Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4281
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Toimii. Eikä polta sulaketta, viimeisin versio on toisessa puhaltimessa etuvastus ja 80A maxi sulake. Eipä ne normaaliajossa näytä huutavan, tosin en ole kovin nyt ajellukaan kun tuo leima on vielä vähän vanha, tällä viikolla olis tarkoitus katsastaa bussi.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4281
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Norjan reissulla puhaltimet joutui "kestotestiin" ja niinhän siinä kävi että:

Laturin jalan vahvistusrauta katkesi taas :arrow:
remmit löystyi :arrow:
lataus heikkeni :arrow:
puhaltimet huusi Bjerkvikissä yhtä kyytiä kauan :arrow:
jännite laski :arrow:
virta kasvoi ja kasvoi :arrow:
toisen moottorin hiilet suli nippuun :arrow:
sulake paloi :arrow:
vielä jäi toinen puhaltaan se jossa oli etuvastus :arrow:
etuvastus paloi poikki koska ei ollut ilmavirrassa

Eli monen asian summa. Löin siihen laturin jalkaan semmosen lattaraudan että alkaa kestään. Purkasin puhaltimen moottorin eikä siinä ole mitään merkintöjä missään, paimelasta pari resua osiksi ja yhdistelemällä niistä mulla taas on ehjät moottorit. Samanlaista uutta ei saanut mistään. Tilasin Boschilta molempiin uudet etuvastukset ja kiinnitin ne kopan reunaan niin että ilmavirta jäähdyttää niitä. Testauksen tulos olis sellanen että eipä pauhaa enää niin hullun lailla, ääni on maltillinen eikä moottorin käydessä jännite laske juuri yhtään puhaltimien käydessä. Luulenpa että nyt aletaan olla tämän kanssa maalissa. Yllättävän vähän noita silti tarvii. Norjasta tultiin pois ilman niitä ja on ajeltu senkin jälkeen eikä mitään hätää ole ollut.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Eipä taija kannattaa ruveta tuota alkuperäistä etu kartaania poistamaan, eihän tuo senkään ääni minua juuri haittaa ja eikös tämä näin alkuperäisenä toimi ihan hyvin.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4281
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ei kannata, jos systeemi on kunnossa, ristikot, laakerit, visko, laturin kiristin, tasapaino... Mulla oli nuo kaikki jotenkin hajalla alunperin. Kauhea täryytys ja vonkuna ja kihnutus oli koko ajan läsnä ja laturin hihnoja hyppi tien poskeen joten tervemenoa koko systeemi. Nyt on hyvä ja hiljainenKuva. Isotöinen ehkä mutta johtui varmaan monen asian harjoittelusta Kuva :oops:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4281
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lahti32 kirjoitti:Norjan reissulla puhaltimet joutui "kestotestiin" ja niinhän siinä kävi että:

Laturin jalan vahvistusrauta katkesi taas :arrow:
remmit löystyi :arrow:
lataus heikkeni :arrow:

Eli monen asian summa. Löin siihen laturin jalkaan semmosen lattaraudan että alkaa kestään.

Luulenpa että nyt aletaan olla tämän kanssa maalissa. Yllättävän vähän noita silti tarvii. Norjasta tultiin pois ilman niitä ja on ajeltu senkin jälkeen eikä mitään hätää ole ollut.
Pikkusen vielä tästä projektista. Laturin kannatinrauta on syytä tehdä niin paksusta raudasta kuin löytyy. Siinä on isot voimat kyseessä kun tällainen 20 kiloa painava laturinmöykäle heiluu 17 sentin varren päässä koneen yläpuolella. Olen nyt ajellut sellaisen ehkä 5000 kilsaa ja piti yhtenä iltana kaivaa koko rauta jälleen irti ja ulos. Pohjalevy joka kiinnittyy koneeseen, vaihdettiin 10mm paksuksi lattaraudaksi ja vinoreva laitettiin hitsaamalla kiinni. 3mm paksu 40mm leveä latta menee vetämällä poikki jos siinä on pultinreikä :o Liian ohut pohjalevy lähti repeämään ja remmit löystyi. Samalla madallettiin koko jalkaa vähän mitä pystyi. Oli se ollut revenneenä jo kauan. Varmaan jotkin kumityynyt olisi paikallaan mutta korkeus vaan nousisi lisää.

No nyt on versio 1.4 käytössä joko alkais kestään pidempään.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mitenkäs toi onnistuu tohon B10M:ään kun on se hydraulipumppu :wink: eli revitäänkö kaikki vaan apinanraivolla pois :shock: :lol: onko se hydraulipumppu pelkästään tuuletinta varten :shock:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4281
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Bussiton kirjoitti:Mitenkäs toi onnistuu tohon B10M:ään kun on se hydraulipumppu :wink: eli revitäänkö kaikki vaan apinanraivolla pois :shock: :lol: onko se hydraulipumppu pelkästään tuuletinta varten :shock:
Eikös se ole pumppu ohjaustehostinta varten :roll: Hihnat hipsii melko läheltä hydraulipumpun letkua, omassa joutui vähän kääntämään letkuja kauemmaksi ja varalta laittamaan kovaa putkea letkun suojaksi.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4281
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lahti32 kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti: Luulenpa että nyt aletaan olla tämän kanssa maalissa. Yllättävän vähän noita silti tarvii. Norjasta tultiin pois ilman niitä ja on ajeltu senkin jälkeen eikä mitään hätää ole ollut.
Pikkusen vielä tästä projektista. Laturin kannatinrauta on syytä tehdä niin paksusta raudasta kuin löytyy. Siinä on isot voimat kyseessä kun tällainen 20 kiloa painava laturinmöykäle heiluu 17 sentin varren päässä koneen yläpuolella. Olen nyt ajellut sellaisen ehkä 5000 kilsaa ja piti yhtenä iltana kaivaa koko rauta jälleen irti ja ulos. Pohjalevy joka kiinnittyy koneeseen, vaihdettiin 10mm paksuksi lattaraudaksi ja vinoreva laitettiin hitsaamalla kiinni. 3mm paksu 40mm leveä latta menee vetämällä poikki jos siinä on pultinreikä :o Liian ohut pohjalevy lähti repeämään ja remmit löystyi. Samalla madallettiin koko jalkaa vähän mitä pystyi. Oli se ollut revenneenä jo kauan. Varmaan jotkin kumityynyt olisi paikallaan mutta korkeus vaan nousisi lisää.

No nyt on versio 1.4 käytössä joko alkais kestään pidempään.
Muistelua :D

Versiot 1.5 - 2.0 todettiin myös liian heikoiksi :oops: , kestoikä n. 10000km per vahvistus. Laturinjalka on nyt läpeensä 10mm raudasta ja alhaalta ja ylhäältä kolmeen suuntaan tuettu. On kestänyt jo paremmin. Flektit aiheuttivat vielä viime kesänä päänvaivaa, Lofoottien reissun jäljiltä huomasin etuvastuksen räjähtäneen, sen jonka piti olla kaikkein kestävintä mallia, hihnoja kuluu kuin leipää, kampiakselin pyörälle sopii vain 10 milliset hihnat, (saisiko jostain 11-12 mm hihnoja), 13 millinen ei ui enää 10mm pyörällä vaan kääntyy nurin. Hommassa on sellainen tyhmä pointti että laturin pyörä on 13mm, hupilaturin ja kampiakselin pyörät 10mm eikä vesipumpun ja kampiakselin välistä taistelematta mahdu 13mm hihnakaan paikalleen.

Tilasin nyt vielä Aditalta 24V flektin joka sopii täsmälleen tuohon koteloon eikä etuvastuksia kaipaa. Jospa tämä homma alkais nyyt olla valmis. Heinäkuun alkupäivinä lähdetään Mo i Ranaan ja elokuun alussa Gotlantiin niin eipä viitsisi lämpöjen kanssa leikkiä keskikesän helteillä.

Mitä olette mieltä kannattaisko mahurin konehuoneeseen laittaa lisäflekti puhaltamaan kyljestä ulos tai sisään liikoja lämpöjä? Tein sellaiset ritilät molemmin puolin luukkujen yläosiin joku vuosi sitten.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Eipä niistä luulis ainakaan haittaa olevan :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Bussiton kirjoitti:Eipä niistä luulis ainakaan haittaa olevan :lol:
Paitsi että voihan ne pöllyttää likaa koneen päälle.
Uskon että koneen sisäinen nestejäähdytys on mitoitettu niin että sillä saa hukkalämmön johdettua pois, riittävän jäähdyttimen kautta kuitenkin. Ilmajäähdytys nestekoneessa tuntuu aika tehottomalta. Koneen päällä ei varmaan muu tarvii ilmaa kuin laturi, ja silläkin on oma imuputki. Turistivehkeessä koneen päälle ei paljon jää tilaa mistä lämpö nousis (siityisi) pois, kun tavaratilaa on koneenkin päällä. Lahti32:lla on ilmeisesti avoin koneen päältä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Volvon viimeisissä mahurivuosimalleissa on ihan vakiovarusteena sähköpuhallin tuulettamassa moottoritilaa. Jää usein soimaan moottorin sammutuksen jälkeenkin hetkeksi. Kehityksen edistyessä moottoritiloja on koteloitu aina vaan ahtaammaksi ja tiiviimmäksi melun vähentämiseksi. Eräissä 2000-luvun mahuribusseissa voi moottorin päällä olevassa tavaratilassa vaikka paistaa kananmunia kun on niin kuuma. Useammatkin laivasuklaat on siellä sulatettu...

Vanhassa bussissa tuuletusreiät moottoritilan ylänurkissa aikaansaa jo aika paljon läpivetoa, takamoottorisessa vielä paremmin kuin mahurissa. Jos konehuone on vain alta avoin niin eipä se lämpö sieltä pois pääse, varsinkaan pysähdyksissä. Kesällä matkustamossa on tarpeeksi kuuma jo muutenkin.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4281
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

täytyypä kehitellä sopiva flekti sivuluukun ritilään jo senkin vuoksi että ilmalämpöpumppu kuumentaa vielä lisää jäähdytyskäytössä.
Tulevaisuus on sähköinen
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Viesti Kirjoittaja motoku »

kura-öljy-pikipaska koneen laatikon ja perän ympärillä osaa heikentää uskomattomasti raudan jäähtymistä. esim vaihdelaatikon "käyntilämpötila" laskenut kuulemma 30 astetta pesemällä loota ulkoapäin puhtaaksi. ja jos kesä-talvikompromissi-lootaöljy on liian ohuen rajoilla normaalistikin, paskakerroksen alaisuudessa hammaspyörä- tai laakerivaurion vaara todella suuri.

moottorin jäähdytinnesteen vaihto ja lohkon huuhteleminen välillä paikallaan, esimerkkinä vanha traktori, jossa lohko oli lähes puolillaan "mujua".

moottoritilan jäähdytysflekti on hyvä idea, lähinnä sähkömäärän rajallisuus moottori sammuksissa pistää miettimään näitä muita vaihtoehtoja...
Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Viesti Kirjoittaja salminen »

Oliko sulla Lahti32 valmiina moottorissa se laturin siivapyörä vai joutuuko sen tekemään. Minulla b10m:ssä ei ole kuin joku värinänvaimennin siinä kampiakselin päässä. äkkiseltään näyttäs samanlaiselta kuin tuo sisupussiin tulevassa moottorissa.
Ajokki express Volvo B10 M -87
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4281
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllä siinä oli valmiina siivapyörä, tosin 10mm hihnoille.

Norjaan lähtiessä metsästin uudet hihnat, tällä kertaa löytyi kumpikin hihna samaa merkkiä ja sarjaa, aiemmat oli keskenään eri valmistajan niin toisenhan se söi lyhyessä ajassa pilalle. Tässä sattuu olemaan myös hihnan pituus niin harvinainen 10x1550 ettei löydy joka kaupasta. Olin työmatkalla Kokkolassa, kävin Etran ja Moto Dieselin kautta Ylivieskaan Autosähkön, Vianorin ja Raskoneen hyllyt kyseleen ja seuraavana aamuna Oulusta Trailconin ja Raskoneen kautta Tarviketorille josta löytyi sopivat hihnat. Nyt on hyvä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4281
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lahti32 kirjoitti:täytyypä kehitellä sopiva flekti sivuluukun ritilään jo senkin vuoksi että ilmalämpöpumppu kuumentaa vielä lisää jäähdytyskäytössä.
Olis kannattanu tämä laittaa ennen vuoristoajoa, pakosarja ja turbo pääsi polttamaan yhden solumuovieristeen karrelle. Jäljistä päätellen oli mahtanut palaa ihan liekillä :shock: Vaihdoin eristeen paremmin lämpöä kestävään materiaaliin ja siirsin koko putken eri paikkaan. Onneksi eriste oli itsestään sammuvaa tubolittia mutta ei kestäny niin kuumia olosuhteita enää.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: Volvon etukardaani pois ja laturin siirto

Viesti Kirjoittaja salminen »

10x1550 Näkyy olevan deutz ja same traktoreissa. http://www.konekorjaamo.fi/advanced_sea ... 50&x=7&y=2
Ajokki express Volvo B10 M -87
Vastaa Viestiin