Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Toimii. Eikä polta sulaketta, viimeisin versio on toisessa puhaltimessa etuvastus ja 80A maxi sulake. Eipä ne normaaliajossa näytä huutavan, tosin en ole kovin nyt ajellukaan kun tuo leima on vielä vähän vanha, tällä viikolla olis tarkoitus katsastaa bussi.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Norjan reissulla puhaltimet joutui "kestotestiin" ja niinhän siinä kävi että:
Laturin jalan vahvistusrauta katkesi taas
remmit löystyi
lataus heikkeni
puhaltimet huusi Bjerkvikissä yhtä kyytiä kauan
jännite laski
virta kasvoi ja kasvoi
toisen moottorin hiilet suli nippuun
sulake paloi
vielä jäi toinen puhaltaan se jossa oli etuvastus
etuvastus paloi poikki koska ei ollut ilmavirrassa
Eli monen asian summa. Löin siihen laturin jalkaan semmosen lattaraudan että alkaa kestään. Purkasin puhaltimen moottorin eikä siinä ole mitään merkintöjä missään, paimelasta pari resua osiksi ja yhdistelemällä niistä mulla taas on ehjät moottorit. Samanlaista uutta ei saanut mistään. Tilasin Boschilta molempiin uudet etuvastukset ja kiinnitin ne kopan reunaan niin että ilmavirta jäähdyttää niitä. Testauksen tulos olis sellanen että eipä pauhaa enää niin hullun lailla, ääni on maltillinen eikä moottorin käydessä jännite laske juuri yhtään puhaltimien käydessä. Luulenpa että nyt aletaan olla tämän kanssa maalissa. Yllättävän vähän noita silti tarvii. Norjasta tultiin pois ilman niitä ja on ajeltu senkin jälkeen eikä mitään hätää ole ollut.
Laturin jalan vahvistusrauta katkesi taas

remmit löystyi

lataus heikkeni

puhaltimet huusi Bjerkvikissä yhtä kyytiä kauan

jännite laski

virta kasvoi ja kasvoi

toisen moottorin hiilet suli nippuun

sulake paloi

vielä jäi toinen puhaltaan se jossa oli etuvastus

etuvastus paloi poikki koska ei ollut ilmavirrassa
Eli monen asian summa. Löin siihen laturin jalkaan semmosen lattaraudan että alkaa kestään. Purkasin puhaltimen moottorin eikä siinä ole mitään merkintöjä missään, paimelasta pari resua osiksi ja yhdistelemällä niistä mulla taas on ehjät moottorit. Samanlaista uutta ei saanut mistään. Tilasin Boschilta molempiin uudet etuvastukset ja kiinnitin ne kopan reunaan niin että ilmavirta jäähdyttää niitä. Testauksen tulos olis sellanen että eipä pauhaa enää niin hullun lailla, ääni on maltillinen eikä moottorin käydessä jännite laske juuri yhtään puhaltimien käydessä. Luulenpa että nyt aletaan olla tämän kanssa maalissa. Yllättävän vähän noita silti tarvii. Norjasta tultiin pois ilman niitä ja on ajeltu senkin jälkeen eikä mitään hätää ole ollut.
Tulevaisuus on sähköinen
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Eipä taija kannattaa ruveta tuota alkuperäistä etu kartaania poistamaan, eihän tuo senkään ääni minua juuri haittaa ja eikös tämä näin alkuperäisenä toimi ihan hyvin.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Ei kannata, jos systeemi on kunnossa, ristikot, laakerit, visko, laturin kiristin, tasapaino... Mulla oli nuo kaikki jotenkin hajalla alunperin. Kauhea täryytys ja vonkuna ja kihnutus oli koko ajan läsnä ja laturin hihnoja hyppi tien poskeen joten tervemenoa koko systeemi. Nyt on hyvä ja hiljainen
. Isotöinen ehkä mutta johtui varmaan monen asian harjoittelusta




Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Pikkusen vielä tästä projektista. Laturin kannatinrauta on syytä tehdä niin paksusta raudasta kuin löytyy. Siinä on isot voimat kyseessä kun tällainen 20 kiloa painava laturinmöykäle heiluu 17 sentin varren päässä koneen yläpuolella. Olen nyt ajellut sellaisen ehkä 5000 kilsaa ja piti yhtenä iltana kaivaa koko rauta jälleen irti ja ulos. Pohjalevy joka kiinnittyy koneeseen, vaihdettiin 10mm paksuksi lattaraudaksi ja vinoreva laitettiin hitsaamalla kiinni. 3mm paksu 40mm leveä latta menee vetämällä poikki jos siinä on pultinreikäLahti32 kirjoitti:Norjan reissulla puhaltimet joutui "kestotestiin" ja niinhän siinä kävi että:
Laturin jalan vahvistusrauta katkesi taas![]()
remmit löystyi![]()
lataus heikkeni
Eli monen asian summa. Löin siihen laturin jalkaan semmosen lattaraudan että alkaa kestään.
Luulenpa että nyt aletaan olla tämän kanssa maalissa. Yllättävän vähän noita silti tarvii. Norjasta tultiin pois ilman niitä ja on ajeltu senkin jälkeen eikä mitään hätää ole ollut.

No nyt on versio 1.4 käytössä joko alkais kestään pidempään.
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Mitenkäs toi onnistuu tohon B10M:ään kun on se hydraulipumppu
eli revitäänkö kaikki vaan apinanraivolla pois
onko se hydraulipumppu pelkästään tuuletinta varten 




Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Eikös se ole pumppu ohjaustehostinta vartenBussiton kirjoitti:Mitenkäs toi onnistuu tohon B10M:ään kun on se hydraulipumppueli revitäänkö kaikki vaan apinanraivolla pois
![]()
onko se hydraulipumppu pelkästään tuuletinta varten

Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
MuisteluaLahti32 kirjoitti:Pikkusen vielä tästä projektista. Laturin kannatinrauta on syytä tehdä niin paksusta raudasta kuin löytyy. Siinä on isot voimat kyseessä kun tällainen 20 kiloa painava laturinmöykäle heiluu 17 sentin varren päässä koneen yläpuolella. Olen nyt ajellut sellaisen ehkä 5000 kilsaa ja piti yhtenä iltana kaivaa koko rauta jälleen irti ja ulos. Pohjalevy joka kiinnittyy koneeseen, vaihdettiin 10mm paksuksi lattaraudaksi ja vinoreva laitettiin hitsaamalla kiinni. 3mm paksu 40mm leveä latta menee vetämällä poikki jos siinä on pultinreikäLahti32 kirjoitti: Luulenpa että nyt aletaan olla tämän kanssa maalissa. Yllättävän vähän noita silti tarvii. Norjasta tultiin pois ilman niitä ja on ajeltu senkin jälkeen eikä mitään hätää ole ollut.Liian ohut pohjalevy lähti repeämään ja remmit löystyi. Samalla madallettiin koko jalkaa vähän mitä pystyi. Oli se ollut revenneenä jo kauan. Varmaan jotkin kumityynyt olisi paikallaan mutta korkeus vaan nousisi lisää.
No nyt on versio 1.4 käytössä joko alkais kestään pidempään.

Versiot 1.5 - 2.0 todettiin myös liian heikoiksi

Tilasin nyt vielä Aditalta 24V flektin joka sopii täsmälleen tuohon koteloon eikä etuvastuksia kaipaa. Jospa tämä homma alkais nyyt olla valmis. Heinäkuun alkupäivinä lähdetään Mo i Ranaan ja elokuun alussa Gotlantiin niin eipä viitsisi lämpöjen kanssa leikkiä keskikesän helteillä.
Mitä olette mieltä kannattaisko mahurin konehuoneeseen laittaa lisäflekti puhaltamaan kyljestä ulos tai sisään liikoja lämpöjä? Tein sellaiset ritilät molemmin puolin luukkujen yläosiin joku vuosi sitten.
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Eipä niistä luulis ainakaan haittaa olevan 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Paitsi että voihan ne pöllyttää likaa koneen päälle.Bussiton kirjoitti:Eipä niistä luulis ainakaan haittaa olevan
Uskon että koneen sisäinen nestejäähdytys on mitoitettu niin että sillä saa hukkalämmön johdettua pois, riittävän jäähdyttimen kautta kuitenkin. Ilmajäähdytys nestekoneessa tuntuu aika tehottomalta. Koneen päällä ei varmaan muu tarvii ilmaa kuin laturi, ja silläkin on oma imuputki. Turistivehkeessä koneen päälle ei paljon jää tilaa mistä lämpö nousis (siityisi) pois, kun tavaratilaa on koneenkin päällä. Lahti32:lla on ilmeisesti avoin koneen päältä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Volvon viimeisissä mahurivuosimalleissa on ihan vakiovarusteena sähköpuhallin tuulettamassa moottoritilaa. Jää usein soimaan moottorin sammutuksen jälkeenkin hetkeksi. Kehityksen edistyessä moottoritiloja on koteloitu aina vaan ahtaammaksi ja tiiviimmäksi melun vähentämiseksi. Eräissä 2000-luvun mahuribusseissa voi moottorin päällä olevassa tavaratilassa vaikka paistaa kananmunia kun on niin kuuma. Useammatkin laivasuklaat on siellä sulatettu...
Vanhassa bussissa tuuletusreiät moottoritilan ylänurkissa aikaansaa jo aika paljon läpivetoa, takamoottorisessa vielä paremmin kuin mahurissa. Jos konehuone on vain alta avoin niin eipä se lämpö sieltä pois pääse, varsinkaan pysähdyksissä. Kesällä matkustamossa on tarpeeksi kuuma jo muutenkin.
Vanhassa bussissa tuuletusreiät moottoritilan ylänurkissa aikaansaa jo aika paljon läpivetoa, takamoottorisessa vielä paremmin kuin mahurissa. Jos konehuone on vain alta avoin niin eipä se lämpö sieltä pois pääse, varsinkaan pysähdyksissä. Kesällä matkustamossa on tarpeeksi kuuma jo muutenkin.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
täytyypä kehitellä sopiva flekti sivuluukun ritilään jo senkin vuoksi että ilmalämpöpumppu kuumentaa vielä lisää jäähdytyskäytössä.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
kura-öljy-pikipaska koneen laatikon ja perän ympärillä osaa heikentää uskomattomasti raudan jäähtymistä. esim vaihdelaatikon "käyntilämpötila" laskenut kuulemma 30 astetta pesemällä loota ulkoapäin puhtaaksi. ja jos kesä-talvikompromissi-lootaöljy on liian ohuen rajoilla normaalistikin, paskakerroksen alaisuudessa hammaspyörä- tai laakerivaurion vaara todella suuri.
moottorin jäähdytinnesteen vaihto ja lohkon huuhteleminen välillä paikallaan, esimerkkinä vanha traktori, jossa lohko oli lähes puolillaan "mujua".
moottoritilan jäähdytysflekti on hyvä idea, lähinnä sähkömäärän rajallisuus moottori sammuksissa pistää miettimään näitä muita vaihtoehtoja...
moottorin jäähdytinnesteen vaihto ja lohkon huuhteleminen välillä paikallaan, esimerkkinä vanha traktori, jossa lohko oli lähes puolillaan "mujua".
moottoritilan jäähdytysflekti on hyvä idea, lähinnä sähkömäärän rajallisuus moottori sammuksissa pistää miettimään näitä muita vaihtoehtoja...
- salminen
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
- Truck: Ajokki Express
- Location: Kalajoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Oliko sulla Lahti32 valmiina moottorissa se laturin siivapyörä vai joutuuko sen tekemään. Minulla b10m:ssä ei ole kuin joku värinänvaimennin siinä kampiakselin päässä. äkkiseltään näyttäs samanlaiselta kuin tuo sisupussiin tulevassa moottorissa.
Ajokki express Volvo B10 M -87
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Kyllä siinä oli valmiina siivapyörä, tosin 10mm hihnoille.
Norjaan lähtiessä metsästin uudet hihnat, tällä kertaa löytyi kumpikin hihna samaa merkkiä ja sarjaa, aiemmat oli keskenään eri valmistajan niin toisenhan se söi lyhyessä ajassa pilalle. Tässä sattuu olemaan myös hihnan pituus niin harvinainen 10x1550 ettei löydy joka kaupasta. Olin työmatkalla Kokkolassa, kävin Etran ja Moto Dieselin kautta Ylivieskaan Autosähkön, Vianorin ja Raskoneen hyllyt kyseleen ja seuraavana aamuna Oulusta Trailconin ja Raskoneen kautta Tarviketorille josta löytyi sopivat hihnat. Nyt on hyvä.
Norjaan lähtiessä metsästin uudet hihnat, tällä kertaa löytyi kumpikin hihna samaa merkkiä ja sarjaa, aiemmat oli keskenään eri valmistajan niin toisenhan se söi lyhyessä ajassa pilalle. Tässä sattuu olemaan myös hihnan pituus niin harvinainen 10x1550 ettei löydy joka kaupasta. Olin työmatkalla Kokkolassa, kävin Etran ja Moto Dieselin kautta Ylivieskaan Autosähkön, Vianorin ja Raskoneen hyllyt kyseleen ja seuraavana aamuna Oulusta Trailconin ja Raskoneen kautta Tarviketorille josta löytyi sopivat hihnat. Nyt on hyvä.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
Olis kannattanu tämä laittaa ennen vuoristoajoa, pakosarja ja turbo pääsi polttamaan yhden solumuovieristeen karrelle. Jäljistä päätellen oli mahtanut palaa ihan liekilläLahti32 kirjoitti:täytyypä kehitellä sopiva flekti sivuluukun ritilään jo senkin vuoksi että ilmalämpöpumppu kuumentaa vielä lisää jäähdytyskäytössä.

Tulevaisuus on sähköinen
- salminen
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
- Truck: Ajokki Express
- Location: Kalajoki
Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto
10x1550 Näkyy olevan deutz ja same traktoreissa. http://www.konekorjaamo.fi/advanced_sea ... 50&x=7&y=2
Ajokki express Volvo B10 M -87