CTEK ylläpitoon...
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
CTEK ylläpitoon...
Kertokaas mistä halvimmalla saa 24 V CTEKin ylläpitolaturin? Oon saanu tarjouksen 330 € mutta ku sanoovat jotta sais 250 €:kin.......?
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: CTEK ylläpitoon...
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: CTEK ylläpitoon...
Tuo 240-255€ on kyl oikein hyvä hinta jos siihen vain saa. Saksan nettikaupasta halvin minkä robotti löysi oli 259€ siihen rahtikulut Suomeen oli sille 23€.
Mulla on juurikin tuo 14000 malli ja se on oikein hyvä. Ainoa miinus mikä pitää sanoa on se että jos akut on aivan tyhjät niin se ei tajua että piuhan päässä möllöttää akkuja eikä se ala tekemään mitään. Juuri pökkäsin tavallisella laturilla ensin vauhtia akkuihin jotka vähän jäätyi ja sitten jatkoin tuolla Ctek:n laturilla 20h ja niihinhän palasi elo ja puhti.
Mulla on juurikin tuo 14000 malli ja se on oikein hyvä. Ainoa miinus mikä pitää sanoa on se että jos akut on aivan tyhjät niin se ei tajua että piuhan päässä möllöttää akkuja eikä se ala tekemään mitään. Juuri pökkäsin tavallisella laturilla ensin vauhtia akkuihin jotka vähän jäätyi ja sitten jatkoin tuolla Ctek:n laturilla 20h ja niihinhän palasi elo ja puhti.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: CTEK ylläpitoon...
Joo, tuolta pitää itsekkin tilata...
Mikä ero näillä, paitsi 15€?
CTEK XT14000 24V / 14 A akkulaturi
CTEK XT14000 multi 24V / 14 A akkulaturi
EDIT:
Jos tilaisi tuollaisen ja hupiakuille tällaisen kaveriksi:
CTEK XS25000 12V / 25 A akkulaturi
Tai sen pienemmän, 7000...
Tai kunnon 24V -> 12V (niinkun KajNyy neuvoo), tosin minulla on ne hyytelöakut jotka vaativat puhdasta sähköä, muuntaja ei käy...
Mikä ero näillä, paitsi 15€?
CTEK XT14000 24V / 14 A akkulaturi
CTEK XT14000 multi 24V / 14 A akkulaturi
EDIT:
Jos tilaisi tuollaisen ja hupiakuille tällaisen kaveriksi:
CTEK XS25000 12V / 25 A akkulaturi
Tai sen pienemmän, 7000...
Tai kunnon 24V -> 12V (niinkun KajNyy neuvoo), tosin minulla on ne hyytelöakut jotka vaativat puhdasta sähköä, muuntaja ei käy...
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: CTEK ylläpitoon...
Multissa boost toiminto, syväpurkautuneiden elvytykseen, ja virtalähdetoiminto jolla jotain laitteita voi käyttää ilman akkua (ilmeisesti parempi suodatus, ei vehkeet pörise)
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: CTEK ylläpitoon...
Ite laite kyllä pörisee ja vinkuu ladatessaan. Ääni voimistuu mitä pitempään se on kytkettynä. Sen verran pitää ääntä että arvelin sulkea sen johonkin lootaan jossa eristystä mutta plexi josta näkee seurata sen toiminnan ledejä ihan sisätiloista.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: CTEK ylläpitoon...
Ei minun pörise lainkaan edes tuuletin,jone-51k kirjoitti:Ite laite kyllä pörisee ja vinkuu ladatessaan. Ääni voimistuu mitä pitempään se on kytkettynä. Sen verran pitää ääntä että arvelin sulkea sen johonkin lootaan jossa eristystä mutta plexi josta näkee seurata sen toiminnan ledejä ihan sisätiloista.


Multti mallin Suppy asento josta kerrottiin että voi käyttää ilman akkua. Tämä on nimenomaan tarkoitettu käytettäväksi kun kulkurissa ollaan ja käytetään vaihtelevasti sähköä.
CTEC manuaalissa varoitetaan että ylläpitoasennossa kun vaihtelevasti kuormittaa akkua niin automatiikka saattaa tulkita akun hajonneeksi ja kytkee pois latauksen.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: CTEK ylläpitoon...
Aloin epäilemään josko omassa olisi jokin vika mutta ilman "akkuja" se on äänetön mutta ladatessaan alkaa vinkuminen. Pitänee seurata miten se ilmenee jatkossa.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: CTEK ylläpitoon...
Onko laite oikeassa asennossa? Pystysuorassa seinässä kiinni vaakasuorassa teksti oikeinpäin.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: CTEK ylläpitoon...
only4pro kirjoitti:Joo, tuolta pitää itsekkin tilata...
Mikä ero näillä, paitsi 15€?
CTEK XT14000 24V / 14 A akkulaturi
CTEK XT14000 multi 24V / 14 A akkulaturi
EDIT:
Jos tilaisi tuollaisen ja hupiakuille tällaisen kaveriksi:
CTEK XS25000 12V / 25 A akkulaturi
Tai sen pienemmän, 7000...
Tai kunnon 24V -> 12V (niinkun KajNyy neuvoo), tosin minulla on ne hyytelöakut jotka vaativat puhdasta sähköä, muuntaja ei käy...
24->12V ovat tietysti tasavirtaa mutta eivät sisällä muuntajaa. Invertterikäyttöisinä en ole tutkinut mikä niiden jännitevaihtelu on (riple) Minun Waeco merkkinen ei ole aiheuttanut mitään häiriöitä autoradiolle, no se nyt ei todista mitään. Waecon 20A ja 40A mallit Ripple & Noise: 20 mA
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- MAN
- Rattimajuri
- Viestit: 213
- Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
- Truck: Man
- Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
- Paikkakunta: Hartola
Re: CTEK ylläpitoon...
Juu... tänään tilasin puolenpäivän jälkeen se laturin yllämainitusta paikasta ja oli illalla kotona n klo 17..... sattuu olemaan se liike tuossa 15 km päässä ja nuori nainen toi sen mulle tullessaan kotiinsa tänne Hyvinkäälle....

*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC
Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: CTEK ylläpitoon...
Oli siis todella hyvä palvelu siinä firmassaMAN kirjoitti: nuori nainen toi sen mulle tullessaan kotiinsa tänne Hyvinkäälle....

Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: CTEK ylläpitoon...
Ootko ollut matkamese "talviunilla" ?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: CTEK ylläpitoon...
Moro Bussiton...
tavallaan talviunilla
mutta nyt vasta pääsin kunnon pajalle hitsaamaan...huomen aamulla se riemu sitten alkaa.
Helmikuun loppuun saakka vielä aikaa hommata katsastusleima
tavallaan talviunilla

Helmikuun loppuun saakka vielä aikaa hommata katsastusleima

Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: CTEK ylläpitoon...
Jep, itse tilasin kanssa, tuli keskiviikkona, mutta kuten jone sanoi, ei reagoi jos akut on täysin tyhjät. Ja yksi kenno oli vielä jäässäkin.
No, tökkäsin tavallisella laturilla vähän alkua ja laitoin se Recond päälle, niin johan alkoi tapahtumaan. Eilen siis laitoin illalla päälle sen tänään paloi se 75%.
Ajattelin kokeilla miten startti pyörii, niin eihän tarvinnut kun näyttää avainta niin oli käynnissä.
Ennen oli ensin sellainen "tou", sitten reilun sekunnin viive ja kone alkoi pyörimään.
Myös webasto näyttää toimivan nyt, ennen sammui kun vesi ei pyörinyt, mutta nyt oli niin kauan päälle että sammui itse kerran ja syttyi sitten uudellen.
Joten pisteet annan kyllä CTEKille.
No, tökkäsin tavallisella laturilla vähän alkua ja laitoin se Recond päälle, niin johan alkoi tapahtumaan. Eilen siis laitoin illalla päälle sen tänään paloi se 75%.
Ajattelin kokeilla miten startti pyörii, niin eihän tarvinnut kun näyttää avainta niin oli käynnissä.
Ennen oli ensin sellainen "tou", sitten reilun sekunnin viive ja kone alkoi pyörimään.
Myös webasto näyttää toimivan nyt, ennen sammui kun vesi ei pyörinyt, mutta nyt oli niin kauan päälle että sammui itse kerran ja syttyi sitten uudellen.
Joten pisteet annan kyllä CTEKille.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: CTEK ylläpitoon...
Mitäs jos ne 12V hupiakut lataisi tällaisella? Syötön voisi ottaa 24V hupiakuista, joita ajattelin laittaa bussin valaistukseen ym pienempään... ja ne latautuu taas kun auto on käynnissä, mutta on eritelty käynnistysakuista.
http://www.erikoisvaruste.fi/product_details.php?p=134
http://www.erikoisvaruste.fi/product_details.php?p=134
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: CTEK ylläpitoon...
Valitettavasti tuo laite ei ole tarkoitettu akun lataamiseenonly4pro kirjoitti:Mitäs jos ne 12V hupiakut lataisi tällaisella? Syötön voisi ottaa 24V hupiakuista, joita ajattelin laittaa bussin valaistukseen ym pienempään... ja ne latautuu taas kun auto on käynnissä, mutta on eritelty käynnistysakuista.
http://www.erikoisvaruste.fi/product_details.php?p=134

KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: CTEK ylläpitoon...
Taitaa olla tarkoitettu vain 12V virtalähteeksi 24V autoihin.
Tuolla sivulla mainittiin mm. että voidaan laatuluokituksen perusteella käyttää hälytysajoneuvoissa. Siellä on usein monenlaisia 12V laitteita (radiopuhelimen ajoneuvoasema, käsipuhelinten lataus, mahd. käsivalaisinten lataus jne). Eli jos 12V virtalähdettä etsii (radiot...) niin tuo sopii varmaankin loistavasti.
Laturit sisältävät kai hieman muunlaista tekniikkaa (esim CTEK-latureissa käsittääkseni vaihtelee jännite, välillä sykkivä, välillä hitaasti nouseva jne)
Tuolla sivulla mainittiin mm. että voidaan laatuluokituksen perusteella käyttää hälytysajoneuvoissa. Siellä on usein monenlaisia 12V laitteita (radiopuhelimen ajoneuvoasema, käsipuhelinten lataus, mahd. käsivalaisinten lataus jne). Eli jos 12V virtalähdettä etsii (radiot...) niin tuo sopii varmaankin loistavasti.
Laturit sisältävät kai hieman muunlaista tekniikkaa (esim CTEK-latureissa käsittääkseni vaihtelee jännite, välillä sykkivä, välillä hitaasti nouseva jne)
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: CTEK ylläpitoon...
Tarkoitus olisi vaan löytää se laturi hyytelöakuille, joka tulo on 24V ja lähtö on sopiva 12V akuille. Mutta kai se selviää Kajn Waecon suosittelemalla laitteella eli kokeilemalla.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: CTEK ylläpitoon...
Hyytelöakku
sitten en tiedä että sopiiko tämä Waeco siihen sen ominaisuus on että se pitää jännitteen vakiona 13,8V nimellisvirtaan asti tässä esimerkissä 20A eli tämä lataa akkua max 20A virralla

- Liitteet
-
- waeco_20A.jpg (42.81 KiB) Katsottu 20592 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: CTEK ylläpitoon...
Kyllä akulle pitää olla laturi, ei tuollainen suora poweri. Mainaa jos akku on vähänkään tyhjä niin tuo työntää sen 20A ja siinä sitten saakin keräillä akun kappaleita tavaratilasta. Oliko niitä geeliakkuja useampi, jos niitä lataisi sarjassa 24v:llä?KajNyy1 kirjoitti:Hyytelöakkusitten en tiedä että sopiiko tämä Waeco siihen sen ominaisuus on että se pitää jännitteen vakiona 13,8V nimellisvirtaan asti tässä esimerkissä 20A eli tämä lataa akkua max 20A virralla
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: CTEK ylläpitoon...
Niitä on 12kpl á 6V (teleliikenne varavoima-akkuja) josta kytken ne niin että on 6kpl 12V akkuja
Ja invertteri on 12V joten en voi ladata niitä 24V jännitteellä... taitaa helpoin (mutta ei paras/edullisin) laittaa 24V invertteri ja sen perään CTEK 230-> 12V laturi...
Ja invertteri on 12V joten en voi ladata niitä 24V jännitteellä... taitaa helpoin (mutta ei paras/edullisin) laittaa 24V invertteri ja sen perään CTEK 230-> 12V laturi...
- Liitteet
-
- akut.JPG (46.72 KiB) Katsottu 20522 kertaa
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: CTEK ylläpitoon...

Onko noi 750Ah sähköautoon


Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: CTEK ylläpitoon...
No johan on pakettionly4pro kirjoitti:Niitä on 12kpl á 6V (teleliikenne varavoima-akkuja) josta kytken ne niin että on 6kpl 12V akkuja
Ja invertteri on 12V joten en voi ladata niitä 24V jännitteellä... taitaa helpoin (mutta ei paras/edullisin) laittaa 24V invertteri ja sen perään CTEK 230-> 12V laturi...

edit: onko se pakko saada 12V, kun tuon paketin jakamalla kahtia ja sarjaan laittamalla saisit sen 24V, olisi siirroissakin häviöt pienempiä ja voisi käyttää astetta ohuempaa narua. Sitten vaan niille jännitteen alentajat jotka tosiaan tarvitsevat sen 12v. Tai sitten tasapuolisesti tuolta välistä käytät puolikkaita akkupaketteja 12v:hen. Sehän ei taida silti olla suotavaa akkujen kannalta, että käyttää sarjassa olevien akkujen toista osapuolta 12v käytössä...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: CTEK ylläpitoon...
Eli 12V on ainoa vaihtoehtoReddewil kirjoitti:only4pro kirjoitti: Ja invertteri on 12V joten en voi ladata niitä 24V jännitteellä