CTEK ylläpitoon...

Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja MAN »

Kertokaas mistä halvimmalla saa 24 V CTEKin ylläpitolaturin? Oon saanu tarjouksen 330 € mutta ku sanoovat jotta sais 250 €:kin.......?
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tuo 240-255€ on kyl oikein hyvä hinta jos siihen vain saa. Saksan nettikaupasta halvin minkä robotti löysi oli 259€ siihen rahtikulut Suomeen oli sille 23€.

Mulla on juurikin tuo 14000 malli ja se on oikein hyvä. Ainoa miinus mikä pitää sanoa on se että jos akut on aivan tyhjät niin se ei tajua että piuhan päässä möllöttää akkuja eikä se ala tekemään mitään. Juuri pökkäsin tavallisella laturilla ensin vauhtia akkuihin jotka vähän jäätyi ja sitten jatkoin tuolla Ctek:n laturilla 20h ja niihinhän palasi elo ja puhti.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Joo, tuolta pitää itsekkin tilata...

Mikä ero näillä, paitsi 15€?

CTEK XT14000 24V / 14 A akkulaturi

CTEK XT14000 multi 24V / 14 A akkulaturi

EDIT:

Jos tilaisi tuollaisen ja hupiakuille tällaisen kaveriksi:

CTEK XS25000 12V / 25 A akkulaturi

Tai sen pienemmän, 7000...

Tai kunnon 24V -> 12V (niinkun KajNyy neuvoo), tosin minulla on ne hyytelöakut jotka vaativat puhdasta sähköä, muuntaja ei käy...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Multissa boost toiminto, syväpurkautuneiden elvytykseen, ja virtalähdetoiminto jolla jotain laitteita voi käyttää ilman akkua (ilmeisesti parempi suodatus, ei vehkeet pörise)
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ite laite kyllä pörisee ja vinkuu ladatessaan. Ääni voimistuu mitä pitempään se on kytkettynä. Sen verran pitää ääntä että arvelin sulkea sen johonkin lootaan jossa eristystä mutta plexi josta näkee seurata sen toiminnan ledejä ihan sisätiloista.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

jone-51k kirjoitti:Ite laite kyllä pörisee ja vinkuu ladatessaan. Ääni voimistuu mitä pitempään se on kytkettynä. Sen verran pitää ääntä että arvelin sulkea sen johonkin lootaan jossa eristystä mutta plexi josta näkee seurata sen toiminnan ledejä ihan sisätiloista.
Ei minun pörise lainkaan edes tuuletin, :( oiskos laakerivika :?:
Multti mallin Suppy asento josta kerrottiin että voi käyttää ilman akkua. Tämä on nimenomaan tarkoitettu käytettäväksi kun kulkurissa ollaan ja käytetään vaihtelevasti sähköä.
CTEC manuaalissa varoitetaan että ylläpitoasennossa kun vaihtelevasti kuormittaa akkua niin automatiikka saattaa tulkita akun hajonneeksi ja kytkee pois latauksen.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja Jone »

Aloin epäilemään josko omassa olisi jokin vika mutta ilman "akkuja" se on äänetön mutta ladatessaan alkaa vinkuminen. Pitänee seurata miten se ilmenee jatkossa.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Onko laite oikeassa asennossa? Pystysuorassa seinässä kiinni vaakasuorassa teksti oikeinpäin.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

only4pro kirjoitti:Joo, tuolta pitää itsekkin tilata...

Mikä ero näillä, paitsi 15€?

CTEK XT14000 24V / 14 A akkulaturi

CTEK XT14000 multi 24V / 14 A akkulaturi

EDIT:

Jos tilaisi tuollaisen ja hupiakuille tällaisen kaveriksi:

CTEK XS25000 12V / 25 A akkulaturi

Tai sen pienemmän, 7000...

Tai kunnon 24V -> 12V (niinkun KajNyy neuvoo), tosin minulla on ne hyytelöakut jotka vaativat puhdasta sähköä, muuntaja ei käy...

24->12V ovat tietysti tasavirtaa mutta eivät sisällä muuntajaa. Invertterikäyttöisinä en ole tutkinut mikä niiden jännitevaihtelu on (riple) Minun Waeco merkkinen ei ole aiheuttanut mitään häiriöitä autoradiolle, no se nyt ei todista mitään. Waecon 20A ja 40A mallit Ripple & Noise: 20 mA
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja MAN »

Juu... tänään tilasin puolenpäivän jälkeen se laturin yllämainitusta paikasta ja oli illalla kotona n klo 17..... sattuu olemaan se liike tuossa 15 km päässä ja nuori nainen toi sen mulle tullessaan kotiinsa tänne Hyvinkäälle....:-)
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

MAN kirjoitti: nuori nainen toi sen mulle tullessaan kotiinsa tänne Hyvinkäälle....:-)
Oli siis todella hyvä palvelu siinä firmassa :wink:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Ootko ollut matkamese "talviunilla" ?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Moro Bussiton...

tavallaan talviunilla :D mutta nyt vasta pääsin kunnon pajalle hitsaamaan...huomen aamulla se riemu sitten alkaa.

Helmikuun loppuun saakka vielä aikaa hommata katsastusleima 8)
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Jep, itse tilasin kanssa, tuli keskiviikkona, mutta kuten jone sanoi, ei reagoi jos akut on täysin tyhjät. Ja yksi kenno oli vielä jäässäkin.

No, tökkäsin tavallisella laturilla vähän alkua ja laitoin se Recond päälle, niin johan alkoi tapahtumaan. Eilen siis laitoin illalla päälle sen tänään paloi se 75%.

Ajattelin kokeilla miten startti pyörii, niin eihän tarvinnut kun näyttää avainta niin oli käynnissä.

Ennen oli ensin sellainen "tou", sitten reilun sekunnin viive ja kone alkoi pyörimään.

Myös webasto näyttää toimivan nyt, ennen sammui kun vesi ei pyörinyt, mutta nyt oli niin kauan päälle että sammui itse kerran ja syttyi sitten uudellen.

Joten pisteet annan kyllä CTEKille.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Mitäs jos ne 12V hupiakut lataisi tällaisella? Syötön voisi ottaa 24V hupiakuista, joita ajattelin laittaa bussin valaistukseen ym pienempään... ja ne latautuu taas kun auto on käynnissä, mutta on eritelty käynnistysakuista.

http://www.erikoisvaruste.fi/product_details.php?p=134
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

only4pro kirjoitti:Mitäs jos ne 12V hupiakut lataisi tällaisella? Syötön voisi ottaa 24V hupiakuista, joita ajattelin laittaa bussin valaistukseen ym pienempään... ja ne latautuu taas kun auto on käynnissä, mutta on eritelty käynnistysakuista.

http://www.erikoisvaruste.fi/product_details.php?p=134
Valitettavasti tuo laite ei ole tarkoitettu akun lataamiseen
:( =13,6V on lian alhainen jännite = 12V akku sulfatoituu pilalle vuodessa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
samppa87
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Maalis 2008 17:52
Location: Turku

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja samppa87 »

Taitaa olla tarkoitettu vain 12V virtalähteeksi 24V autoihin.

Tuolla sivulla mainittiin mm. että voidaan laatuluokituksen perusteella käyttää hälytysajoneuvoissa. Siellä on usein monenlaisia 12V laitteita (radiopuhelimen ajoneuvoasema, käsipuhelinten lataus, mahd. käsivalaisinten lataus jne). Eli jos 12V virtalähdettä etsii (radiot...) niin tuo sopii varmaankin loistavasti.

Laturit sisältävät kai hieman muunlaista tekniikkaa (esim CTEK-latureissa käsittääkseni vaihtelee jännite, välillä sykkivä, välillä hitaasti nouseva jne)
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Tarkoitus olisi vaan löytää se laturi hyytelöakuille, joka tulo on 24V ja lähtö on sopiva 12V akuille. Mutta kai se selviää Kajn Waecon suosittelemalla laitteella eli kokeilemalla.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Hyytelöakku :?: sitten en tiedä että sopiiko tämä Waeco siihen sen ominaisuus on että se pitää jännitteen vakiona 13,8V nimellisvirtaan asti tässä esimerkissä 20A eli tämä lataa akkua max 20A virralla
Liitteet
waeco_20A.jpg
waeco_20A.jpg (42.81 KiB) Katsottu 20588 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

KajNyy1 kirjoitti:Hyytelöakku :?: sitten en tiedä että sopiiko tämä Waeco siihen sen ominaisuus on että se pitää jännitteen vakiona 13,8V nimellisvirtaan asti tässä esimerkissä 20A eli tämä lataa akkua max 20A virralla
Kyllä akulle pitää olla laturi, ei tuollainen suora poweri. Mainaa jos akku on vähänkään tyhjä niin tuo työntää sen 20A ja siinä sitten saakin keräillä akun kappaleita tavaratilasta. Oliko niitä geeliakkuja useampi, jos niitä lataisi sarjassa 24v:llä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Niitä on 12kpl á 6V (teleliikenne varavoima-akkuja) josta kytken ne niin että on 6kpl 12V akkuja

Ja invertteri on 12V joten en voi ladata niitä 24V jännitteellä... taitaa helpoin (mutta ei paras/edullisin) laittaa 24V invertteri ja sen perään CTEK 230-> 12V laturi...
Liitteet
akut.JPG
akut.JPG (46.72 KiB) Katsottu 20518 kertaa
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D http://www.maritim.fi/Dolphin_sm_30_40_akkulaturi.pdf , tossa yhden laturin käppyrät.
Onko noi 750Ah sähköautoon :roll: vaatis 75A laturin :wink:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

only4pro kirjoitti:Niitä on 12kpl á 6V (teleliikenne varavoima-akkuja) josta kytken ne niin että on 6kpl 12V akkuja

Ja invertteri on 12V joten en voi ladata niitä 24V jännitteellä... taitaa helpoin (mutta ei paras/edullisin) laittaa 24V invertteri ja sen perään CTEK 230-> 12V laturi...
No johan on paketti :shock: Tuo invertteri-ctek laturi taas menee sinänsä hankalaksi, että ei taida kelvata invertterin virta tuolle c-tekin hakkurilaturille... Mutta invertterin virta kelpaa kyllä tavalliselle muuntajaperusteiselle laturille, mutta mistäs taas löytyy "mallia" 500A. Hankalaksi menee. Olisiko 12v laturi lohkon kylkeen mitään, mutta latautuu tosin vain kokeen käydessä.
edit: onko se pakko saada 12V, kun tuon paketin jakamalla kahtia ja sarjaan laittamalla saisit sen 24V, olisi siirroissakin häviöt pienempiä ja voisi käyttää astetta ohuempaa narua. Sitten vaan niille jännitteen alentajat jotka tosiaan tarvitsevat sen 12v. Tai sitten tasapuolisesti tuolta välistä käytät puolikkaita akkupaketteja 12v:hen. Sehän ei taida silti olla suotavaa akkujen kannalta, että käyttää sarjassa olevien akkujen toista osapuolta 12v käytössä...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: CTEK ylläpitoon...

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Reddewil kirjoitti:
only4pro kirjoitti: Ja invertteri on 12V joten en voi ladata niitä 24V jännitteellä
Eli 12V on ainoa vaihtoehto
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Vastaa Viestiin