Kulkuvälineen sähköistys 220V ja 24V

Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Kulkuvälineen sähköistys 220V ja 24V

Viesti Kirjoittaja B9M »

Moro!
Tuohon omaan projektiin pitää nuo sähkösydeemit vetää ihan alusta alkaen. Tupla akut on tuota perälautanostinta varten jo alla joten siitä lähdetään ja ne tuplataan. Invertteri mallia "Punainenpiru" mahdollisimman lähelle akkuja.
Tämmöiset suunnitelmat

220V käyttöön tulee: 2 Tv, 2 levyinen induktioliesi, kiertoilmauuni/mikro, jääkaappi, liesituuletin, astianpesukone/pöytämalli, 3-4 pistoketta (imuri, keittiovälineet) ja mahdollisesti kiertovesipumppu. Varalle tulee jossain vaiheessa salkumallin 2600 Kipor. Kaikkia ei ole tarkoitus pitää päällä samaan aikaan :wink: .

24V käyttöön tulee:webat tilpehööreineen, makeavesipumppu, sisälle ledivaloja riittävästi ja mahdollisesti tietokone tuulettimia. Vessan valoihin liitetty alentaja 24V/12V pyttyä varten. (ainoa 12V joka autoon tulee)

220V asennus: Europistokkeesta syöttö invertterin kautta ryhmäkeskukseen (riittääkö, vikavirtasuojat, pääkytkin :oops: ) Ryhmäkeskuksesta johdotus käyttöpisteisiin. (Pitää olla ilmeisesti säikeistä, pitääkö olla kumipäällysteistä, kiinnitys :oops: : veto tule seinän välissä ja välipohjassa.) Joo tiedän, 220V asennuksista pitää löytyä "kyltti" muutoskatsastuksessa.

24V asennus: Weba ja pumput tulee välipohjaan/alle muut asuintilaan. Kannattais ilmeisesti vetää "sähkökaappiin" molemmat jakokeskukset (mikä jakokeskus/sulakerasia 24V ???) ja sieltä alas weballe. Mitä johtoa ja sulakkeiden koko? :oops: Osa valaistuksesta tulee 8-9 ledin kieppeinä etuvastuksella sarjan kytettynä. Riittää hyvin vaikka kaiutinjohto mutta mikä sulake? 2-4 Teholediä kattoon yleisvalaistukseen ja ledinauhaa.
Millä mittarilla sais tuon akkujen jännitteen kätevimmin sisätiloihin valvottavaksi. Auton käydessä latutuu myös takapään akut. Inventteri lataa kanssa niin mitä siihen väliin pitää asentaa ettei ylilataa/säre paikkoja jos vahingossa molemmat päällä.

tuossa alustavaa ajatustenvirtaa .T Arilta
#048
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kulkuvälineen sähköistys 220V ja 24V

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Moi!
-Invertteri maasähkössä ja auto käynnissä, ei riko akkuja vaikka molemmat lataa. Kumpikin laturi vahtii jännitettä.
-24V virroille sulakkeet kaapelin mukaan, webastolle 4-6mm2 10-20A sulake, riippuen vedon pituudesta. 12V 1-10W led-valoille 2,5A sulake oikein hyvä ja johdotus 2x0,75 tai 1,5.
-Ryhmäkeskukselta (sisällä) pistorasioille ym. voi kopin sisätilassa käyttää mielestäni mmj:tä, helppo vetää putkessa jos haluaa ja kiinnitys helpottuu jos ei voi käyttää naulakiinnikkeitä. Alustaan laittaisin kumikaapelia, kiinnitys kumipäällysteisillä pannoilla.
Tuo ABB:n keskus on 3-vaihe, teetkö kolmella vai yhdellä?
Invertterille syöttö joko caravan pistokkeella tai defalla, ja tähän väliin kWh-mittari jos haluaa, ei muuta.
Jatketaanko YV:llä? =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Kulkuvälineen sähköistys 220V ja 24V

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Sulakkeiden olisi varmaan syytä olla kaksinapaisesti katkaisevia kun noiden roikkajohtojen kanssa pelattaessa voi vaihe ja nolla olla kummassa johdossa tahansa :shock:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4283
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kulkuvälineen sähköistys 220V ja 24V

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ryhmittelisin niin että tuo induktiolieden virta olisi käytettävissä joko vaihtoreleellä tai omalla syötöllä. Potut hellalla ja pakasteet mikroon, siinä saattaa leirintäalueen 6A sulake napsahtaa. Eli niin että 6-10A sulake riittää lataukseen ja suuremmat tehontarvitsijat invertterille. Saapi huoletta käyttää yhtäaikaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4283
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kulkuvälineen sähköistys 220V ja 24V

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kiinasta saa tilattua hyviä ja halpoja led-jännitemittareita. Olikohan joku Elite element tjsp. Johdot akkuun ja kas jännite näkyy pimeässäkin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kulkuvälineen sähköistys 220V ja 24V

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Johdonsuojakatkaisin katkaisee virtapiirin, kun oikosulku tai vastaa sattuu. VVSK on kaksinapainen yksivaihejärjestelmässä ja katkaisee molemmat, nollan ja vaiheen 30mA vuotovirran sattuessa.
Jos maasähkön riittävyyttä epäilee, niin pirttiinhän voi laittaa maasähkön katkaisijan, tai ohjauksen kontaktorille joka irrottaa maasähkön. Sitten invertterin voimalla tekee isot hommat ja napsauttaa takasi maasähköön ja invertteri alkaa lataa akkuja. Mutta jos induktioliesi ei ihan täysillä ole ja mikro on päällä niin 6-10A sulake vielä kestää, sitten jos alkaa tukkaa föönaa tai imuroimaan/keittämään kahvia niin alkaa napsua. Niin muuten tekee kotonakin jos sattuu samassa ryhmässä olemaan.
Tämmösen tilasin ite http://www.ebay.com/itm/DC-4-5-30V-0-20 ... 9604079%26 vaatii tosin 200A shunttivastuksen tuohon virran mittaukseen, mutta tietääpähän sitten meneekö vai tuleeko akkuihin virtaa :wink: Bussissa on myös + verkkovirran mittaus niin näkee millon lentää nallit!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin