voishan tuota koittaa startata suoraan ” päävirtanavasta ” jos jännitehäviöitä ohjauspuolella , vaikka aika epätodenäköinen vika kuvan mukaan starttirele ottaa virran päävirta navasta https://images.app.goo.gl/GN3CGbL4ggUviKnj9
Sähköstä ymmärtävät vois tarkentaa !
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 638
- Liittynyt: 06 Elo 2020 08:47
- Truck: Carrus 701 K113 TLA
- Location: Tottijärvi
- Member id: 454
- Paikkakunta: Nokia
Re: Teemun Scania Irizar PB v.2004
Se bendix ratas jos suttaa niin mitään sivuääniä ei kuulu, mut ei pyöritä. Tai sit solenoidi vetää huonosti ja/tai rattaan liukupinnat ruosteessa/likaiset ettei ratas mene perille asti. Moottoripyörissä joskus ollu niin et ilman tulppia pyörittää, mut puristuksen yli ei käännä. Mulla ei pyörittänyt lainkaan. Perusteellisen puhdistuksen ja öljyämisen jälkeen (ei rasvaus) toimi hyvin. Bendixlaitteen tai -rattaan nimellä siis kulkee suomessa tuo ja sijaitsee siis siinä startin vetorattaan juuressa yleensä.
Jos sinulla on tylsää, aikaa, rahaa tai suuria luuloja:
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki
Osta bussiprojekti, se vie ne kaikki