Ei kai sitä missään ole kielletty vaihde päälle pysäköintiä, on vaan ikävämpi saada vaihde vapaalle, jos paineet ovat vuotaneet pois. Kyllähän tuo oli vanhoissa busseissa yleinen ja jopa suositeltavakin tapa aikaan ennen jousitoimisia/ilmalla vapautettavia käsijarruja. Siis jonnekin 70-luvulle asti. Itsekin olen vaihteen jättänyt päälle vaimon käsivaihteista henkilöautoa pysäköidessä ja useimmiten ilman käsijarrua, ellei ole kovin viettävässä paikassa ollut.
Viilaaja kirjoitti:onneks on automaattivaihteinen kulkupeli, niin ei käy tolleen että lähtis etenee
Mut eiks kaikkialla sanota että "jättäkää vaihe päälle, nii jos känkkä menee ni auto pysyy suhteellisen aloillaan"?
Volvo B19M pysäytetään paineilmalla ja kun nappi vapaitetaan on moottori valmis starttaamaan. Eli pienikin auton liike voi saada koneen käyntiin siinä missä starttimoottorikin. Mitään sähköä ei tarvita starttaamiseen.
vuosimalli 1980
Viilaaja kirjoitti:Mut eiks kaikkialla sanota että "jättäkää vaihe päälle, nii jos känkkä menee ni auto pysyy suhteellisen aloillaan"?
Silloin ei ilmeisesti puhuta raskaasta kalustosta Ongelmahan tuossa on jo aiemmin todettukin, jos paineet katoavat, voi olla tosi kinkkinen paikka saada vaihdetta pois päältä. Viime syksynä kun kävin autokoulussa korottamassa B:n C:ksi, opettaja erikseen korosti, että nämä pysäköidään aina vaihde vapaalla
Minä vein paikalliselle katsastuskonttorille auton aamulla varhain. Avaimet luukusta sisään ja päivän aikana olivat leimanneet. Illalla kun menin hakeen autoa niin paineilma oli loppu ja pykälä silmässä. Lattiasta luukku auki ja papukaijapihdeillä väkisin vapaalle. Vaihdekepistä ei saa laittaa väkisin vapaalle, se ei kestä sitä. Näissä K92 malleissa kun tuo keppi on 9 metriä pitkä.