matkailuauton rakentelu alussa

Kerro omasta projektistasi
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: matkailuauton rakentelu alussa

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

siistin ja ehjän näköinen Myllymäen autoksi
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: matkailuauton rakentelu alussa

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

On kyllä siistin näköinen tolvo, mites kun mustaa ja rösteriä liitetään ni millä puikolla tullee hyvä?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: matkailuauton rakentelu alussa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä ainakin OK 48.08 tarttuu. Saattaa tuo honkkarin oletusarvopuikkokin niitä liimata. Sekaisin nuo ovat tuolla Itellan laatikon pohjalla.

Ei se niin tarkkaa. Arvokkaammalla puikolla on mukava hitsata - halpis on enemmänkin sädetikku ja murtuu sauma helpommin rasituksessa. Vetolujuus kannattaa huomioida rasitukselle alttiissa kohteissa. Lautaset, tukivarret, iskarinkannakkeet. Pintapellit voi laittaa liimalla ja poppareilla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
mylly
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Elo 2015 20:10
Truck: Volvo B12 berkhof
Location: 08.08.2015
Paikkakunta: Säkylä

Re: matkailuauton rakentelu alussa

Viesti Kirjoittaja mylly »

Mulle tulee kaveri hitsaa noi päärunon rorteri hitsaukset tekee päätyönä rosterihitsauksia (vastapalveluksia) ei tarvii sit arvuutella pysyykö muutenkin on noita hitsarikavereita jotka on lupautuneet tulla hitsailee, on mulla mig ja puikkokone sanoisivat se riittää
Kormus
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 03 Heinä 2015 18:28
Truck: Wiima Finlandia
Location: Pöytyä

Re: matkailuauton rakentelu alussa

Viesti Kirjoittaja Kormus »

Miksi ne pitää tehdä rosterista? Mustastakin tehden varmaan kestää sen kun tarvitseekin, jos kunnolla maalaa ja massaa alustan palkit.
Käyttö kuitenkin huomattavasti pienempää talvisin suolaränneissä mitä ammatti liikenteessä.
Itse olen nyt rapiat 70 metriä vaihdellut palkkeja tuohon Finlandiaan ja kaikki olen mustasta tehnyt, kuten vanhatkin on ollut. Tosin seinämään on tullut milli lisää tässä remontissa. Nyt alkaa olemaan perästä ruuman puoliväliin uusittuna ja keväällä etupään vuoro. Se ei tosin niin pahana mitä tuo perä oli.
Avatar
mylly
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Elo 2015 20:10
Truck: Volvo B12 berkhof
Location: 08.08.2015
Paikkakunta: Säkylä

Re: matkailuauton rakentelu alussa

Viesti Kirjoittaja mylly »

On kyse siitä kun sain rosteri palkit ilmaiseksi ja muutkin rautaprofiilit oli ylijäämää eräällä työmaalla että siksi
Kormus
Tosi harrastaja
Viestit: 43
Liittynyt: 03 Heinä 2015 18:28
Truck: Wiima Finlandia
Location: Pöytyä

Re: matkailuauton rakentelu alussa

Viesti Kirjoittaja Kormus »

Selitys hyväksytty. :D
Avatar
Sisu
Rattiamiraali
Viestit: 269
Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
Paikkakunta: Haukipudas

Re: matkailuauton rakentelu alussa

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Ja puikot kuivana. Kuivaa vaikka pannuhuoneessa kattilan päällä. Kostea puikko on melkoinen liimapuikko kun vertaa kuivaan. Huonompikin hitsari pärjää kuivilla puikoilla. Märkää puikkoa varten pitää olla jo tekijämies ja hyvät koneet. Ja onhan se niinkin että se mikin lankarulla menee huonoksi siellä kosteassa autotallissa yllättävän äkkiä. On tuota rullalla olevaa tavaraa aikanaan tullu levitettyä usita tonneja. Lankarulla painoi varmaan 400 kg kappale ja niitä oli neljä yhtäaikaa tulessa. Ei sillä pitkästi hitsattu. Mutta mä hitsailinkin siltapalkkeja. Elekää menkö norjaan. Siellä on useampi mun hitsaama sauma silloissa...
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: matkailuauton rakentelu alussa

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Tulee joskus harrastettua pikakuivatusta tökkäämällä puikko kiinni työkappaleeseen jollon se lämpiää ja kuivaa. No miun puikkohitsaus ei oo koskaan ennalta suunniteltua.

Miun piti yhteen hinaajaan rakentaa uudet kansirakenteet 4mm levystä. Laskin et saumaa ois tullu reilu 300m ja tarkotus oli hitsata ydintäytelangalla 350A voimavirta migillä. Meni projekti puihin, mut ois siinnä saattanu jo pari viimosta metriä olla ihan kelvollistakin saumaa :)
Rosmo
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: matkailuauton rakentelu alussa

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

mylly kirjoitti:En ole huolissani tosta ruosteesta kunhan saa ton suunnitelman vaan kasaan.Olisiko jollain tarvis
penkkejä joissa sivulevitys ja vyöt paikallaan ja seuraavaksi irrotan auton oman ilmastoinnin.
Wc moduli irrotan myös .Loppuviikosta voin pistää kuvia niistä kun täytyy lähteä taas tienaamaan
ruuhkasuomen seudulle

Tsemppiä projektiin. Mulle voit yrittää kaupata yhden penkkiparin käytävän molemmin puolin. Verhoilun kunnolla ei ole merkitystä, mut hinnan pitäis olla kohdallaan. Laita yv:tä jos kiinnostaa. P.s. tää penkkijuttu kai unohtuu, jos diili Kausalan penkkitukun kanssa toteutuu.
Vastaa Viestiin