Hitsaamaan
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Hitsaamaan
Onko konsteja millä saadaan alumiinipalkkiin kiinnijuuttunut pultinpätkä pois. Katkoin pultit laikalla molemmin puolin ja palkin sisään jääneet ei suostu liikkumaan milliäkään. Koitin laittaa irrotusöljyä ja lämmittää käsikosanilla, hakata pajavasaralla. Mikään ei lähtenyt irti. iskaripalkki on pihalla. 4 millistä tavaraa ollut alunperin.
Tulevaisuus on sähköinen
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Hitsaamaan
Ota kourallinen muttereita ja yksi kerrallaan hitsaat mutterin keskeltä kiinni pultin päähän annat jähtyä ja alat väänteleen, yleensä on lähteny ennenkun kourallinen on loppu, paitsi jollei mahdu hitsaamaan pultin päähän on eri juttu...
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Hitsaamaan
Jos tuo mutterin hitsailukaan ei auta, niin pora kehiin. Työläs homma varsinkin hitsaamisen jälkeen kun pultin pää on kova, vaikka rälläköis ylimääräset pois...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Hitsaamaan
kokeilen bilteman pallonivelen irrotustyökalulla puristaa pultit irti voimalla seitsemän miehen
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Hitsaamaan
Laitas kuva millanen kikkare on kyseessä? Siis se ongelma, ei sitä biltsin työkalua.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Hitsaamaan
Nyt olis takarungon seutu laajasti purettu niin että päästiin jo uutta tekemään. Irtoruosteet hakattiin irti paineilmapiikkaus vasaralla. Meni sitten pitkittäisrungostakin läpi kahdesta kohdasta missä oli 5cm rapakerros päällä. Nyt pohditaan miten tuo vahvistetaan. Reijät on rungon alareunassa pystyosalla
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 88
- Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
- Truck: Volvo B9M
- Location: Lohja
Re: Hitsaamaan
Täällä tuohon lisätään vielä korilaatta...MB1962 kirjoitti:Ota kourallinen muttereita ja yksi kerrallaan hitsaat mutterin keskeltä kiinni pultin päähän annat jähtyä ja alat väänteleen, yleensä on lähteny ennenkun kourallinen on loppu, paitsi jollei mahdu hitsaamaan pultin päähän on eri juttu...
Eli ensin hitsataan esim 8mm pulttiin 10mm korilaatta ja siihen vasta se mutteri kiinni. Yksikää ei ole jäänyt vielä kiinni. Näin saa annettua lämpöä enemmän.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Hitsaamaan
Lähtivät poraamalla kaikki. Piti hommata sellainen kulmavaihde porakoneeseen ja kunnollisia poranteriä ammattiliikkeestä. Tänään pellitettiin polttoainetankin pohja ja seinät rautapellin sijasta paksulla alumiinipellillä ja porattiin loput niitit ja pultit irti. Pientä viimeistelyä enää tuohon pikkuputkiprojektiin. Iskaripalkin yläkiinnityslappu tehtiin uusi, alaosaa vahvistettiin kauttaaltaan, rungon reijät hitsattiin ja palkkia soviteltiin. Uskosin homman valmistuvan viikon sisään. Ihan mukavaa puuhaa, yllättävän hidasta mutta mihinpä olis kiire syksyä vasten.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Hitsaamaan
Ruosteremontti valmis
Päätettiin lauantaina tehdä vielä toisenkin puolen iskaripalkille vahvistukset ja uusittiin sieltä yksi vinotuki putki. Nyt ei jäänyt yhtään näkkäriä minnekkään. Menee sitten noilta osin varmasti 15 vuotta. Palkit maalattiin vasaralakalla, kotelosuojattiin ja massattiin. Uusia tosipahoja paikkoja ei varmaan vähään aikaan tartte laitella, ite asiassa kaikki muut paikat onkin helppopääsyisempiä.
Mukava homma. Loppukaneettina vois sanoa että kun purkaa riittävästi ruostunutta pois niin on helppoa tehdä uutta. Onneksi tuo varsinainen lahti-kori on erinomaisessa kunnossa edelleen.

Päätettiin lauantaina tehdä vielä toisenkin puolen iskaripalkille vahvistukset ja uusittiin sieltä yksi vinotuki putki. Nyt ei jäänyt yhtään näkkäriä minnekkään. Menee sitten noilta osin varmasti 15 vuotta. Palkit maalattiin vasaralakalla, kotelosuojattiin ja massattiin. Uusia tosipahoja paikkoja ei varmaan vähään aikaan tartte laitella, ite asiassa kaikki muut paikat onkin helppopääsyisempiä.
Mukava homma. Loppukaneettina vois sanoa että kun purkaa riittävästi ruostunutta pois niin on helppoa tehdä uutta. Onneksi tuo varsinainen lahti-kori on erinomaisessa kunnossa edelleen.
Tulevaisuus on sähköinen
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Hitsaamaan
Minkä bussimaailma on sinussa menettänytkään.
-
Mies ei suunnittele rojekteja edes kahta vuotta. Sukeltaa auton alle talttavasara käsissään. Tinaa paikat kuntoon alle aikayksikön.
Asenne kun on kohillaan, niin mikäs siinä.

Mies ei suunnittele rojekteja edes kahta vuotta. Sukeltaa auton alle talttavasara käsissään. Tinaa paikat kuntoon alle aikayksikön.
Asenne kun on kohillaan, niin mikäs siinä.

--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Hitsaamaan
VäärinVictorjussi kirjoitti: Mies ei suunnittele rojekteja edes kahta vuotta.


Tulevaisuus on sähköinen
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Hitsaamaan
Ei oo Teillä niinkuin meillä: kaikki on aloittamista vaille valmista....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...