voiko noita (vai pitääkö?) jarrujen ilmapaineita säätää jotenkin? Kun mielestäni taka-akseli jarruttaa heikosti, on vaihdettu vuosi sitten uudet räikät, edessä kiristän aina välillä, kun niihin pääsee helposti kiinni. Eihän siellä ole erikseen käsijarruja, eikös ne ole samat jarrut?
Nyt kyllä jarruttaa jos painaa jarrupolkimen ensin ns. ekaan pykälään, sitten jos painaa vielä lisää (joutuu painamaan kovaa, olisko joku hätäjarru?) niin alkaa takanakin tapahtua.
Käsijarrulla varovasti antaen jarruttaa kyllä, kokeilin myös että painoin käyttöjarrua ensin ja samalla annoin vähän käsijarrua, alkoi hidastumaan niin kun pitääkin.
Voisko siellä olla joku kuormantunnistus joka olisi jumissa? Jotain vuotoja on, koska parissa tunnissa laskee oikea takakulma alas, kuitenkaan ei kuulu mistään suhinaa kun auton sammuttaa. Pitää vielä käydä pistämään paineet ylös ja ottaa kaveri mukaan kuuntelemaan että siellä ei ole vuotoja käyttöjarrun letkuissa, niissähän ei ole painetta ennenkuin painaa jarrupoljinta.
jarrujen ilmapaineiden säätö
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: jarrujen ilmapaineiden säätö
Koitappa säätää ensin kenkiä lähemmäksi rumpuja, vaikuttaa aivan, että olisivat kaukana...
Samalla kellollahan käsijarrukin on....
Toki mahdollista, niikuin itselläni oli kerran edellisessä bussissa, että rummuissa oli tosi suuret pykälät kulumisesta johtuen ja hienojakoinen jarrupöly ei poistunut rummun sisältä aiheuttaen "liukkauta" kenkien ja rummun välissä.
Rumpujen poiskäyttö, pykälän poishionta ja kenkien pieni karhennus samalla, jo alko pelittään

Samalla kellollahan käsijarrukin on....
Toki mahdollista, niikuin itselläni oli kerran edellisessä bussissa, että rummuissa oli tosi suuret pykälät kulumisesta johtuen ja hienojakoinen jarrupöly ei poistunut rummun sisältä aiheuttaen "liukkauta" kenkien ja rummun välissä.
Rumpujen poiskäyttö, pykälän poishionta ja kenkien pieni karhennus samalla, jo alko pelittään

Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: jarrujen ilmapaineiden säätö
tässähän on tuo automaattinen kiristys, ainakin ne vaihtoi noita räikkiä, eikös niitten tehtävä juuri ole että kengät pysyisi lähellä rumpua? Ja tosiaan käsijarrulla toimii hyvin, sekä jos painaa jarrupoljinta yli sen "pykälän" mikä siinä tulee vastaan.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: jarrujen ilmapaineiden säätö
olikin helppo (kai? toivottavasti) vika, kun paineet sain ylös sammutin auton ja painoin jarrua, takaalta suhisee, eli ilmavuoto. En päässyt vielä tarkemmin katsomaan, mutta taka-akselin kohdalta se tulee.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: jarrujen ilmapaineiden säätö
Toimiiko nuo "automaattisäädöt"? Luotan siihen että ku ite kirasee kiinni ja naksu tai kaks takas, niin se on siinä! Mitenköhän on, saako nuo kellot suhista paljonkin kilvellä, kun jarruthan pelaa vaikka pientä vuotoa olisikin?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: jarrujen ilmapaineiden säätö
ainakin pitäisi taka-akselilla, kun ne on uusittu n. 400e kappalehintaan vuosi sitten... edessä kiristän manuaalisesti. Ja ainakin etujarrun letku piti vaihtaa, kun se suhaisi kun paineet oli siellä 9 kiloa, alle 8 kiloa niin ei kuullut enää, mutta vaihdettava oli