Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Noitahan autoja on jokunen samalla umpiolla, että onkohan joku tehnyt xenonhyväksytyt umpiot? Kun on ilmajousitettu auto ja valojen pesuri niin olisi vain bolt-on nuo xenon...
- Phase7
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 131
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
- Truck: Setra S210H '87,
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Vähän samaa aihetta yritän kysyä.
Miksi näitä pieniä tuikkuja kutsutaan joita uusissa busseissa on käytössä. Niitä on näköjään myös joissain Scanian kuorma-autoissakin. Mutta tosiaan mitä ne on ja mistä niitä saa. Ja kuka niitä saa käyttää? - onks nuo niitä Xenon valoja. Niissäkö on jotain rajoituksia?
Hä?
esimerkki:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... r-lyon.jpg
- ilari
Miksi näitä pieniä tuikkuja kutsutaan joita uusissa busseissa on käytössä. Niitä on näköjään myös joissain Scanian kuorma-autoissakin. Mutta tosiaan mitä ne on ja mistä niitä saa. Ja kuka niitä saa käyttää? - onks nuo niitä Xenon valoja. Niissäkö on jotain rajoituksia?

Hä?

esimerkki:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... r-lyon.jpg
- ilari

Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Joskus katselin Hellan katalogia, bi-xenon 24 V, osanumero 1AL 009 997-041Phase7 kirjoitti:mistä niitä saa
http://hella-online.code-x.de/uploads/a ... erENTT.pdf
Jykä
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Sisun keulalla noita on käytetty ja tollaset on tulossa omaankin, tavallisena halogeenina tosin
Täältä niitä saa: http://www.meronet.com/catalog/index.ph ... rers_id=26
Täältä niitä saa: http://www.meronet.com/catalog/index.ph ... rers_id=26
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Kaasupurkausvalot vaativat ajoneuvolta, lampumpesimet, (automaatisen) korkeuden säädön, ja hyväksytyt umpiot. Ei muuta!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- [Volvo B57]
- Vapaaherra
- Viestit: 72
- Liittynyt: 16 Tammi 2005 23:24
- Truck: Volvo B57 Wiima M300
- Location: Espoo
- Viesti:
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Jos teet uusiksi keulaa, niin laita xenonien rinnalle halogen-valot pitkille valoille. Bi-xenoneissa valojen siirtyminen lyhyiltä pitkille on hidas operaatio.
Polttimot vaihdetaan n. 7 vuoden välein. Väristä näkee kun polttimo alkaa hiipumaan. Ja pimeällä valotehosta.
Polttimot vaihdetaan n. 7 vuoden välein. Väristä näkee kun polttimo alkaa hiipumaan. Ja pimeällä valotehosta.
Volvo B57-60/6000 -76 / Wiima M300
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Minä en ole laittamassa uutta keulaa, pelkästään olisi kiva saada nykyisten tilalle xenon. Lisäpitkät löytyy jo nyt, ja varmaan laittaisin yhdet lisät lisää jos poistan alkuperäiset H4, laitan niihin vain lyhyet.
Ja ilmajousitteisessa autossa ei tarvitse olla korkeudensäätö, kun jousitus hoitaa sen.
Ja ilmajousitteisessa autossa ei tarvitse olla korkeudensäätö, kun jousitus hoitaa sen.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Missä bi-tseenoneissa on hijas vaihto?[Volvo B57] kirjoitti:Jos teet uusiksi keulaa, niin laita xenonien rinnalle halogen-valot pitkille valoille. Bi-xenoneissa valojen siirtyminen lyhyiltä pitkille on hidas operaatio.
Polttimot vaihdetaan n. 7 vuoden välein. Väristä näkee kun polttimo alkaa hiipumaan. Ja pimeällä valotehosta.
Jälkiasennus H4 -sarjoissa on liikkuva pää joten vaihto kestää alle silmän räpäyksen. Myös oikeat bi-xenonit jossa siirtyy linssin takana oleva "suljin" on nopea vaihto pitkille ja takaisin. Kuten myös BI-xenon sanan varsinaisessa merkityksessä, eli H1 valoissa joissa lyhyt jää palamaan omaan umpioon ja pitkän umpioon syttyy toinen polttimo, kuten omassa pikkuautossa, silloin ei pitkän "hidas" syttyminen haittaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Phase7
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 131
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 23:50
- Truck: Setra S210H '87,
- Location: Vantaa
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Ymmärränkö mä tän asetuksen oikein, eli näissä meidän vehkeissä ei iän puolesta tartte olla pesureita eikä korkeudensäätöä Xenonneille?
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83 ... 200604.pdf
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Siltähän tuo teksti näyttäs 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla
on aina oltava pesulaite. Tämä koskee
luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.
on aina oltava pesulaite. Tämä koskee
luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- [Volvo B57]
- Vapaaherra
- Viestit: 72
- Liittynyt: 16 Tammi 2005 23:24
- Truck: Volvo B57 Wiima M300
- Location: Espoo
- Viesti:
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Mulla S-mepessä ja Volvo V70 molemmissa on bi-ksenonit ja (lisä)kaukovalona umpiossa on halogen-polttimo. Mepessä on kääntyvät osat, jotka säätävät valokuviota nopeuden ja valokatkaisimen mukaan. Tekniikka on kopioitu varmaan Citroën DS:stä.Reddewil kirjoitti:Missä bi-tseenoneissa on hijas vaihto?[Volvo B57] kirjoitti:Jos teet uusiksi keulaa, niin laita xenonien rinnalle halogen-valot pitkille valoille. Bi-xenoneissa valojen siirtyminen lyhyiltä pitkille on hidas operaatio.
Polttimot vaihdetaan n. 7 vuoden välein. Väristä näkee kun polttimo alkaa hiipumaan. Ja pimeällä valotehosta.
Jälkiasennus H4 -sarjoissa on liikkuva pää joten vaihto kestää alle silmän räpäyksen. Myös oikeat bi-xenonit jossa siirtyy linssin takana oleva "suljin" on nopea vaihto pitkille ja takaisin. Kuten myös BI-xenon sanan varsinaisessa merkityksessä, eli H1 valoissa joissa lyhyt jää palamaan omaan umpioon ja pitkän umpioon syttyy toinen polttimo, kuten omassa pikkuautossa, silloin ei pitkän "hidas" syttyminen haittaa.
Luin MB-autotekniikan kirjasta sen että ksenonin syttymisvaiheen kromaattiset värivirheet ja hitaus kompensoidaan noilla lisähalogeeneilla. Samalla saadaan aito flash-valo, joka säästää ksenonien polttimoita. Volvossa näkee selvästi kun ksenonit vaihtavat pitkille - hitaasti. Perinteiset halogeenit syttyvät paljon ripeämmin antamaan valoa. Mepessä tätä efektiä ei ole havaittavissa.
Volvo B57-60/6000 -76 / Wiima M300
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Superstariin xenon umpiot, löytyykö?
Nyt on pakko myöntää tietämättömyyteni, eli jos marsussa on oikesta 4x ballist ja niihin pallukat, niin jo. Mutta esim. uusissa penareissa ja marsuissakin, lottoisin, on yks ja ainoa umpio lyhkäsille ja pitkille, jossa vaan suljinta liikutetaan se 3-4mm. Penarissa siinä "vanhassa" pitkässä sitten killittää hajavalo lyhkäsen tseenonista tai sitten uuvessa 3-sarjassa tämä hieno keksintö kuin risteysvalo, mikä on taas marsussa sumari... Tiijä sitten näistä, mutta kaikkee on ja kaikkee pitää olla[Volvo B57] kirjoitti:Mulla S-mepessä ja Volvo V70 molemmissa on bi-ksenonit ja (lisä)kaukovalona umpiossa on halogen-polttimo. Mepessä on kääntyvät osat, jotka säätävät valokuviota nopeuden ja valokatkaisimen mukaan. Tekniikka on kopioitu varmaan Citroën DS:stä.Reddewil kirjoitti:Missä bi-tseenoneissa on hijas vaihto?[Volvo B57] kirjoitti:Jos teet uusiksi keulaa, niin laita xenonien rinnalle halogen-valot pitkille valoille. Bi-xenoneissa valojen siirtyminen lyhyiltä pitkille on hidas operaatio.
Polttimot vaihdetaan n. 7 vuoden välein. Väristä näkee kun polttimo alkaa hiipumaan. Ja pimeällä valotehosta.
Jälkiasennus H4 -sarjoissa on liikkuva pää joten vaihto kestää alle silmän räpäyksen. Myös oikeat bi-xenonit jossa siirtyy linssin takana oleva "suljin" on nopea vaihto pitkille ja takaisin. Kuten myös BI-xenon sanan varsinaisessa merkityksessä, eli H1 valoissa joissa lyhyt jää palamaan omaan umpioon ja pitkän umpioon syttyy toinen polttimo, kuten omassa pikkuautossa, silloin ei pitkän "hidas" syttyminen haittaa.
Luin MB-autotekniikan kirjasta sen että ksenonin syttymisvaiheen kromaattiset värivirheet ja hitaus kompensoidaan noilla lisähalogeeneilla. Samalla saadaan aito flash-valo, joka säästää ksenonien polttimoita. Volvossa näkee selvästi kun ksenonit vaihtavat pitkille - hitaasti. Perinteiset halogeenit syttyvät paljon ripeämmin antamaan valoa. Mepessä tätä efektiä ei ole havaittavissa.

-Koska sen voi tehdä myös itse-