MahuriMöykky

Kerro omasta projektistasi
TeamAhvonen
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Kesä 2020 07:47
Truck: Volvo B10M-VanHool
Location: Vantaa

MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja TeamAhvonen » 24 Kesä 2020 12:38

Tuli huutastua tommonen Mahuri Volvon räähkä.
Pitkään ettinyt sopivaa aihiota ja nyt se löytysi.
Tarkoitus muuttaa perheen matkailukäyttöön ja takatila muuttaa auton kuljetusta varten.

Vkl pitäisi noutaa poika kotiin.
Mutta, tässähän egs laatikko ja kuulemma ei mene eteenpäin vaihteet päälle kuin hävaihteet vain.
Onko mitään vinkkiä mihin varautua?

Osaankohan laittaa tähän linkit kuviin...

http://aijaa.com/oG8PjG
http://aijaa.com/6cUSiU
http://aijaa.com/yfEzgM
http://aijaa.com/Lv6M8v

villev51
Rattimajuri
Viestit: 210
Liittynyt: 14 Joulu 2015 09:12
Truck: Setra s208
Location: Rovaniemi

Re: MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja villev51 » 25 Kesä 2020 11:58

Jaa, vai vaihteisto vika... Itsekkin katsoin autoa sivustolla. Ei kyllä ollut mitään mainintaa vaihdeongelmista...

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2733
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja neppi » 25 Kesä 2020 17:27

Voi auttaa käyttää johdot irti kummastaki päästä, putsailla jollain kontaktikliinerillä liittimet ja diel-rasvan kans takas. Jos ei nouse paineet tarpeeks, ei EGS toimi. Käytä paineet ylös ja pumppaa jarrulla ne tyhjäks - muutaman kerran, jos siellä ois vaik joku venttiili jumissa.

Vaihdelaatikon päältä kansi auki, vaihteiden venttiilit on siinä päällä rivissä (samallahan nuo tsekkaa ne johotki). Suhiseeko jostain? Kaveri mukaan kääntelee keppiä ja toinen kuuntelee ja tunnustelee solkkuja.

Mulla oli Puolassa viimekesänä vaihdeongelma, joka johtu siitä et paineet karkas (muualta) muutenki harakoille ja sit oli pitkä tietyö, jossa kytkintä ja jarruja polettiin vuorotellen vitsi tunti. Ei ehtiny toipua siitä ilmahävikistä laite ja alko hävii vaihteet. Onneks sain jotain tupaan ja pystyin kaasu pohjassa nilkuttaa seuraavalle huoltikselle. Lounastauon oli auto käynnissä, semmosta reippaasti korotettua tyhjäkäyntiä ja ränkkäsin korinnostoo eestaas, ja kaikkee muutaki, ni sit vaa jossain kohtaa se alko taas pitää paineita vähän paremmin ja rupes vaihteet pysyy..

Ainii! Tsekkaa et ne vaihdekepin dippikytkimet on oikeessa asennossa! Ja juu, en todellakaa muista miten ne pitää olla ja auto on vähän kaukana. Tai mä.

Hätävaihteille on nappi siinä vaihdekepin hoodeilla. Sen jos on joku potkassu toiseen asentoon, ni juujuu, toimii hätävaihteet.

Joku viisaampi saa jatkaa.

TeamAhvonen
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Kesä 2020 07:47
Truck: Volvo B10M-VanHool
Location: Vantaa

Re: MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja TeamAhvonen » 25 Kesä 2020 21:36

villev51 kirjoitti:
25 Kesä 2020 11:58
Jaa, vai vaihteisto vika... Itsekkin katsoin autoa sivustolla. Ei kyllä ollut mitään mainintaa vaihdeongelmista...

Näin juu😂
Soitin entiselle omistajalle niin kehu näin että hylki eteenpäin vaihteen kytkemistä. . Mutta sano myös että kun oli Oravaiselta ostanut niin teettänyt koneremontin jonka jälkeen 2vuotta siirrellyt poravaunua(minkä takia tehnyt takatilan). Sitten sairastui niin jäi bisnes ja bussi seisomaan.
Jännö nähdä kuinka ruostehiiri on purrut.
Jos ei muuta niin saan hyvät talvikummit firman kuorkkiin.
Mutta toivon kyllä että tuo on laitettavissa tienpäälle💪

Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 116
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja joope » 26 Kesä 2020 00:40

En tiiä mikä loota siinä on mutta mulla on R1000 EGS7 ja siitä löytyy syvällisempi juttu haulla...

Ehti sieltä laatikon kyljestä pari tuommosta kulmakappaletta ja anturia.
Ota anturi irti ja kokeile mensselillä että meneekö kuula sisään-ulos kun kaveri kytkee eri vaihteita päälle-pois.
Jomman kumman on liikuttava joka vaihteella.
Jos ei, niin vika on kulmakappaleessa (kara jumissa)
Voihan se anturikin vikoa!
Liitteet
IMG_20200510_212224.jpg
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95

TeamAhvonen
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Kesä 2020 07:47
Truck: Volvo B10M-VanHool
Location: Vantaa

Re: MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja TeamAhvonen » 26 Kesä 2020 06:05

Kiitosta vinkeistä.
Tossa löysinkin juu aloitusviestin jälkeen muutaman tarinan näiden probleemien pohdintaan.
Eiköhän se sieltä jollain taikinoida kotia.
Pyhänä meinasin tuotteen noukkia niin täytyy ottaa kontti täyteen työkaluja ja tarvikkeita.

Saakos näihin EGS systeemeihin tarvikkeena osia/tiivisteitä? Vai onko aina aina Volvo hommia?

Onko olemassa mitään sivustoa jossa olisi ilmakaavioita, sähkökaavioita tai muutenkin jotain käyttöohjekirjoja?

Minkälainen tämmönen VanHool on korina? Jotain käsitystä on joistain koreista mutta VanHoil on kyllä ihan tuntematon meikäläiselle.

Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 116
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja joope » 26 Kesä 2020 09:16

Voltek oy, valkeakoskella.
Siellä on tietoa ja paljon vanhoja ohjekirjoja ja kaavioita.
Tarvikkeita löytyy myös.
Kunnostelee moottoreita, vaihteistoja ja periä.
Eli voimansiirtotekniikkaan keskittynyt, erittäin pätevä!
Voin suositella suuresti...
+35835843047
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95

TeamAhvonen
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Kesä 2020 07:47
Truck: Volvo B10M-VanHool
Location: Vantaa

Re: MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja TeamAhvonen » 28 Kesä 2020 16:42

Eihän siinä muuta ollut ku akut kiinni ja tulille.
Kaikki toimii liiankin hyvin. 👌
Vaihteisto toimii juuri niinkuin se on tehtaalla suunniteltu. Kait nämäkin sitten itse korjaantuvat🤷‍♂️
Ehkä kumminkin käyn koko järjestelmän läpi putsaten ja tarkistaen.
Moottorista kyllä huomaa että on kunnostettu.

Kylkilistojen alle on korroosio purrut ihan läpi asti ja vähän sivuluukkujen runkoihin. Tiedä mitä alta löytyy kunhan hallissa pääsee möyryämään. Jotenkin en vaan tykkää taistella noiden luukkujen kanssa. Noh, täytyy yrittää jotsin taikinoida.

Hirmu tuuri. Pyssättiin kaffille niin kattoin että miten se takaikkuna on noin hassun näköinen. Ihan vähän varovasti koskin niin se tippus syliin. No, onneksi pysy näin ehjänä.

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2733
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja neppi » 28 Kesä 2020 22:52

No parempi niin! ;)

Perustuuko se ”vaihteet ei toimi” -väittämä johonki helmikuuhun ku sitä viimeks testattiin? Kuivaimen patruuna vaihtoon ja paineilmajärjestelmän huuhtelu to-do listalle.

Hämmästyttävän vähän kuvia tässä ketjussa vaik on auto ollu pihassa tuntitolkulla. Mihin tämä foorumi on oikein menossa?!? Ennen oli kunnollista.
Viimeksi muokannut neppi, 01 Heinä 2020 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jiipee
Kippari
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Marras 2007 00:53
Location: Kempele

Re: MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja jiipee » 30 Kesä 2020 20:04

Hyvä neppi. 😄👍 Joo. Kuvia ei oo koskaan liikaa.

TeamAhvonen
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Kesä 2020 07:47
Truck: Volvo B10M-VanHool
Location: Vantaa

Re: MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja TeamAhvonen » 07 Heinä 2020 20:08

Kyllä tää tästä pikkuhiljaa. Työt haittaa nyt kovasti harrastamista 04:30 kun lähtee ja 19:00 palaa kotio niin ei virtaa tohi riittää, yrittäjänä pakko painaa kun töitä on. Se siitä tekosyystä😅
No tehdään aina vähän kerralla. Jos sitä purkuhommia sais vkl aloteltua. Alunperin meinasin auton kuljetustilan taakse. Mutta nyt olen mielessäni päätynyt että jätän taakse vain pienen rahtitilan ja loput "asumis" käyttöön. Auton kärryyn ja perään.

Korroosio piru on purrut ikävästi kylkilistojen alle. Kumpiko järkevin:
Paikata paloilla ruostekohdat ja pakkeloida?
Vai yrittää täyskorkea pellinpala vaihtaa ja pystysaumaan joku lista kanssa?

Lattiasta en vielä tiedä laskisinko sen vai antaisiko olla noin. Täytyy vähän tuumailla kun saa penkit ja hyllyt purettua.

Etuoven lasien väli melko vaaleassa hilseessä vai mitä onkaan. Putsaako joku firma noita vai kannattaako itse yrittää laseja irroittaa?

Mikä tuo mittari on tuossa yhdessä kuvassa? Siinä vilisee milloin mitäkin lämpötiloja.
Muutenkin nuo kojelaudan namiskuukkelit ihan hepreaa.
Täytyy kokeilla mistä mikäkin venttiili napsuu jos napsuu.

Lauantaina pitäisi lähteä käymään erään bussiyhtiön varastoja tyhjentämään. Löytyy kuulemma, moortoreita, vaihteistoja, jarruja, niveliä, ym. Pisteosaa. Saas nähdä sitte.
Kaappiauton jo varasin reissuun😅

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 259
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 07 Heinä 2020 21:27

Kysytkö samalla, saako heiltä tiedustella osia?
Scanian matkaperä etsinnässä...

TeamAhvonen
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 24 Kesä 2020 07:47
Truck: Volvo B10M-VanHool
Location: Vantaa

Re: MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja TeamAhvonen » 07 Heinä 2020 21:30

Reissureki kirjoitti:
07 Heinä 2020 21:27
Kysytkö samalla, saako heiltä tiedustella osia?
Scanian matkaperä etsinnässä...
Juu kysäsen 👍🏼
Mikä scania malli? Onko tarvittavasta välityksestä mitään käryä?

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 2733
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja neppi » 07 Heinä 2020 23:10

Ite laskin lattiat vaa siitä mistä tarvii, keittiön kaappien edestä (niin et se korotettu lattia jäi niinku kaappien sokkeliksi), makuuhuoneesta ja vessasta.

Voi olla ettei pelkkä pintapellin paikkaus / vaihto ihan tossa riitä... ;)

Mittari on matkustamon lämpö. Sille pitäis olla katkaisija siinä jossain kans. Semmonen kuumemittarin kuva ja siinä I, II, III, jolla valitaan et mitä anturia monitoroidaan. Ne on kaikista aina paskana, anturit ja mittari. Ikinä en oo yhtään ehjää nähny. Viihdyttävää sitä kyl on seurata. Siinä on myös liukkausvaroitinledi, toi ”lumihiutale” (Ruåttalaiset ei osaa ees lumihiutaletta piirtää!), joka usein kuitenki toimii. Syttyy jossain +3°C paikkeilla.

Lasista voi ensiavuksi lyödä sisemmän kerroksen murusiksi ja putsailla sen jäljellejäävän klasin läpinäkyväksi jälleen. Uusi maksaa kymppejä / satasia sit ku on sen aika...

Edit: linja-autoyhdistelmän maksimipituus on 18,5m jos sitä peräkärryhommaa suunnittelet...

Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 259
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 08 Heinä 2020 00:31

TeamAhvonen kirjoitti:
07 Heinä 2020 21:30
Reissureki kirjoitti:
07 Heinä 2020 21:27
Kysytkö samalla, saako heiltä tiedustella osia?
Scanian matkaperä etsinnässä...
Juu kysäsen 👍🏼
Mikä scania malli? Onko tarvittavasta välityksestä mitään käryä?
113 ja vetopyörästön tyyppi on R642, välitys mielellään 3.25, 3.78:kin saattaisi jo hieman vaikuttaa janoisuuteen (nyt välitykset 4.25)

Reissureki
Rattiamiraali
Viestit: 259
Liittynyt: 20 Huhti 2015 22:06
Truck: Scania L113
Location: Kiiminki

Re: MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja Reissureki » 14 Elo 2020 13:11

Reissureki kirjoitti:
08 Heinä 2020 00:31
TeamAhvonen kirjoitti:
07 Heinä 2020 21:30
Reissureki kirjoitti:
07 Heinä 2020 21:27
Kysytkö samalla, saako heiltä tiedustella osia?
Scanian matkaperä etsinnässä...
Juu kysäsen 👍🏼
Mikä scania malli? Onko tarvittavasta välityksestä mitään käryä?
113 ja vetopyörästön tyyppi on R642, välitys mielellään 3.25, 3.78:kin saattaisi jo hieman vaikuttaa janoisuuteen (nyt välitykset 4.25)
Mites kävi, vai kävikö mitenkää?

Addica
Kokenut kuljettaja
Viestit: 127
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: Sähkökeppi Royal
Location: 38700

Re: MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja Addica » 15 Elo 2020 14:46

neppi kirjoitti:
07 Heinä 2020 23:10
Lasista voi ensiavuksi lyödä sisemmän kerroksen murusiksi ja putsailla sen jäljellejäävän klasin läpinäkyväksi jälleen. Uusi maksaa kymppejä / satasia sit ku on sen aika...
Tässä aikani kuluksi fundeerasin tuota ja eikös se ehjä lasi(ulommainen) jää enää niillä välilistan päällä olevilla muruilla kiinni koriin?

Jule
Vapaaherra
Viestit: 1536
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: MahuriMöykky

Viesti Kirjoittaja Jule » 15 Elo 2020 17:38

Addica kirjoitti:
15 Elo 2020 14:46
neppi kirjoitti:
07 Heinä 2020 23:10
Lasista voi ensiavuksi lyödä sisemmän kerroksen murusiksi ja putsailla sen jäljellejäävän klasin läpinäkyväksi jälleen. Uusi maksaa kymppejä / satasia sit ku on sen aika...
Tässä aikani kuluksi fundeerasin tuota ja eikös se ehjä lasi(ulommainen) jää enää niillä välilistan päällä olevilla muruilla kiinni koriin?
Tavallaan joo. En ole kokeillut, mutta jos jokaisen murun nyppisi sieltä tiivisteen välistä pois, saattaisi se ulompi lasi heittäytyä väljäksi, mutta miksi niit muruja pitäisi alkaa nyppimään sieltä pois? Ei ne sieltä itsekseen tule.

Vastaa Viestiin