jarrujen ilmapaineiden säätö

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

jarrujen ilmapaineiden säätö

Viesti Kirjoittaja only4pro »

voiko noita (vai pitääkö?) jarrujen ilmapaineita säätää jotenkin? Kun mielestäni taka-akseli jarruttaa heikosti, on vaihdettu vuosi sitten uudet räikät, edessä kiristän aina välillä, kun niihin pääsee helposti kiinni. Eihän siellä ole erikseen käsijarruja, eikös ne ole samat jarrut?

Nyt kyllä jarruttaa jos painaa jarrupolkimen ensin ns. ekaan pykälään, sitten jos painaa vielä lisää (joutuu painamaan kovaa, olisko joku hätäjarru?) niin alkaa takanakin tapahtua.

Käsijarrulla varovasti antaen jarruttaa kyllä, kokeilin myös että painoin käyttöjarrua ensin ja samalla annoin vähän käsijarrua, alkoi hidastumaan niin kun pitääkin.

Voisko siellä olla joku kuormantunnistus joka olisi jumissa? Jotain vuotoja on, koska parissa tunnissa laskee oikea takakulma alas, kuitenkaan ei kuulu mistään suhinaa kun auton sammuttaa. Pitää vielä käydä pistämään paineet ylös ja ottaa kaveri mukaan kuuntelemaan että siellä ei ole vuotoja käyttöjarrun letkuissa, niissähän ei ole painetta ennenkuin painaa jarrupoljinta.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: jarrujen ilmapaineiden säätö

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Koitappa säätää ensin kenkiä lähemmäksi rumpuja, vaikuttaa aivan, että olisivat kaukana... :shock:
Samalla kellollahan käsijarrukin on....
Toki mahdollista, niikuin itselläni oli kerran edellisessä bussissa, että rummuissa oli tosi suuret pykälät kulumisesta johtuen ja hienojakoinen jarrupöly ei poistunut rummun sisältä aiheuttaen "liukkauta" kenkien ja rummun välissä.

Rumpujen poiskäyttö, pykälän poishionta ja kenkien pieni karhennus samalla, jo alko pelittään :mrgreen:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: jarrujen ilmapaineiden säätö

Viesti Kirjoittaja only4pro »

tässähän on tuo automaattinen kiristys, ainakin ne vaihtoi noita räikkiä, eikös niitten tehtävä juuri ole että kengät pysyisi lähellä rumpua? Ja tosiaan käsijarrulla toimii hyvin, sekä jos painaa jarrupoljinta yli sen "pykälän" mikä siinä tulee vastaan.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: jarrujen ilmapaineiden säätö

Viesti Kirjoittaja only4pro »

olikin helppo (kai? toivottavasti) vika, kun paineet sain ylös sammutin auton ja painoin jarrua, takaalta suhisee, eli ilmavuoto. En päässyt vielä tarkemmin katsomaan, mutta taka-akselin kohdalta se tulee.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: jarrujen ilmapaineiden säätö

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Toimiiko nuo "automaattisäädöt"? Luotan siihen että ku ite kirasee kiinni ja naksu tai kaks takas, niin se on siinä! Mitenköhän on, saako nuo kellot suhista paljonkin kilvellä, kun jarruthan pelaa vaikka pientä vuotoa olisikin?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: jarrujen ilmapaineiden säätö

Viesti Kirjoittaja only4pro »

ainakin pitäisi taka-akselilla, kun ne on uusittu n. 400e kappalehintaan vuosi sitten... edessä kiristän manuaalisesti. Ja ainakin etujarrun letku piti vaihtaa, kun se suhaisi kun paineet oli siellä 9 kiloa, alle 8 kiloa niin ei kuullut enää, mutta vaihdettava oli
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Vastaa Viestiin