Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

raippijep
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Tammi 2011 15:17
Location: Helsinki

Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja raippijep »

Tervehdys kaikille! Tulihan sitten ostettua bussi. Scania ajokki express vuodelta -88. "bussituntemus" rajoittuu kyydissä istumiseen joskus vuosia sitten, joten kaikki neuvot ovat tervetulleita. Ja kysymyksiä satelee varmasti paljon. Varsinkin tyhmiä kysymyksiä. :roll:

Mikä olisi yksinkertaisin ja edullisin sähköjärjestelmä? Sähköä tarvitaan jääkaappiin, televisioon, stereoihin ja keittiön pienkoneisiin. esim. kahvinkeittimeen.

Lisäksi hakusessa olisi säilytyspaikka pääkaupunkiseudun lähettyviltä!! [/b

Jani ja Hanna
Scania Ajokki Express -88
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Teretulemast!
Yksinkertaisin on jatkojohto oven raosta jonka perässä on 6-osanen haarotin.
Toki siihen kannattas laittaa riittävällä ip-luokituksella oleva rasia, johon on syöttö. Lootasta sitten vvs:n ja johdonsuojakatkasijan kautta sopivalla kaapelilla pari pistorasiaa paikoille jossa virran tarvetta tulee olemaan. Ja tuonhan joudut teettämään sähköasentajalla.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tervetuola mukaan :D Niin ja jos ajon aikana tarttee sähköä (ainakin jääkaappi) niin voi ottaa ajoakuista invertterin avulla (riittää jo 300w) mut sit täytyy muistaa ottaa invertteri pois päältä tai kotiin lähtö voi olla aikas hankalaa :lol: Tietty parempi on jos laittaa ns.hupiakut jotka on erillään ajoakuista :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
raippijep
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Tammi 2011 15:17
Location: Helsinki

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja raippijep »

Suunnitelmissa on ollu hupiakut ja joku aggregaattiviritelmä. Eniten mietityttää että millaset akut ja invertteri pitää olla. Paree se on varmaan pysyä eros auton omista sähköistä ettei tuu mitään ongelmia reissussa. Joo, ja kyllä on tarkotus palkata joku osaavampi tekemään noita sähkövirityksiä. Muuten saattaa käydä niin ettei oo enää bussia ollenkaan..


Jos joku on kiinnostunut tekemään sähköhommia niin YV:tä tulemaan..
Scania Ajokki Express -88
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Invertterinä paras on puhdas siniaaltoinvertteri :D sillä toimii sit kaikki sähköhärpättimet :lol: tosin maksaa jonkun verran enemmän kun noi modifioidut/kanttiaalto :cry:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
raippijep
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Tammi 2011 15:17
Location: Helsinki

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja raippijep »

Millaset akut kannattaa hommata?
Scania Ajokki Express -88
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Carman »

raippijep kirjoitti:Millaset akut kannattaa hommata?
No tietysti parhaita olisi ns. vapaa-ajan akut tai jopa hyytelöakut, mutta näissä isoissa autoissa, kun ei ole painolla niin väliä, voisi todeta että määrä korvaa laadun! :D

Omassa autossa hupiakkuina 2x Hankook 230Ah perusakkua, voisi toiset laittaa vielä.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja joope »

Tervetuloa harrastuksen pariin!
Omassa autossa 2x 230Ah perusakut ja hupi puolella on 4x 230Ah perusakut (Hankook, ku halvalla sai). Ajon aikana nämä voi yhdistää, että kaikki latautuu.
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Noissa akkujen määrässä kannattaa pitää mielessä että tuollanen 4x 230Ah akut, eli 469Ah@24V ottaa latautuakseen ajossa auton peruslaturilla sellasen 10h kun laskis että 50A saatas lataukseen reilun sadan Ah:n laturista.
Suosittelen siniaaltoista invertterilaturia, jolla maasähkössä olessa saa akut täyteen ja ajoon lähtiessä virta ei katkea.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Taitaa olla paras systeemi sellainen jossa on kaksi kunnollista 24V akkupakettia mekaanisen 1-2-1+2-0 kytkimen takana ja hyvä siniaaltoinvertteri hupipaketista syöttämään autoon virtaa. Verkkolaturi erilleen hupipakettiin tai invertterilaturiyhdistelmänä. Hyvä puoli on ettei auton järjestelmään tarvi koskea, halutessaan kaikki akut saadaan nippuun ja kapasiteettia löytyy kylmästarttiin ja pitkään hupikäyttöön.

Hieman fiksumpi tulee vielä jos käyttää akkupakettien niputtamiseen/erottamiseen kauko-ohjattua kontaktoria tai erotusrelettä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Joissain tilanteissa on hyvä jos kaikki akut on samanlaisia eli startti ja hupiakut vaihtokelpoisia keskenään.
Suosittelen ns. latauksen jakodiodi systeemin käyttämistä.
En ole koskaan täysin ymmärtänyt, ja hyväksynyt, jännite, tai varaustilanteestaan eriarvoisten akustojen _yhteen_ kytkemistä.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

kyllä paras on automaattinen latauksenjakaja, toteutettuna sitten ettei jännitehäviöitä tule. tässä esimerkki:
Stellit Prosplit http://www.sterling-power.com/products-prosplit.htm

Näitä käytetää mm ammattikalustossa, suurissa huviveneissä (ei Bella) jne

Esim D160A2 160A 2out £89.92
-latausvirta max 160 A
- ulostuloa (2 erillistä akkuryhmää)

Moniasentoinen katkaisija tahtoo aina jäädä väärään asentoon ja tuollaiselle virralle tarkoitettu maksaakin
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja motoku »

meillä auton "koskematon" oma sähköjärjestelmä, akut 2*180ah. lisätty hupisähköt 2*180ah akuilla 24v kytkennällä. parkit kytkemällä ylimääräinen linja-auton rele kytkee nämä paketit rinnan, jolloin hupisähköpuoli latautuu / saa täräyttää 4 akulla käyntiin, jos piirturi on ajoakut tyhjentänyt...

hupipuoli on sit oma 24v systeemi, jossa 40A jännitteenalennin 12v (primus ym sälää) ja 2kw/4kw kanttiaaltoinvertteri "kotisähköä" tuottamaan. hupipuolen kytkennät täysin erillään auton sähköistä,

kokonaisuus on tähän mennessä toiminut moitteettomasti ja lisäetuna tuo ajon aikana latautuminen sekä starttiapumahdollisuus. en ole havainnut epätasaista latautumista tms. syksyllä lähdimme ihan tyhjillä hupiakuilla reissuun, 4 tunnin ajon jälkeen sai primusta ja valoja käyttää vapaasti.

toteutunut tavoite oli, että kesällä 1vko ja talvella 48h täytyy pärjätä ilman moottorin käyttämistä tai tolppasähköä/aggrekaattia.

halpa vai ei, kaikki hilut yhteensä alle 450€, sisältää erkkaa ja nippusiteitä myöten kaiken. akut on jätelavalta...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

mulla on erillinen 12v järjestelmä henkilöauton laturilla. Se on täysin huoleton lukuunottamatta laturin hihnoista huolehtimista. Pitää olla remmit kireällä kun 230ah hupiakku on typötyhjä ja moottori pistetään käyntiin. Mielessä on ollut 24v hupiakkupaketin lisääminen rinnalle siksikin että iso siniaaltoinvertteri syö tällä hetkellä ajoakkupuolelta. Ei siinäkään mitään ongelmaa ole ollut.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja ansa »

tähän omaviritelmä.
auton omat akut 2x180ah jätetty vain käynnistys käyttöön ja asumis tilanteessa mennään 10x225ah akkupaketilla ja kolmella invertterillä.
auto lataa ajon aikana myös hupiakkuja jos niiden päävirtakytkin kytkettynä.
trukkilaturi lataa akkuja jos maasähköä tarjolla ,muuten autossa agrekaatti ja yhden vuoden retkeily kokemuksella tällä järjestelmällä pärjää noin 2vrk ilman akkujen latausta ulkolämpötila oli kylmimmillään n.-10astetta ,ilmalämöpumppu ja jääkaappi suurimmat kuluttajat ja jatkuvasti päällä.
muuten meillä käytössä nuo keittiövempeleet kahvinkeitin ,vedenkeitin ,mikro ja astianpesukone inverttereillä ,niin ei ole noilla leirintäalueillakaan ongelmia sulakkeiden keston kanssa ,laturi kun ottaa vain määrältä tuota virtaa ,6amppeeria todettu että riittää.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tälläkin on suuri merkitys paljonko tarvitaan maasähköä. Todella hyvä tulee jos pärjää 10A sulakkeilla, sitä on saatavilla melkein joka töpselistä. Mulla on kaksi erillistä syöttöä joten enimmillään voi työntää 2x16A ja onhan joillakin voimavirta käytössä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tämä vinkki ei kai ole yksinkertainen. Mutta tavoitteena oli vapaaparkki kelpoinen auto. Aurinkopaneelit ovat sitä varten.

Itse aloitin kanssa irtoroikka kuskin ikkunasta sisään tätä mentiin n. 5-6 vuotta ennen kiinteän 230V asennuksen laittoa. Tässä ensimmäinen kuva on 24V auton akku ja pari hupiakkua ja miten se puoli on kytketty. En halunut rinnankytkeä 12V akkuja siitä syystä erilliset virtapiirit. Kuvasta poiketen molemmilla hupiakuilla on nyt oma paneeli (uusi 85W lisätty) ja vaihtokytkin on poistettu käytöstä.

Toinen kuva on 230V maasähkökeskus jossa yhtä sulaketta vaihtoehtoisesti syötetään omalta invertteriltä, akkusähkällä tehden ~230V. kuva löytyy kuva galleriasta:
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =69&pos=19
Liitteet
Akkujärjestelmät.jpg
Akkujärjestelmät.jpg (64.18 KiB) Katsottu 27815 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Kaks akustoo autos, 4x200Ah hupi ja 2x200Ah käynnistys, hupiakkujen peräs 2500w inventteri. Aluks meinasin asentaa toisen laturin koneen kylkeen hupiakuille mut päädyin halvempaan ratkaisuun. Hommasin tuolta http://www.nautikulma.fi/index.php?type=0&id=219 ton ArgoFet 200A / 2 akkua latausdiodin, kalliimpi ku akut yhdistävä pelkkä rele mut helpompi muuten toteuttaa.. On kyl viel kytkemättä, kevääl sit.. Ainut huono puoli et laturi vahtii vain toisen akuston jännitettä ja säätyy sen mukaan mut uskoisin toimivan.

Jos starttiakut on tyhjät nii inventterin ja starttiapulaturin kautta sähköä hupiakuist käynnistykseen. Kyseisel kytkennäl on jännitettä nostava vaikutuskin, hupiakuis oli 23v ja laturi työns starttiakuille 27v..
Raskaskalustoa
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Elo 2011 13:16
Truck: Sisu, Ajokki
Location: Hattula

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Raskaskalustoa »

konenikkari kirjoitti:Joissain tilanteissa on hyvä jos kaikki akut on samanlaisia eli startti ja hupiakut vaihtokelpoisia keskenään.
Suosittelen ns. latauksen jakodiodi systeemin käyttämistä.
En ole koskaan täysin ymmärtänyt, ja hyväksynyt, jännite, tai varaustilanteestaan eriarvoisten akustojen _yhteen_ kytkemistä.

Itsekin ajattelen samalla logiikalla kanssasi, että kaikki akut olisivat samanarvoisia keskenään, joten myös vaihtokelpoisia. Näin ollen voi olla vuorottaiskäytössä keskenään useitakin akkuryhmiä, joille käy samat latauslaitteet inverttereineen jne. ilman, että tarvitsee "googlettaa", silloin eivät matkakumppanitkaan jää pulaan poistuessasi.

Näille vuorottaiskäytöille voi asentaa eriväriset merkkivalot ilmaisemaan niiden päälläoloa ja automatiikan hälyttämään ja vaihtamaan järjestelmää, ja kytkemään laturin, kun akkujännite putoaa jännitteestä riippuen 10,5-21:n Volttiin.

Suomen arktisia olosuhteita ajatellen tapahtui akkujen valmistuksessa huononnusta, lukuun ottamatta ajateltua huoltovapautta, joka kuitenkaan ei jatka niiden elinkaarta vaan päin vastoin. Kun akut hapotettiin vasta ostettaessa, saatiin ne tuoreempana käyttöön, jos hapotuksen ja käyttöönoton väli pitkittyy yli puoleen vuoteen, niin levyihin alkaa muodostua sulfaa, joka estää akkua latautumasta täyteen arvoonsa. Sama ilmiö astuu kuvioihin myöskin satunnaiskäyttöisten kohdalla. Uusittaessa diesel-ajoneuvon/ työkoneen pakkaskäynnistysakkua, niin kannattaisi valita 30-40 % isompi Ah.-määrältään, jos on tilaa, eikä pienempi levymäärä, kuin 14/ kenno ole pakkasakku, sekä tivata akun valmistus kuukausi (käyttöönottokk/ vuosi = hämäyksellinen silmänkääntötemppu). Sitten akkua on "pahoinpideltävä", ennen latausta pudotellen sitä 2-4 kertaa 1-1,5 tuuman korkeudelta, että sulffa putoilee pohjalle. Jatkotoimena sulfaa voi lisäksi poistaa Cetekin automaattisella ylläpitolaturilla. Ainakin, jompaa/ kumpaa menetelmää suositan käyttämään muussa, kuin päivittäiskäyttöisessä ajossa, siten akun elinkaarta voidaan jatkaa nykyisestä 3-4:stä vuodesta, ainakin 5-6:n vuoteen.
Päihteet ja moraalittomuus tuovat ongelmia, eivätkä suinkaan ratkaise niitä,
- raittiina ratissa.
valmetmies
Tosi harrastaja
Viestit: 40
Liittynyt: 09 Touko 2012 20:23
Truck: mb
Location: jkl

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

mites sellanen kun mulla noita maston varasyötön akkuja muutama nurkkiin hommattu siltä varalta että jos bussiin laittaa niin voinko kytkeä sarjaan vaikka kaks ja kaapeli startti akulle ja rele väliin että ajossa lataa niitä. vai meneekö akut huonoks. akut siis hyytelöakkuja. 175Ah 12v
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mulla on juurikin noin. Neljä teleakkua.

N
valmetmies
Tosi harrastaja
Viestit: 40
Liittynyt: 09 Touko 2012 20:23
Truck: mb
Location: jkl

Re: Yksinkertaisin sähköjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja valmetmies »

eli toimii ja lataa ok ihan suoraan vai tarviiko jotain säädintä väliin?
Vastaa Viestiin