kariyr kirjoitti:Akkujen hintoja minäkin olen kysellyt...kaverillani paja jossa myydään Hankook merkkisiä akkuja. Tietysti kysyin suurinta akkua, kun se autokin on niin suuri

sain hintaa 230 ah akulle arvio siitä 200 eur paikkeilla (joku kylmäkäynnistysvirta on kuulemma 740), vai kannattaisiko ostaa pienemmät?
Mitä minun kannattaa huomioida tässä sopassa kun en niin tästä eletroniikasta ja virroista paljon ymmärrä...jos ei muuta tietoa, niin ostan aina ison ja tehokkaan
Riittääkö auton laturin teho, se oli papereissa merkitty muistaakseni 150 a ja paljonko vaatii tehoa sähkölaturilta että saan hoidettua 4 isoa uupunutta akkua ja 2 vähemmän uupunutta ja minkä ajan se ottaa?
Motonetissä 180 vai 190Ah akku tuon 200e eli jos saat 230Ah:n akun kahdella saturalla, on se silloin edullinen. Tuo 200Ah:n ylitys nostaa akun hintaa oman kyselyn mukaan lähes eksponentiaalisesti. Hinta yleensä yli kolme sataa tuollaisella.
740A on maksimi virta ns. oikosulkuvirta minkä akku voi luovuttaa tietyssä lämpötilassa, tuolla yli 700A:n virralla startti pyörii hyvin. Jossain akuissa sisäinen reistanssi on niin iso että vaikka ampeeritunteja olisi paljon, niin ne luovuttavat hitaasti virtaa eikä sovellu esim. käynnistykseen. mm. aurinkokennosysteemeissä on tälläisiä akkuja.
Laturi lataa max 150Ah näin karkeasti ottaen, eli riippuu akuista miten kauan menee latauksessa ja ottaako ne akut enää virtaa vastaan ja tuleeko ne täyteen. Eli 150Ah:n laturilla tunnissa 150Ah:n akku tyhjästä täyteen teoriassa, mutta akku keittäisi tuolla virralla eikä akku koksaan ole tyhjä jos on vähänkään ehjä. 15Ah:n laturilla sama akku täyttyisi 10 tunnissa, mutta koska aina virtaa akussa on, niin lataus kestäisi ns. tyhjästä (ei jaksaisi startata) varmaan 6-8h.
Eli osta vaan isot akut, ja heivaa heikkokuntoiset pois, ne kun ei tahdo pitää virtaa vaikka lataisi kokoajan.
Eikös siinä autossa ole verkkovirtalaturikin ja sitten ilmeisesti erotuslaitteet kun akkuja on useampi sarja?