Sivu 1/1

Paljonko kilowatteja ylläpitolämpöön

Lähetetty: 02 Joulu 2010 23:44
Kirjoittaja touring
Paljonkohan suurinpiirtein pitäisi varautua hankkimaan kilowatteja puhtaasti ylläpitolämmitykseen, jos oletetaan että auto halutaan pitää ympäri vuoden lämpöisenä konetta juurikaan käyttämättä. Ongelmana on vielä sekin, että seinillä ei ole patterin patteria ja veden kierrättäminen on siten melkoisen vaivan takana. Patterit taas puuttuu koska niitä ei siellä eteläisen alkuperän vuoksi ole ollut ja tässä vaiheessa jälkiasentaminen.. noh.. on se mahdollista, mutta kallis urakka. Joku mainitsi, että kilowatilla saa 5 asteen eron ulkoilmaan eli 10 kilowatilla voisi pärjätä? Eristeitä ei ole ja kaikki ikkunat laseilla.

Mielessä olisi ripotella pari ilmawebastoa ympäri penkinalusia ja lisäksi moottorille omansa jos haluaa liikenteeseen pakkasen keskeltä. Onko olemassa kombolaitteita sitä ajatellen, että jos satutaankin istumaan viikkotolkulla sähkön ääressä. Jatkuvassa käytössä sähkön jauhaminen ja pelkkien sähkölämppäreiden käyttäminen kuulostaa tuhlaukselta kun energiaa muutetaan muodosta toiseen. Toisaalta onko sivistynyttä arvausta urakan hinnasta jos yhdelle kyljelle pistäisi 10 metriä pattereita? Olen ehkä siitä poikkeuksellinen tapaus, että en osaa tehdä tuollaisia hommia (vielä) itse vaan ne teetetään. Olen pisnismies, en insinööri =)


Autohankinta etenee. Sopivasta yksilöstä hierotaan kauppoja ja talven aikana se taidetaan saada jo Suomeen. Olen varmaan kiitellyt foorumianne ennenkin ja teen sen taas: hieno paikka! Jahka auto on tiellä ja tuottamassa (kyllä, tässä ei rakenneta kakkoskotia vaan liiketoimintaa) niin lupaan liittyä sponsoreihin.

Re: Paljonko kilowatteja ylläpitolämpöön

Lähetetty: 03 Joulu 2010 00:28
Kirjoittaja Reddewil
No jos mahdollista niin unohda vesipatterit, minä olen sitä mieltä. Omalla 23,3kW vesiwebastolla saa patterit kuumiksi melko nopiaan, mutta lämpö ei siirry ilman puhaltimia ilmaan, tai no siirtyy mutta todella hitaasti (patteria autossa n.26,5m + etukennot). Laita aluksi se 5-6kW ilmawebasto ja sen kaveriksi vaikka pari konvektiopatteria, 2kW kpl, missä tuuletus ja tehon säätö. Eiköhän noilla jo alkuun pääsis. Jos ei riitä niin sitten lasia umpeen tai lisää webastoja =)

Re: Paljonko kilowatteja ylläpitolämpöön

Lähetetty: 03 Joulu 2010 22:02
Kirjoittaja Kiitokori-82
Yksi ilma eberi riittää!!

Re: Paljonko kilowatteja ylläpitolämpöön

Lähetetty: 03 Joulu 2010 22:14
Kirjoittaja 3510
olisi mukava tietää auton koko koska se ratkaisee lämmön tarpeen

Re: Paljonko kilowatteja ylläpitolämpöön

Lähetetty: 03 Joulu 2010 22:59
Kirjoittaja Lahti32
lähtisin siitä että kilowatteja pitäs olla koko ajan käytössä 6-9kw, auton koosta riippuen. Meillä on sisäpituus 11m ja 8kw on melko sopiva teho pikkupakkasilla, kuudellakin pärjää. Kyllähän noista ilmapuhallintyyppisistä saa myös melko tehokkaita ja ennenkaikkea nopeita lämmittimiä. Vesikiertoset kannattas tehdä hyvin suunnittelemalla niin että pattereissa olisi ilmasolaa ja paluuvettä käytettäs myös lattialämpöön.

Re: Paljonko kilowatteja ylläpitolämpöön

Lähetetty: 03 Joulu 2010 23:35
Kirjoittaja happa66
touring kirjoitti:Paljonkohan suurinpiirtein pitäisi varautua hankkimaan kilowatteja puhtaasti ylläpitolämmitykseen, jos oletetaan että auto halutaan pitää ympäri vuoden lämpöisenä konetta juurikaan käyttämättä. Ongelmana on vielä sekin, että seinillä ei ole patterin patteria ja veden kierrättäminen on siten melkoisen vaivan takana. Patterit taas puuttuu koska niitä ei siellä eteläisen alkuperän vuoksi ole ollut ja tässä vaiheessa jälkiasentaminen.. noh.. on se mahdollista, mutta kallis urakka. Joku mainitsi, että kilowatilla saa 5 asteen eron ulkoilmaan eli 10 kilowatilla voisi pärjätä? Eristeitä ei ole ja kaikki ikkunat laseilla.

Mielessä olisi ripotella pari ilmawebastoa ympäri penkinalusia ja lisäksi moottorille omansa jos haluaa liikenteeseen pakkasen keskeltä. Onko olemassa kombolaitteita sitä ajatellen, että jos satutaankin istumaan viikkotolkulla sähkön ääressä. Jatkuvassa käytössä sähkön jauhaminen ja pelkkien sähkölämppäreiden käyttäminen kuulostaa tuhlaukselta kun energiaa muutetaan muodosta toiseen. Toisaalta onko sivistynyttä arvausta urakan hinnasta jos yhdelle kyljelle pistäisi 10 metriä pattereita? Olen ehkä siitä poikkeuksellinen tapaus, että en osaa tehdä tuollaisia hommia (vielä) itse vaan ne teetetään. Olen pisnismies, en insinööri =)


Autohankinta etenee. Sopivasta yksilöstä hierotaan kauppoja ja talven aikana se taidetaan saada jo Suomeen. Olen varmaan kiitellyt foorumianne ennenkin ja teen sen taas: hieno paikka! Jahka auto on tiellä ja tuottamassa (kyllä, tässä ei rakenneta kakkoskotia vaan liiketoimintaa) niin lupaan liittyä sponsoreihin.
:D Järkevä pisinismies ei hommaa "etelästä" eristämötäntä autoa pohjosen keleihin :) tulee sen verran kallis eristys ettei " normaalin" yrittäjän persaus kestä sitä :D. Itellä "tele tappi" ja priimuksen lämmitin (sähköllä 3kw) ja perus lämmöllä
mittari vilkkuu oikonaan, oli pakko pistää auto "kylmäks" :lol:

a-p

Re: Paljonko kilowatteja ylläpitolämpöön

Lähetetty: 04 Joulu 2010 01:46
Kirjoittaja Wonderi
Jos autoa kerran ei ole vielä hankittu niin ehdottaisin yksilöä jossa on patterit valmiiksi paikallaan. On niitä keski-Euroopan vehkeissäkin monissa. Samalla tulee kaksinkertaisetkin ikkunat otettua mukaan. Ja jos on tarkoitus pitää lämpimänä läpi talven niin eristettä kaikkiin pintoihin ja kaikki ei-tarpeelliset ikkunat (eristelevyillä) umpeen. Eristäminen maksaa rahaa mutta tienaa itsensä kyllä takaisinkin olennaisesti pienemmillä lämmityskuluilla.

Re: Paljonko kilowatteja ylläpitolämpöön

Lähetetty: 04 Joulu 2010 22:29
Kirjoittaja motoku
paimelasta tai vastaavanlaiselta bussipurkaamolta irtoaa orkkis bussipatteria romukuparin hinnalla. siellä sitä kuutiokaupalla odottamassa iloista bussinrakentajaa. miettii etukäteen mitat valmiiksi, niin voi valikoida vaikka mutkatkin lähteen oikeeseen suuntaan... letkuilla vaan jatkaa. putket kannattaa nuohota ennen asennusta, vaikka huuhtelin ne vedellä ennen asennusta jäi kiertoon tosi paljon moskaa...

niin, vanha wiimalainen pysyy 2450 primuksella (hiukan yli 5kw) +20-asteisena n.-5-10 ulkolämpötilassa, tuulella suuri jäähdyttävä vaikutus. lisäeristyksiä ei ole eikä laseja ole peitetty. 1/3 edestä taaksepäin olemme virittäneet lakanan "väliseinäksi", etuosa viileämpi.

Re: Paljonko kilowatteja ylläpitolämpöön

Lähetetty: 04 Joulu 2010 23:38
Kirjoittaja Rosvolinna
Ilmalämpöpumppua harkitsisin ylläpitolämmitykseen, jos olisin vastaavanlaisessa tilanteessa. Se kuluttama pyöreät 1000W ja pystyy tuottamaan 2-3 kertaisen määrän lämpöä.

Minulla on pumppu harrastustallissani ja hyvin tarkenee askarrella -10 pakkasella ilman mitään lisälämmittimiä. Miksei toimisi bussinkin lämmitykseen.

Re: Paljonko kilowatteja ylläpitolämpöön

Lähetetty: 05 Joulu 2010 17:35
Kirjoittaja Reddewil
Rosvolinna kirjoitti:Ilmalämpöpumppua harkitsisin ylläpitolämmitykseen, jos olisin vastaavanlaisessa tilanteessa. Se kuluttama pyöreät 1000W ja pystyy tuottamaan 2-3 kertaisen määrän lämpöä.

Minulla on pumppu harrastustallissani ja hyvin tarkenee askarrella -10 pakkasella ilman mitään lisälämmittimiä. Miksei toimisi bussinkin lämmitykseen.
Niin tuossa oli se ongelma että pitäs se sähkö tehä aggregaatilla ilmeisesti. Ylläpitoon tuo ilmalämpöpumppu on hyvä, vaikken omaa autoa lämpimänä pidäkkään.

Re: Paljonko kilowatteja ylläpitolämpöön

Lähetetty: 05 Joulu 2010 19:38
Kirjoittaja Falcon
Ilmalämpöpumppu toimii hyvin -15 asteen pakkaseen,mutta jos lämpö laskee alemmas,niin ilmalämpöpumppu
ei enää lämmitä kunnolla.Meillä taloissa kaksi Panasonic-merkkistä pumppua,niin ne molemmat menee
melko hiljaseks -15 jälkeen.Tarttee olla joku muu lämmitysmuoto varalla.

Re: Paljonko kilowatteja ylläpitolämpöön

Lähetetty: 05 Joulu 2010 19:39
Kirjoittaja Lahti32
Falcon kirjoitti:Ilmalämpöpumppu toimii hyvin -15 asteen pakkaseen,mutta jos lämpö laskee alemmas,niin ilmalämpöpumppu
ei enää lämmitä kunnolla.Meillä taloissa kaksi Panasonic-merkkistä pumppua,niin ne molemmat menee
melko hiljaseks -15 jälkeen.Tarttee olla joku muu lämmitysmuoto varalla.
Mitsubishi kuolee -26 asteen kohdalla.

Re: Paljonko kilowatteja ylläpitolämpöön

Lähetetty: 06 Joulu 2010 12:42
Kirjoittaja Joe Cool
happa66 kirjoitti: :D Järkevä pisinismies ei hommaa "etelästä" eristämötäntä autoa pohjosen keleihin :) tulee sen verran kallis eristys ettei " normaalin" yrittäjän persaus kestä sitä :D.
Tässä kyllä ollaan asian ytimessä. Toisaalta kysyjä ei kysellytkään hintaa, vaan tekniikkaa, vaikka se kustannuspuoli kyllä oli luettavissa rivien välistä, kun patterien hinnoista kyseltiin. :lol:

No patterien hinta kyllä lienee marginaalinen kustannus kaikkeen muuhun tuohon projektiin liittyvään. Tuossahan jo mainittiinkin esim. käytettyjen patterien markkinat.

Meillä keikkabussissa on lämmityksenä 30 kW Webasto, joka lämittää erittäin opeasti moottorin ja patterilinjaston. Ja aivan kuten tuossa tuli jo todettua, pattereista lämpö siirtyy hitaasti ilmaan. Meillä on yksi patteriverkostossa oleva puhallin, periaatteessa aivan kuin henkilöauton lämmityslaite, eli ilma puhalletaan lämmityskennon läpi. Se yksi pieni puhallin siirtää lämpöä kyllä varsin mukavasti sille pienelle alueelle, mihin se vaikuttaa, mutta ei koko isoon bussiin. Auto lämpiää kunnolla vasta kun orkesteri on jo vilttien alla tien päällä, kun pakkasesta lähdetään :D

Kaiketi kysyjä on edelleen tuon alkuperäisen pisnisajatuksensa kanssa liikkeellä ja puhutaan liikkuvasta toimistosta ja edustustilasta. viewtopic.php?t=2010

Jos auto pidetään pääosin paikoillaan ja lämpimänä, kyllä hyvä patteriverkosto taannee tasaisimman lämpötilan. Ei maksava pisnisasiakas halua kuunnella tuuletinten huminaa ja työskennellä tukka silmillä erilaisten lämmityspuhaltimien tubulenssissa :lol:

Tähän käyttöön kyllä tuntuisi mahdollisimman hyvin eristetty uudenkarhea bussi parhaalta lähtökohdalta. Etelän hetelmät voivat olla halpoja ja houkuttelevia, mutta miten niille käy pakkasessa :mrgreen:

Re: Paljonko kilowatteja ylläpitolämpöön

Lähetetty: 06 Joulu 2010 15:03
Kirjoittaja touring
Isot kiitokset vastauksistanne. Autolla on pituutta 12 metriä ja tilat kahdessa kerroksessa. Alakerran suhteen ongelmia ei tule olemaan vaan ilmalämpö on helppo toteuttaa ja siihen on jo suunnitelma. Vesien sulanapito hoituu siinä samassa: kaikki säiliöt toteutetaan sisätiloihin kun tavaratiloja ei juuri ole. Yläläkerta on se kinkkisempi ja sen vuoksi rupesin jo miettimään vedenkin käyttämistä koko autossa, mutta jos ja kun kerran pitää ilmaakin liikuttaa samalla niin eiköhän ilmalämppärit ole se helpoin vaihtoehto. Siinä heräsi sitten tuo alkuperäinen kysymys, että paljonko suurinpiirtein pitää olla kilowatteja yhden kerroksen lämmittämiseen.

Putkien vetäminen rajoittaa auton tilojen muuttamista jatkossa. Tuntuisi helpolta pistää esimerkiksi kaksi viiden kilon lämppäriä jemmaan rakenteisiin eripuolille ja vetää ilma putkilla useampaan pisteeseen. Tosi joustava systeemi. Valitettavasti kaksikerroksista korien isoimmat markkinat ovat alueilla, joissa lämppäreitä ei juuri käytetä. Ne muutama korivaihtoehto jotka nyt on käsillä niin niitä ei ole pattereilla. Tai ainakaan ei ole tullut yhtään sellaista vastaan. Joe Viileä on siinä oikeassa, että edustusautoa ollaan tekemässä vaikka alkuperäinen suunnitelma onkin kehittynyt aika paljon. "Etelässä" ei olla halpojen korien takia vaan puhtaasti muotoilun ja fiksumpien korien takia. Saksalainen Man-muotoilu ei iske estetiikaltaan.

Se tuli mieleen, että lattialämpö on ehkä paras ja mukavin keksintö maailmassa. Tuo sellaisen lämmön tunteen kun pysyy jalat lämpöisinä. Tuo ei välttämättä olisi huono vaihtoehto ilmawebaston/-eberin kaveriksi.

Lasit on yksinkertaiset eli lämpöhävikki on melkoinen =( Niin se vaan on, että lasien vaihto ei tule kyseeseen ja ainuttakaan akkunaa ei peitetä, paitsi ne jotka jäävät kaappien yms taakse tietenkin.

Budjettia onneksi on ihan kohtalaisesti. Remontointiinkin kymppejä. Siksi nyt vielä punnitaan veden ja ilman välillä kun halutaan tehdä jotain mikä palvelee sitten kerralla vuosikausia. Budjetti ei siis ole kaikkein suurin murhe, mutta ei liene järkeävää pistää merkittävästi enempää aikaa, rahaa ja vaivaa veteen jos ilmalla saisi saman helpommin ja halvemmalla? Vai saako, siitähän tässä on kyse.

Käyttömukavuus on toki iso juttu.. Vesikierrollako tekee hienovaraisemman lämmityksen kuin puhaltimilla? Jos pistää ilman tulemaan jaloista niin ei kai siinä enää hiukset hulmua?

Re: Paljonko kilowatteja ylläpitolämpöön

Lähetetty: 06 Joulu 2010 15:14
Kirjoittaja Lahti32
No pysyykö ovet kiinni koko ajan vai aukeneeko ne vähän väliä? Oven aukominen vie valtavasti energiaa.

Re: Paljonko kilowatteja ylläpitolämpöön

Lähetetty: 06 Joulu 2010 18:05
Kirjoittaja touring
Lahti32 kirjoitti:No pysyykö ovet kiinni koko ajan vai aukeneeko ne vähän väliä? Oven aukominen vie valtavasti energiaa.
Kyllä ovi käy päivisin aika reilusti varmaan.

Re: Paljonko kilowatteja ylläpitolämpöön

Lähetetty: 06 Joulu 2010 18:55
Kirjoittaja Joe Cool
OK, hieno lukea, että suunnitelma on edennyt noista ajoista. Toivottavasti toteutuu ja asiakkaitakin riittää.

Mutta tuohon valmiiksi eristettyyn ja kaksikerroksiseen tulee mieleen yksi vaihtoehto, joka ei ilmeisesti kuitenkaan tule sinulle kysymykseen. Keikkabusseissa on käytetty korkeaa bussia, jossa (ilmeisesti) tavaratila on rakennettu lämpimäksi alakerraksi ja siellä voi olla petejä tai muuta rauhallista tilaa, vaikkapa kotiteatteri. Yläkerrassa sitten ikkunallinen matkustusosa. Miksei tietysti sinne alas voisi toisaalta lisätä ikkunoita, kun valoisuutta tarvitaan. Tällainen ratkaisu ei kai kuitenkaan ole yhtä korkea, kuin alkuperäinen kaksikerroksinen.

Ihan näppituntumalla tuo lattialämmitys voisi olla hyvinkin miellyttävä ja jos patterien vesi pidetään 24/7 lämpimänä, niin kyllä nekin lämpöä säteilevät, kun sitä nopeaa lämmön nostoa ei tarvita. Jos lattialämmityksen hoitaa sillä vedelllä, niin samallahan he patteritkin pysyvät lämpiminä. Nämä siis vain ihan arvailuina, ei LVI-ammattilaisen neuvoina :D

Yläpitölämpöön halvin ratkaisu voisi olla lopulta lämmin talli silloin kun auto seisoo omalla varikollaan :D