Mikä vikana kun jarrut ravistaa?
Mikä vikana kun jarrut ravistaa?
Mikä vois olla vikana kun talvirenkaiden vaihdon jälkeen jarrutuksessa kulkuri alkoi ravistamaan ja muutenkin ratti tärisee yli 80 vauhdissa.
Tasapainotus tietenkin voi tehdä ton tärinän, mutta mikä tekee jarrutuksessa välillä tosi voimakkaan ravistuksen?
Voisiko renkaiden vaihdon yhteydessä mennä jokin vikaan?
Voiko rumpu siirtyä kun pultit otetaan irti vai onko rumpu erikseen vielä kiinnitetty?
Tasapainotus tietenkin voi tehdä ton tärinän, mutta mikä tekee jarrutuksessa välillä tosi voimakkaan ravistuksen?
Voisiko renkaiden vaihdon yhteydessä mennä jokin vikaan?
Voiko rumpu siirtyä kun pultit otetaan irti vai onko rumpu erikseen vielä kiinnitetty?
Mikä vkana kun jarrut ravistaa
Meidän Scaiaan kun vaihdettiin uudet pinnapultit ja sen jälkeen säädettiin jarrut, niin alkoi voimakas ravistus. Rumpu otettiin pois, rumpu on ehjä, mitään näkyvää vikaa ei ollut.
Jarrukengät kuitenkin otettiin pois ja tappi hiottiin sekä liikutusmekanismi putsattiin ja voideltiin, rumpu paikoilleen ja pyörä kiinni, jarrujen säätö. Kuinkas sitten kävi, ravistus hävisi, tulin siihen tulokseen että, tämä on minun oletus, kengät oli vähän jumissa ja ne jotenkin aiheuttivat ravistuksen.
Sitten mennään Saloon
Jarrukengät kuitenkin otettiin pois ja tappi hiottiin sekä liikutusmekanismi putsattiin ja voideltiin, rumpu paikoilleen ja pyörä kiinni, jarrujen säätö. Kuinkas sitten kävi, ravistus hävisi, tulin siihen tulokseen että, tämä on minun oletus, kengät oli vähän jumissa ja ne jotenkin aiheuttivat ravistuksen.

Sitten mennään Saloon

-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
miten pultit kiristetty
kiristitkö käsin, vanne varmasti puhdas ja oikein paikallaan ja ristiin vähän kerrallaan, hyvin puhdistetut ja öljytyt pultit /mutterit
vain siten takaa oikean ja tasaisen kiristyksen eikä löysty pultit eikä ravista renkaat

varsinkin hakkaavalla "kärrypulttikoneella" todelliset momentit mitä sattuu ja voimaa vetää rumpu kieroksi tai pultit poikki

vaikka minuakin sylettää käsitöiden teko, niin pyöränpulttien kiristyksessä hikipisarat palkitaan


kiristitkö käsin, vanne varmasti puhdas ja oikein paikallaan ja ristiin vähän kerrallaan, hyvin puhdistetut ja öljytyt pultit /mutterit

vain siten takaa oikean ja tasaisen kiristyksen eikä löysty pultit eikä ravista renkaat


varsinkin hakkaavalla "kärrypulttikoneella" todelliset momentit mitä sattuu ja voimaa vetää rumpu kieroksi tai pultit poikki


vaikka minuakin sylettää käsitöiden teko, niin pyöränpulttien kiristyksessä hikipisarat palkitaan


En tiedä miten kiristetty.
Se oli Euromasterilla vaihdettavana eli luulisi heidän osaavan laittaa alle.
Ei siinä mikään muu haitta kun se jarrutuksessa tuleva ravistus oli aika häiritsevää.
Kannattaako viedä takaisin rengasliikkeeseen ja vaatia tarkistamaan onko he tehnyt kaiken huolella?
Aika vaikea todistaa, että ei ravistanut kun toin tämän tänne.
Se oli Euromasterilla vaihdettavana eli luulisi heidän osaavan laittaa alle.
Ei siinä mikään muu haitta kun se jarrutuksessa tuleva ravistus oli aika häiritsevää.
Kannattaako viedä takaisin rengasliikkeeseen ja vaatia tarkistamaan onko he tehnyt kaiken huolella?
Aika vaikea todistaa, että ei ravistanut kun toin tämän tänne.
Mikä vikana kun jarrut ravistaa
Pultit on kiristetty momenttivarrella, joka on pulttikoneessa, lukuja en nyt muista, eli kaikki ovat tasaisen kireällä.
Ei se mitään todista vaikka on vaihdettu rengasliikkeessä renkaat, siellä toisinaan ammattitaidotonta/välittämätöntä porukka töissä. Niille on pääasia saada vaan äkkii renkaat alle ja auto pois uusien töiden tieltä.
Kannattaa itse käyttää pultit löyhällä ja kiristää ristiin käsin jatkovarren avulla. Ensin tarkistaisin onko renkaat tosiaan tasapainotettu ollenkaan..
Kannattaa itse käyttää pultit löyhällä ja kiristää ristiin käsin jatkovarren avulla. Ensin tarkistaisin onko renkaat tosiaan tasapainotettu ollenkaan..
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
eipä todista kyltti liikkeen katolla vielä mitään:
suurehko henkilöautokorjaamo ja maineikaskin, asiakas toi renkaat tasapainoitukseen. työn jälkeen asiakas palasi pian kertoen että renkaat ravistaa edelleen.
muista töistä vapautunut kaverini korjasi nauruaan pidätellen jäljet: renkaassa oli säteisheittoa, jolloin 2 painolla ei yleensä saa 0-tulosta kerralla ja kone vaatii korjauspainoa jonnekkin. (sitähän ei saa laittaa, vaan on siirrettävä jo asetettuja painoja hieman)
heppu oli huiskinut kummankin vanteen reunan täyteen painoja ja sitte lyöny ne asiakkaalle alle, kun korjauspainoja ei enää mahtunut

suurehko henkilöautokorjaamo ja maineikaskin, asiakas toi renkaat tasapainoitukseen. työn jälkeen asiakas palasi pian kertoen että renkaat ravistaa edelleen.
muista töistä vapautunut kaverini korjasi nauruaan pidätellen jäljet: renkaassa oli säteisheittoa, jolloin 2 painolla ei yleensä saa 0-tulosta kerralla ja kone vaatii korjauspainoa jonnekkin. (sitähän ei saa laittaa, vaan on siirrettävä jo asetettuja painoja hieman)
heppu oli huiskinut kummankin vanteen reunan täyteen painoja ja sitte lyöny ne asiakkaalle alle, kun korjauspainoja ei enää mahtunut




- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Itsellä kävi talvella etujarrurempan yhteydessä sama juttu, kun eturummut käytin pois, puhdistin ja kasasin sitten niin heti koeajolla huomasi että joku meni hommassa pieleen kun jarrutettaessa alkoi vemputtamaan. Jarrutestissä näkyi sitten huojunta viisarin neulassa. Sitten sain vinkin velipojalta joka tietää raskaan kaluston käytön lavettipuolelta, että todennäköisesti rummun ja navan väliin on jäänyt joku pieni ruoste-, sora- ym.hitunen joka saa heti jarrurummun heittämään sen verran koska se on niin syvän mallinen( ja samalla vannekin heittää). Katsastusmies oli samaa mieltä. Raskas rumpu kun kolahtelee asennettaessa herkästi ja irtoavaa ruostehilsettä voi tippua väliin.
Asia tulee tarkistettua kun vaihdan tässä kesä etuset alle...
T.Peku
Asia tulee tarkistettua kun vaihdan tässä kesä etuset alle...
T.Peku
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Vemputtamista voi esiintyä pienemmissäkin rummuissa, aikanaan ajelin Astro Vaneilla ja kerran kun takana oli 60km soratietä, alkoi auto täristä siihen malliin että luulin kardaanin irronneen jostain
Oltiin jossakin Viitasaarella lauantai-iltana eikä mitään vikaa löytynyt, ajoin paikallisen rekkafirman pihaan kysymään onko korjaamoa joka tutkisi asiaa
Mutta sattui ystävälliset rekkamiehet, peruuttivat täysperän hallista ulos ja rupesivat tutkii montun päällä autoa, ens töikseen havaitsivat takarummun olevan "kuumako hellan koukku!!!" Vika korjattiin painepesurilla rummun sisään vettä ruutaamalla, jenkissä on sen verran suuret toleranssit että kiviä oli päässyt rummun sisään. Rekkamiesten mielestä yleinen vika raskalla puolella, eli tavaraa pääsee kenkien väliin hankaamaan, rumpu kuumenee ja menee soikeaksi.


Tulevaisuus on sähköinen
Tuleeko ravistusta sillon kun jarrutat suoralla? Ajettiin viime kesänä etelässä moottoritien rampilta pois ja loiva mutka + jarrutus teki niin kovan ravistuksen että luultiin että rengas irtoaa.
Pienen pähkäilyn jälkeen ajettiin lähimpään rengasliikkeeseen ja katsottiin aurauskulmat ja tasapainotettiin eturenkaat. Sisämelukin putosi murto-osaan siitä mitä se oli ennen tasa-painotusta. 


Merkistä ja vuosimallista riippuen saattaa olla, että pitäs, varsinki eturenkaat, kiristää momenttiavaimella. Olikohan nyt että esim kakkos-sarjan Scanian sai kiristää millä vaan mutta kolmos-sarjalaisen eturenkaan kiristykseen pitää käyttää momenttiavainta.
Vanteen ja rummun välistä tietenkin epäpuhtaudet pois, kuten edellä on mainittu.
"Sijjaasa hakee...."
Vanteen ja rummun välistä tietenkin epäpuhtaudet pois, kuten edellä on mainittu.
"Sijjaasa hakee...."
- Scania K 82
- Apukuski
- Viestit: 10
- Liittynyt: 18 Elo 2007 09:32
- Location: Janakkala
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Mikä vikana kun jarrut ravistaa?
Noissa uudemmissa rumpujarrullisissa on painonsäästön kustannuksella ohennettu rumpujen materiaalia. Joten Kiristämiseen on syytä paneutua huolella, vaikka renkaat olisikin tasapainotettu. 1. Puhtaus, 2. Jarrut vapaana, jos käsijarru akselilla se pois päältä, 3. Oikea momentti kiristykseen. Pitäisi tulla tärinätön versio.
8 litraa perämoottorissa.