SisuPussin uusi elämä (Kesä 2023, liikkeellä edelleen)

Kerro omasta projektistasi
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

:evil: :evil:
Kun homma menee pieleen niin sitten se menee pieleen oikein kunnolla. Soitin tuonne Savon keskuspurkaamoon maanantai aamuna ja kysyin josko löytyisi samanlaista ikkunaa rikkoutuneen tilalle. Ilmoitin ikkunan mitat ja soitin parin tunnin päästä uudestaan. Lasi kuulemma löytyisi mutta ongelmana on miten se saadaan Riihimäelle. Eilen (tiistaina) lähdettiin sitten hakemaan lasia töiden jälkeen Varkaudesta. Kävikin sitten niin että lasia ei ollutkaan oikean kokoista vaan vain 4.5cm pidempää. :evil:
Tämähän tarkoittaa sitten sitä, että seinä joudutaan avaamaan uudestaan ja suurentamaan aukkoa isommaksi. Lisää rälläköintiä ja hitsausta, jippii.
Myöskin tuo Karstulan jää väliin koska aika yksinkertaisesti riitä.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Viikonloppuna tuli taas aherrettua. Saatiin suurennettua tuo ikkuna-aukko ja huomenissa pitäisi varata aika lasin asennukseen. Jos vaikka tällä kertaa kaikki menisi paremmin kuin hyvin. Itse ei enää edes yritetä moista tehdä.
Vaatekaappiin tuli myös sahattua ja maalattua pari puuttuvaa hyllyä.. Pikkuhiljaa parempaan päin. Harmittaa kun ei ihan valmiiksi asti saatu ennen kesälomia, jotka pyörähtävät käyntiin viikon päästä 8) , mutta eiköhän tuolla pääse jo matkafiilikseen tässä kunnossa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kesälomareissu tuli ja meni. Lomailtua ja rakenneltuakin tuli jonkin verran. Harmaita hiuksia tuottanut sivu-ikkuna saatiin paikoilleen 24.7. Seuraavana päivänä lähdimmekin sitten reissuun. Jo ensimmäisenä iltana totesimme ,että verhot pitää saada mahdollisimman pian. Seuraavan päivänä marssimmekin sitten Mikkelin Prismaan etsimään sopivia verhoja. Kaupasta tarttui matkaan kolme sinistä rullaverhoa. Ei muutakuin takaisin leirintäalueelle ja pora käteen. Kolmen tunnin aherruksen jälkeen olivatkin verhot paikoillaan. Joten nyt on kaikissa etuosan sivuikkunoissa verhot. Verhon alareunaan laitoimme sellaista valkoista verhovaijeria ,jossa on metallinen sisus. Tämän ja seinään kiinnitettyjen ovimagneettien avulla rullaverho pysyy alareunastaan kiinni. Seuraavaksi pitäisi sitten saada tuulilasiin samanlaiset verhot. Mutta koska auton katto on kaareva sisältä ajattelimme värkätä kattoon jonkinmoisen tason ,johon verhot sitten kiinnitetään.
Saman illan aikana asensimme myös hyllykaappiin pari puuttuvaa hyllyä ja vaatekaappi sai hengaritangon. Saimme sinä iltana aikaiseksi enemmän kuin koko viime kuussa :D.
Täytyypä lisätä kuva etuosasta verhoineen.
Että sellaista..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Täytynee kirjoitella tännekin välillä. Kesä oli hiljaista aikaa Sisupussin rakantamisen suhteen. Eli kesäloman jälkeen ei ole tullut tehtyä mitään :roll:.
No nyt kun syksy ja talvi alkaa olemaan tulossa niin josko sitä pitäisi taas alkaa tekemään jotain.
Puutelistalla ollutta kaasupuolta on hieman tullut aloiteltua. Hitsailin tuossa kulmaraudasta 5kg kaasupullolle telineen. Telineeseen tulee seinät filmivanerista ja jonkinlainen ovikin sille pitäisi vielä kehitellä. 11 kiloinen olisi ollut parempi mutta kun se ei sopinut ajateltuun paikkaan. Pullo tulee auton oikean puoleisen takapyörän etupuolelle. Kyljessä ei ole luukkua tuolla kohtaa eikä sellaista pullolle tulekaan.
Kaasua ei toivottavasti kulu paljoa koska pullon vaihto onnistuu vain kömpimällä auton alle... Onneksi tuo 5kg pullo on varsin kevyt.
Tarkoituksena oli alunperin tehdä nuo kaasuhommat valmiiksi kesällä ja katsastaa auto ennen talviseisontaa. Taitaa tulla hieman kiire.

Ai niin pieni off topic: Pääsimme SisuPussilla ihan edustustehtäväänkin. Olimme sukulaisten häissä hääautona! Sopiva auto siihenkin hommaan koska ainakin hääpari sai huomiota osakseen. Ihmisiltä tuli iloisia katseita kun he huomasivat valkoisen häämekon ja shampanjalasien kohotukset :lol:.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Talvi tuli ja on kohta mennytkin, eikä juuri mitään olla saatu aikaiseksi paitsi wc-kopin suunnitelma. Tarinahan menee vessan osalta näin:

Viime talvena kun aloimme rakentamaan bussin sisustaa uusiksi, jätimme vessan suunnittelun suosiolla myöhemmäksi ajankohdaksi. Kevään ja syksyn tapaamisessa ideoita yritimme hakea toisten autoista, mutta mikään ei oikein kolahtanut täysillä. Ei ennen kuin Samin työkaveri heitti vitsinä: "Hei, tehkää siitä ulkohuussi!" Ja siitä se ajatus sitten lähti 8)
Ensimmäinen vaihtoehto oli tehdä seinäpinnat vanhasta laudasta ja koteloida Porta-Potti irrotettavalla kannella. Mutta kun vanhan laudan hankkiminen osoittautui meidän osalta hankalaksi, niin päätimme kehitellä ajatusta eteenpäin. Päädymme tekemään sisäpinnat ja oven raakalaudasta (ovi höylätään ulkopinnalta ja sisäpinnat tasoitellaan isoimmista piikeistä) ja niiden päälle kopin tukirungot, mitkä tässä tapauksessa ovat pelkkää silmänlumetta. Katto toteutetaan taittoversiona. Peilin kehykseksi olemme ajatelleet laittaa vanhan ikkunakarmin ja oveen nakerramme sydänkuvion pitsiverhoineen :)
Ja koska ulkohuusseissa on tapana ollut pitää (ainakin siellä, missä minä olen käynyt) "kuvakirjallisuutta" niin meidänkin bussin vessassa ei ilman tätä taidetta tarvitse istua. Nykyisin on tarjolla 50/60-luvun takaisia näköispainoksia Jallu-lehdistä, mitkä voidaan rinnastaa nykyajan Anttilan postimyyntiluetteloon, joten silmänruokaa on tarjolla :D

Tämä siis suunnitelmasta.Ensi viikolla puukauppaan ja armoton tohina päälle. Vessasta tulee aikasta persoonallisen näköinen ja Sisupussi kuuluu varmasti siihen harvalukuiseen joukkoon busseja, mistä löytyy sisältä ulkohuussi!
Viimeksi muokannut SisuPussi, 04 Elo 2010 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jones69 »

kuulostaa hyvältä :P
Scania K112 Kutter DECA340
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Ollaan otettu kuva autostanne, Alastarolta kiihdytysajoista, varikolta heinäkuussa 2003. Pisti hieno auto jo silloin silmään.Auton nimenä oli silloin " HUKKAREISSUT ". Tuomme fotosta kaksoiskappaleen kevään tapaamiseen.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Ottakaa ihmeessä kuva mukaan. On ihan mukava saada kuvia auton historiasta talteen. Vaikka olisivatkin "Hukkareissuja" :D .

Edellisessä viestissä tuli mainittua ,että haemme puutavaran vessakoppia varten ensi viikolla. Mutta haimmekin puut jo eilen lauantaina. Nyt vessan rakentaminen saakin odottaa pari viikkoa koska veimme puut kuivamaan autotallin lämpöön. Seinät tulevat olemaan 100x20 hienosahattua lautaa ja ovi saman kokoista mutta toinen puoli on höylätyllä pinnalla. Kopin "tukirunko" tulee 50x50 tolpasta.
Tänään olikin ohjelmassa vessakopin purkamista ja hieman baarin panelointia.

Aloitetaan vessasta:
Alunperin vessa oli tarkoitus joko tapetoida tai pinnoittaa jollain levyllä. Ja sitä varten vessan seinät olivatkin vaneria. Mutta nyt kun suunnitelmat muuttuivat piti vanerit irroittaa. Samalla myös uppoasennetut sähkökalusteet saivat lähteä ja tilalle tulee pinnalle asennettavat wanhan malliset sähkökalusteet.

Jatketaan baarista:
Baarin yläosahan on paneloitu, mutta vessakopin puoleisesta seinästä paneli puuttui. Tähän saatiin tänään muutos. Panelointi oli yllättävän aikaa vievä operaatio, kuuteen 10-20cm paneliin sai aikaa palamaan n.2h. Tosin jokaisen panelin joutui hiomaan katon kaarevuuden mukaan.
Viime viikolla tuli myös tehtyä kirkkaasta muovista kaksi L-mallista pullohyllyä, joihin oli tarkoitus laittaa valaistus. Hyllyistä itsestään tulikin ihan hyvännäköiset. Mutta kun niitä tänään mallattiin seinälle ,olivat ensimmäiset sanat: Ei muuten toimi..
Hyllyt ovat vaan liian modernin näköiset kun baari on muuten varsin perinteinen. No, tulipahan sitäkin kokeiltua. :roll:
Hyllyjen uusi malli onkin jo mietinnässä. Uudet tehdäänkin luultavasti vanerista tai liimapuulevystä ja etureunaan laitetaan samaa köyttä, jota on baarin tolpassa.

Hylätyt hyllyt:
Kuva
Viimeksi muokannut SisuPussi, 04 Joulu 2009 10:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Tottakai tuodaan foto tullessamme. Itseäkin kiinnostaisin tuon oman Scanian menneisyys. Ainut asia mitä tiedän, on että on ollut hiihtokeskuksissa suksien huoltokuormurina, mistä jäljellä heikosti erottuvat tekstit kyljissä "Up and down, rinteitä ylös ja alas...
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Kevät koitti ja kiire tulee - yllättävää! Reilu kahden kuukauden sisään on saatava jotain näkyvää aikaiseksi.
Onneksi aloitimme jo eilen :)

Nyt puut olivat kuivuneet tarpeeksi ja pääsimme/jaksoimme lähteä kyhäilemään bussin vessakoppia.Ja ei,
valmiiksi saakka emme sitä saaneet, mutta alulle kylläkin. Kolme seinää saivat uuden pintansa hienosahatusta
laudasta, mitä emme aio hio tasaiseksi (särmää ja tikkuja pitää olla). Ulkoseinää vasten oleva pinta ja katto jäi
vielä mietityttämään ideansa puolesta.

Tänään on uusi päivä ja uudet kujeet. Puuttuvat pinnat saavat asunsa, keinolla millä hyvänsä ja niiden jälkeen
laitamme ulkopinnalle "valetukirungot". Eiköhän siitä pikkuhiljaa se ulkohuussin olemus ala paljastumaan!
Lisätäänpä muutama kuva galleriaan..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Tämän viikonlopun rakentelut ovat nyt pulkassa. Wc saatiin tehtyä siihen asti mihin oli tarkoituskin. Kaikki seinät sekä katto on nyt laudoitettu ja ulkohuussin ilme alkaa pikkuhiljaa näkymään.
Mutta kuten tapana on suunnitelmat elävät rakennusvaiheessa ja niin myös tässä tapauksessa. Alunperinhän katto oli tarkoitus toteuttaa taittokattona mutta lopulta se tehtiinkin suorana ja hieman kallistettuna. Syitä tähän oli parikin: Taitos olisi ollut hankalampi toteuttaa ja siitä olisi myös tullut hieman matalampi. Katosta tuli ihan hyvän näköinen ja taitaapa se olla myös enemmän tyyliin sopiva.
Ensi viikolla ohjelmassa on valerungon rakentelua. Huussi pitäisi saada suht valmiiksi Pääsiäiseen mennessä.

Laudoitus vaiheessa:
Kuva

Huussi laudoitettuna:
Kuva

Ja vielä toinen kuva:
Kuva

Sisustukseenkin tuli hieno idea emännän päästä. Yhdelle seinälle voisi laittaa Suomen kartan johon voisi merkata neuloilla paikat jossa on tullut piipahdettua.
Jos jollakulla tulee mieleen hauskoja huussi tyylisiä yksityiskohtia tai sisustusideoita niitä saa heitellä ilmaan. :)
Viimeksi muokannut SisuPussi, 04 Joulu 2009 10:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Jep jep..
Viime viikko:
Saimme huussin valerungon valmiiksi ja nyt se todella näyttää jo ulkohuussilta. Tosin pieneltä sellaiselta..
Kun saimme rungon kasaan pääsimme mallaamaan lavuaaria paikoilleen. Sen ostimme jo viime syksynä Vapaa-ajan tarviketalosta. Nyt kun sitä lopulta pääsi sovittamaan niin totesimme sen liian suureksi joten pienempi pitäisi saada tilalle. Myös pytty jota olemme suunnitellut on hieman liian suuri mutta täytyy vain etsiä sopivampi.

Runko valmiina:
Kuva

Kuva

Tuleva lamppu:
Kuva

Viikonloppu:
Kävimme Hämeenlinnassa Metsäkylännavetassa etsimässä vanhaa ikkunaa josta saisimme tehtyä peilin huussiin. Ja löysimmekin sellaisen. Vanha ikkunalasi irroitetaan ja tilalle vaihdetaan peili. Kehys täytyy myös hioa ja sävyttää puuvahalla.
Samasta paikasta löysimme myös vanhan sähkökatkaisijan ja jakorasian jotka sopivat huussiimme loistavasti.

Tämä viikko:
Eilen kävimme valitsemassa maalit vessaan. Seiniin ja kattoon valitsimme sinisen värin ja valerunko tulee valkoisehkoksi..

Nyt kun isännällä (allekirjoittanut) on alkanut talviloma on myös viikolla aikaa puuhastella SisuPussin parissa. Joten tänään meninkin aamulla aloittelemaan sähköjä huussiin. Jokusen tunnin rauhallisen puuhastelun jälkeen pääsinkin kokeilemaan valoja ja hyvinhän ne pelasivat. Seuraavaksi lakkailin seinien oksat oksalakalla ja nyt ne alkavatkin olla maalaus kunnossa. Uusia kuvia huussista löytyy galleriasta.

Että tällaista täällä.

Ai niin, saimme SisuPussin käyntiin ensimmäistä kertaa tämän vuoden puolella. Se kun on hieman huono käynnistymään jos lämpötila laskee alle nollan.. Yritimme käynnistystä pari viikkoa sitten mutta tuloksena oli vain paljon savua ilman tulta :lol: .
Mutta viikonloppuna se viimein heräsi talviuniltaan.
Kesä, täältä tullaan 8) !
Viimeksi muokannut SisuPussi, 04 Joulu 2009 11:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Metallikk
Tosi harrastaja
Viestit: 42
Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
Location: Riihimäki
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Metallikk »

SisuPussi kirjoitti:Sisustukseenkin tuli hieno idea emännän päästä. Yhdelle seinälle voisi laittaa Suomen kartan johon voisi merkata neuloilla paikat jossa on tullut piipahdettua.
Toihan on loistoidea! Taidanpa ryös.. krhm, siis lainata tuota ideaa itsekin ;)
Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Huussin rakentaminen on ottanut aimo askeleen eteenpäin. Rungot maalattiin valkoisella maalilla ja sen jälkeen ne teipattiin jotta saatiin maalattua seinäpinnat sinisellä. Lopputuloksena on Suomi-henkinen "ulkohuussi" johon olemme varsin tyytyväisiä.

Suomi-vessa:
Kuva

Kuva

Vanha ikkuna josta teimme peilin hiottiin puhtaaksi ja sävytettiin valkoisella puuvahalla. Ikkunalasi vain otettiin pois ja tilalle laitettiin peili.

Lähtökohta:
Kuva

Emäntä ahkeroi:
Kuva

Huussissa on vielä puutelistalla lattiamatto, pönttö sekä lavuaari.
Lattiamatoksi tulee luultavasti samaa mattoa jota muutkin lattiat ovat. Pöntöksi olemme kaavailleet erottelevaa mökkipönttöä."Isompi hätä" tipahtaa omaan säilöönsä jossa on roskapussi ja jätös kuivatetaan sähkötuulettimella. "Pienempi hätä" johdetaan erilliseen ulkoiseen säiliöön joka voisi olla tässä tapauksessa vaikka bussin jätevesisäiliö (jota ei tosin vielä ole).
Lavuaarin ostimme jo viime syksynä mutta nyt kun huussi alkaa olla valmiina totesimme sen olevan liian suuri ja joudummekin ostamaan uuden. No, tällaista sattuu.

Myös sähköhommia on tullut jatkettua. Invertteri ,joka on on ollut viime syksystä lähtien omassa laatikossaan asennettiin viimein sähkökaappiin. Tein sähkösyötölle kontaktorikytkennän joka sammuttaa invertterin kun ulkoinen sähkösyöttö kytketään autoon. Kytkentä on jo todettu muuten toimivaksi mutta invertteri pitää vielä kytkeä akkuihin kiinni.
Viimeksi muokannut SisuPussi, 04 Joulu 2009 11:07. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Viikonloppuna tapahtunutta:
Lauantaina teimme SisuPussille pienen rasvaus operaation. Homma aloiteltiin heti aamusta ja kun olimme yrittäneet painaa rasvaan pariin nippaan heikoin tuloksin totesimme olevamme uuden rasvaprässin tarpeessa. No ,ei muuta kuin uutta prässiä etsimään paikallisista tarvikeliikkeistä. Kolmannessa liikkeessä asioimassa olikin sitten tuttu heppu ja saimme häneltä kyseisen kapistuksen "free of charge"..
Menimme bussille takaisin ja seuraavat pari tuntia menivätkin sitten rasvaillessa. Operaatio oli varsin hyödyllinen sillä osa nipoista ei ollut nähnyt rasvaa todella pitkään aikaan, niin syvällä ne olivat kuran peitossa.

Seuraavaksi otimme työn alle invertterin. Se oli jo asennettu sähkökaappiin mutta odotti kytkemistä akkuihin. Kytkentä oli onnistunut ja nyt töpseleistä saadaan 230v.

Tänään olikin aamulla ohjelmassa SisuPussin katsastus. Jarruajon kävimme tekemässä jo viime viikolla joten siitä ei tarvinnut huolehtia konttorilla. Katsastus meni läpi puhtain paperein mutta inssi huomautti rikkinäisestä rekisterivalosta ja halkeilleesta eturenkaasta. Valo olikin tiedossa mutta en vain muistanut vaihtaa sitä. Ja molemmat eturenkaat on tarkoitus vaihtaa ennen kesälomaa.
Ja saihan inssi hajotettua yhden lampunkin. Vessakopissa ollut ovi heilahti kovassa jarrutuksessa ja hajoitti huussin lampun, perhana. Uuden etsiminen voi olla pitkä ja kivinen tie.

Että sellaista täällä..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Jälleen viikonloppu takana ja suhteellinen kiire pukkaa päälle. Kartturi (allekirjoittanut) otti asiakseen parin
puuttuvan listan pätkimisen ja sävyttämisen hyvällä menestyksellä. Isäntä puolestaan rapisteli bussin alla ja sai
kun saikin kytkettyä sinne tarvittavan pistorasian - sille ei ole tosin käyttötarkoitusta vielä keksitty, mutta
saapahan siihen vaikka stereot kytkettyä jos ei muuta :)
Vetokoukullekin olisi ollut tarvetta jo useamman kerran, joten isäntä sotki näppinsä myös sille alueelle. Itse
vetokoukun runko on hitsattu, mutta koska vetonuppia täytyy laskea alemmas takana avattavan luukun takia niin rauta-
aines loppui tyystin kesken. Ei muuta kuin kaupan kautta takaisin hommiin.

Kaasupullotelinekin on jo löytänyt paikkansa bussin alta. Saimme sovitettua sen suurinpiirtein samalle kohdalle
keittiökaappien kanssa, joten kaasujen kytkeminen tuskin tuottaa sen suurempia ongelmia. Itse asiassa tänään kävikin
virallinen "kaasuäijä" katsomassa ja suunnittelemassa kyseisen operaation. Hinta-arviokaan ei päätä huimannut - noin.
200e töineen ja kaasutodistuksineen. Sille saimmekin jo varattua ajan heti Salon reissun jälkeiselle viikolle.

Hommaa kyllä riittää ja kesäloma lähenee kovaa vauhtia - miksi tässä aina käy näin? :roll:
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Sisupussi on nyt saanut kaasulinjaston ja näin ollen meillä on toimiva kaasuliesi. Jääkaappihan on asuntovaunu-mallia ja toimii siis verkkovirralla, akuilla ja kaasulla. Mutta jo viime kesänä kävi selväksi, että kaappi on liian pieni ja sille pitää tehdä jotain.Tästä syystä kaappia ei kytketty kaasulla toimivaksi. Syksymmällä tai talvella onkin hankintalistalla ihan verkkovirralla toimiva kaappi.

Samalla reissulla kun kaasulinja asennettiin pysähdyttiin myös keittiökaappi liikkeessä kysymässä paria kaappia lisää keittiökaapistoon. Myyjä ihmetteli kun kerroin heti kättelyssä keittiön sijaitsevan ulko-oven edustalla ja tarvitsisimme mittanauhan mukaan. Hölmistyneen myyjän sanoja lainatakseni :"Siis mitä?" :lol: Lopulta mitat saatiin ja kaapit lähtevät tilaukseen, jahka sopiva rako löytyy.

Juhannuskiireet eivät olleet meidän riesana, joten bussilla tuli räpisteltyä paremman tekemisen puutteessa. Baaritiskin pullohylly on nyt kiinnittämistä vaille valmiina.Hylly tehtiin 10cm leveästä ja 60cm pitkästä laudasta, mikä sävytettiin samalla puuvahalla kuin itse tiskikin. Laudan päälle laitoimme "kaiteen", mikä koostuu pienistä puutapeista ja ruskeasta luonnonnarusta. Hylly sopiikin paremmin yleisilmeeseen kuin edeltäjänsä (pleksinen moderniversio).

Vetokoukkukin on pintamaalia ja kiinnitystä vaille valmis. Kärryjä sillä ei ole tarkoitus vetää, mutta se ajaa hyvin asiansa pyörätelineen kannalta.
Koukun kiinnitys rei`issä riitti porailua pariksi tunniksi vaikka terät olivat uusia ja porailu aloitettiin pienistä rei`istä. Apurunkoon tuli kymmenen reikää: Viisi 12 millistä ja viisi 18,5 millistä. Eiköhän koukku noilla pysy kiinni.

Tässä kuva SisuPussista edustustehtävässään:
Kuva

Tällaista tällä kertaa..
Viimeksi muokannut SisuPussi, 04 Elo 2010 21:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Jups, ei noihin vaunukaappeihin mahdu mitään, meilläkin on kunnon Whirlpool, iso jenkkikaappi. Pitää pakastimenkin kivasti - 15 asteessa, vaikka matkalla oltaisiin kymmenen tuntia. Siihen kun nakkaa invertterin kiinni, saa jäitä paukkuunsa loputtomasti :D . Meillä laitettiin tuo vetokoukku hitsaamalla kiinni puskuriin, sillä fillareita varten meilläkin. Kun laitoin pelkän kuulan ja vähän vartta, aikaa kului noin 15 minuuttia.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Viikonloppuna tehtyä:
Vetokoukku on nyt asennettu paikalleen.
Huussin oven saa nyt pysymään kiinni uuden lukon vastakappaleen ansiosta.
Pari kuvaa koukusta:
Kuva

Kuva

Siinäpä ne sitten olivatkin..
:D
Viimeksi muokannut SisuPussi, 02 Tammi 2009 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Oli asiallisen näköinen vetokoukkusysteemi. Tuollahan kiskoisi vaikka millaista vaunuakin!!
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Niinpä :shock: kattelin kans et ei noissa henkilöautoissa ole kyllä yhtä hyvin noi koukut kiinni :lol:
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Itseä jäi häiritsemään tuossa koukun kiinnityksessä se, että nuo vasemman puolen kiinnityspultit ovat kummatkin putken etupäässä. Vasemmalla kun on tiellä tuo hinauslenkki. Oikean puolen saikin hyvin kiinnitettyä koko matkalta.

Mutta kyllä tuo nyt pari pyörää kestää :D .
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1483
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

SisuPussi kirjoitti:Itseä jäi häiritsemään tuossa koukun kiinnityksessä se, että nuo vasemman puolen kiinnityspultit ovat kummatkin putken etupäässä. Vasemmalla kun on tiellä tuo hinauslenkki. Oikean puolen saikin hyvin kiinnitettyä koko matkalta.

Mutta kyllä tuo nyt pari pyörää kestää :D .
Tästä vuodesta alkaen ainakin jarrutomissa kärryissä PITÄÄ vetopää olla pulteilla kiinni. Meidän uudessa JT-TrailkerissaKantavuutta on yli 500kg ja se vetopää on 2mm galvanoidussa runkoprofiilissa kiinni neljällä M12 pultilla. Kyllä varman pari kevytta pyörää koukku kestää joo ...kunhan ei ole Oivia. Tv. Ari
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Karstulan tapaamiseen tullessa kävimme hakemassa SisuPussiin paremmat eturenkaat Rengas-Paussulta. Vanhoista kun oli toisesta sisäreuna aika pahoilla halkeamilla. Kolme viikkoa renkaiden oston jälkeen huomasimme vasemman eturenkaan tyhjentyneen. Ajattelimme ,että sisäkumissa olisi reikä.
Täman ongelman kävimme tänään korjauttamassa paikallisella rengaspajalla. Renkaaseen vaihdettiin uusi sisäkumi vanhan tilalle. Vanhasta ei löytynyt reikää joten syy tyhjenemiseen oli luultavasti viallisessa venttiilissä.

Tilasimme bussiimme myös varashälyttimen. Koska tuolla infra-tunnistimella ei ole kantomatka kuin viisi metriä niin otimme lisäksi myös toisen infra-tunnistimen.

Että tällaista..
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: SisuPussin uusi elämä

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Hankalassahan oli varsin yleistä tuo Webastojen korjaaminen.
Isäntä (allekirjoittanut) kävi katsomassa kun perhe Bussittoman autossa oli kyseinen operaatio käynnissä. Tuota katsellessa heräsi ajatus josko SisuPussinkin toimimatonta lämmitintä pitäisi vilkaista.
Kun edellisestä autosta oli lämmitin saatu toimimaan oli aika siirtyä katsomaan meidän automme vastaavaa, tosin hieman vanhempaa mallia.
Webasto yritettiin ensin käynnistää ja tuloksena oli paljon savua ilman tulta :mrgreen:. Poltinosa otettiin auki ja aikamme sitä tutkittuamme tulimme päätökseen ,että dieseliä tulee hyvänä sumuna ja kipinääkin se saa. Tästä huolimatta laite ei silti suostunut käynnistymään. Se vain kävi jonkin aikaa, välillä pari minuuttia ja välillä pari sekuntia. Loppujen lopuksi tulimme siihen tulokseen ,että liekkivahti on rikki. Tähän oli hyvä lopettaa korjausoperaatio. Kiitokset mukana touhunneille: Bussiton, Reino-Ratti ja Pohjantähti.

Maanantaina otin Webaston uudestaan auki ja irroitin liekkivahdin. Se olikin varsin selvää kauraa. Vahti oli hajonnut jo aiemmin ja se oli korjattu varsin tyylikkäästi. Vahdissa on lasiputken sisällä valovastus, lasiputki oli katkennut ja se liimattu takaisin kasaan sinisellä silikonilla ja koko komeus oli kääritty folioteipin sisään :shock:. Soitto Webastoja myyvään firmaan
auttoi asiaan, uutta valovahtia löytyi suoraan hyllystä. Tänään kävin noutamassa uuden vahdin ja asensin sen paikalleen. Korjaus oli onnistunut laite käynnistyi kertalaakista! Tämä tietää sitä, että SisuPussin saa käyntiin myös talvella.
Mutta tietysti piti löytyä heti uusi vika. Putkiliitoksissa on jossain vuoto ja se onkin korjattava pikinmiten.

Mutta vaikka lämmitin itsessään nyt toimii ei lämpöä sisälle vielä saada. Syy on kennopuhaltimissa joita autossa on kolme kappaletta. Niistä vain auton takaosassa oleva suostuu toimimaan. Syytä tälle pitää ryhtyä selvittämään ja samalla asennetaan kaksi kappaletta huonetermostaatteja niitä ohjaamaan. Toinen tulee auton etuosaan ja toinen taakse makuuhuoneeseen. Kennopuhaltimiin pitää myös tehdä jonkinlaiset puhallusnopeuden säätimet koska niissä on vain kaksi asentoa, pois ja täysillä :mrgreen:. Eivätkä ne ole mitään hiljaisia..

Liekkivahdit.
Kuva
Viimeksi muokannut SisuPussi, 02 Tammi 2009 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Vastaa Viestiin