Teliauton nostaminen
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Teliauton nostaminen
Voiko teliautoa nostaa yksipilaripyöränostimilla vai mitäneon, niin voiko nostaa etupyöristä ja telipyöristä ? kun nostimien max on 6000kg kpl ja jos nostaa vetopyöristä niin menee aika tarkalle tuo 6tn kapasiteetti.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Teliauton nostaminen
Nyt en ihan ymmärtänyt. Onko se jotenkin kevyempi nostaa telistä?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Teliauton nostaminen
Ööö.. Telistä nostaessa jää enemmän painoa etuakselille ??
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia

- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Teliauton nostaminen
6t per nostin, niin ei kai se perä paina yli 12t vaikka mistä ja miten nostaisi jos neljästä pisteestä nostaa? Tai niin, takamoottori jne. no tuskin se vaa´assa keikkuu jos vetävistä nostaa, eli ei ihan niin takapainonen kuitenkaan?
Kokonaispaino jos selvästi alle tuon 24t niin ei hätä.

Viimeksi muokannut Reddewil, 28 Loka 2011 20:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Teliauton nostaminen
Onhan se aikapaljon kevyempää nostaa telistä kun vetopyörästä mutta kestääkö mokoma rakkine telipyörästä nostamisen ????
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Teliauton nostaminen
Jos auto painaa 18 tn ja on luult. 7tn ? etukselipaino niin taakse jää melko paljon, jos joutuu vielä nostaan vetopyöristä
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Teliauton nostaminen
Heh! mietis vielä. Ei se auton kokonaispaino tai peräpään paino miksikään muutu, jos nostat autoa hieman taaempaa.MB1962 kirjoitti:Onhan se aikapaljon kevyempää nostaa telistä kun vetopyörästä mutta kestääkö mokoma rakkine telipyörästä nostamisen ????
Muokkaus: ai nyt mä tajusin mitä ajat takaa. Painopiste siirtyy enemmän etuakselille.
Noh, tuskin on mitään merkitystä. En ole koskaan telistä nostellu, mutta ei kait siihen mitään estettäkään ole.
Viimeksi muokannut Puu Tiainen, 28 Loka 2011 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Teliauton nostaminen
Painaako se noin paljo, vai kokonaispaino? Toki se perä on raskas joka tapauksessa, mutta että teli kestäskö nostaa, sehän selviää kokeilemalla =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Teliauton nostaminen
En kyllä ollut kaikilla fysiikan tunneilla aikanaan, mutta luulisin että telistä nostaen etupyörien tunkeille tulee enemmän kuormaa kun vetopyöristä nostaen
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Teliauton nostaminen
En ois halunnu kommentoida, mutta teen sen silti. Mietippäs sitä, jos sulla on 10kg painava 1m pitkä keppi ja nostat sitä päistä, 5kg/pää. Entäs etupäästä ja 25cm takapäästä? Painojakauma muuttuu radikaalisti, saati että tuossa kanikassa on päitten painot 60%-40%? jollon muutos vielä rajumpi.Puu Tiainen kirjoitti:Heh! mietis vielä. Ei se auton kokonaispaino tai peräpään paino miksikään muutu, jos nostat autoa hieman taaempaa.MB1962 kirjoitti:Onhan se aikapaljon kevyempää nostaa telistä kun vetopyörästä mutta kestääkö mokoma rakkine telipyörästä nostamisen ????
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Teliauton nostaminen
Jep, korjasinkin lähettämääni viestiin, tajusin kun viesti kerkis lähtiä.Reddewil kirjoitti:En ois halunnu kommentoida, mutta teen sen silti. Mietippäs sitä, jos sulla on 10kg painava 1m pitkä keppi ja nostat sitä päistä, 5kg/pää. Entäs etupäästä ja 25cm takapäästä? Painojakauma muuttuu radikaalisti, saati että tuossa kanikassa on päitten painot 60%-40%? jollon muutos vielä rajumpi.Puu Tiainen kirjoitti:Heh! mietis vielä. Ei se auton kokonaispaino tai peräpään paino miksikään muutu, jos nostat autoa hieman taaempaa.MB1962 kirjoitti:Onhan se aikapaljon kevyempää nostaa telistä kun vetopyörästä mutta kestääkö mokoma rakkine telipyörästä nostamisen ????
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Teliauton nostaminen
olen aikeissa ostaa nuo 6tn pyöränostimet mutta en arvaa ostaa niitä jos en uskalla tuota rakkinetta nostaa telistä, pitäis alkaa ruostevaurioita laitteleen ja se kävis paljon helpommin kun sais auton ilmaan, on niistä muutakin hyötyä myöhemmin kun pelkät bussiremontit.
Saattaa katketa koko bussi kun telistä nostaa kun on hieman tuota korroosiota.
Saattaa katketa koko bussi kun telistä nostaa kun on hieman tuota korroosiota.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Teliauton nostaminen
Ei kai se niin hapan oo että katkeis sentään koko laitos =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Teliauton nostaminen
Alkoi tämä pähkinä vaivaamaan joten piti ottaa Excel käyttöön ja oikean tiedon puutteessa kaivaa toisesta 112 TL:stä sopivat tiedot (Lahti 451, pituus 14,5 m eli ilmeisesti vähän pitempi). Tuloksesta ei anneta tietenkään mitään takuuta.
Akseliväli 7200 + 1280 mm
Tyhjäpainot edestä taakse 4410 + 6820 + 4220 = 15450 kg
Tällöin painopiste on 5500 mm etuakselista taaksepäin ja painot kahdella eri nostotavalla:
etuakseli 3660 kg + taka-akseli 11790 kg tai
etuakseli 5440 kg + teli 10010 kg
Akseliväli 7200 + 1280 mm
Tyhjäpainot edestä taakse 4410 + 6820 + 4220 = 15450 kg
Tällöin painopiste on 5500 mm etuakselista taaksepäin ja painot kahdella eri nostotavalla:
etuakseli 3660 kg + taka-akseli 11790 kg tai
etuakseli 5440 kg + teli 10010 kg
Jykä