Jarrukellon jousi

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Jarrukellon jousi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

:( Mun autossa on männänpalautusjousi poikki :( sanoi katsastusmies :?

Elikkä toisen takajarrukellon jousi poikki ja jarru laahaa sen verran että sovitusajossa jäi kokonaistehosta pari pinnaa puuttumaan, surkeus. Tietääkö kukaan millainen homma on vaihtaa pelkkä jousi, voiko itse tehdä, pitääkö ostaa koko kello uusi ja tuleekohan maksamaan paljon? Harmi juttu kun mitään muuta huomauttamista ei ollut. No tulihan täs kuukausi lisää ajoaikaa niin että hiihtoloman ajeluille päästään mutta tuo kuulostaa vähän uudelle asialle koko jarrukello, kaikesta muusta rassaamisesta tykkään mutten juuri tuollaisista yhtään :roll:
Tulevaisuus on sähköinen
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Jarrukellon jousi

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Eipä tuo vaikee laite oo tuo kello, se seisontajarrujousi on aika jäykkä, mut sen käyttöjarrun palautusjousen ja kalvon voipi helposti yleensä vaihtaa.
Omassa oli ne kupit millä se kello on kiinni iha ruosteessa, ni käytiin hakemassa etupään kellot, joista ne kupit sopi, muistaakseni vaihdoin myös ne jouset ja sen tapin mikä sieltä ulos tulee, ku oli aika huonot.

Muistaakseni hinnat toissa kesänä oli etukello 20e ja takakello(seisontajarrulla) 100e
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Tare
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 09 Syys 2006 21:50
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrukellon jousi

Viesti Kirjoittaja Tare »

Onko jarrukello se oikea jousikello vai kalvokello....oikeaa jusikelloa en kehottaisi aukoon jos ei kokemusta,siellä nimittäin melkosen isot voimat jousen takana. normi kalvokellon voi aukoa kun pumppaa ensin ilmat jarrulla säiliöistä tyhjiin.
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
Avatar
3510
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
Truck: Iveco Daily 3510
Location: Rusko
Member id: 005

Re: Jarrukellon jousi

Viesti Kirjoittaja 3510 »

re: jarrukellon jousi lahtikko kysy volvolta neuvoa ennen kun avaat sen koska siellä on kova jousikuorma takana
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Jarrukellon jousi

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Lahti32 kirjoitti::( Mun autossa on männänpalautusjousi poikki :( sanoi katsastusmies :?

Elikkä toisen takajarrukellon jousi poikki ja jarru laahaa sen verran että sovitusajossa jäi kokonaistehosta pari pinnaa puuttumaan, surkeus. Tietääkö kukaan millainen homma on vaihtaa pelkkä jousi, voiko itse tehdä, pitääkö ostaa koko kello uusi ja tuleekohan maksamaan paljon? Harmi juttu kun mitään muuta huomauttamista ei ollut. No tulihan täs kuukausi lisää ajoaikaa niin että hiihtoloman ajeluille päästään mutta tuo kuulostaa vähän uudelle asialle koko jarrukello, kaikesta muusta rassaamisesta tykkään mutten juuri tuollaisista yhtään :roll:
Tuo on hyvinkin yksinkertainen homma, mutta vanhassa autossa paskamainen tehdä.
Minkälaiset kellot siellä on, valokuvia?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Delta Star
Varakuski
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Kesä 2007 20:26
Truck: VolvoB10M Delta Star
Location: Leppävirta
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Jarrukellon jousi

Viesti Kirjoittaja Delta Star »

Yksi asentaja ( kuorma-autohuolto ) n.15v sitten alkoi purkamaan takajarrukelloa, seurauksin että on ollut melkein vihannes siitä lähtien, sai käsijarrun jousen otsaansa. Siispä siinä liikkeessä eivät enää pura, vaan laittavat aina uuden kellon. :!: :!: :!:
pl606
Kuski
Viestit: 34
Liittynyt: 23 Helmi 2009 12:08
Truck: sisu myyty! vani jäi
Location: jkl mlk (vesanka)
Viesti:

Re: Jarrukellon jousi

Viesti Kirjoittaja pl606 »

paine ilma jarrukello oli sen verran ruostunut että repesi auki...
ei muistaakseni sisu:ssa uusi maksanut kuin n50€ ja puolen tunnin homma oli itse vaihtaa...

en kyllä lähtis aukomaan varsinkin jos on jousi kello...
kuten tuossa jo mainittiinkin niiden vaarallisuudesta
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Jarrukellon jousi

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Miten jos ilmaletku repiää puhki, niin sehän junttaa pyörän lukkoon ja ei pysty ajamaan. Minä olen kuullut, että jarrukellon päässä on pultti jota pyöritetään auki niin paljon että pyörä rupeaa liikkumaan, vaikka jousikello niin kyllä se jousi löystyy kun tarpeeksi tuota pulttia pyörittää ja ei siinä pulttia löysätessä mikään ohtaan paukahda. Tiedenkin jos on niin tollo, että alkaa irrottamaan kelloa ennen jousen löysäämista niin voi kai se koko kello lentää ohtaan. Ei nyt itsellä varsinaista kokemusta kun Volvolla yhden kellon etupyörään vaihdoivat ja se oli kalvokello. Minullakin on Volvossa takana jousikellot. Ajattelin vaan, että tienpäällä jos sattuu letkuvika ja pyörä lukossa niin tuota pulttia joka on kellon päässä kun tarpeeksi löysää rupeaa pyörä pyörimään.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Pataässä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:13
Truck: Scania Haldin Boxer
Location: Salo
Member id: 16
Paikkakunta: Salo

Re: Jarrukellon jousi

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Moikka!
Ainakin vanhassa scaniassa (vm -75), käsijarrujousen vapauttava pultti toimii toisin päin. Vapauttamalla pultti jousi painaa täydellä voimallaan jarrukenkiä = normaali käyttötilanne. Kiristämällä pulttia jousi kiristyy ja jarru vapautuu.
Iloista kevään jatkoa... tv Pataässä
Scania DS80 -75 Haldin puukori
~~~ Pataässä ~~~
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Jarrukellon jousi

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Pataässä kirjoitti:Moikka!
Ainakin vanhassa scaniassa (vm -75), käsijarrujousen vapauttava pultti toimii toisin päin. Vapauttamalla pultti jousi painaa täydellä voimallaan jarrukenkiä = normaali käyttötilanne. Kiristämällä pulttia jousi kiristyy ja jarru vapautuu.
Iloista kevään jatkoa... tv Pataässä
Kyllä se voi toimia kiristämälläkin. Sanoin, että ei itsellä ole tuosta kokemusta, yksi kuorma-auto mies vaan minulle kertoi tuosta pultista, liekkö tiennyt itsekkään, että kumpaan suuntaan sitä pyöritetään. Nyt olis hyvä sellaisen tietäjän tuo tänne kertoa, että osaa oikeaan suuntaan pyörittää jos tosi tarve tienpäällä tulee.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Jarrukellon jousi

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

vjk55 kirjoitti:Miten jos ilmaletku repiää puhki, niin sehän junttaa pyörän lukkoon ja ei pysty ajamaan. Minä olen kuullut, että jarrukellon päässä on pultti jota pyöritetään auki niin paljon että pyörä rupeaa liikkumaan, vaikka jousikello niin kyllä se jousi löystyy kun tarpeeksi tuota pulttia pyörittää ja ei siinä pulttia löysätessä mikään ohtaan paukahda. Tiedenkin jos on niin tollo, että alkaa irrottamaan kelloa ennen jousen löysäämista niin voi kai se koko kello lentää ohtaan. Ei nyt itsellä varsinaista kokemusta kun Volvolla yhden kellon etupyörään vaihdoivat ja se oli kalvokello. Minullakin on Volvossa takana jousikellot. Ajattelin vaan, että tienpäällä jos sattuu letkuvika ja pyörä lukossa niin tuota pulttia joka on kellon päässä kun tarpeeksi löysää rupeaa pyörä pyörimään.
Tuota noin, jos ilmaletku poksahtaa niin ei sillä autolla paljon kannata ajella sen jälkeen. Ei ole jarruja hetken kuluttua ollenkaan. Tuo takakellojen jousien poisruuvaaminen on kyllä tarkoitettu vain hinausta varten. Ja vaikka autossa on kaksi erillistä jarrupiiriä, niin jos putkistossa on vuoto niin ilmat loppuu kyllä aika äkkiä muistakin sydeemeistä kun niiden säiliöt tyhjenevät ,vaikka kompura tietty tuottaa täyttä tehoa mutta se taitaa karata niin sanotusti taivaantuuliin...
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrukellon jousi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Pilotti kirjoitti:
vjk55 kirjoitti:Miten jos ilmaletku repiää puhki, niin sehän junttaa pyörän lukkoon ja ei pysty ajamaan. Minä olen kuullut, että jarrukellon päässä on pultti jota pyöritetään auki niin paljon että pyörä rupeaa liikkumaan, vaikka jousikello niin kyllä se jousi löystyy kun tarpeeksi tuota pulttia pyörittää ja ei siinä pulttia löysätessä mikään ohtaan paukahda. Tiedenkin jos on niin tollo, että alkaa irrottamaan kelloa ennen jousen löysäämista niin voi kai se koko kello lentää ohtaan. Ei nyt itsellä varsinaista kokemusta kun Volvolla yhden kellon etupyörään vaihdoivat ja se oli kalvokello. Minullakin on Volvossa takana jousikellot. Ajattelin vaan, että tienpäällä jos sattuu letkuvika ja pyörä lukossa niin tuota pulttia joka on kellon päässä kun tarpeeksi löysää rupeaa pyörä pyörimään.
Tuota noin, jos ilmaletku poksahtaa niin ei sillä autolla paljon kannata ajella sen jälkeen. Ei ole jarruja hetken kuluttua ollenkaan. Tuo takakellojen jousien poisruuvaaminen on kyllä tarkoitettu vain hinausta varten. Ja vaikka autossa on kaksi erillistä jarrupiiriä, niin jos putkistossa on vuoto niin ilmat loppuu kyllä aika äkkiä muistakin sydeemeistä kun niiden säiliöt tyhjenevät ,vaikka kompura tietty tuottaa täyttä tehoa mutta se taitaa karata niin sanotusti taivaantuuliin...
Itselläni on joskus kuorma-auton kärrystä paukkunut jarrukellot ja sen saa tienpäällä liikkeelle niin että joko irroittaa letkun kellosta ja taittaa mutkalle jonka jälkeen nippusiteillä tiukasti kiinni. Letku vuotaa hieman mutta ei liian paljon. Sen jälkeen jarrukellon päässä olevasta ruuvista ruuvaamalla kierretään jousi nippuun. En nyt muista kumpaan suuntaan piti kiertää...
Toinen vaihtoehto on laittaa sopivankokoinen kolikko kellon ja letkun liittimen väliin :D ja sen jälkeen ruuvata kello irti.

HOX: tämä siis yhdistelmässä jossa on 7 akselia ja 14 kelloa! Jos 1/14 on pois pelistä niin se on ihan eri juttu kuin bussissa 1/4:stä! :wink:
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Jarrukellon jousi

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Etu jarrukello Volvo B58 oli kalvokello ja maksoi Volvon korjaamolla alle 60 Eur. muutama päivä sitten ja ei tuo takapyörien jousikellokaan kovinpaljoa enempi maksa, en kyllä sen hintaa kysynyt, mutta arvelen, että olisko tuplahinta etukelloon verrattuna.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Jarrukellon jousi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

ribaabbariba kirjoitti:Kyselin Raskoneelta jarrukelloa tuohon 613 meseen, ihan varmuuden vuoksi harkitsin vaihtoa kun on kuitenkin yli 20 vuotta vanha. Onneksi istuin, kun myyjä kertoi hinnan, korvat meni lukkoon sen jälkeen kun myyjä aloitti tuhat.... euroa.
Mersu maksaa. Sama homma tuolla uudemmissa, Ategon kuorma-auton ilmapussi 480 euroa ja ristikkonivel (=pätkä kardaaniakin pakko ostaa) saman verran. Ei mitään järjen häivää noissa hinnoissa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Jarrukellon jousi

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Jos käsijarrupiirin tulee ilmavuoto, niin jousijarru voidaan vapauttaa ilman että se vaikuttaa käyttöjarrun toimintaan.
Vapauttaminen taas riippuu jarrukellon tyypistä, useimmat vapautetaan ruuvaamalla kellon päässä oleva ruuvi auki ja jotkut vapautetaan käyttämällä jarrukellossa olevaa työkalua hyväksi.
http://www.haldex.com/Documents/hbsna/A ... L20436.pdf

Volvon B58 malleissa oli käytössä maxibrake jousijarru, sitä ei ole tarkoitettu vapautettavaksi, mutta sekin kyllä onnnistuu, jos on aivan pakko. Tässä kellossa on käyttöjarrusylinteri kellon päässä uloimpana, joten kalvon vaihto on erittäin helppo.

Kuva

Jousijarrun vapauttamisen jälkeen autolla siis voi ajaa normaalisti, mutta täytyy muistaa ettei siinä ole sitten käsijarrua.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Jarrukellon jousi

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tuolla vielä ohjeet jousijarrun vapauttamiseen kelloihin, missä on erikseen tuo työkalu.
http://www.mgmbrakes.com/documents/TR-S ... UAL-06.pdf
Työkalulla siis vedetään jousi kasaan.
Nyrkkisääntönä voi pitää, että jos kellon päässä on pultti tai mutterikanta, se vapautetaan löysäämällä pultti.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Jarrukellon jousi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

No niin, uusi jarrukello paikallaan ja Volvossa leima :D paitsi että ei ihan vielä kun AKEn tietojärjestelmä oli nurin ja ei saanut tulostettua rekisteriotetta mukaan, tulee sitten postissa :lol:

Meinasi mennä katsastus kerran vielä munilleen surkia. Uusi kello kiskoi oudon lujaa käyttöjarrulla ja tehoeroa oli liikaa, lämmittely vain pahensi asiaa ja rupesin epätoivoisena ajattelemaan että nyt rupes maksamaan kulkurin pito. Katsastusmiehen kanssa ahkera räikkien säätely johti kumminkin hyväksyttyyn jarrutestiin mutta työlästä oli tällä kertaa. Käsijarrulla tehoeroa ei ollut lainkaan. Kello oli aika kallis, 330 euroa ja vaihtotyö päälle. En viittiny ite alkaa rassaamaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin