Täällä kun näyttää olevan tietoa lähes joka asiaan niin kysympä tällaista. B10M volvo ois kysymyksessä ja siinä lämpömittari elää omaa elämäänsä. Mittaria on kokeiltu vaihtaa ja lämpötilan anturi on vaihdettu.
Mittari heiluu punaisella kuin vimmattu ja valot vilkkuu. Oireet on pahimmat kiihdytettäessä ja jaruttaissa. Jos autoa käyttää paikallaan niin ei oireile välttämättä mitenkään. Onko kellään ollut samoja oireita? Mistäpäin tutkitaan seuraavaksi?
Suurinosa porukasta kenen kans on asiasta ollut puhetta, on sanonut että eihän se volvo olisikaan jos siellä ei tuommoisia oireita olis.
Onkohan tuolla anturin suunnalla ilmaa jolloin se näyttäs mitä sattuu. Missä anturi tarkalleen on? En kyllä ite ole kuullut tuollaisesta viasta Volvossa vielä koskaan. Tuossa omassa mittarin näyttämään vaikuttaa jonkin verran se kiertääkö pattereissa vesi vai ei.
jiipee kirjoitti:Täällä kun näyttää olevan tietoa lähes joka asiaan niin kysympä tällaista. B10M volvo ois kysymyksessä ja siinä lämpömittari elää omaa elämäänsä. Mittaria on kokeiltu vaihtaa ja lämpötilan anturi on vaihdettu.
Mittari heiluu punaisella kuin vimmattu ja valot vilkkuu. Oireet on pahimmat kiihdytettäessä ja jaruttaissa. Jos autoa käyttää paikallaan niin ei oireile välttämättä mitenkään. Onko kellään ollut samoja oireita? Mistäpäin tutkitaan seuraavaksi?
Suurinosa porukasta kenen kans on asiasta ollut puhetta, on sanonut että eihän se volvo olisikaan jos siellä ei tuommoisia oireita olis.
Kyllähän toi viimenen lause valitettavan usein pitää paikkansa, sen jälkeen kun volvolle tuli säädettävä ohjauspyörä ja uudemmat mittarit, niin kyllä niissä enemmän ja vähemmän mittarivikoja tuntuu olevan, harmi vain kun kyseessä on noinkin tärkeä mittari kun lämpömittari, edellisen työpaikan B10M:ssä oli juuri sama vika, sitä en muistanut kysyä että missä se vika silloin oli, mutta epäilen että jossain mittariston lähettyvillä kun nyrkinisku kojetauluun hillitsi vian hetkeksi. Voin kysyä korjaamopäälliköltä kun näen seuraavaksi missä vika yleensä on. Kyllä Scaniassa onkin mukava kun saa discovalaistuksen perälle niin ei häiritse kuljettajaa toki volvoissa on se hyvä puoli ettei niistä tarvi maksaa erikseen
Sama vika on yhdessä autossa mitä ajan, välillä näyttää tapissa, välillä oikein (siinä 80´c), ja välillä seilailee ton välillä, pelästyi ekan kerran kun näki että mittari on siellä 110´c paikkeilla, niin onneksi oli juuri "vain" mittarivirhe.
En tiedä missä vika, ei ole korjattu...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.
Alustasta muuta tiedä kuin että vuosimalliltaan sen on -97.
Voihan se olla huonolla tuurilla tuossa mittarissakin vika. Tuo on nimittäin romikselta hommattu käytetty mittari niin ei siitä ole mitään takeita että on varmasti kunnossa. Uusi mittari maksaa mansikoita, niin ei vihtis sitä osta ennen kuin on varmaa että mittari on sökö. Jos sais jostain lainaan varmasti ehyen mittarin millä sais todennettua tuon homman.
Missä muuten sijaitsee tuo lämpötila anturi? Montusta kun kävin kurkistelemassa niin en sitä löytänyt. Täytyy varmaan käyttää ruumanpuolelta auki ja ihmetellä sieltä. Oulussa wetterillä sen vaihtoivat ja ei siellä tullut kysyttyä että missä sen paikka on.
Tuo anturin vaihto auttoi sillon sen verran aikaa että wetterin miehet olivat tehneet koeajon, ja me saatiin auto hallille asti. Seuraavana päivänä kun auto lähti reissuun niin oli valo/mittarishow taas alkanut. On nää ihme vehkeitä.
No niin, nyt on helpompaa neuvoa.
Noissa on erittäin harvoin vika anturissa, yleisin syy löytyy mittarin piirikortista. Siellä on huonot juotokset ja niistä aiheutuu juuri nuo mittarin hyppimiset. Avaa mittaristo ja tarkista kaikki juotokset, varsinkin ne mittareiden kiinnitysnastat ja niiden vieressä olevien keraamisten vastusten juotokset. Jos vika ei poistu, saattaa se vika olla mittarissakin.
Antureita on moottorissa kaksi, ne on siinä termarin kotelossa. Nelinapanen on lämpömittarille ja sen alapuolella oleva on edc:n lämpöanturi.
Tuo romikselta hommattu mittari on täydellinen. Eli koko tuo paketti mikä tuossa puu tiaisen lähettämässä kuvassa on. Piirilevyjä ja mittareita on vaihdeltu ristiinrastiin. Voihan toki niissä molemmissa piirilevyissä olla vikaa. Tutkitaan.
Sellainen huomio tältäpäivältä että alkuperäinen mittari ei noussut olenkaan ja kun lennosta vaihtoi tuo toisenmittarin samaan piirilevyyn, niin se väpätti ja heilui miten sattuu. Liekkö tuo alkuperäinen mittari jo kuollut kokonaan ja tuo romiksen mittari vielä kituu
Pakko kommata tuohon tiaisen kuvaan että hyi vit** että on ruottalaisen näköinen piirilevy! Ei tuo (hiilikalvo/rautalanka) vastus ole syypää, vaan näyttää tuo polttimo lämmittävän piirilevyä aika huolella... Voi olla että folio irtoaa kyllä tuolla kärventämisellä. Kuva ongelmatapauksen piirilevystä, varsinkin toiselta puolelta selvittäisi asiaa kummasti! Kontaktihäiriöön viittaa se pomppiminen vahvasti, ja sehän selviää mittaamalla erinäisistä kohdista.
jiipee kirjoitti:Tuo romikselta hommattu mittari on täydellinen. Eli koko tuo paketti mikä tuossa puu tiaisen lähettämässä kuvassa on. Piirilevyjä ja mittareita on vaihdeltu ristiinrastiin. Voihan toki niissä molemmissa piirilevyissä olla vikaa. Tutkitaan.
Sellainen huomio tältäpäivältä että alkuperäinen mittari ei noussut olenkaan ja kun lennosta vaihtoi tuo toisenmittarin samaan piirilevyyn, niin se väpätti ja heilui miten sattuu. Liekkö tuo alkuperäinen mittari jo kuollut kokonaan ja tuo romiksen mittari vielä kituu
Huomaa vielä yks seikka, kun vaihtelet mittareita ristiin. Vanhemmissa mittaristoissa oli 4 pinniset mittarit ja uudemmissa on 5 pinniset. Näitä ei voi vaihtaa ristiin.
Kuten piirilevyn kuvasta huomaat, lämpenee tuos vastus erittäin lämpimäksi ja irroittaa juotokset.
Sun kannattaa juottaa uudellee mittarin kiinnityspinnit piirilevyyn vaikka näytäisivät olevan kiinni, ne on yleensä todella surkeasti juotettu.
Tuo on surkein mittaritaulu mitä olen ikinä nähnyt, lukemattomia työtunteja on volvon omistajat tuhlanneet tuon rimpulan korjaamiseen.
Aisasta kolmanteen mitens toi kierroslukumittari toimii tossa, kun näyttäs olevan samanlainen mittaripaneeli kun mulla Eli mistä löytys koneen päästä sen lltin (oliks se laturissa )
ps. on muuten hyvät ja selvät kuvat Puu Tiaisella
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Kierroslukumittarin anturi näkyy only4pro:n moottorikuvassa konehuoneen luukusta aivan vasemmassa ylänurkassa jakopäässä oleva "motukka". Osoittaa suoraan runkopalkkiin? tai ainakin se on lähellä siinä. Jouduin itse vaihtamaan anturin, otin jostain vanhasta volvon kuorma-autosta taitaa olla samanlaiset melko monessa mallissa. http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-2224
Mikäs toi on joka osoittaa suoraan alaspäin, moottoriin? Ja se iso mötikkä sen BOSCHin vieressä on varmaan kylmäkäynnistys?
Se on lämpömitarin anturi ja Boschin mötikkä on pakkosyötön solenoidi.
Alkuperäiseen kysymykseen vielä.
Tässä kuvassa näkyy nuo lämpömittareiden erot.
Kuvassa pakasta repästy VDO:n piirilevyn juotokset, voiko huonommin enää juottaa.
Nuo mittarin piirilevyt on kaikki yhtä huonoti juotettu, ei ihme jos mittarit hyppii.
Reddewil kirjoitti:Pakko kommata tuohon tiaisen kuvaan että hyi vit** että on ruottalaisen näköinen piirilevy! Ei tuo (hiilikalvo/rautalanka) vastus ole syypää, vaan näyttää tuo polttimo lämmittävän piirilevyä aika huolella...
Ei kyllä se on se vastus joka läpenee vähän pirusti, vertaa lampunkohtia missä ei ole vastusta, piirilevy ei ole tummentunut ollenkaan niiltä kohdilta.
Lisäksi polttimot on 1.2w, ei niistä paljon lämpöä kehity.
Reddewil kirjoitti:Pakko kommata tuohon tiaisen kuvaan että hyi vit** että on ruottalaisen näköinen piirilevy! Ei tuo (hiilikalvo/rautalanka) vastus ole syypää, vaan näyttää tuo polttimo lämmittävän piirilevyä aika huolella...
Ei kyllä se on se vastus joka läpenee vähän pirusti, vertaa lampunkohtia missä ei ole vastusta, piirilevy ei ole tummentunut ollenkaan niiltä kohdilta.
Lisäksi polttimot on 1.2w, ei niistä paljon lämpöä kehity.
No niinpä, kuumana käyvät tosiaan, olisiko pikkasen alimittaset
No eikö tuo ole volvolle tyypillistä? Alimittaisiahan nuo ovat koko autot. Aikanaan tuolla 80-luvulla noilla ajoin työkseni, ja kun sai tuollaisen B10M:n tilalle toisinaan Scania K112:n niin koko maailma hymyili...No oikeasti hyviä nuo ruotsalaiset ovat molemmat, mutta tällä miljoonakilometrikokemuksella valintani on kyllä ehdottomasti Scania. Tosi liukkaalla kelillä pannarivolvo on parempi, mutta noita kelejä on ehkä pari päivää talvessa, ja varsinkin kulkurikäytössä kannattanee jättää silloin auto parkkiin merkistä riippumatta.
Ja lisäksi pitänee todeta, että tämä viestini ei kyllä sovi mitenkään alkuperäisen otsikon alla, mutta näin vapaapäivänä jutut ovat hieman levottomampia jostakin syystä....
Reddewil kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Pakko kommata tuohon tiaisen kuvaan että hyi vit** että on ruottalaisen näköinen piirilevy! Ei tuo (hiilikalvo/rautalanka) vastus ole syypää, vaan näyttää tuo polttimo lämmittävän piirilevyä aika huolella...
Ei kyllä se on se vastus joka läpenee vähän pirusti, vertaa lampunkohtia missä ei ole vastusta, piirilevy ei ole tummentunut ollenkaan niiltä kohdilta.
Lisäksi polttimot on 1.2w, ei niistä paljon lämpöä kehity.
No niinpä, kuumana käyvät tosiaan, olisiko pikkasen alimittaset