Superstariin xenon umpiot, löytyykö?

Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Superstariin xenon umpiot, löytyykö?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Noitahan autoja on jokunen samalla umpiolla, että onkohan joku tehnyt xenonhyväksytyt umpiot? Kun on ilmajousitettu auto ja valojen pesuri niin olisi vain bolt-on nuo xenon...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Vähän samaa aihetta yritän kysyä.
Miksi näitä pieniä tuikkuja kutsutaan joita uusissa busseissa on käytössä. Niitä on näköjään myös joissain Scanian kuorma-autoissakin. Mutta tosiaan mitä ne on ja mistä niitä saa. Ja kuka niitä saa käyttää? - onks nuo niitä Xenon valoja. Niissäkö on jotain rajoituksia? :oops:

Hä? :roll:

esimerkki:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... r-lyon.jpg

- ilari :mrgreen:
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?

Viesti Kirjoittaja jykä »

Phase7 kirjoitti:mistä niitä saa
Joskus katselin Hellan katalogia, bi-xenon 24 V, osanumero 1AL 009 997-041

http://hella-online.code-x.de/uploads/a ... erENTT.pdf
Jykä
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Sisun keulalla noita on käytetty ja tollaset on tulossa omaankin, tavallisena halogeenina tosin

Täältä niitä saa: http://www.meronet.com/catalog/index.ph ... rers_id=26
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kaasupurkausvalot vaativat ajoneuvolta, lampumpesimet, (automaatisen) korkeuden säädön, ja hyväksytyt umpiot. Ei muuta!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
[Volvo B57]
Vapaaherra
Viestit: 72
Liittynyt: 16 Tammi 2005 23:24
Truck: Volvo B57 Wiima M300
Location: Espoo
Viesti:

Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?

Viesti Kirjoittaja [Volvo B57] »

Jos teet uusiksi keulaa, niin laita xenonien rinnalle halogen-valot pitkille valoille. Bi-xenoneissa valojen siirtyminen lyhyiltä pitkille on hidas operaatio.

Polttimot vaihdetaan n. 7 vuoden välein. Väristä näkee kun polttimo alkaa hiipumaan. Ja pimeällä valotehosta.
Volvo B57-60/6000 -76 / Wiima M300
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Minä en ole laittamassa uutta keulaa, pelkästään olisi kiva saada nykyisten tilalle xenon. Lisäpitkät löytyy jo nyt, ja varmaan laittaisin yhdet lisät lisää jos poistan alkuperäiset H4, laitan niihin vain lyhyet.

Ja ilmajousitteisessa autossa ei tarvitse olla korkeudensäätö, kun jousitus hoitaa sen.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

[Volvo B57] kirjoitti:Jos teet uusiksi keulaa, niin laita xenonien rinnalle halogen-valot pitkille valoille. Bi-xenoneissa valojen siirtyminen lyhyiltä pitkille on hidas operaatio.

Polttimot vaihdetaan n. 7 vuoden välein. Väristä näkee kun polttimo alkaa hiipumaan. Ja pimeällä valotehosta.
Missä bi-tseenoneissa on hijas vaihto?
Jälkiasennus H4 -sarjoissa on liikkuva pää joten vaihto kestää alle silmän räpäyksen. Myös oikeat bi-xenonit jossa siirtyy linssin takana oleva "suljin" on nopea vaihto pitkille ja takaisin. Kuten myös BI-xenon sanan varsinaisessa merkityksessä, eli H1 valoissa joissa lyhyt jää palamaan omaan umpioon ja pitkän umpioon syttyy toinen polttimo, kuten omassa pikkuautossa, silloin ei pitkän "hidas" syttyminen haittaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Phase7
Kokenut kuljettaja
Viestit: 131
Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
Truck: Setra S210H '87,
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?

Viesti Kirjoittaja Phase7 »

Ymmärränkö mä tän asetuksen oikein, eli näissä meidän vehkeissä ei iän puolesta tartte olla pesureita eikä korkeudensäätöä Xenonneille?
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Siltähän tuo teksti näyttäs :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla
on aina oltava pesulaite. Tämä koskee
luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
[Volvo B57]
Vapaaherra
Viestit: 72
Liittynyt: 16 Tammi 2005 23:24
Truck: Volvo B57 Wiima M300
Location: Espoo
Viesti:

Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?

Viesti Kirjoittaja [Volvo B57] »

Reddewil kirjoitti:
[Volvo B57] kirjoitti:Jos teet uusiksi keulaa, niin laita xenonien rinnalle halogen-valot pitkille valoille. Bi-xenoneissa valojen siirtyminen lyhyiltä pitkille on hidas operaatio.

Polttimot vaihdetaan n. 7 vuoden välein. Väristä näkee kun polttimo alkaa hiipumaan. Ja pimeällä valotehosta.
Missä bi-tseenoneissa on hijas vaihto?
Jälkiasennus H4 -sarjoissa on liikkuva pää joten vaihto kestää alle silmän räpäyksen. Myös oikeat bi-xenonit jossa siirtyy linssin takana oleva "suljin" on nopea vaihto pitkille ja takaisin. Kuten myös BI-xenon sanan varsinaisessa merkityksessä, eli H1 valoissa joissa lyhyt jää palamaan omaan umpioon ja pitkän umpioon syttyy toinen polttimo, kuten omassa pikkuautossa, silloin ei pitkän "hidas" syttyminen haittaa.
Mulla S-mepessä ja Volvo V70 molemmissa on bi-ksenonit ja (lisä)kaukovalona umpiossa on halogen-polttimo. Mepessä on kääntyvät osat, jotka säätävät valokuviota nopeuden ja valokatkaisimen mukaan. Tekniikka on kopioitu varmaan Citroën DS:stä.

Luin MB-autotekniikan kirjasta sen että ksenonin syttymisvaiheen kromaattiset värivirheet ja hitaus kompensoidaan noilla lisähalogeeneilla. Samalla saadaan aito flash-valo, joka säästää ksenonien polttimoita. Volvossa näkee selvästi kun ksenonit vaihtavat pitkille - hitaasti. Perinteiset halogeenit syttyvät paljon ripeämmin antamaan valoa. Mepessä tätä efektiä ei ole havaittavissa.
Volvo B57-60/6000 -76 / Wiima M300
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

[Volvo B57] kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:
[Volvo B57] kirjoitti:Jos teet uusiksi keulaa, niin laita xenonien rinnalle halogen-valot pitkille valoille. Bi-xenoneissa valojen siirtyminen lyhyiltä pitkille on hidas operaatio.

Polttimot vaihdetaan n. 7 vuoden välein. Väristä näkee kun polttimo alkaa hiipumaan. Ja pimeällä valotehosta.
Missä bi-tseenoneissa on hijas vaihto?
Jälkiasennus H4 -sarjoissa on liikkuva pää joten vaihto kestää alle silmän räpäyksen. Myös oikeat bi-xenonit jossa siirtyy linssin takana oleva "suljin" on nopea vaihto pitkille ja takaisin. Kuten myös BI-xenon sanan varsinaisessa merkityksessä, eli H1 valoissa joissa lyhyt jää palamaan omaan umpioon ja pitkän umpioon syttyy toinen polttimo, kuten omassa pikkuautossa, silloin ei pitkän "hidas" syttyminen haittaa.
Mulla S-mepessä ja Volvo V70 molemmissa on bi-ksenonit ja (lisä)kaukovalona umpiossa on halogen-polttimo. Mepessä on kääntyvät osat, jotka säätävät valokuviota nopeuden ja valokatkaisimen mukaan. Tekniikka on kopioitu varmaan Citroën DS:stä.

Luin MB-autotekniikan kirjasta sen että ksenonin syttymisvaiheen kromaattiset värivirheet ja hitaus kompensoidaan noilla lisähalogeeneilla. Samalla saadaan aito flash-valo, joka säästää ksenonien polttimoita. Volvossa näkee selvästi kun ksenonit vaihtavat pitkille - hitaasti. Perinteiset halogeenit syttyvät paljon ripeämmin antamaan valoa. Mepessä tätä efektiä ei ole havaittavissa.
Nyt on pakko myöntää tietämättömyyteni, eli jos marsussa on oikesta 4x ballist ja niihin pallukat, niin jo. Mutta esim. uusissa penareissa ja marsuissakin, lottoisin, on yks ja ainoa umpio lyhkäsille ja pitkille, jossa vaan suljinta liikutetaan se 3-4mm. Penarissa siinä "vanhassa" pitkässä sitten killittää hajavalo lyhkäsen tseenonista tai sitten uuvessa 3-sarjassa tämä hieno keksintö kuin risteysvalo, mikä on taas marsussa sumari... Tiijä sitten näistä, mutta kaikkee on ja kaikkee pitää olla :lol:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin