B10M syöttöpumpun ajoitus
- jariautio
- Rattimajuri
- Viestit: 172
- Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
- Truck: Volvo carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 173
- Paikkakunta: Haapajärvi
B10M syöttöpumpun ajoitus
Löytyiskö keltään varmaa tietoa asiasta. DH10a moottori syöttöpumpun Akselissa ennakon säädin. Ennakko merkki 24. Ssä asteessa vauhtipyörällä. Merkki syöttöpumpussa propun alla keskellä reikää. Sähköohjattu syöttöpumppu.
Kysymys: pannaanko merkit vaan kohdalleen vai tarviiko tuota ennakon säädintä huomioida????
Eli kuinka säädän sen oikein????
Kysymys: pannaanko merkit vaan kohdalleen vai tarviiko tuota ennakon säädintä huomioida????
Eli kuinka säädän sen oikein????
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: B10M syöttöpumpun ajoitus
oikeaoppisesti siihen tarttee semmosen sytkäpyssyn tapasen härvelin millä se katotaan. mulle ainakin väitetty että ei voi tehdä ilman sitä ja volvon ohjelmassa sama väite että erikoistyökalulla. paikallisella diesel pajalla ehkä ?
- jariautio
- Rattimajuri
- Viestit: 172
- Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
- Truck: Volvo carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 173
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: B10M syöttöpumpun ajoitus
No ny se on säädetty. Liika kaukana kalassa kun kaverilta löytyi vehkeet säätöä varten.
Kaksi astetta oli myöhässä ja olipa iso vaikutus.
Karkea käynti pehmeni ja vetoja tuli lisää. Tuntuu että pito loppuu
Kiitos ja anteeksi taas kaikilta joita asiallani vaivasin. Hienoo on kun avuliaita löytyy
Kaksi astetta oli myöhässä ja olipa iso vaikutus.
Karkea käynti pehmeni ja vetoja tuli lisää. Tuntuu että pito loppuu
Kiitos ja anteeksi taas kaikilta joita asiallani vaivasin. Hienoo on kun avuliaita löytyy
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: B10M syöttöpumpun ajoitus
pitäs kans itellä säätää. ei vaan oo tuota härveliä löytyny läheltä. ebayssa oli yksi mutta mietin liian pitkää niin meni heti nenän edestä.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: B10M syöttöpumpun ajoitus
Kerro nyt edes lyhyesti miten se säädetään, ja onnistuuko ilman sitä härveliä. Jos kaksi astetta vaikutti niin paljon, niin korvakuulolla ei ainakaan kannata kokeilla.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- jariautio
- Rattimajuri
- Viestit: 172
- Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
- Truck: Volvo carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 173
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: B10M syöttöpumpun ajoitus
Kaverilla oli sellainen ajoitus lamppu joka ruuvataan syöttöpumpun kyljessä olevaan reikään. Sit vauhtipyörällä merkki kohilleen , löytyy porattu merkki reikä 24 astetta ennakkoo.
Syöttöpumpun akselilta se pultti löysälle jolla puristetaan akselille.
Pyöritetään niin että valo syttyy niin ajoitus kohdillaan.
Varmistin itse vielä pyörittämällä merkin ohi ja kun valo syttyi ryömin auton alle tarkistamaan vauhtipyörän merkin.
Tosiaan se kaksi astetta eli 22 asteen ennakolla käynti paljon karkeampaa ja liike säädössä niin vähäinen että ilman lamppua tuskin onnistuu.
Voihan joku väittää et onnistuu korvakuuloltakin, mut mulla ei ainakaan onnistunut. Todella tarkka säädettävä ja kun et tiedä varmaksi että minne päin.
Syöttöpumpun akselilta se pultti löysälle jolla puristetaan akselille.
Pyöritetään niin että valo syttyy niin ajoitus kohdillaan.
Varmistin itse vielä pyörittämällä merkin ohi ja kun valo syttyi ryömin auton alle tarkistamaan vauhtipyörän merkin.
Tosiaan se kaksi astetta eli 22 asteen ennakolla käynti paljon karkeampaa ja liike säädössä niin vähäinen että ilman lamppua tuskin onnistuu.
Voihan joku väittää et onnistuu korvakuuloltakin, mut mulla ei ainakaan onnistunut. Todella tarkka säädettävä ja kun et tiedä varmaksi että minne päin.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: B10M syöttöpumpun ajoitus
hyvä että sait duunattua. nyt itsekkin fiksunpi tuon asian kanssa. taidan käydä kattoo lappeenrannan mäkivetokisat ja samalla joutsenon dieselissä laittamassa kohilleen pumpun.
Re: B10M syöttöpumpun ajoitus
mistähän tollasta ajotustyökalua lähtisi kysymään lainaan, tarvis pumppu ajottaa kohdalleen kone tuo dh10a
- BlackDog
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 80
- Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
- Truck: Volvo B10M
- Location: Rauma
- Member id: 538
- Paikkakunta: Rauma
Re: B10M syöttöpumpun ajoitus
Moi
Lainataas vanhaa ketjua. Taravis vaihtaa ulostuloakselin stefa ja samalla vois tarkistaa pumpun ajoituksen. Yllä mainittiin jo että 24 astetta DH10A moottorissa. Mulla moottori on THD103KD, onko tässä sama ajoitus ja eroaako tämä DH10A moottorista jotenkin?
Lainataas vanhaa ketjua. Taravis vaihtaa ulostuloakselin stefa ja samalla vois tarkistaa pumpun ajoituksen. Yllä mainittiin jo että 24 astetta DH10A moottorissa. Mulla moottori on THD103KD, onko tässä sama ajoitus ja eroaako tämä DH10A moottorista jotenkin?
- BlackDog
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 80
- Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
- Truck: Volvo B10M
- Location: Rauma
- Member id: 538
- Paikkakunta: Rauma
Re: B10M syöttöpumpun ajoitus
Mun ajotuksen säätö meneekin mielenkiintoiseksi tän THD103KD moottorin kanssa. Yhdestä diesel pajasta "varma" tieto, et 10-11astetta olis manuaalien mukaan oikea. Suosittelivat laittamaan kuitenkin 13 sillä kulemma toimii parhaiten. Vauhtipyörällä kuitenkin porattu merkki 23 asteen kohdalla ja nyt ajotus oli 10.5 astetta. Mikäköhän mahtaa olla oike ennakko? Tulee vaan mieleen, että mahtaako vauhtipyörä ja muu moottori olla eriparia.
Syy ennakonsäätö mietinnälle on erittäin runsas savutys kylmänä käynnistettäessä. Lämppärillä kun lämmittää 10min niin ei juurikaan savuta käynnistettäessä. Ajossa toimiin normaalin laiskast, mutta ei savuta. Tämähän on eka bussi ja reilu kk sitten hankittu, joten verrokkia ei ole.
Huomenna vähän lisäselvittelyä. Sitten "arvotaan" joku ennakko ja ei muuta kun testilenkille. On tää hauskaa puuhaa
Syy ennakonsäätö mietinnälle on erittäin runsas savutys kylmänä käynnistettäessä. Lämppärillä kun lämmittää 10min niin ei juurikaan savuta käynnistettäessä. Ajossa toimiin normaalin laiskast, mutta ei savuta. Tämähän on eka bussi ja reilu kk sitten hankittu, joten verrokkia ei ole.
Huomenna vähän lisäselvittelyä. Sitten "arvotaan" joku ennakko ja ei muuta kun testilenkille. On tää hauskaa puuhaa

Re: B10M syöttöpumpun ajoitus
DH10A 5,5-9 riippuen tehoversiosta. Tuon löysin kesällä netin syövereistä ja kävin vielä wetteriltä varmistamassa. https://www.kylahullutkulkurit.fi/forum ... 2&start=25
Tuossa omaa saikkausta ajoituksen kans.
Tuossa omaa saikkausta ajoituksen kans.
- Jokelan linja
- Rattiamiraali
- Viestit: 471
- Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
- Truck: Scania bf86s Lahti10
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 200
- BlackDog
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 80
- Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
- Truck: Volvo B10M
- Location: Rauma
- Member id: 538
- Paikkakunta: Rauma
Re: B10M syöttöpumpun ajoitus
Kiitos ohjeesta. Tuossahan se selkeästi lukee mitä pitää olla ja juurikin sama mitä oli ohjeistettukkin. Taidan laittaa kuitenkin sen 13 mitä suositeltiin.
- BlackDog
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 80
- Liittynyt: 06 Syys 2023 13:30
- Truck: Volvo B10M
- Location: Rauma
- Member id: 538
- Paikkakunta: Rauma
Re: B10M syöttöpumpun ajoitus
Noniin koajolenkkejä suoritettu 13 asteen ennakolla ja todettu, että ei ainakaan toimi mun THD103KD moottorin kanssa. Selkeästi ajoitus pielessä, kun savuttaa "sinistä" ja käy rikkaalla. Nyt ennakko palautettu 10.5 asteeseen ja sininen merkkisavu poistui
. Mulla siis sähkö kaaasu ja pumpun ohjaus. No yksi asia kuntoon niin seuraaava jo kolkuttelee sanan varsinaisessa merkityksessä ilmeisesti kompura
Pitäs varmaan ruveta kirjailees projekti osioon, kun puuhaa riittää

