Mun autossa on männänpalautusjousi poikki sanoi katsastusmies
Elikkä toisen takajarrukellon jousi poikki ja jarru laahaa sen verran että sovitusajossa jäi kokonaistehosta pari pinnaa puuttumaan, surkeus. Tietääkö kukaan millainen homma on vaihtaa pelkkä jousi, voiko itse tehdä, pitääkö ostaa koko kello uusi ja tuleekohan maksamaan paljon? Harmi juttu kun mitään muuta huomauttamista ei ollut. No tulihan täs kuukausi lisää ajoaikaa niin että hiihtoloman ajeluille päästään mutta tuo kuulostaa vähän uudelle asialle koko jarrukello, kaikesta muusta rassaamisesta tykkään mutten juuri tuollaisista yhtään
Eipä tuo vaikee laite oo tuo kello, se seisontajarrujousi on aika jäykkä, mut sen käyttöjarrun palautusjousen ja kalvon voipi helposti yleensä vaihtaa.
Omassa oli ne kupit millä se kello on kiinni iha ruosteessa, ni käytiin hakemassa etupään kellot, joista ne kupit sopi, muistaakseni vaihdoin myös ne jouset ja sen tapin mikä sieltä ulos tulee, ku oli aika huonot.
Muistaakseni hinnat toissa kesänä oli etukello 20e ja takakello(seisontajarrulla) 100e
Onko jarrukello se oikea jousikello vai kalvokello....oikeaa jusikelloa en kehottaisi aukoon jos ei kokemusta,siellä nimittäin melkosen isot voimat jousen takana. normi kalvokellon voi aukoa kun pumppaa ensin ilmat jarrulla säiliöistä tyhjiin.
Lahti32 kirjoitti: Mun autossa on männänpalautusjousi poikki sanoi katsastusmies
Elikkä toisen takajarrukellon jousi poikki ja jarru laahaa sen verran että sovitusajossa jäi kokonaistehosta pari pinnaa puuttumaan, surkeus. Tietääkö kukaan millainen homma on vaihtaa pelkkä jousi, voiko itse tehdä, pitääkö ostaa koko kello uusi ja tuleekohan maksamaan paljon? Harmi juttu kun mitään muuta huomauttamista ei ollut. No tulihan täs kuukausi lisää ajoaikaa niin että hiihtoloman ajeluille päästään mutta tuo kuulostaa vähän uudelle asialle koko jarrukello, kaikesta muusta rassaamisesta tykkään mutten juuri tuollaisista yhtään
Tuo on hyvinkin yksinkertainen homma, mutta vanhassa autossa paskamainen tehdä.
Minkälaiset kellot siellä on, valokuvia?
Yksi asentaja ( kuorma-autohuolto ) n.15v sitten alkoi purkamaan takajarrukelloa, seurauksin että on ollut melkein vihannes siitä lähtien, sai käsijarrun jousen otsaansa. Siispä siinä liikkeessä eivät enää pura, vaan laittavat aina uuden kellon.
paine ilma jarrukello oli sen verran ruostunut että repesi auki...
ei muistaakseni sisu:ssa uusi maksanut kuin n50€ ja puolen tunnin homma oli itse vaihtaa...
en kyllä lähtis aukomaan varsinkin jos on jousi kello...
kuten tuossa jo mainittiinkin niiden vaarallisuudesta
Miten jos ilmaletku repiää puhki, niin sehän junttaa pyörän lukkoon ja ei pysty ajamaan. Minä olen kuullut, että jarrukellon päässä on pultti jota pyöritetään auki niin paljon että pyörä rupeaa liikkumaan, vaikka jousikello niin kyllä se jousi löystyy kun tarpeeksi tuota pulttia pyörittää ja ei siinä pulttia löysätessä mikään ohtaan paukahda. Tiedenkin jos on niin tollo, että alkaa irrottamaan kelloa ennen jousen löysäämista niin voi kai se koko kello lentää ohtaan. Ei nyt itsellä varsinaista kokemusta kun Volvolla yhden kellon etupyörään vaihdoivat ja se oli kalvokello. Minullakin on Volvossa takana jousikellot. Ajattelin vaan, että tienpäällä jos sattuu letkuvika ja pyörä lukossa niin tuota pulttia joka on kellon päässä kun tarpeeksi löysää rupeaa pyörä pyörimään.
Moikka!
Ainakin vanhassa scaniassa (vm -75), käsijarrujousen vapauttava pultti toimii toisin päin. Vapauttamalla pultti jousi painaa täydellä voimallaan jarrukenkiä = normaali käyttötilanne. Kiristämällä pulttia jousi kiristyy ja jarru vapautuu.
Iloista kevään jatkoa... tv Pataässä
Pataässä kirjoitti:Moikka!
Ainakin vanhassa scaniassa (vm -75), käsijarrujousen vapauttava pultti toimii toisin päin. Vapauttamalla pultti jousi painaa täydellä voimallaan jarrukenkiä = normaali käyttötilanne. Kiristämällä pulttia jousi kiristyy ja jarru vapautuu.
Iloista kevään jatkoa... tv Pataässä
Kyllä se voi toimia kiristämälläkin. Sanoin, että ei itsellä ole tuosta kokemusta, yksi kuorma-auto mies vaan minulle kertoi tuosta pultista, liekkö tiennyt itsekkään, että kumpaan suuntaan sitä pyöritetään. Nyt olis hyvä sellaisen tietäjän tuo tänne kertoa, että osaa oikeaan suuntaan pyörittää jos tosi tarve tienpäällä tulee.
vjk55 kirjoitti:Miten jos ilmaletku repiää puhki, niin sehän junttaa pyörän lukkoon ja ei pysty ajamaan. Minä olen kuullut, että jarrukellon päässä on pultti jota pyöritetään auki niin paljon että pyörä rupeaa liikkumaan, vaikka jousikello niin kyllä se jousi löystyy kun tarpeeksi tuota pulttia pyörittää ja ei siinä pulttia löysätessä mikään ohtaan paukahda. Tiedenkin jos on niin tollo, että alkaa irrottamaan kelloa ennen jousen löysäämista niin voi kai se koko kello lentää ohtaan. Ei nyt itsellä varsinaista kokemusta kun Volvolla yhden kellon etupyörään vaihdoivat ja se oli kalvokello. Minullakin on Volvossa takana jousikellot. Ajattelin vaan, että tienpäällä jos sattuu letkuvika ja pyörä lukossa niin tuota pulttia joka on kellon päässä kun tarpeeksi löysää rupeaa pyörä pyörimään.
Tuota noin, jos ilmaletku poksahtaa niin ei sillä autolla paljon kannata ajella sen jälkeen. Ei ole jarruja hetken kuluttua ollenkaan. Tuo takakellojen jousien poisruuvaaminen on kyllä tarkoitettu vain hinausta varten. Ja vaikka autossa on kaksi erillistä jarrupiiriä, niin jos putkistossa on vuoto niin ilmat loppuu kyllä aika äkkiä muistakin sydeemeistä kun niiden säiliöt tyhjenevät ,vaikka kompura tietty tuottaa täyttä tehoa mutta se taitaa karata niin sanotusti taivaantuuliin...
vjk55 kirjoitti:Miten jos ilmaletku repiää puhki, niin sehän junttaa pyörän lukkoon ja ei pysty ajamaan. Minä olen kuullut, että jarrukellon päässä on pultti jota pyöritetään auki niin paljon että pyörä rupeaa liikkumaan, vaikka jousikello niin kyllä se jousi löystyy kun tarpeeksi tuota pulttia pyörittää ja ei siinä pulttia löysätessä mikään ohtaan paukahda. Tiedenkin jos on niin tollo, että alkaa irrottamaan kelloa ennen jousen löysäämista niin voi kai se koko kello lentää ohtaan. Ei nyt itsellä varsinaista kokemusta kun Volvolla yhden kellon etupyörään vaihdoivat ja se oli kalvokello. Minullakin on Volvossa takana jousikellot. Ajattelin vaan, että tienpäällä jos sattuu letkuvika ja pyörä lukossa niin tuota pulttia joka on kellon päässä kun tarpeeksi löysää rupeaa pyörä pyörimään.
Tuota noin, jos ilmaletku poksahtaa niin ei sillä autolla paljon kannata ajella sen jälkeen. Ei ole jarruja hetken kuluttua ollenkaan. Tuo takakellojen jousien poisruuvaaminen on kyllä tarkoitettu vain hinausta varten. Ja vaikka autossa on kaksi erillistä jarrupiiriä, niin jos putkistossa on vuoto niin ilmat loppuu kyllä aika äkkiä muistakin sydeemeistä kun niiden säiliöt tyhjenevät ,vaikka kompura tietty tuottaa täyttä tehoa mutta se taitaa karata niin sanotusti taivaantuuliin...
Itselläni on joskus kuorma-auton kärrystä paukkunut jarrukellot ja sen saa tienpäällä liikkeelle niin että joko irroittaa letkun kellosta ja taittaa mutkalle jonka jälkeen nippusiteillä tiukasti kiinni. Letku vuotaa hieman mutta ei liian paljon. Sen jälkeen jarrukellon päässä olevasta ruuvista ruuvaamalla kierretään jousi nippuun. En nyt muista kumpaan suuntaan piti kiertää...
Toinen vaihtoehto on laittaa sopivankokoinen kolikko kellon ja letkun liittimen väliin ja sen jälkeen ruuvata kello irti.
HOX: tämä siis yhdistelmässä jossa on 7 akselia ja 14 kelloa! Jos 1/14 on pois pelistä niin se on ihan eri juttu kuin bussissa 1/4:stä!
Etu jarrukello Volvo B58 oli kalvokello ja maksoi Volvon korjaamolla alle 60 Eur. muutama päivä sitten ja ei tuo takapyörien jousikellokaan kovinpaljoa enempi maksa, en kyllä sen hintaa kysynyt, mutta arvelen, että olisko tuplahinta etukelloon verrattuna.
ribaabbariba kirjoitti:Kyselin Raskoneelta jarrukelloa tuohon 613 meseen, ihan varmuuden vuoksi harkitsin vaihtoa kun on kuitenkin yli 20 vuotta vanha. Onneksi istuin, kun myyjä kertoi hinnan, korvat meni lukkoon sen jälkeen kun myyjä aloitti tuhat.... euroa.
Mersu maksaa. Sama homma tuolla uudemmissa, Ategon kuorma-auton ilmapussi 480 euroa ja ristikkonivel (=pätkä kardaaniakin pakko ostaa) saman verran. Ei mitään järjen häivää noissa hinnoissa.
Jos käsijarrupiirin tulee ilmavuoto, niin jousijarru voidaan vapauttaa ilman että se vaikuttaa käyttöjarrun toimintaan.
Vapauttaminen taas riippuu jarrukellon tyypistä, useimmat vapautetaan ruuvaamalla kellon päässä oleva ruuvi auki ja jotkut vapautetaan käyttämällä jarrukellossa olevaa työkalua hyväksi. http://www.haldex.com/Documents/hbsna/A ... L20436.pdf
Volvon B58 malleissa oli käytössä maxibrake jousijarru, sitä ei ole tarkoitettu vapautettavaksi, mutta sekin kyllä onnnistuu, jos on aivan pakko. Tässä kellossa on käyttöjarrusylinteri kellon päässä uloimpana, joten kalvon vaihto on erittäin helppo.
Jousijarrun vapauttamisen jälkeen autolla siis voi ajaa normaalisti, mutta täytyy muistaa ettei siinä ole sitten käsijarrua.
Tuolla vielä ohjeet jousijarrun vapauttamiseen kelloihin, missä on erikseen tuo työkalu. http://www.mgmbrakes.com/documents/TR-S ... UAL-06.pdf
Työkalulla siis vedetään jousi kasaan.
Nyrkkisääntönä voi pitää, että jos kellon päässä on pultti tai mutterikanta, se vapautetaan löysäämällä pultti.
No niin, uusi jarrukello paikallaan ja Volvossa leima paitsi että ei ihan vielä kun AKEn tietojärjestelmä oli nurin ja ei saanut tulostettua rekisteriotetta mukaan, tulee sitten postissa
Meinasi mennä katsastus kerran vielä munilleen surkia. Uusi kello kiskoi oudon lujaa käyttöjarrulla ja tehoeroa oli liikaa, lämmittely vain pahensi asiaa ja rupesin epätoivoisena ajattelemaan että nyt rupes maksamaan kulkurin pito. Katsastusmiehen kanssa ahkera räikkien säätely johti kumminkin hyväksyttyyn jarrutestiin mutta työlästä oli tällä kertaa. Käsijarrulla tehoeroa ei ollut lainkaan. Kello oli aika kallis, 330 euroa ja vaihtotyö päälle. En viittiny ite alkaa rassaamaan.