Puoliautomaatti vaihteisto??
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Puoliautomaatti vaihteisto??
Ollut jo vuosia
Re: Puoliautomaatti vaihteisto??
Tämä AFC-821 on toinen kahdesta viimeisimmästä Paunun aikanaan hommaamasta B58:sta. Brasiliasta hankituille rungoille asennettiin omia, kunnostettuja komponentteja ja lopulta teetettiin kori Ajokilla (kahteen alkupään yksilöön Kutterilla). Vaihteistona kaikissa ulkomuistini mukaan 16:ssa yksilössä oli Wilson ja jousituksessa luotettiin ilmattomaan ratkaisuun. Useimmissa ellei kaikissa, oli sähköflekti syylarin edessä. En muista varmaksi, oliko laturit edelleen etukardaanivetoisia vai ei. Muutamaan viimeiseen koritettuun yksilöön asennettiin uudemman mallin kojelaudat ja säädettävät ohjauspylväät. Osassa yksilöistä oli 2-nopeuksinen perä, osassa Telman sähköjarru. Autot palvelivat varsin pitkään, useimmat yli 15 vuotta sekä pitemmän matkan vakiovuoroilla että seutuliikenteessä.
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Puoliautomaatti vaihteisto??
Että mielenkiintoinen historia....
Löyty bussidatalta 15 ajokkia ja kaksi kutteria näitä uudelleen rungotettuja/koritettuja.
Lempinimeltään nämä erikoisuudet ovat tunnettu "TOBUSseina".
Auto 50/IBU-150 on ainakin tallessa Linja-autohistoriallisella seuralla ja varustettu juurikin tuolla Wilsonilla kera pienen "diodikepin".
Löyty bussidatalta 15 ajokkia ja kaksi kutteria näitä uudelleen rungotettuja/koritettuja.
Lempinimeltään nämä erikoisuudet ovat tunnettu "TOBUSseina".
Auto 50/IBU-150 on ainakin tallessa Linja-autohistoriallisella seuralla ja varustettu juurikin tuolla Wilsonilla kera pienen "diodikepin".
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Re: Puoliautomaatti vaihteisto??
Juu mielenkiintoinen historia hyvinkin. Nuo ToBus'it saivat kaikki käsittääkseni uudet runkonumerot, eivätkä jatkaneet elämäänsä vanhalla Volvon tehtaan antamalla alustanumerolla. Siksipä käyttöönottovuotena mainitaan se, jolloin autot koritehtaalta ajoon saatiin. Perinteisessä uudelleenkorituksessahan useimmiten käyttöönottovuosi on alustan mukaan papereihinkirjattu.
Noissa ToBus'eissa hyödynnettiin osassa yksilöitä myös vanhojen purettujen autojen koreista komponentteja: pantterikuosiset, vanhat matkustamon penkit lähinnä tulee mieleen.
Noissa ToBus'eissa hyödynnettiin osassa yksilöitä myös vanhojen purettujen autojen koreista komponentteja: pantterikuosiset, vanhat matkustamon penkit lähinnä tulee mieleen.
-
Rata-Ajokki
- Varakuski
- Viestit: 5
- Liittynyt: 28 Loka 2019 20:22
- Location: Suomi
Re: Puoliautomaatti vaihteisto??
Vanhaa keskustelua herättelen uudelleen, jos vaikka löytyisi apuja vaihteisto- ongelmaan.
Volvo B58 linjurisssa (AFC-821) hyvin palvellut Wilson puoliautomaatti- vaihteisto on nyt antautumassa.
Tietääkö joku, löytyisikö vielä Wilson- varaosia, tai vaihdelaatikkoa jostain?
Volvo B58 linjurisssa (AFC-821) hyvin palvellut Wilson puoliautomaatti- vaihteisto on nyt antautumassa.
Tietääkö joku, löytyisikö vielä Wilson- varaosia, tai vaihdelaatikkoa jostain?
-
leemu
- Kansleri
- Viestit: 1055
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Puoliautomaatti vaihteisto??
Pistä googleen leypart. Luulisin, että apuja löytyy.Rata-Ajokki kirjoitti: ↑26 Loka 2025 20:59 Vanhaa keskustelua herättelen uudelleen, jos vaikka löytyisi apuja vaihteisto- ongelmaan.
Volvo B58 linjurisssa (AFC-821) hyvin palvellut Wilson puoliautomaatti- vaihteisto on nyt antautumassa.
Tietääkö joku, löytyisikö vielä Wilson- varaosia, tai vaihdelaatikkoa jostain?
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
leemu
- Kansleri
- Viestit: 1055
- Liittynyt: 19 Huhti 2013 16:33
- Truck: Scania Lahti 10
- Location: Jokioinen
- Member id: 473
Re: Puoliautomaatti vaihteisto??
Mitä se loota muuten tekee tai on tekemättä?
Kovin isoa vikaa siihen ei mahdu, on lopunperin aika yksi kertainen värkki..
Kovin isoa vikaa siihen ei mahdu, on lopunperin aika yksi kertainen värkki..
Scania BF86S Lahti 10 -78
-
Rata-Ajokki
- Varakuski
- Viestit: 5
- Liittynyt: 28 Loka 2019 20:22
- Location: Suomi
Re: Puoliautomaatti vaihteisto??
Terve
Kyseisestä laatikosta katosi 3. ja 5. vaihde ja alkoi epämiellyttävä kolina, kun moottori oli käynnissä.
Laatikon päällä olevien huoltoluukkujen kautta näkyi, että pohjalla oli paljon kitkapintojen paloja ja lisäksi vaihdepakkojen etupäässä olevan kytkentärenkaan kuulalaakeri oli rikki ja kytkentärengas pääsi pyörimään "vapaana", aiheuttaen kolinan. Samalla selvisi, että laatikossa oli selkeästi liian vähän öljyä ja sekin oli erittäin likaista... olis kannattanut pitää parempaa huolta...
Laatikko on nyt irti (piti muuten pyörittää vaihteiston akselia ja koneen kampiakselia, että sai turbiinin voimansiirtorattaan irtoamaan vaihdelaatikon vastakappaleesta) ja purettuna tallin lattialla. Viidestä pannasta yksi on hyvässä kunnossa ja loput neljä on huonoja - aivan loppu. Melko fiksusti on laatikko tehty ja varmaan toimisi vieläkin, jos olis öljypuolesta pidetty huolta.
Nyt on tarkoitus tehdä kahdesta vaihdelaatikosta yksi toimiva, yhdistelemällä kummastakin parhaat osat. Turbiini on myös purettunaja sen voimansiirtoratas pitää korjata, kun siinä oleva hammastus on kulunut melkein pois.
Voin laittaa lisää tietoa, jos siitä olisi muille apua.
T. Pekka
Kyseisestä laatikosta katosi 3. ja 5. vaihde ja alkoi epämiellyttävä kolina, kun moottori oli käynnissä.
Laatikon päällä olevien huoltoluukkujen kautta näkyi, että pohjalla oli paljon kitkapintojen paloja ja lisäksi vaihdepakkojen etupäässä olevan kytkentärenkaan kuulalaakeri oli rikki ja kytkentärengas pääsi pyörimään "vapaana", aiheuttaen kolinan. Samalla selvisi, että laatikossa oli selkeästi liian vähän öljyä ja sekin oli erittäin likaista... olis kannattanut pitää parempaa huolta...
Laatikko on nyt irti (piti muuten pyörittää vaihteiston akselia ja koneen kampiakselia, että sai turbiinin voimansiirtorattaan irtoamaan vaihdelaatikon vastakappaleesta) ja purettuna tallin lattialla. Viidestä pannasta yksi on hyvässä kunnossa ja loput neljä on huonoja - aivan loppu. Melko fiksusti on laatikko tehty ja varmaan toimisi vieläkin, jos olis öljypuolesta pidetty huolta.
Nyt on tarkoitus tehdä kahdesta vaihdelaatikosta yksi toimiva, yhdistelemällä kummastakin parhaat osat. Turbiini on myös purettunaja sen voimansiirtoratas pitää korjata, kun siinä oleva hammastus on kulunut melkein pois.
Voin laittaa lisää tietoa, jos siitä olisi muille apua.
T. Pekka