matkailuauton rakentelu alussa
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: matkailuauton rakentelu alussa
siistin ja ehjän näköinen Myllymäen autoksi
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: matkailuauton rakentelu alussa
On kyllä siistin näköinen tolvo, mites kun mustaa ja rösteriä liitetään ni millä puikolla tullee hyvä?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: matkailuauton rakentelu alussa
Kyllä ainakin OK 48.08 tarttuu. Saattaa tuo honkkarin oletusarvopuikkokin niitä liimata. Sekaisin nuo ovat tuolla Itellan laatikon pohjalla.
Ei se niin tarkkaa. Arvokkaammalla puikolla on mukava hitsata - halpis on enemmänkin sädetikku ja murtuu sauma helpommin rasituksessa. Vetolujuus kannattaa huomioida rasitukselle alttiissa kohteissa. Lautaset, tukivarret, iskarinkannakkeet. Pintapellit voi laittaa liimalla ja poppareilla.
Ei se niin tarkkaa. Arvokkaammalla puikolla on mukava hitsata - halpis on enemmänkin sädetikku ja murtuu sauma helpommin rasituksessa. Vetolujuus kannattaa huomioida rasitukselle alttiissa kohteissa. Lautaset, tukivarret, iskarinkannakkeet. Pintapellit voi laittaa liimalla ja poppareilla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- mylly
- Tosi harrastaja
- Viestit: 45
- Liittynyt: 08 Elo 2015 20:10
- Truck: Volvo B12 berkhof
- Location: 08.08.2015
- Paikkakunta: Säkylä
Re: matkailuauton rakentelu alussa
Mulle tulee kaveri hitsaa noi päärunon rorteri hitsaukset tekee päätyönä rosterihitsauksia (vastapalveluksia) ei tarvii sit arvuutella pysyykö muutenkin on noita hitsarikavereita jotka on lupautuneet tulla hitsailee, on mulla mig ja puikkokone sanoisivat se riittää
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 43
- Liittynyt: 03 Heinä 2015 18:28
- Truck: Wiima Finlandia
- Location: Pöytyä
Re: matkailuauton rakentelu alussa
Miksi ne pitää tehdä rosterista? Mustastakin tehden varmaan kestää sen kun tarvitseekin, jos kunnolla maalaa ja massaa alustan palkit.
Käyttö kuitenkin huomattavasti pienempää talvisin suolaränneissä mitä ammatti liikenteessä.
Itse olen nyt rapiat 70 metriä vaihdellut palkkeja tuohon Finlandiaan ja kaikki olen mustasta tehnyt, kuten vanhatkin on ollut. Tosin seinämään on tullut milli lisää tässä remontissa. Nyt alkaa olemaan perästä ruuman puoliväliin uusittuna ja keväällä etupään vuoro. Se ei tosin niin pahana mitä tuo perä oli.
Käyttö kuitenkin huomattavasti pienempää talvisin suolaränneissä mitä ammatti liikenteessä.
Itse olen nyt rapiat 70 metriä vaihdellut palkkeja tuohon Finlandiaan ja kaikki olen mustasta tehnyt, kuten vanhatkin on ollut. Tosin seinämään on tullut milli lisää tässä remontissa. Nyt alkaa olemaan perästä ruuman puoliväliin uusittuna ja keväällä etupään vuoro. Se ei tosin niin pahana mitä tuo perä oli.
- mylly
- Tosi harrastaja
- Viestit: 45
- Liittynyt: 08 Elo 2015 20:10
- Truck: Volvo B12 berkhof
- Location: 08.08.2015
- Paikkakunta: Säkylä
Re: matkailuauton rakentelu alussa
On kyse siitä kun sain rosteri palkit ilmaiseksi ja muutkin rautaprofiilit oli ylijäämää eräällä työmaalla että siksi
-
- Tosi harrastaja
- Viestit: 43
- Liittynyt: 03 Heinä 2015 18:28
- Truck: Wiima Finlandia
- Location: Pöytyä
Re: matkailuauton rakentelu alussa
Selitys hyväksytty. 

- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: matkailuauton rakentelu alussa
Ja puikot kuivana. Kuivaa vaikka pannuhuoneessa kattilan päällä. Kostea puikko on melkoinen liimapuikko kun vertaa kuivaan. Huonompikin hitsari pärjää kuivilla puikoilla. Märkää puikkoa varten pitää olla jo tekijämies ja hyvät koneet. Ja onhan se niinkin että se mikin lankarulla menee huonoksi siellä kosteassa autotallissa yllättävän äkkiä. On tuota rullalla olevaa tavaraa aikanaan tullu levitettyä usita tonneja. Lankarulla painoi varmaan 400 kg kappale ja niitä oli neljä yhtäaikaa tulessa. Ei sillä pitkästi hitsattu. Mutta mä hitsailinkin siltapalkkeja. Elekää menkö norjaan. Siellä on useampi mun hitsaama sauma silloissa...
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: matkailuauton rakentelu alussa
Tulee joskus harrastettua pikakuivatusta tökkäämällä puikko kiinni työkappaleeseen jollon se lämpiää ja kuivaa. No miun puikkohitsaus ei oo koskaan ennalta suunniteltua.
Miun piti yhteen hinaajaan rakentaa uudet kansirakenteet 4mm levystä. Laskin et saumaa ois tullu reilu 300m ja tarkotus oli hitsata ydintäytelangalla 350A voimavirta migillä. Meni projekti puihin, mut ois siinnä saattanu jo pari viimosta metriä olla ihan kelvollistakin saumaa
Miun piti yhteen hinaajaan rakentaa uudet kansirakenteet 4mm levystä. Laskin et saumaa ois tullu reilu 300m ja tarkotus oli hitsata ydintäytelangalla 350A voimavirta migillä. Meni projekti puihin, mut ois siinnä saattanu jo pari viimosta metriä olla ihan kelvollistakin saumaa

Rosmo
-
- Rattimajuri
- Viestit: 209
- Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
- Truck: Jonckheere B10M
- Location: Helsinki
Re: matkailuauton rakentelu alussa
mylly kirjoitti:En ole huolissani tosta ruosteesta kunhan saa ton suunnitelman vaan kasaan.Olisiko jollain tarvis
penkkejä joissa sivulevitys ja vyöt paikallaan ja seuraavaksi irrotan auton oman ilmastoinnin.
Wc moduli irrotan myös .Loppuviikosta voin pistää kuvia niistä kun täytyy lähteä taas tienaamaan
ruuhkasuomen seudulle
Tsemppiä projektiin. Mulle voit yrittää kaupata yhden penkkiparin käytävän molemmin puolin. Verhoilun kunnolla ei ole merkitystä, mut hinnan pitäis olla kohdallaan. Laita yv:tä jos kiinnostaa. P.s. tää penkkijuttu kai unohtuu, jos diili Kausalan penkkitukun kanssa toteutuu.